/db Paluu menneisyyteen

Kirjoittaja Aihe: Paluu menneisyyteen  (Luettu 33916 kertaa)

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #15 : 09.04.12 - klo:22:09 »
Tuo olikin mielenkiintoinen tieto että Autereen vanaja olisikin ollut jatkossa vielä Paunun omistuksessa , se että Paunu olisi ostanut käytettynä ilman että olisi mistään yrityskaupasta kyse myös autoja niin on myös osaltaan mielenkiintoinen tieto.

Piku

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #16 : 10.04.12 - klo:16:57 »
Onhan toki mahdollista ja todennäköistäkin että Paunu hankki auton esim ajoineen tms.Olisi kiva tietää pysyikö Vanajan perässä kokoajan sama perävaunu.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #17 : 10.04.12 - klo:17:50 »
Tuo on mahdollista että kyse on eräänlaisesta yrityskaupasta .

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #18 : 10.04.12 - klo:18:20 »
Olen muistellut pienenä kun oli kyydissä faija lähetettiin tollaisilla risoilla renkailla kuumana  päivänä Lohjalta hakeen sementtiä,ja sanoi ajomestarille"Ei ole vararengasta torstaina saa ja toi ei kestä kuumaa päivää sementtikeikkaa!".Siinä räjähti jo lastipäällä poistullessa ennen Nummelaa.Mutta että Pariisiin asti!lähdetty tollaisilla eturenkailla!.
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #19 : 10.04.12 - klo:19:02 »
Renkaissa näytti kyllä olevan toivomisen varaa mutta noilla ulkomaanliikenteen autoilla tuskin ajettiin niin mittavilla kuormilla mitä esim isäsi bedfordilla noita sementtikuormia ajoi ,tietääkseni noille lautoille ei juuri kovin suurilla ylikuormilla ole asiaa joten senkin suhteen kuljettajat pysyttelivät kantavuus kuormissa .

ruuspem

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #20 : 10.04.12 - klo:19:29 »
Missähän tuo filmi on piilotellut ... olen itse kolunnut mielestäni kaikki ylen arkistot ja löytäny sieltä monia aarteita, mutta tätä ei ole näkynyt.  Minulle se putkahti facebookin sivulleni yllättäen pääsiäisenä ... Ruotsista, eräältä sikäläiseltä veteraanikuormurikuskilta. Hänelle se oli tullut Norjasta.  Niinku Arpe sanoo ... ihmeellinen tuo netti.

Kuten muutkin ovat todenneet, Mikkolassaki ajettiin näköjään renkaat melko loppuun, vanhat nastoitetut talvirenkaatkin. Mutta kuskit olivat edustavia, työvaatteita myöten.  Taisi siinä kravatti tahriintua telkkarikuormaa tehdessä.




T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #21 : 10.04.12 - klo:19:54 »
Auto  oli silloin nokallinen AUSTIN  8.25-20 " renkailla vielä.Tai Vehossa sitä sanottii autoksi ja liikkenjohtaja uskoi ja osti
Eiköhän tää ollu tässä?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #22 : 10.04.12 - klo:20:00 »
Ennen osattiin käyttää tavarat loppuun. Kerran muisteltiin kun kuski oli laitettu käymään 170km:n päässä ja matkaan oli isäntä laittanut 6 kappaletta tossutettuja renkaita ja kaikki oli käytetty ennenkuin oli takaisin.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #23 : 10.04.12 - klo:20:07 »
Ei ne kuormat 35 asteen kesäpäivänä niin suuria ollut,ehkä 6TON?.Ei voi u ottaa! 100HV kone oli kiehumispisteessa Nummelassa kun noustiin Lohjan harjunpäälle,ajetiin lämmitslaite päällä ja ikkunat auki.Ei voinut alamäessä vaihtaa vapaalle,öljynpainevalo syttyi!.Samoin pihaan tullessa piti hetken aikaa enemmän kerroksia että uskalsi pudotaa tyhjäkäynnille!.Niilä oli "kuumapaikka puristin ja paikat".Kun paikailivat naulanreikiä tiellä
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #24 : 12.04.12 - klo:17:38 »
En nyt saa minäkään päähäni mikä AA-Linesistä tuli myöhemmin,joku hyvin tunnettu nimi se oli kuitenkin.Kiito-Simeonin Sisu ei ole ollut koskaan konttiautona,se suoritti päivätyönsä puuautona Itä-Suomessa.Vetotapa on 6x4.Mutta nykyään on entisöity hytin väritystä lukuunottamatta AA-Linesin konttiautoksi.

