/db Varoittava esimerkki

Kirjoittaja Aihe: Varoittava esimerkki  (Luettu 37546 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #15 : 06.04.12 - klo:13:49 »
En usko vieläkään että toi on KONTIO kun Autoteollisuus sanoo JYRY.Se on joku jossa kone on asennettu taaemmas etuylityksen pienentämiseksi kuin TVL sisussa että kone on sisällä ja vain 1h apumiehenpenkki! ja käy KONTION keulapellit.Toi on ollut ihan Piru ajaa kun pitäis varoa vielä JYRYN etuylitystä ja toi akseliväli oikasee tosipaljon!.Säiliöitä on varmaan n 15000L eestä?.Vanha se on kun on 5 nokkasälettä!.1959-60.Minusta putkea myöhemmnin ei saanut tuoda ojanpuolelle kipinöiden sytyttämin metsäpalojen takia
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #16 : 06.04.12 - klo:16:09 »
Noita 0.680 leylandeja  oli n.s vasen tai  oikea kätisiä  0.400 en ole varma .Itse olin joskus kaupolla k.o moottorista mutta kun oli imu/pakosarja apumiehen puolella kun se taas on Mailmanpankki Vanajassa on kuljettajan puolella toki muitakin eroja niissä saattoi olla mutta en tullut tutkineeksi ,no onneksi löysin samanlaisen Vanajan joka oli saanut kohtalon toimia varaosa autona.

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #17 : 06.04.12 - klo:18:01 »
Kyllä, Leylandeja O.400, O.600 ja O.680 Power Plus moottoreita on ollut niin vasen kuin oikeakätisenä. Varmaankin suurin syy kätisyyksiin on aivan yksinkertaisesti niiden käyttö eri puolilta ohjattavissa autoissa.

Samaa aihetta on käsitelty jo tuolla http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=1147

Kuva O.400 moottorista ei läpi hengittävänä

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #18 : 06.04.12 - klo:19:23 »
Sitten vielä yksi esimerkki johon varmaan sitten pitää uskoa onhan kyseessä Sisun juhlajulkaisu Suomalaista sisua vuodesta 1931. Tässä ei sitten ole kylttiä listan välissä jossa lukisi Kontio-Sisu. Todella harvinainen auto ja kertoo autoilijan enakkoluulottomuudesta pitkää keulaa kohti. Näyttäisi arvostavan hyvää huoltotilaa jonka Jyryn pitemmät keulapellit suovat pyörittäessä pikkuisen O.375:n ympärillä ;D

Vai olisiko sittenkin painovirhe joka tulevaisuudessa monistuu taas loputtomiin?
« Viimeksi muokattu: 06.04.12 - klo:19:25 kirjoittanut Eki »

JK

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #19 : 06.04.12 - klo:20:32 »
 SP:hän toi on. :D

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #20 : 06.04.12 - klo:21:21 »
Kato peeveliä!,niin se muisti pettää!.On ihan 375 näköinen  päällepäin,paitsi AL imusarja pakosarjan päällä.Muistelen varmaan sitä 1974 Kontioo jota ajelin intissä lie 410 Power ,oli 168hV.Kuitenkin BEDFORD 370 koneessa hyvin samanlainen imusarja kui tässä.Tuon kotoa kuvaa GM korjausoppaasta,ja on mulla 0.400 räjäytyskirjakin,lie  uudempi MKII versio
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #21 : 06.04.12 - klo:21:54 »
Kotimaisesta autosta kun  on kyse niin mikään ei ole mahdotonta  :D .mm Vanaja valmisti pienellä 470 144  hv AEC moottorilla autoja jotka moni tiedostaa niin sanotuksi isoksi Vanajksi .mm n.s IVA mallia tehtiin  470 AEC moottorilla joka oli pikemminkin noista A-2 sarjan autoista tutumpi ,tosin nuo "isot Vanajat" olivat 2 akselisia mutta valmistuipa muutama 3 akselinenkin ja niissä oli vain 136 hv AEC ja autot oli mallia "Lato-Vanaja".Mm. Stenwalilla oli 60-luvun puoli välissä yksi tuollainen 2 akselinen IVA sarjan Vanaja jossa moottorina  144 hv AEC. Tavallisestihan tuon sarjan Vanaja oli varustettu joko 200 hv ahtamattomalla tai 250 hv ahdetulla 11,3 litraisella AEC moottorilla.Tuo n.s  "lato Vanaja" oli pääsääntöisesti varustettu 165 hv tai hieman uudemmat mallit 200 hv AEC vapaasti hengittävällä 11,3 litaisella moottorilla . Nykypäivänähän tuo on hyvin yleistä että saman sarjan autoissa saattaa olla 200 hv ja ylikin tuo moottoreiden vaihteleva  teholuku.
« Viimeksi muokattu: 06.04.12 - klo:21:56 kirjoittanut Jasa »

