/db Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.

Kirjoittaja Aihe: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.  (Luettu 69379 kertaa)

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Hei,

eräs Fargo D500 (V8) on dokumenttien mukaan hankittu 1962. Eräässä vanhassa kuvassa auton rekisterinumerona on BD-515 (rekisteröity Helsingissä), kuvassa on mustapohjainen kilpi valkoisin reunuksin, eli ihan normaali kilpi. Auto on kuvassa hyvin uuden näköinen, sanoisin aivan uusi.

Myöhemmissä kuvissa (60-luvulla) auton kilpenä oli kuitenkin rekisterinumero BFI-99, joka siinä oli vielä 90-luvulla.

Sivuston  http://www.saunalahti.fi/sisaarim/triviaali_rekisterikilvet.htm  mukaan kumpikin BD ja BF alkuinen kilpi on annettu vuonna 1966.


1) onko käsitystä, miksi kilpi on ylipäätään voinut vaihtua? Onko katsastus jäänyt tekemättä?

2) jos tuohon sivuston tietoon on luottamista, niin miksi samana vuonna on annettu kaksi eri kilpeä?

3) Autossa oli alkujaan väliaikainen kilpi, valkopohjainen A-1518 (kuva vuodelta 1963). Kuinka kauan väliaikasta kilpeä käytettiin, olisiko voinnut olla jopa tuohon vuoteen 1966?

« Viimeksi muokattu: 14.03.13 - klo:11:23 kirjoittanut PPo »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
On voinut olla pitkä kausi ilman ajoja ja ei saa muuten dieselveroa poikki jos ei vie kilpiä.Se riesa vielä 1970-L oli vain talvet ajossa olleissa raskaspolttoölyrekoissa.Syksyllä sai uudet kilvet kun otti ajoon ja piti säiliönkin tilavuus vakaus todistus uusia uusille rekkareille.Pidän tätä vajavaisten tietojeni(en ole koskaan ollut autoilija enkä juur kuskiakaan!)perusteella todennäköisenä?.Joskun kun oli käytettyjen rivissä pitkään myös ehkä kilvet ppois?.Koekilvillä ei saanut ajaa ammattiajoa,rahtia siis.Jotkun vallesmannit antoi ne vaan viikoksi MAXOnko joku nettisivu josta voi itse etsiä tietoje rekisterinperusteella???!!!
« Viimeksi muokattu: 10.03.13 - klo:14:38 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Tuo olikin oikein riesa että piti kilvet viedä pois kun pisti auton seisontaan.Sitten taas kun otti auton käyttöön niin katsastus ja uudet kilvet.T.S.kertoikin että ei saanut ajaa ammattiajoa,ei rahtia,vaan koeajaa tai siirtää auton paikasta toiseen,ja näin taitaa olla asia vielä nykyisinkin ? Muutama vuosia aikaa sitten asia oli juuri noin,ja kun ajoit niin matkan toinen päämäärä,eli lähtöpaikka tai saapumispaikka piti olla juuri siihen osoitteeseen mihin koekilvet oli annettu,esim autokorjaamot,autoliikkeet.Koeajoa esim kuorma autolla kun ajoit niin niihin sai sellaiset valkopohjaiset kilvet joita kutsuttiin siirtokilviksi ja ne olivat hiukan väljemmät tuon ajon suhteen mm kuorma autolla sai ajaa kuormankin.Olihan se hiukan kummallista jos autoilija on koeajamassa kuorma autoa niin kyllähän sitä nyt halutaan koittaa kuinka se kulkee kuorman kanssa.  :)
« Viimeksi muokattu: 18.03.13 - klo:08:51 kirjoittanut Jyrki H »

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Tuo mahdollisuus, että kilvet voi pitää autossa ja saa myös dieselverot poikki on hyvinkin nuori asia. En muista vuotta mutta ettei  olisi 2000-luvulla tullut mahdolliseksi.
Kysymyksen auton aikoihin oli kilpien vaihtuminen mahdollista myös sen vuoksi, että aikoinaan kilven ensimmäisen kirjaimen piti olla rekisteriin merkityn läänin mukainen. Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan, tämä poistui joskus noin 60-luvun lopulla tai myöhemmin.
Kysymyksen autossa molemmat kilvet on Helsingin alkukirjaimella eli syy on todennäköisesti kuten T.S. asiasta kirjoitti.
Ennenhän uusi tuotiin kotiin siirtokilvillä ja "oikeat" kilvet haettiin oman paikkakunnan nimismiehen kansliasta, en sitten muista haettiinko sieltä myös peltiset siirtokilvet vai oliko ne lainassa autoliikkeeltä.

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
 "Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan, tämä poistui joskus noin 60-luvun lopulla tai myöhemmin."