Muistelen että Autereen perävaunukin oli VAT:in valmistama,harmi vaan kun sen alustanumero ei ole tiedossa.Eikä kyllä rekisterikään.


AA-Linesin osti aikoinaan kulj.liike R.Pynnönen  ;)

Piku

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #25 : 13.04.12 - klo:21:55 »
Niin se taisi olla,Pynnösen autothan ajoi merikontteja ainakin 80 alkuvuosina/Saakka.Muistan kun melkein naapurissa oli Pynnösen 110 nokka Scania jossa lyhyt merikontti puoliperän päällä.Sen perään tuli F12 tasakatto,Volvo,vaan ei tainnut Pynnösellä hirveesti muita kun Scaniaa.Oliko Sisua koko historiassakin vain se yksi Jatsari?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #26 : 14.04.12 - klo:07:27 »
Niin se taisi olla,Pynnösen autothan ajoi merikontteja ainakin 80 alkuvuosina/Saakka.Muistan kun melkein naapurissa oli Pynnösen 110 nokka Scania jossa lyhyt merikontti puoliperän päällä.Sen perään tuli F12 tasakatto,Volvo,vaan ei tainnut Pynnösellä hirveesti muita kun Scaniaa.Oliko Sisua koko historiassakin vain se yksi Jatsari?

Tästä AL-Linesin ostosta on mainintaa Pynnösen historia kirjassa kuulemma.Kyllähän ne ajoivat merikontteja paljonkin juuri tuon AL-Linesinkin toimesta.Mutta ajoivat varmaankin myös Kaukokiidon lipun alla niitä myöskin,kuten muutkin Kaukokiitoa ajurit.Scania oli minunkin mielestä heillä ns.päämerkki,mutta kyllä niitä Volvojakin oli ja itse muistan niitä kyllä muutamia muitakin mm. Tasakatto F12 Volvo joka ajoi väliä Helsinki-Oulu.Hyvin muistan mm.sen Pynnösen nokkamallin Volvon joka ajoi merikontteja myös.Sisuja ei niin kovin montaa ollut varmaankaan.Mutta oli noita " Jatsari " Sisuja muutama ja ne olivatkin niitä autoja millä heidän piti sitten ajaa Uudestakaupungista Ladoja Venäjällä.En muista,olen kyllä kuullut sen määrän Sisuja mitä ehtivät tekemään ennen kuin koko tarina sai pisteen.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #27 : 14.04.12 - klo:10:08 »
Tarkoitat ilmeisesti Lada-projektin Sisuilla niitä 2-akselisia puolikkaan vetureita?
Taannoin satuin häävieraana samaan pöytään herran kanssa, jolla oli tälläisestä Sisusta jatkettu ja rakennettu metsäkoneenkuljetusauto. Paljonkohan yleensäkään Sisu teki 2-aks vetoautoja niittikoppiaikoina ja varsinkin sen jälkeen.
 