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #22 : 06.04.12 - klo:22:00 »
Jotenkin miellän että Sisun valmistamissa n.s rata kuorma-autoissa joita VR käytti oli tuo "oikean kätinen 0.680 leyland moottori ,en tiedä oliko kaikissa mutta se moottori jota itse kävin katsomassa niin  se oli tuollaisesta ratakorjaus kuorma-autosta lähtöisin.

Jallu

  • Vieras
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #23 : 06.04.12 - klo:22:21 »
Kyllä, Leylandeja O.400, O.600 ja O.680 Power Plus moottoreita on ollut niin vasen kuin oikeakätisenä. Varmaankin suurin syy kätisyyksiin on aivan yksinkertaisesti niiden käyttö eri puolilta ohjattavissa autoissa.

Mutta kun -61 mallissa on kamat vasemmalla ja ehkä -70 lukulaisen korjaamokirjassa oikealla ja Suomiautoista puhutaan. Eli tämä ns. kätisyys on vaihtunut meille tulevissa autoissakin. Mulle asia on mysteeri, mutta varmaan siihen hyvä syy on.

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #24 : 07.04.12 - klo:04:03 »
Hämmennetään asiaa vielä hieman noilla oikea- ja vasenkätinen käsitteillä. Sisun huoltotiedotteessa vuodelta 1965 kerrotaan näin:"Koska esiintyy käsite-eroja O.680 moottorin "OIKEA- ja VASENKÄTISYYDESTÄ" täsmennämme, että "OIKEAKÄTISELLÄ" moottorilla tarkoitetaan moottoria, jossa pako- ja imusarjat, ruiskutuspumppu jne. ovat moottorin vasemmalla puolella takaa katsoen ja "VASENKÄTISESSÄ" päinvastoin eli oikealla." Helppoa kuin lumenluonti   ::)

Eli esim. Jallun Sisun moottori on oikeakätinen vaikka kamat takaa katsoen on vasemmalla. Tämmöistä varmaan Jasakin oli metsästänyt omaan vanajaan. Tuo oli itselleni yllätys, että tavallista O.680 moottoria olisi ollut myös vasenkätisenä. Aina olen ollut siinä luulossa, että vasta Power Plus moottorissa alkoi puolet muuttumaan. Myöskään samainen huoltotiedote vuodelta 1965 ei tunne tavallista O.680 moottoria vasenkätisenä oli männät sitten vanhan malliset tai uudemmat "ALFIN" tyyppiset.

Jotta juttu ei olisi liian helppo niin omistan Leyland Power Plus korjaamo käsikirjan Vanajan moottorille O.680/341. Siinä kaikki kuvat oikeankätisestä moottorista, mutta lisäksi on esitelty "normaalin" O.680 moottorin pako- ja imusarja venturin kanssa. Myös netistä googlettamalla löytyy juttu Beaverin entisöinnistä Power Plus moottorin kanssa. Siinäpä komeilee samaiset sarjat venturin kanssa ja pumpussa on alipainesäädin :o
Sisussahan on aina Power Plus moottoreissa ollut hydraulinen tai mekaaninen säädin mutta, mutta....

