/db Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.

Kirjoittaja Aihe: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.  (Luettu 69752 kertaa)

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Lainaus
Aika usein vieläkin pitävät autoja joissa on nokkapumput joka tuossa Vanajassakin oli jonkin aikaa kunnes muutettiin n.s keskipumpuksi  lohkolämmityksessä koska auton moottorin jäähdystysjärjestelmä on yhteydessä nokkapumpun kanssa eli pumpun kautta kierrätetään jäähdytysnestettä ja siten saadaan jäätymisherkkä nokka   pumppu pysymään suht lämpimänä myös pakkasilla ,eli  autoa käynistettäessä n.s lämmin neste lähtee kiertoon samantien ,aikaa kun ei ole noiden "pikipannujen " kurnuttamiseen lämpimäksi.,myös mahdollisten paine ilmavuotojen johdosta ainakin  vanhemmat autot on kytkettynä ulkopuoliseen paineilmajärjestelmään tallissa seistessään.


Palokunnan autot eivät ole tallisssa lohkolämppärissä, vaan ihan normaalissa latauksessa, koska paloautoissa on varusteina laitteita, jotka kuluttavat koko ajan sähköä. Edes 1960/70 luvulla autot eivät ole olleet lohkolämppärissä, kun ovat lämpimässä tallissa (ainakin pääkaupunkiseudulla). Paineilmajärjestelmään kytketään kaikki palokunnan autot, olivat ne uusia tai vanhoja. Lataus + paineilma = lähdön varmistaminen.

Nokkapumput eivät juuri jäätyneet talvisin, koska ne säilytettiin tyhjennettynä vedestä. Pumpun tyhjennyshanat olivat talvisin auki koko ajan, paitsi kun pumppua käytetään. Pumput olivat siis tyhjiä, ja kun ne perillä täytettiin säiliövedellä, virtasi pumppuun lämmintä vettä säiliöstä. Moottorin kiertovesi tosiaan kiertää myös pumpun vaipan kautta. Jos pumppun oli jäänyt vettä, niin kyllähän se 20 asteen pakkasessa jäätyi ajoviimassa, vaikka lämmin vesi kuinka pumpussa kiersi.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
No niin ! Siinäpä tuli syy miksi paloautot ovat johdon nokassa tallissa.Eli kuten ppo mainitsee niin juuri niiden laitteiden tähden jotka kuluttavat virtaa koko ajan.Mutta tätä mainittua Vanajaa pitivät myös lohkolämmityksessä pari kolme auton ensimmäistä vuotta.Paineilmajärjestelmässä sitä pidettiin myös mutta lohkolämmityksestä olivat luopuneet sittemmin,eli parin kolmen ensimmäisen vuoden jälkeen.Auto tuli keväällä-70 ja ihan alkuun se joutui viettämään aikaansa ihan ulkona koska ei mahtunut leveytensä puolesta talliin.Myöhemmin kesällä-70 yhtä oviaukkoa levennettiin ja näin sai Vanaja tallipaikan.Piti eilen linkittää kuva tuosta sen aikaisesta palokunnantalosta missä tuo oviaukko jonkin verran leveämpänä näkyisin,mutta kuvan alla oli teksti että " Kuvalainaus kielletty " Niin se siitä sitten.Tiloissa toimii Hml Vpk nykyisin. Tässä olisi kuva kyseisestä Vanajasta http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=22&pid=1825#top_display_media

Paloautoista kiinnostuneille niin vinkkinä että Vanhat Koneet lehdessä 1/13 On hyvä ja erittäin hyvin tehty juttu Helsingin palolaitoksen Fargo FK1050 vm-74.Autoja on ollut kaksi kappaletta joista toinen on museoitu nykyisin.Jutussa mainitaan kuinka yrittivät epätoivon vimmalla pitää nokkapumppua sulana talviaikaan.
« Viimeksi muokattu: 17.03.13 - klo:18:17 kirjoittanut Jyrki H »

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
On mennyt kommentit alkuperäisestä aiheesta hiukan sivuun.Sorry vaan  ;) Mainitsin aiemmin kilvistä jotka tunnettiin ns.siirtokilpinä ja joilla sai ajaa kuorma-autolla jopa kuormiakin.Tässä olisi kuvanäyte kun Vanaja tukkikuormassa on niillä tarkoittamallani kilvillä joskus 60-luvulla ! http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=20&pid=2064#top_display_media

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Paloautoista kiinnostuneille niin vinkkinä että Vanhat Koneet lehdessä 1/13 On hyvä ja erittäin hyvin tehty juttu Helsingin palolaitoksen Fargo FK1050 vm-74.Autoja on ollut kaksi kappaletta joista toinen on museoitu nykyisin.Jutussa mainitaan kuinka yrittivät epätoivon vimmalla pitää nokkapumppua sulana talviaikaan.