Asuinpaikan mukaan vaihtuminen poistui 70-luvun puolella, olikohan '73?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Mahdollisuus tuohon että voi pitää kilvet kun pistää auton seisontaan ja dieselverot poikki tuli kyllä jo 1990-luvun alussa,muistaakseni 91 tai 92.Muistan kun meille ktk:lle tuli ilmoitus tälläisestä mahdollisuudesta kun ison laman aikaan korttia pelattiin ja keikkaa odoteltiin. :) Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan vielä 80-luvullakin.Muistan että vuonna-89 olin katsastamassa Volvoani jonka rekisteritunnus oli KHX-??? niin virkailija sanoi että nykyisin ne voi pitää autossa että laki on muuttunut siltä osin.Auto oli ollut edellisessä elämässä kuopiossa.Autoliikkeissä ei minun tietääkseni ollut noita peltipohjaisia siirtokilpiä,kyllä ne piti hakea vallesmannilta.Niissäkin oli aina läänin mukaan kirjain joita ei olllut kuin yksi,esim täällä hämeessä se oli H tai I.Autoliikeillä oli ne ns.koekilvet jotka ovat samannäköiset yhä tänä päivänäkin

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Onko D 500 diesel?,vai bensa.Eikös FARGOissa ollut 115HV LEYLAND?kutonen.Kun Lammin keskustan teiden massat vaihdettiin oli Gröroosin  Eikalla vielä 1960 bensa Chevrolet.Muistan oli Shellillä joka tauko konepelti auki.Oliko bensan täyttöaukko konehuoneessa vai öljyjäkö katseli
« Viimeksi muokattu: 12.03.13 - klo:07:42 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Kyseessä oli tosiaan bensalla toimiva Fargo D500. Käisttääkseni tuota autoa ei ole suomeen edes tuotu dieselinä, ei ainakaan paloautoksi, mikä tässäkin tapauksessa on kyseessä. Moottoirna oli Cryslerin 315 cid V8 (jos oikein muistan) ja tehoa oli 202 hp.

Auto oli siis saman palokunnan omistama koko 1960-luvun, oli koko ajan aktiivi käytössä samassa tallissa. Mietityttää edelleen syyt kilven vaihtumiselle.

Tuon Chevroletin konepellin auki olon syy voi olla myös koneen jäähdyttely, vaiva vaivasi myös Fargo D500:sia. Jos kuormaa oli paljon ja vauhti hidas, nousi lämmöt liikaa. Eiryisesti, kun käytti palopumppua ja auto seisoi.



« Viimeksi muokattu: 12.03.13 - klo:08:59 kirjoittanut PPo »

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan vielä 80-luvullakin.

Kyllä se kilpien kanssa plärääminen loppui 70-luvun alkupuolella, ei vaihtunut enää sen jälkeen omistajan läänin mukaan. (Tarkemmin sanottuna syyskuussa '71, ainakin tuon Ppon viestiketjun alkuun linkittämän sivuston kertomana.) Jyrki H taitaa nyt sekottaa tämän siihen 80-luvun lopun suureen muutokseen? Lokakuusta '89 alkaen alettiin jakaa kilpiä, joissa ensimmäinen kirjain ei enää kertonut lääniä. Esim. Turun- ja Porin läänissä silloin käytössä ollut E vaihtui semmoisiin suht' epäloogisiin kirjainyhdistelmiin,  kuin JAA- ja XMH, muutaman hyvin yleisen mainitakseni.
   
« Viimeksi muokattu: 12.03.13 - klo:15:24 kirjoittanut vehicle »

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Olet oikeassa vehicle.Tuo minut tosiaankin sekoitti.Sen verran olen erimieltä tuon Ppon viestissä olevan listan kanssa jossa mainitaan että Hämeeseen tuli vuonna-72 valkopohjaiset kilvet,se pitää paikkansa kyllä mut se että ensinmäisenä jaettiin HAA-alkuisia tuon listan mukaan.Se ei pidä kutiaan koska muistan tuon ensinmäisen auton joka sai täällä ihka ekat valkopohjaiset kilvet oli sininen Toyta Carina ja alkukirjaimet siinä oli HAK-alkuinen,heti kohta kilvitettiin yksi Scania myös ja siinäkin kirjamet HAK-alkuiset.Keväällä-73 sai vasta HAA-alkuiset kilvet autoonsa.No tällä nyt ei ole niin väliä,mutta huomasin tuon ja muistin heti tuon Toytan joka oikein lehdessä esitteli niitä kilpiään,ja samoin muistin  tuon Scaniankin HAK-alkuisena syksyllä-72.Mielenkiintoinen aihe on kyllä tämä kilpiasiakin :D