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #25 : 07.04.12 - klo:15:39 »
Kerrotaan että TVH halusi Maailmanpankin autot kaikki LEYLAND koeella huollon helpottamiseksi.Eläkeläis kuskin kertoi että eroja oli!,muistan ainakin että jomassa kummassa merkissä oli vielä rättiöljynputkari,toisessa paperi.Ei tullut kysyttyä kätisyydestä.Luulen että suomalaiset Autotehtaan ottaa sitä versio jota valmistetaan enemmän ja hinta on ehkä siksi halvempi.Mulla on ollut o.359/375 ja o.400 moottorin kirjat ja tyyppi poikeukksia on hiveesti.On kun se erään kielen kielioppi,ei tarvi osasta säännömukaisuuksia vaan poikkeukset!.Ehkä se sekoittaa että muistaisin että o.400 on imu kuskipuolella ja pako apparin.On me ajeltu tosin sellaisella 1965 SISU -bussi matkailuautollakin.Se oli kyllä varastosta siivouksesta löytyneistä osista tehty,siinä oli vielä 5-V SörkänFuller,tehostamaton ohjaus!.Savo-Karjalanlinja vanha Helko-AL kori.En muista mikä kone oli ,mutta imu oli kuskinpuolella,kaasuläpän ailpaineputkesta oli kierteet huonot ja kaveri teki autoonsa uusia ja katselin vieressä..Loki oli takapäästä säröllä kuin 375 ainakin säröili,sitä oli vesiluukkua jatkettu ensin yhdellä latalla hitsaamala ja toinen perään ja korkkia välissä!.Ja kaasuvivun akseli meni vielä plokin läpi toiselle pulelle!.
Eiköhän tää ollu tässä?

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #26 : 07.04.12 - klo:19:42 »
Joo, tollaisen O.375 moottorin kaasuvivun akselia joka meni lokin lävitse olen itse viimeeksi reilut parikymmentävuotta sitten liotellut CRC:llä liikkuvaksi. Noita paperifilttereitä on Leyland moottoreihin ollut tarjolla jo iät ajat. Tehtaalta tullessa oli moottoreissa rättisuodattimet jotka autoilijat vaihtoivat hissunkissun paperisiin. Paperisuodattimet kävivät samaan koteloon, kuin rättisuodatin.

Huoltotiedotteen 3/61 mukaan ,joka on päivätty 27.1.61, on paperielementtien kanssa ollut ongelmia.
Tässä kielletään paperisuodattimien käyttö ja todetaan, että ainut valmistajan hyväksymä öljysuodatin on alkuperäinen KANGASELEMENTTI. Voiteluvauriotapauksissa on vaurioituneiden osien mukana toimitettava öljysuodatin koteloineen tarkastettavaksi sellaisessa kunnossa kuin se vaurioitumishetkellä oli. Käytettäessä jotain muuta kuin alkuperäistä suodatinelementtiä, korvausvaatimuksiin suhtauduttiin kielteisesti.

Omankin Sisun O.680 moottoriin opastetaan suodattimen rätin vaihto, mutta varmaankiin lähemmäs 50v. sinne on vaihdettu paperisuodatin ja hyvin on pelannut vastoin tehtaan varoitteluja :)

aulis-yski01

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
    • facebook
Vs: Varoittava esimerkki
« Vastaus #27 : 25.07.12 - klo:09:58 »
Kuvien alkuperää on mahdotonta arvioida vain sitä katsomalla, joten ei ihme jos väärään lokeeroon eksynyttä kuvaa ei ole tunnistettu vääräksi. Hienompi kyllä tuo alkuperäinen kuva!!!