/db VHK ajoneuvot

Kirjoittaja Aihe: VHK ajoneuvot  (Luettu 25880 kertaa)

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
VHK ajoneuvot
« : 25.04.13 - klo:09:08 »
Olen jo aikaa ajellut Dodge RG1311 autolla joka siis on VAK-869 rekisteritunnuksella Vaasassa uransa aloittanut VR (jakelu). auto.
Kevät huoltoa tekemässä ja muistelin asioita 9 vuoden takaa.
VR konepajalta Pieksämäeltä tuli auton mukana päiväkirja jossa 98 tkm saakka oli ajot merkittyinä.
122 tkm siinä oli ostettaessa. Nyt ulkoilutus ajoja on kertynyt  hiukan joten mittarissa 132 tkm.

Kunnostettaessa havaittiin että koriin oli tehty muutos Valmet DSA 611 koneen asennuksesta johtuen.
Olen koettanut onkia uteliaisuuttani tietooni missä muutostyö on tehty. Ilmeisesti muutos on kuitenkin tehty uuteen autoon.
Kuinka paljon ja millä aikavälillä autoja muokattiin. Renaulteja ei varmaankaan enää muokattu?
Tulivatko ne mootorein varustettuina suomeen vai tehtiinkö muutos jo tehtaalla. Tekikö VR sen itse?
Työn jälki ei kyllä ole tehdasmaista.  Verhoilu mm. on poikkeava alkuperäisestä.

Tietääkö joku tuosta ajan jaksosta kertoa hiukan lisää.

Sen verran sain tietää että VR:llä oli oma taivas. Auton sininen värisävy kuulemma oli VR:n taivaan sininen.

JK

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #1 : 25.04.13 - klo:10:43 »
 Tais Fargo Finland RG13 olla sama auto, TM 16/76 juttua tuosta Valmetoinnista. Moottori muistaakseni 611 CA 130 hv.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #2 : 25.04.13 - klo:11:38 »
Muistelisin että suomessa VALMET laitettiin?
« Viimeksi muokattu: 07.05.13 - klo:12:15 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Wexi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #3 : 25.04.13 - klo:12:02 »

VR:lle hankittiin v. 1981 Dodge RG 13 autoja kaupalliseen ajoon (=”ovelta-ovelle” -jakeluautoiksi) yht. 20 kpl, joista 16 varustettiin umpikorilla ja Nummi-Lifter takalaitanostimella (SP Korit Forssa). 4 kpl varustettiin kontinsiirtolaittein (Multilift LL-tasonostolaitteet). Kaikki jakoajoon hankitut rekisteröitiin A-alkuisin tunnuksin.
V-kilpiin uutena rekisteröity auto on todennäköisemmin hankittu VR Vaasan konepajan käyttöön, mihin viittaisi sekin, että auto on sittemmin ollut Pieksämäen konepajan hallinnassa. (Vaasan konepaja siirtyi kesällä 1996 Wärtsilä Dieselin hallintaan, jossa yhteydessä "ei-luovutettua" kalustoa siirrettiin VR:n koneosaston toiselle konepajalle Pieksämäelle).

Valmet -moottoreita kokeiltiin todellakin Fargoihin (Finland) jo 1976 Berner Oy:n toimiessa vielä maahantuojana. Seuraava maahantuoja oli Crys-Auto, jonka aikana samaisten tuotteiden keulaan liimattiin merkki Dodge, tyyppimerkinnät olivat edelleen RG 10, RG 13 etc.
Joka tapauksessa Dodgen maahantuoja 1980-luvun puolella, Oy Scan-Auto Ab, suoritti moottorien vaihdot Loviisan toimipisteessään. Alkuperäiset Perkins T6.354 -moottorit irrotettiin ja palautettiin tehtaalle, tilalle sovitettiin Valmet 611 CSA. Jatkossa tuotiin alustat maahan ilman moottoria ja myöhemmin Valmetin toimesta moottorit vietiin Englantiin tehtaalle asennettaviksi Suomeen toimitettaviin autoihin. VR:n toimesta ei uusiin autoihin moottorivaihdoksia suoritettu (käytön aikana se toki on ollut mahdollista esim. vaurioitumisen seurauksena).

