Mitenkäs se nyt menikään, eikös museoajoneuvon rengas tyyppiä voi vaihtaa toiseksi, kuin alkuperäinen? Ehtona on, että pyörän mittasuhteet eivät huomattavasti muutu alkuperäiseen verrattaessa. Eli renkaan profiilin ja vanteen suhde ovat likimain samat ja tietenkin renkaan korkeus.
Laittakaapas vaikkapa vanha 10.00-20 rengas uudemman tubeless renkaan kokoa 11R22,5 kanssa rinnakkain. Tubeless vanteessa ulkohalkaisija reunasta mitattuna on kokonaiset 5mm suurempi kuin vanhassa lukkovanteessa (näin siis omien empiiristen tutkimuksieni mukaan). Renkaat ovat korkeudeltaan juuri saman mittaisia joten aikaisemmin mainitut mittasuhde vaatimukset täyttyvät hienosti.
Myöskin turvallisuuteen vaikuttavia parannuksia saa museoajoneuvolle tehdä, eli eikö tämä mene hieman tähänkin kategoriaan?
Myöskään ei kannata unohtaa, että tubeless renkaita sai Suomessa ostaa raskaaseen kalustoon jo ainakin vuodesta 1955 lähtien.
Asiasta olen jokunen vuosi sitten kertonut täällä:
http://www.vetku.fi/foorumi/index.php/topic,765.msg1825.html#msg1825Ihmettelen jos joku tarkastaja torppaa nämä renkaat. Tässä vaiheessa homma on mennyt sitten makuasiaksi sillä ohjeiden mukaan ei pitäisi olla mitään estettä laittaa tubeless renkaita museoajoneuvon alle.
Suurin käytännön ongelma on sitten sopivien vanteiden löytyminen jotka sattuu vanhan auton pulttijakoon ja napaan.