/db Erikoinen Scania

Kirjoittaja Aihe: Erikoinen Scania  (Luettu 10802 kertaa)

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Erikoinen Scania
« : 10.11.11 - klo:16:06 »
Ruåtsin Blocketissa on kaupan erikoinen "Scania" enpä ole moista nähnyt aiemmin.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Erikoinen Scania
« Vastaus #1 : 10.11.11 - klo:22:32 »
Se on varmaan-60 mallia?,joskus oli hytit saman alihakkijan tekemiä kuin VOLVOlla(BeGE?)Kärkölän Oriharolla?ilmeisesti edelleen mätänee samanlainen?metsiköss monen muu n seassa.Melko myöhään vielä minusta luki hytissä sisällä ovessa tuuletusikkunan vieressä BeGe,tais olla sellainen jossa makuuhytin ikkuna oli puolikuun mallinen.Ja penkin tyynyjä kun vaihdeltiin ,vaneerille niitattuja pehmusteita jotka oli vaan taivutetulla metalliliuskalla kiini,nissä luki tushilla Bege.Yksi mulla ollut tyyny sopi veilä kunnan vanhaan paloautoon joka oli-73 PEIPPO OY vanha säiliöauto.P.S. tuskin onkaan BeGe koska on VOLVOn tyylinen.Tais puuhytit kadota joskus ->65- kun tuli Ruotsiin tyyppihyväksyntä että 500kg? paino ketjun varasssa laskettiin irti A-pilareita vasten ja hytin pitim kestää tietty taipumaan asti.Netissä on kuvia kun J6 petteriin on laitettu ruotsalainen tyyppihyväksytty hytti!
« Viimeksi muokattu: 12.11.11 - klo:17:53 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Erikoinen Scania
« Vastaus #2 : 11.11.11 - klo:07:04 »
Teoriassa vuoteen 1966 saakka asiakas sai (ainakin Ruotsissa) itse valita millaisen hytin halusi (Be-Ge, Floby jne.). -66 Scania osti Be-Ge:n toiminnan Oscarshamn:ssa ja sen jälkeen tuli vakiohytit (teräshytti).

Kuvan hytti on selkeästi ennen 1966 tehty eli ns. puuhyttejä, koska hyttiosa ja torpedo-osa on erikseen ja niiden välissä tuo kumitiiviste. Aurinkolippa puuttuu ja oven ikkunat aika pienet. Tuntuisi että ei ole Be-Ge vaan joku muu, tarkemmin katsoen aika samanlainen kuin Volvo Viking tuohon aikaan. Koska auto on 76-mallia, pitää olla 1963 tai sen jälkeen tehty. 
« Viimeksi muokattu: 11.11.11 - klo:07:07 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Erikoinen Scania
« Vastaus #3 : 12.11.11 - klo:21:01 »
Veikkaan hytin vuosimallia uudemaksi kuin 1966 kun katsoo ohjaamon taka seinää niin on sama kuin N86 ja 88 ,tosin ensimäisissä 88 eli vuonna 1966 oli sama ohjaamo kuin 495 ja 485 siis se jossa ohjaamon taka ikkunat olivat n.s eteenpäin kaareutuvat tässähän taka ikkunat ovat pystysuorat niinkuin  N88 ja N86 on  totuttu näkemään.Autohan voi olla mikä vuosimalli tahansa mutta ohjaamoa veikkaan 1967 tai uudempi.
« Viimeksi muokattu: 13.11.11 - klo:09:48 kirjoittanut Jasa »

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Erikoinen Scania
« Vastaus #4 : 13.11.11 - klo:17:19 »
Niin joo, tuo on totta. Hyttiosa voi olla uudempi (vaihdettu). Itse auto on minusta edelleen -66 tai vanhempi koska hytin ja torpedon välinen rakenne on tuo.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Mikko V.

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Erikoinen Scania
« Vastaus #5 : 02.05.13 - klo:18:59 »
Tuohon Scania-Vabiksen hyttiasiaan... Itselläni on 2 kpl L-76:sia (vm:64 ja -65) joissa kummassakin on tehdastoimituksena täysteräksiset ohjaamot. Puuta näissä kioskeissa on vain katon rajassa 5x20mm viilu, johon kattoverhoilu on kiinnitetty, sekä 2x4" palikka pystyssä hytin takakiinnikkeen vastimena.

Yksi olisi selittynyt ohjaamon vaihdolla, mutta toinen... Ohjaamo vastaa malliltansa täysin BeGe:n puurunkohyttää.

Molemmat autot ovat palvelleet aikoinaan Vägverketiä (Ruotsin tielaitos) Norrbottenin alueella aura-autoina.
Mercedes-Benz LA-312/42
Scania-Vabis L76 x2
Mercedes-Benz LP-913

KMT

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Erikoinen Scania
« Vastaus #6 : 04.05.13 - klo:12:08 »
Scania-Vabis L/LS/LT76 on valmistettu tammikuusta 1963- tammikuuhuun 1968. Helmikuusta 1968 Vabis jäi pois ja vastaava auto oli silloin Scania L/LS/LT110. Tässä tapauksessa autossa on Nyström hytti (Umeå/Uumaja). Myös L110 oli mahdollista ostaa "vanha" mallisella Be-Ge hytillä muuta silloin paloseinä oli toimitettu varaosana.

Mikko V.

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Erikoinen Scania
« Vastaus #7 : 05.05.13 - klo:00:34 »
Tuossa kuvan Scaniassa on Nyströmin koppi, tuosta olen samaa mieltä (kotitaloni pihalla on täysin samanlainen Nyström, joka on peräisin puretusta vm-63 Volvo Viking 4x4 Turbo:sta)

Mutta kuka osaisi selittää nämä BeGe:n pre-66 teräshytit...
Mercedes-Benz LA-312/42
Scania-Vabis L76 x2
Mercedes-Benz LP-913