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: VHK ajoneuvot, suorituskyky
« Vastaus #4 : 25.04.13 - klo:12:13 »
Mulla tässä on ahdettu 136 hv.
Lastaan 12 kuutiota terveisiä lavalle ja jos sattuu liukasta olemaan saa olla varovainen sen kaasun kanssa.
Lähtee kun lappalaiskoira kylkimyyryä ja sutii kun dragsteri.
611 koneesta on monen monta versiota ja tehoa on vähä vähältä kasvatettu alkuaikojen varovaisista lukemista.
Kuulin että armeijan Jeepejäkin olis smanlaisella koneella vai olisko se traktori kone 411.
Minulla on mielikuva että pienempiä RG9 Dodgeja olis varustettu myös 411 koneella.

Keväthuollossa tuli vastaan ikävä yllätys. Fram merkkinen oljynsuodatin oli painunut sisäosastaan ruttuun.
Muuta selitystä en keksi kuin että kun auto on ollut VR viimeisinä vuosina vähällä  käytöllä sakka on lkerrostunut. Uusilla oljyillä sakkautumat on peseytyneet liikkeelle ja tukkineet suotimen. Mitään vahinkoa en ole huomannut aiheutuneen eikä öljynpaineissakaan ole asia näkynyt.

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #5 : 25.04.13 - klo:12:23 »
Kiitos Wexi,

Siis minullahan taitaakin olla harvinaisuus. Konepaja käyttö saattaa selittää vähäisen ajomäärän.
Olenkin hiljaa ihmetellyt varustusta; kippilava ja Nummi nosturi.
Siiskö tämäkö ei tullutkaan VHK:n kautta? Montakohan olisi ollut muita reittejä? Käsitykseni mukaan Postiile (rauha hänen muistolleen) on varmaan hankittu näitä samoja autoja.
Entäpä puolustusvoimille?

Ehkäpä tämäkin auto olisi varusteltu  Forssassa kuralätkistä päättäen.

Wexi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #6 : 25.04.13 - klo:21:32 »
Eipä kestä.
Ei ole autosi ollut jakeluajossa. Heitäpä minulle vielä alustanumerokin vaikka sähköpostilla. Jos löydät lisäksi jostakin numerosarjan, joka muistuttaa tyyliltään esim. 3234:ää, saattaisi sillekin olla käyttöä. Voin selailla joitakin vanhoja papereita jonakin sadepäivänä (pölisevät vähemmän).

VHK:n kautta silti keskitetysti hankittu, kuten noihin aikoihin kaikki valtion laitosten, -liikelaitosten ja useiden yhtiöidenkin ajoneuvot.
Asetukseen perustuva menettelyhän oli pääpiirteissään sellainen, että KTM:n alaisen VHK:n vetämä valtion ajoneuvotyöryhmä, joka koostui tärkeimpien laitosten palveluksessa olevista alan ammattilaista ja erikoisasiantuntijoista, keräsi aluksi käyttäjien alustavat tarvelistat (minkä tyyppisiä ajoneuvoja ja minkä verran laitokset ennakoivat hankkivansa seuraavan vuoden aikana).
Suunnitellun tarvemäärittelyn perusteella työryhmä, ”VATRY”, pyysi tarjoukset ajoneuvojen maahantuojilta sekä päällirakentajilta ja varustelijoilta.
Tarjousten käsittely ja vertailu ei suinkaan ollut pelkkää hinta- tai muutakaan politiikkaa, vaan ”VHK:n suosituslistalle” kelpuuttaminen edellytti tyypillisten teknisten speksien lisäksi mm. monia testauksia ja koeajoja, kentältä mm. käyttö- ja kunnossapito-organisaatioiden kautta saadun palautteen huomioimista ja lopuksi kaikkien vaatimuksien yhteensovittamisen jälkeen syntynyttä Puitesopimusta.
Sopimuksen puitteissa laitokset olivat oikeutettuja tilaamaan kalustoa sopimustoimittajalta (siis yleensä maahantuojalta) oman budjettinsa sallimissa rajoissa. Tilauksiin merkittiin ”Laskutus VHK:n kautta”. Käytännössä tilaaja (VR) hoiti kaiken hankintaprosessiin liittyvän, kuten vastaanottotarkastuksen, kuljetukset päällirakentajille, rekisteröinnin, siirron käyttäjälle maakuntaan, käyttäjien ja kunnossapitäjien koulutuksen ym. 
Puitesopimuksen ulkopuoliset hankinnat edellyttivät vankkoja perusteluita esim. hyvin poikkeuksellisesta erikoisvarustelutarpeesta.
Keskitetyn hankinnan myötä ajoneuvojen hankintahinnat saatiin puristettua alas, mikä taas osaltaan helpotti laitosten yleensä tiukkojen budjettivarojensa rajoissa tapahtuvia uushankintoja. Dodgeja oli VR:n ohella paljon Postilla (PTL-autokeskus), sekä jonkin verran myös Tielaitoksella, Puolustusvoimilla ja muillakin.

