/db Tatrat Suomessa

Kirjoittaja Aihe: Tatrat Suomessa  (Luettu 11042 kertaa)

Gwafton

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Tatrat Suomessa
« : 10.11.09 - klo:15:25 »
Olisin kiinnostunut Suomeen tuoduista Tatra-kuorma-autoista. Käsitykseni mukaan joitain yksilöitä päätyi Suomeen jo ennen viime sotia ja mahdollisesti sota-aikanakin. 1950-luvulla Hankkija edusti Tatroja ja Pragoja Suomessa.

Erityisesti kiinnostaa vetkulaisilla mahdollisesti hallussa olevat Tatrat, aihiot ja näiden yksilöiden historia.

Olen kuullut että Suomessa olisi ainakin yksi entisöity sota-aikainen Tatra. Kuvauksen perusteella kyseessä olisi mahdollisesti kaksiakselinen T27 tai sen kolmiakselinen versio T28. Onko tästä kuvia ja tietoja? Onko Suomeen tuotu mahdollisesti myös malleja T111, T138 ja T148?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Tatrat Suomessa
« Vastaus #1 : 11.11.09 - klo:04:53 »
Hämeessä on yksi 3 akselinen jatkohytillinen muistaakseni on TATRA ja IVO vanha lavetinveturi.Vuosia ulkona seissyt,pari vuotta sitten näin viimeksi .Heiluri takaakselit taitaa olla TATRA tuntomerkit.
Eiköhän tää ollu tässä?

Gwafton

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Tatrat Suomessa
« Vastaus #2 : 11.11.09 - klo:09:44 »
Eikös Aarne Åvall semmoisen entisöinyt aikoinaan .Oli Mobilistissakin juttua siitä .Oli muistaakseni Suomen sokerin vanha  Kirkkonummelta.
Ilmeisesti se mahdollinen T27/T28-malli olisi juuri tuo Åvallin auto. Onko siitä kuvia täällä tai osaatko kertoa missä Mobilistin numerossa kyseinen auto olisi vilahtanut?

Tietoa T27-mallista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tatra_T27

Hämeessä on yksi 3 akselinen jatkohytillinen muistaakseni on TATRA ja IVO vanha lavetinveturi.Vuosia ulkona seissyt,pari vuotta sitten näin viimeksi .Heiluri takaakselit taitaa olla TATRA tuntomerkit.
Missä päin Hämettä tämä mahtaa olla? Jatkohytillinen voisi olla peräti T111:stä johdettu T141-malli, joita valmistui vajaat 5000 kappaletta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tatra_T141

Gwafton

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Tatrat Suomessa
« Vastaus #3 : 12.11.09 - klo:01:07 »
En muista missä numerossa mutta epäilen että ainakin 10 v on aikaa . Uskoakseni Mobilistin toimituksesta saisi ongittua selville .Ei ollut oikeastaan vilahduskaan vaan pikemminkin parin sivun juttu muistaakseni.Voisin itsekin kysellä  asiasta jos näen toimituksen kavereita.
Jos on paljon yli 10 vuotta vanha Mobilisti, sitä ei ehkä itseltäni löydy. 1990-luvun puolivälin ja sitä uudemmat itselläni kyllä on hallussa.

Mitä Tatran heiluriakseleihin tulee, niissä tosiaan on aika ovela rakenne. Niissä on kaksi vetopyöräparia per akseli ja tasauspyörästö on toteutettu akselilinjan etupuolella olevalla planeettavaihteella.

Vetopyörästö: http://www.tatra.cz/web_en/naprava1_en.html, http://www.tatra.cz/web_en/naprava2_en.html, http://www.tatra.cz/web_en/roura2_en.htm, http://www.tatra.cz/web_en/roura3_en.htm

Keskusputkirunko, jonka sisällä kardaaniakseli kulkee. Vetävällä etuakselilla on vääntösauvajousitus.
http://www.tatra.cz/web_en/roura1_en.htm

arpe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 56
Vs: Tatrat Suomessa
« Vastaus #4 : 21.12.09 - klo:09:11 »
Joskus muistan kuulleeni Tatran ja Hämeenkosken samassa lauseessa. Taisi liittyä jollakin tavalla Rekolan huoltamoon tämä sijainti.
Kulkuneuvossa on oltava vähintään kymmenen pyörää.

Wexi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: Tatrat Suomessa
« Vastaus #5 : 29.01.10 - klo:22:48 »
Jos Tatrat vielä kiinnostavat, niin hankipa Vetkun keikka-DVD vuodelta 1996, eli Kuorma-auto 100v -Juhlakeikka. Arne Åvall esittelee värikkäästi Tatran teknisiä erikoisuuksia.

Tilausohjeet löytyvät Kauppapaikan Vetkun kerhokauppa -osiosta.

Hakapaja

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Tatrat Suomessa
« Vastaus #6 : 05.04.11 - klo:19:31 »
No hei kaikille! Vanha viesti herätti mielenkiintoa. Olin vuonna 1962 (?) pikkupomona Hankkijalla Malmilla. Minulla oli "kunnia" luovuttaa Sjömanin Åken hinauspalvelulle uusi Tatra vetoauto. Auton myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa. Muistan että ajokki kyllä herätti huomiota kun sillä hiukan ympäri Malmia tuli ajettua.
Meillä oli huollettavana joitakin Pragoja silloin myös. Pragassahan oli siis "puolikas" tuosta Tatran upeasta 12 sylinterisetä koneesta. Ääni oli jo jotakin erikoista. Sopi siis sotaoloihin joihin oli tehty. Kk luukut katolla .

Minua kiinnostaa kovasti saada tietää, onko meillä ajossa museoituja Krupp kuorma-autoja? Niitä huollettiin myös Malmilla. Tyyppejä Widder ja Byffel. Autossa oli ahdettu kaksitahti dieselmoottori. Hieno kone kolmella sylinterikohtaisella venttiilillä. Mekaaninen Rootsin tyyppinen ahdin, Dekkelin ruiskutuspumppu. Erittäin kierrosherkkä kone.
Yksi Byffelin rekka-alusta jäi muistaakseni uutena lojumaan Hankkijan varastoon!