Aika usein vieläkin pitävät autoja joissa on nokkapumput joka tuossa Vanajassakin oli jonkin aikaa kunnes muutettiin n.s keskipumpuksi lohkolämmityksessä koska auton moottorin jäähdystysjärjestelmä on yhteydessä nokkapumpun kanssa eli pumpun kautta kierrätetään jäähdytysnestettä ja siten saadaan jäätymisherkkä nokka pumppu pysymään suht lämpimänä myös pakkasilla ,eli autoa käynistettäessä n.s lämmin neste lähtee kiertoon samantien ,aikaa kun ei ole noiden "pikipannujen " kurnuttamiseen lämpimäksi.,myös mahdollisten paine ilmavuotojen johdosta ainakin vanhemmat autot on kytkettynä ulkopuoliseen paineilmajärjestelmään tallissa seistessään.
Palokunnan autot eivät ole tallisssa lohkolämppärissä, vaan ihan normaalissa latauksessa, koska paloautoissa on varusteina laitteita, jotka kuluttavat koko ajan sähköä. Edes 1960/70 luvulla autot eivät ole olleet lohkolämppärissä, kun ovat lämpimässä tallissa (ainakin pääkaupunkiseudulla). Paineilmajärjestelmään kytketään kaikki palokunnan autot, olivat ne uusia tai vanhoja. Lataus + paineilma = lähdön varmistaminen.
Nokkapumput eivät juuri jäätyneet talvisin, koska ne säilytettiin tyhjennettynä vedestä. Pumpun tyhjennyshanat olivat talvisin auki koko ajan, paitsi kun pumppua käytetään. Pumput olivat siis tyhjiä, ja kun ne perillä täytettiin säiliövedellä, virtasi pumppuun lämmintä vettä säiliöstä. Moottorin kiertovesi tosiaan kiertää myös pumpun vaipan kautta. Jos pumppun oli jäänyt vettä, niin kyllähän se 20 asteen pakkasessa jäätyi ajoviimassa, vaikka lämmin vesi kuinka pumpussa kiersi.