VR oli eräs suurimpia ajoneuvokaluston käyttäjiä, niin junatalo kuin onkin. Aiemmin mainittujen kaupallisen tavaraliikenteen (runkolinja- ja jakeluautot) lisäksi autoja oli sisäisessä liikenteessä mm. liikenneasemilla, varikoilla, konepajoilla, keskusvarastoilla, ratojen kunnossapidosta ja rakentamisesta huolehtivilla alueyksiköillä, sähköhuolloilla, radiohuolloilla ym.

Jallu

  • Vieras
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #7 : 26.04.13 - klo:00:21 »
Oliskohan nuo suuren vaivan nähneet ja huonompaan vaihtaneet? Muistelen ainakin TM:n Valumöttiä kehuneen.

Muistelisin että suomessa VALMET laitettiin?.Voiko olla samanlaista keinottelua kuin Paloautoilla vuosikymmen aiemmin että Suomalaisella moottorilla ja esim renkailla saatiin kotimaisuus aste niin suureksi ilman moottoria tullut että VHK hankinnoissa oli kotimainen valmiste"ja ohitti muut tarjouskilpailussa?.Huonompi kone 611 olis ollut kuin 130HV Perkins?.Aiko olematon vääntö 611 pienillä kierroksillaSISU SL150 ,piti läteä kuin Wartburgilla ,kaasua reilusti ja luistattaa kytkintä.


P.S. Ehkä jatkuvastipyörivä aurausvarustuksen pieni nokkapumppu vei tehoja ja auto oli nosturilla ja vaihtolavalaitteella rautalaatikko korkealaitainen ja yli 10TN kuormaa vei mehut.80km tuntui että on hirveesti kierroksia ja kesällä ajettaeessa ikkuna auki kuului kun tyhjät vaihtolavalaitteet rämisi ihan hirveästi

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #8 : 26.04.13 - klo:09:42 »
SL 170 Matalakierros 612 oli parannettu versio siitä SL150 611
« Viimeksi muokattu: 07.05.13 - klo:12:17 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #9 : 27.04.13 - klo:04:35 »
Joku kyseli kerran tällaisen DODGEn takajarruja.Alkukuusta pätkittiin pienipyöräisen runko romukuormaan,mutta taka-akseli otettiin eroon.Pomo oli myynyt sen renkaat.Akseli voi olla vielä Orimattilan Romussa?.Tyhjä banjo,perä jo myyty aiemmin.Ei näyttäneet jarruosat päällepäin  ihan uudenveroiselta enään!
« Viimeksi muokattu: 07.05.13 - klo:12:17 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #10 : 29.04.13 - klo:16:10 »
Jäi pikku luova tauko keskusteluumme.

