Hmm, pitänee joulun kunniaksi vähän osallistua keskusteluun ja yrittää pikaisesti hiukan selventää asiaa, ettei tule virhe käsityksiä. Itse toimin alalla MUTTA korjatkaa jos on asia virheitä. Kukaan ei ole täydellinen..
kuorma-auto tai perävaunu -72 tai vanhempi, => ei jarrusovitusta
Kuorma-auto tai perävaunu -73 tai uudempi => jarrusovitus (perussovitus) ja jos vetokytkin=> laajajarrusovitus.
Museokuorma-auto -73 tai uudempi => perustarkastus jos paineilmajarrut!! Siinä jarruohjeen mukaan helpotus, että vaikka on vetokytkin, ei tarvitse tehdä kuin perustarkastus. Alb testi tehdään, jos sellainen on.
Alb testi tehdään jos sellainen on, myös perustarkastuksessa. Vetokidallisessa autossahan se on pakollinen, uusissa ebs /sähkö)jarrullisissa sitä tosin ei voi aina mitata.
Eli
myös museoajoneuvoon tehdään perustarkastus. Viiveitähän perussovituksessa ei mittailla.
Perustarkastusmittaus pääpiirteittäin:
Punnitaan akselimassat
1kpl paineanturi etuakselin jarrukellolle
1kpl paineanturi taka-akselin jarrukellolle (teli=> 1kpl anturi)
(1kpl paineanturi ennen alb venttiiliä, jos mitataan alb:in säätösuhde)
Ajetaan auto rullille, mitataan joka akselilla, paljon jarruvoimaa tulee millä ilmanpaineella (jarrukellossa) => tietokone laskee kokonaismassan mukaan hidastuvuuden (täydellä kuormalla ja laskentapaineella / yleensä 6bar) per akseli ja hidastuvuuden koko ajoneuvolle.
Raja-arvot ja ohje löytyvät jarruohjeesta (
www.ake.fi/NR/rdonlyres/...7F0F.../15492082008_Jarruohje.pdf).
Muita asioita:
-havahtumispaine ( paljon pitää olla jarrukellossa painetta että jarrutus alkaa (raja arvo 0.3-0.8bar)
-Soikeus ja jarruvoiman ero akselilla (max 30%) //samat raja-arvot kuin ilman sovitusmittauksia.
-Alb, katsotaan alb kilvestä (esim sisussa kuskin ovessa), paljon tällä hetkellä olevalla taka-akselimassalla pitää olla takajarrukellossa paine kun poljinpaine on (valmistaja antaa, yleensä) 6bar. Mitataan alb:in säätösuhde ja katsotaan onko venttiilin säätö oikea ( toleranssi oikea arvo +/- 0.5bar). Alb (kuormantuntevan venttiilin) tarkoitus: pienentää takajarrujen(osassa hiukan myös etujarrujen) tehoa tyhjänä/ kevyellä kuormalla ja antaa sitä enemmän jarruja taakse, mitä enemmän on lastia päällä. Toisin sanoen samalla polkimen painalluksella auton hidastuvuus on ~sama tyhjänä ajettaessa kuin täydellä kuormalla.
Laajassa sovituksessa mitataan lisäksi viivemittaus. Tietokone laskee hidastuvuudet myös kuormaamattomalle ajoneuvolle ja kokonaishidastuvuuden pitää olla tiettyjen raja-arvojen sisäpuolella (minimi ja maksimi arvot kuormaamattomalle ja kuormatulle ajoneuvolle. Eli katsotaan että ajoneuvon jarrut menevät "käytävään".
Perussovituksessa ei ole kuin minimiarvot kuormatulle ajoneuvolle. Laajantarkastuksen tarkoitus: Voidaan kytkeä ~mikä tahansa perävaunu mihin tahansa vetoautoon ja jarrutus tilanteessa yhdistelmä jarruttaa samalla lailla (aisaan ei kohdistu vetoa/ puristusta)..
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua, enkä sotkenut asiaa liikaa.. jarrusovituksessa ei kunnossa olevilla jarruilla ole ollut ongelmia museoajoneuvoissa..vaikkakin joskus on pientä säätöä tarvittu..