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #28 : 14.04.12 - klo:13:09 »
Niitä Sisu E11 "Eemeli/Jatsari" -malleja tilattiin Pynnöselle kaikkiaan 31 kappaletta ja ilmeisesti myös kaikki toimitettiin. Siinä Ladanosien ajossahan niitä oli. Pynnösestä tulikin tämän lokakuussa -96 tehdyn tilauksen myötä yksi suurimmista Sisuja käyttäneistä kuljetusyrityksistä. Kuljetusliikkeen kävi sitten niinkuin kävi ja Sisut häipyivät mikä minnekin. Varmaan aika monesta tehtiin juuri koneenkuljetusritilöitä.
Tunnetulla Scania-Vabis -talolla  on ollut muutamia Sisuja tosiaan jo aiemmin. Myös Raine Pynnösen ensimmäinen uutena ostama kuorma-auto oli Sisu, vuonna -51. Oulun päässä on ollut jakelukäytössä Nallekin 60-luvun alussa.
Kaksi täysperävaunullista Jyryä, jotka olivat juuri näitä em. A-A Lines -autoja, tulivat Pynnöselle kalustokaupan yhteydessä v. -64. Autot lähtivät sitten jonkin ajan päästä vaihtoon, tilalle tuli arvatenkin Scania-Vabiksia.
Seuraavaksi Pynnönen osti Sisuja kolme kappaletta v. -76. Nämä olivat M-162 (ilm. BST) -malleja, Rolls -koneella. Kaikkineen Pynnöselle toimitettiin 14 uutta Sisua vv. 76-89.
Tällaisia tietoja tuosta Pynnösen historiikista äkkiseltään näppäilin.
« Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo:13:11 kirjoittanut vehicle »

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Paluu menneisyyteen
« Vastaus #29 : 15.04.12 - klo:06:52 »
Niitä Sisu E11 "Eemeli/Jatsari" -malleja tilattiin Pynnöselle kaikkiaan 31 kappaletta ja ilmeisesti myös kaikki toimitettiin. Siinä Ladanosien ajossahan niitä oli. Pynnösestä tulikin tämän lokakuussa -96 tehdyn tilauksen myötä yksi suurimmista Sisuja käyttäneistä kuljetusyrityksistä. Kuljetusliikkeen kävi sitten niinkuin kävi ja Sisut häipyivät mikä minnekin. Varmaan aika monesta tehtiin juuri koneenkuljetusritilöitä.
Tunnetulla Scania-Vabis -talolla  on ollut muutamia Sisuja tosiaan jo aiemmin. Myös Raine Pynnösen ensimmäinen uutena ostama kuorma-auto oli Sisu, vuonna -51. Oulun päässä on ollut jakelukäytössä Nallekin 60-luvun alussa.
Kaksi täysperävaunullista Jyryä, jotka olivat juuri näitä em. A-A Lines -autoja, tulivat Pynnöselle kalustokaupan yhteydessä v. -64. Autot lähtivät sitten jonkin ajan päästä vaihtoon, tilalle tuli arvatenkin Scania-Vabiksia.
Seuraavaksi Pynnönen osti Sisuja kolme kappaletta v. -76. Nämä olivat M-162 (ilm. BST) -malleja, Rolls -koneella. Kaikkineen Pynnöselle toimitettiin 14 uutta Sisua vv. 76-89.
Tällaisia tietoja tuosta Pynnösen historiikista äkkiseltään näppäilin.

Muistelen myös lukeneeni jostain,muistaakseni taisi olla Sisuviesti lehdestä tuon määrän-31 kpl.Mutta muistaisin kyllä että Sisu ei ehtinyt kaikkia autoja tekemään kunnes Pynnösen tarina oli " finish " Eräällä tutulla autoilijalla olikin juuri Pynnösen vanha " Jatsari " Sisu.Mutta kolmiakselinen ja tämä auto on hänellä yhä edelleenkin,mutta ei ole enään liikenteessä.

Minun tarvitseekin hankkia tuo Pynnösen historiakirja,on ollut saamattomuutta kun en sitä ole aiemmin hankkinut.Samoin täytyisi hankkia Kaukokiidon historia kirja myöskin.Minulla on yksi kirja joka kertoo näistä tavaralinjojen perustajajista ja siinä on pari kuvaakin tuosta Pynnösen-51 mallin Sisusta.Samoin on kuva Pynnösen Bussingistä jolla hän kirjan mukaan aloitti liikenteen välillä Tampere-Helsinki