Valmistusnumero on SDFG13A00BD708258
LTJ mallimerkintä G13-VALMET 611 CSA/4050
Alkuperäisen rekkarinkin muistin väärin VKU-989 se oli.

Hanttimiehen puolen kynnyksessä on kilvet:
"Karrier Motors Ltd.
serial number SDFG13A00BD708258"
sekä
"Wheelbase reduction by Tricentrol Chassis developement Ltd
Dunstable Beds."

Auto on siis lyhennetty tai pidennetty rungoltaan.
Akseliväli on rekisteritietojen mukaan 4050 mm = 159,4"
Alkuperäisestä akselivälistä ei ole tietoa, eikä muutoksen syystä. Voisiko kippi olla syynä?
Umpikorit näyttävät valokuvissa kuitenkin pidemmällä takaylityksellä olevilta

VR autojen kyljessä ovessa oli numerosarja, niin tässäkin. Olin kuitenkin sen verran hätäinen etten sitä ottanut ylös.
Se oli kyllä onnistuneesti töhritty maalilla joten sinne meni.
Sitä tuskin on minulla olevissa muissakaan dokumenteissa


T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #11 : 29.04.13 - klo:17:57 »
Se 4,05 on BEDFORDinkin vakioakseliväli,joku englantilainen käsitys.Mulla on n 1980 lyhennetty 60cm ja Rekisteriotteessa lukee alkuperäinen 4.05/3,45,ainakin silloin vielä vanha mitta näkyi papereissa.En usko että olis lyhennetty?
Eiköhän tää ollu tässä?

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #12 : 30.04.13 - klo:06:32 »
T.S.
Koska lisäkilvessä sanotaan suomennettuna:  "Akselivälin lyhennyksen suorittanut TRICENTROL runkojenmuutos osakeyhtiö".
Siitä päättelin että olisi runkoa  tehtaan toimesta muutettu tilaajan toiveen mukaisesti.

Olisko VHK tilaukseen otettu sarjasta pidemmällä akselivälillä olevat ja niistä lyhennetty.
80-luvun alussa JAT / JOT olisi voitu toteuttaa juuri noin.

Katselin vielä scan auton esitettä mutta akselivälista sanotaan että niitä on valittavina "lukuisia".
AKT-lehdessä oli koeajo jossa yksinopeuksinen lukkoperä ja 6-vaihetta. Mulla taas kaksinopeuksinen ilman lukkoa ja 5-vaihdetta.

Kulutukseksi  oli saatu 22l/100 maantiellä ja vajaa 25 l/100 sekalaisessa ajossa

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #13 : 30.04.13 - klo:06:44 »
Se on uutena englannissa tehty suomessa tyyppikatsastettuun mittaan?.Käydessäni 1970-L Hämeenlinnan SCANIALLa siellä lyhennettiin 80 2-kselista jätepakkaaja alustaksi.Sanoivat ne tulee kaikki pitkänä suomeen ja lyhennetään joka tarpeeseen siirtämällä taka-akselia ja käytetyt alustat hitsaamalla.Mun auto on lyhennetty ja siirtämällä akselia tehtaan valmistamaan 4,45 mittaan jolle on tyypitystodistus suomessa,mutta koska se on ollut rekisterissä 4,05 se mitta on Otteessa vielä
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: VHK ajoneuvot
« Vastaus #14 : 30.04.13 - klo:12:54 »
Dodge RG 13 esitteessä sanotaan näin.

-Lavan pituus 6.20 ( Akselivälillä 4.05 )
-Kantavuus 9.380 kg
-kokonaispaino 13.210 kg
-Alustan hinta ollut ( 1.3.79 ) 121.300 mk
- Saatavana kotimaisella Valmet 611 CSA moottorilla
-Akselivälivaihtoehdot: 3.05 m 3.46 m 4.05 m 4.60 m ja 5.20 m
-Maahantuoja Oy Scan-Auto Ab

-Jyrki
« Viimeksi muokattu: 30.04.13 - klo:13:14 kirjoittanut Jyrki H »