Parempana vinkkinä. www.fireimages.net kuvapalvelussa on suuri määrä kuvia vanhoista paloautoista. Seillä on kuvia autoista, joita ei enää ole olemassa, ja kuvia nykyisistä museoiautoista (mm. kansio Museoautot tai Vanhat kuvat). Siitä Hämeenlinnan Vanajastakin on kuvia, kuten monesta muustakin Vanajasta. Kuvien tarkempi katselu vaatii rekiteröitymisen.

Mainitsemastasi Fargo FK1050 autosta on myös kuvia. Toinen auto rikkoutui ja se on romutettu, mutta toinen on Helsingin Palomueon kokoelmissa tallessa. Siinä on muistaakseni juuri Valmetin moottori. Firimagesissa on paljon kuvia kyseisestä Fargosta. Kyseisessä Fargossa ei tuo nokkapumppu ollut mitenkään erityisen jäätymisherkkä, mutta saihan senkin jäähän, jos esim. vettä oli pumppuun jäänyt. Talvella käytettin joskus suojapussia nokkapumpun päällä estämään ajoviimaa, mutta tuossa Fargossa ei sellaista muistaakseni koskaan ole ollut. Tai sitten se on jäänyt jonnekin aika alkuvaiheessa. Oli kyllä aika kauhea peli tuo Fargo.

Jotta pystään otsikossa, niin rekisterikilven numeron (AEC-570) avulla löytyy kuvia tuosta Fargosta:

http://www.fireimages.net/thumbnails.php?album=search&keywords=on&search=AEC-570


Ja Hämeenlinnan Vanaja, rekisterinumero HCD-22:

http://www.fireimages.net/thumbnails.php?album=search&keywords=on&search=HCD-22
« Viimeksi muokattu: 18.03.13 - klo:14:51 kirjoittanut PPo »

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Voi poistaa, oli näppihäiriö eli pelkkä edellisen viestin lainaus
« Viimeksi muokattu: 19.03.13 - klo:08:28 kirjoittanut PPo »

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Lehti sanoisi että Fargossa on Perkins 6.354-dieselmoottori.5.8 litraa ja 130 hv.Lehdessä kerrotaan kyllä se toinenkin Fargo hyvin tarkkaan.No enempää en kerro ettei kukaan suutu että täällä paljastan lehden sisältöä.Menkääpä ostamaan lehti ne kelle se ei vielä tule.En viitsi kuvaakaan siitä linkittää  ;)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
muistelisin kuulleni että HCD22 olis ollut myymättä .jäänyt 1967 2 akselinen rekanveturi ja se olis Telitetty jälkeenpäin ja rautasäiliöity joka mätäni ja myöhemmin vaihdettu AL pytty.Vanhassa pytyssä kuvissa sivuhelmatkin.Nokkapumpullinen.Nykyään siis varsin samalainen kuin uutena,siis täysin MS tarkastuksen ehdot täyttävä!
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
muistelisin kuulleni että HCD22 olis ollut myymättä .jäänyt 1967 2 akselinen rekanveturi ja se olis Telitetty jälkeenpäin ja rautasäiliöity joka mätäni ja myöhemmin vaihdettu AL pytty.Vanhassa pytyssä kuvissa sivuhelmatkin.Nokkapumpullinen.Nykyään siis varsin samalainen kuin uutena,siis täysin MS tarkastuksen ehdot täyttävä!

