/db Parlok-muovilokasuojat museoautoon?

Kirjoittaja Aihe: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?  (Luettu 21428 kertaa)

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« : 22.01.12 - klo:11:55 »
Onko täältä saatavana varma tieto että kelpaako -73-malliseen telikuorma-autoon Parlokin
muovilokasuojat putkikannakkeilla museoajoneuvotarkastuksessa?
Allaolevassa linkissä kuvia ko.tuotteista.
http://ekeriparts.fi/1111-skarmar--konsoller?isolang=fi&id_lang=4

MOSKU

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #1 : 22.01.12 - klo:16:05 »
Kyllä kelpaa  ;)  ei ole olemassakaan "alkuperäisiä" takalokasuojia vaan ne on joko tehty päälirakenteita tehdessä niihin sopiviksi tai laitettu pyöreät Parloc-malliset joko metallia kokonaan tai kumireunaiset tai koko muoviset.

Muoviset alkoivat yleistymään 70-luvulla varsinkin puutavara-autoissa ja aura-autoissa  ;)

Eli ei muutako Parloccia laittamaan  ;)

arpe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #2 : 22.01.12 - klo:18:36 »
Muovi on kelpo materiaali, joskin nykysissä Parlokeissa oleva valkea reunus tuli markkinoille vasta 1980-1990-luvun taitteen tienoilla. Reunuksen mustaaminen kasvattaa katu-uskottavuutta.
Kulkuneuvossa on oltava vähintään kymmenen pyörää.

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #3 : 22.01.12 - klo:19:47 »
Kiitos MOSKU:lle ja arpe:lle näistä tiedoista. Onhan se huomattavasti
helpompi laittaa muovilokkarit kuin alkaa vääntämään uusia peltisiä.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #4 : 22.01.12 - klo:20:16 »
Itse vielä varmistaisin asian joltain museoajoneuvo tarkastajalta.Muistan kyllä että muoviset lokasuojat alkoivat tulemaan joskus-70 luvulla.Eli en nyt tyrmää Arpen ja Moskun lausuntoa vaan tarkoitan että varmistaa vielä ettei tule mitään yllätystä mr-tarkastuksessa.Itse olen ajanut Scania 110 joka oli vm-73 ja siinä kyllä olivat vielä peltiset takalokasuojat.Mutta kuten täällä jo todetaan niin ne ovat päällirakentajien ratkaisuja takalokasuojat yleensä.

MOSKU

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #5 : 23.01.12 - klo:19:21 »
Ei sillä valkoisella reunalla mitään merkitystä ole museotarkastuksen suhteen koska niihiin peltisiinkin maalattii aikoinaan raitoja, se on makuasia  ;)

Jos epäilyttää niin voi joltain "kolleegalta" varmistaa, mutta museoajoneuvotarkastajan "virkaa" täällä lapissa tulee tehtyä ja erikoistietämyksenä raskaskalusto  ;)

Ja se mitä olen tässäkin nyt kirjoittanut ja muutenkin seison sanomisieni takana oli virallista tai vapaata keskustelua.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #6 : 23.01.12 - klo:20:48 »
Näkyypä noita 60-lukusia kuorma-autojakin olevan parloceissa ja MR kilvissä ja se nyt on varma että ei ollut 60-luvulla parloc lokasuojia ,mutta eipä ne minusta hassummalta niissä näytäneet.Kiinityksien kanssa kannattaa olla tarkempi ettei laittele niitä nykymenetelmien mukaisesti eli sillä pyöreällä alumiiniputkella ehkä silläkin menisi läpi MR tarkastuksesta mutta silloin lyö kynsille MR statusta  ;)

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #7 : 23.01.12 - klo:21:04 »
Terve !

Olen kanssasi Morsku samaa mieltä että ei ole alkuperäisiä ja ne on tehty päällirakenteita tehdessä  ;) Scania-110 vm-73 jota ajoin ja jossa oli nuo peltiset lokasuojat oli Kaupen umpikorilla,mutta en silti väitä etteikö olisi jo vuonna-73 ollut muovisia lokasuojia.Mainitsin aiemmassa kommentissani että en tyrmää Arpen ja Moskun lausuntoa.Ja nyt kun tulikin ilmi että oletkin oikein perehtynyt raskaankaluston erikoistietämykseen niin asiahan on sitten noin.Tämä ei tullut ilmi aiemmassa kommentissasi että olet mr-tarkastaja ja minunkaan ei tullut katsottua täältä Vetkun sivuilta luettelosta noita mr-tarkastajia,sillä siellähän sinunkin nimi varmaan onkin ? Tarkoitin sitä että on hyvä  varmistaa mr-tarkastajalta asia jota epäilee ettei tulisi mitään yllätystä sitten tarkastuksessa vaikka täällä ns.vapaassa keskustelussa annetaan hyviä neuvoja niille ketkä niitä nyt ylipäätänsä kysyykin,kuten nyt tämäkin asia.Tämä on hyvä sillä onhan nyt muoviset huomattavastikin helpompi asentaa ja ei tarvitse vääntää pellistä,eli hyvä kun tarkensit tietämyksesi ja ennenmuuta että olet mr-tarkastaja niin asiahan on sitten päivänselvä  :D

MOSKU

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #8 : 23.01.12 - klo:21:51 »
Hyötyajoneuvo puoli on siitä "vapaampaa" että alkuperäisiä värejä ja päälirakenteita ei sinänsä ole olemassakaan, mutta siinäkin suhteessa pitää olla "maalaisjärki" mukana kun rakentaa ja jos jokin askarruttaa niin se pitää kysyä joltain mr-mieheltä ihan rohkeasti  ;)

Minä ainakin annan hyvin miellään mielipiteen ja etsin vastauksen jos sitä en tiedä ja vieläpä mielellään keskustelen alan projekteista harrastajien kanssa  :)

Palatakseni vielä noihin lokasuojiin niin jollain valmistajalla on hieman erillaisempi "kuosi" ja minusta parempi mallinen pyöreä lokasuoja olemassa mutta nyt en valmistajaa muista  ::) niitä sai mustana, punaisena, sinisenä ja keltaisena ainakin ja niissä ei ollut valkoista reunaa ja ne eivät olleet niin pyöreitä ulkoreunastaan  ;)

Täytyypä huomenna hallilla katsoa onko siinä yhdessä vanhassa TMT-Malinen Oy;n katalogissa juuri niitä.

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #9 : 04.02.12 - klo:08:34 »
Mulla on parlokit. eikä valkoinen reuna näy asensin ne väärälle siis sisäpuolelle.
Valkoinen raita  kun oli vain toisessa reunassa.


0400266137

  • Vieras
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #10 : 14.04.12 - klo:16:52 »
Ei 70 luvulla ollut pasrlokki suojia se ie sovi sen ajan autoihin ,olen senajan autoilia. P.H.

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Parlok-muovilokasuojat museoautoon?
« Vastaus #11 : 14.04.12 - klo:19:34 »
Ei 70 luvulla ollut pasrlokki suojia se ie sovi sen ajan autoihin ,olen senajan autoilia. P.H.

Tämänkö kannanoton vuoksi piti kirjautua käyttäjäksi? Olen jo saanut museoajoneuvotarkastajalta
"hyväksynnän" Parlokeille. -Kiitos hyödyttömästä kannanotostasi.
Ari.