Pikkuisen olen koettanut selvitellä asiaa.
Koska suositus on GL4 sekä perään että vaihteistoon ja viskositeetti lämpötilan mukaan päädyin Rock oils GL4 80W 90 mineraaliöljyyn sitähän menee reilu 22 l yhteensä. (Kun ajot on pääosin kesällä olisi 140 ollut ehkä oikeampi viskositeetti.)
Valintaan oli syynä se että sitä löytyi paikkakunnalta ja selviän yhdellä kannulla.
Perään olisi tosiaan voinut laittaa GL5 öljyä, mutta vaihteistoon vain GL4:sta.
Tosin sain laakin kun pönttö iskettiin eteen ja hinta 130 ekua / 25 L kannu.
Rattoreissa 10W-30 GL4 ja GL 5 oljyt ovat vielä kuitenkin kuuden kahdeksankympin kantturoissa / 20 l kannu.
No, en ehkä vaihda ihan kohta uudelleen.
Moottorioljyjen ja vaihteistoöljyjen viskositeeti eivät ole samat joten yleinen 10W-30 moottoriöljy on ohuempaa kuin SAE 90.
Kyllä. valmistajat väittävät että on oljyjä jotka on luokiteltu GL4/GL5 (puskuroitu).
Paineenkesto on saavutettu rikki ja fosfori seostuksella ja GL5 määrät ovat noin 2-ketaiset.
Kyllä, fosfori ja rikki syövyttävät messnkiä ja pronssia.
Seurauksena synkronirenkaat pohjaavat ja synkka loppuu.
Normaalin vaihteiston (suora tai vinohampaiste) pintapaineet eivät ole erityisen suuret. Henkilöautojen vaihteistot tosin kevenevat ja hampaat kapenevat niimpä pintapaineetkin kasvavat.
Koska hypoidin kosketuspinta-ala on pieni pintapainekin on suuri.
Vielä tulee mieleen se Peugeot ruuvperä jossa isopyörä on messinkiä tms. ja siinä väärä öljy tekee kyllä tuhojaan. (Minulla on aina ollut Peugeot henkilöautona)