Samoin olen kuulut että olisi telitetty jälkikäteen uusia 4x2 Tyypin Vanajia mallimerkinältään B6-76/ Telityksen jälkeen mallimerkintä olikin sitten TB6-76/3500+1200.Tällä merkinnällä oli 5-Vanajaa joista ilmeisemmin tuo palokunnan HCD-22 olisi yksi.Rakennus Ruolalle meni ainakin kaksi,vai peräti kolmeko niitä oli.Mutta kyllä ne uudempia oli kuin-67 mallisia.Rakennus-Ruolan entisistä Vanajista jopa yksi oli Hattulassa hitsausliike Heikkilällä sitten myöhemmin.Samoin olen kuulut että HCD-22:n alkuperäinen säiliö mätäni ja tilalle uusi.Nokkapumppua ei siinä enään kylläkään ole. Tässä olisi kuva kyseisestä Vanajasta alkuperäisessä asussaan http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=19&pid=3401#top_display_media
« Viimeksi muokattu: 18.03.13 - klo:20:12 kirjoittanut Jyrki H »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Onhan se kunnon auto ollut ,uusi ja tehokas nopea!.Tuntemamme Kaapo puhui että faijallaan oli sellainen ja myi pois.Oli ostanut myöhemmin takaisin kun oli niin hyvä vehe!
Eiköhän tää ollu tässä?

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
HCD-22:ssa on Sisun tyyppikilpi, vaihdettu alkuperäisen tilalle arvatenkin silloin, kun telitys on tapahtunut. Ohjauspylvään sivussa olevassa levyssä, jossa kilpi on kiinni, näkyy kolme ylimääräistä kiinnitysreikää. Vanajan oma kilpihän on Sisun silloiseen kilpeen verrattuna vähän erikokoinen.
Auton valmistusnumeron loppuosa on 005.
Valokuvasta vaan katselin, en muista ulkoa ihan tämmöisiä detaljeja  :D

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Siinä on jonkun englantilaisen bussin ratti akseleineen ja konsoleineen?,voi olla vaikka mikä tyyppikilpi ollut?.Jollakin oli joskus matkailuauto vanha bussi jossa oli tollainen koetaulu?.AEC,LEYLAND?.Muistan siinä oli kuskille oma ovi!-.Vanhassa 1960-L SISU kilvessä oli värinumerokin "Glassomax xxx".Sekin on muuttunut kun Paloautoksi tuli!
« Viimeksi muokattu: 19.03.13 - klo:21:56 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
Tuskinpa siinä ohjauspulpetin alaosan peltiluukussa on ollut mitään kilpeä asennettuna ennen Vanajan Autotehdasta, miksi olisikaan?
1950-60-lukujen Sisu -tyyppikilvissä ei ole näkynyt kenttää värinumeron merkitsemistä varten, jokunen kilpi löytyy itseltänikin. Erillisessä pikkukilvessä se varmaan tietty on.
« Viimeksi muokattu: 20.03.13 - klo:08:10 kirjoittanut vehicle »

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
 Kyseinen Vanajahan on valmistunut silloin kun tehdas oli vielä nimellä Vanajan Autotehdas.Auto on ollut valmistuessaan 4x2 tyypin auto. Silloin siihen on asennettu tyyppikilpi jossa maninta Valmistaja Vanajan Autotehdas.Autoa ei oltu myyty mihinkään tehtaalta ja ei rekisteröity mihinkään vaan ilmeisemmin varastoituna siellä.Kuten on jo todettu niin näitä B6-76 ja4x2 tyypin autoja telittivät tehtaalla ns.jälkikäteen ja silloin tehtaalla oli jo uusi isäntä,Suomen Autoteollisuus.Silloin telityksen yhteydessä on varmaankin vaihdettu tuo mallimerkintä kilpi kun autokin muuttui rakenteellisesti ja Sisu laittoi siihen oman kilpensä.Tuo 005 tarkoittaa melkoisella varmuudella että on mallisarjansa viides auto.Laitan tähän malliksi yhden Vanajan valmistekilven ja auto valmistunut Sisun omistuksen aikana http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=22&pid=1773#top_display_media

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Tulipa mieleeni kysyä nimimerkki Ppo:lta tietääkö hän mahdollisesti syytä siihen että miksi palolaitokset lähes ympäri Suomea on nykyisin paloauto kalustoltaan Scanioita ? Kysymys tuli mieleeni kun olen saanut käsityksen viesteissäsi että sinulla on paloautoista enemmänkin tietoa.Oikeammin tämä kysymys pitäisi kysyä myös sellaiselta henkilöltä kellä olisi tietoa siihen miksi puolustusvoimat käyttävät ja suosivat Scanioita myöskin ? En vähättele Scania autoa merkkinä,mutta näin kotimaisen työn kannattajana tämä pistää ihmettelemään.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
k"
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:10:59 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?