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Hämeessä oli faijantyöauto 1960 AUSTIn HBA-82(meni AKPstä renkoon maitoautoksi vielä Oinaalaan?> ja seuraava 1965 Bedford oli kaksikirjaiminen IS-126 ja toinen auto IS-98.Tilasin Trafilta huvikseen kantakorttikopiot 5v sitten.Onkohan ne nyt kaikki MOBILIAssa?.Ne löytyi helposti,tosin maksoi kai 30- kpl?.Nämä molemmat on poistettu kortinmukaan 72 k 74 täysin palvelleena.Saako jostain netistä itse selat rekisterejä<?-Osuuskaupassa oli joku-65 Mersu LAK 1814 tai sinnepäin ja se oli kai ISY-3 tai oliko 33.Vetivät lullaa sillä. 
« Viimeksi muokattu: 12.03.13 - klo:18:14 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Oliko ketjun aloituksessa mainittu auto ensimmäisessäkin kuvassa jo paloauto? Ellei, niin kilvet poistettu päällirakenteen rakentamisen ajaksi.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Se kuumeneminen oli ongelma muistan faijan kanssa liikkumisesta.Paloautot varsinkin pilattiin nokkapumpulla,syylärissä oli raakasti reikä tehty kardaanille ja putket juotettu umpeen jolloin koko reijän yläpuoleinen osa oli pois käytöstä,ei kiertänyt vesi.Aina sitä kahvitauolta lähtiessä mekin katsotiin auton alle mitä oli vuotanut maahan,jos oli vuotanut sitä nestettä vielä oli edes!.Nokkapumppuun vaihto voi myös olla niin suuri rakentellinen muutos että on vaatinut uuden katsastuksen?,etuylitys muuttuu suuresti,ja painot.Paloautot oli muutenkin keinoteltu  "kotimaiseksi valmisteeksi(",jotta saatiin Palosuojelurahastosta paremmin fyrkkaa) kun päällirakenteiden ja esim renkaiden hinta oli suurempi kuin bensa-alustan!.Nokkapumppu tiettävästi oli yksin jo 60000mk?.Kun aikanaan sallittiin käytettyjen osto säiliöpaloautoiksikertoovat .,piti kats inssin ja palopäälikön ja korjaamonomistajan taata että auto pelaa 3V.Uudelle ei kukaan tehnyt tarkastusis että laite on "rytäys",syyläri tuhottu,jäähdytystehot poissa kalliista autosta!.Viimekesänä tuli taas työmaalle yhden For Custom romut missä oli sellainen pilattu jäähdytin.Teki kaikkia Paloautotehtaat niin vai vain joku?
« Viimeksi muokattu: 13.03.13 - klo:10:22 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Oliko ketjun aloituksessa mainittu auto ensimmäisessäkin kuvassa jo paloauto? Ellei, niin kilvet poistettu päällirakenteen rakentamisen ajaksi.

Kyllä oli paloauto. Auto on tuotu Suomeen pelkkänä uutena runkona syksyllä 1962 ja se päällirakennettiin heti uutena paloautoksi Veljekset Kulmalan koritehtaalla. Auto valmistui sieltä keväällä 1963, jolloin siitä on otettu kuva (liite), jossa se on vielä väliaikaisilla valkopohjaisilla kilvillä (alkaa A:lla). Joitakin vuosia myöhemmin rekisterinumero oli siis BD-515, ja lopulta BFI-99 joka oli siinä loppuun saakka, auto poistettiin rekisteristä vasta 90-luvulla.

Oheisen liiteen kuvissa Chevroletin rekisteritunnus on AO-824 ja Ford AS-964, ihan näin "nice to know" tietona. Tuo kuvan Ford:han ei ole ns. hävittäjä Ford, koska se on vm. 1937, näinkö se on? Chevroletin mallista ei ole minulla tietoa, tunnistaako joku?

« Viimeksi muokattu: 14.03.13 - klo:11:36 kirjoittanut PPo »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Ford voi olla englannin FORD ns SUSSEX.Niistä osa oli teli vehkeitä 16" pallo maasto single takapyörillä,tää näyttäis etuvanteen perusteella olevan 2 -akselinen?.Nimityksestäkin olen kuullut versioo että olis SUCCEED,eli engl keliopista tuttu"perättäinen" juuri kahden taka-akselin takia,en ole nähnyt  näitä autoja rahtiliikenteessä,en ota kantaa.Niissä oli vanhatava hytti usein,amerikkalaisissa oli jo aina uusi versio.Ja niissä oli vielä mekaaniset jarrutkin,faija sanoi "Se oli hirvein vehe mitä olen ajannut,vaikka nojaa takaseinään ja täysillä painaa jarrua se ei pysähdy!".Vaikka oli 6 jarrurumpuakin teli autossa,kantavuus jotain paritonnia vaan?,Riihimäellä on entisöity paloauto  jossa on toi nokkaMulla on 1950-L Palomieslehtäi joissa vielä kaupattiin noita paloauton alustoiksi!.CHEVROLET lienee 40-47 välistä korimallien ennen LOADMASTER 1948 uutta hyttiä?
« Viimeksi muokattu: 14.03.13 - klo:12:58 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?