/db Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?

Kirjoittaja Aihe: Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?  (Luettu 28632 kertaa)

jiijii

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?
« : 26.07.13 - klo:19:07 »
F88 Volvoa museokuntoon olen tekemässä ja nyt kiinnostaisi tietää mitä tarkastajat sanovat lasikuituosien käytöstä?
Hytin lokasuojathan ovat jo tehtaalta lasikuitua mutta hytin takakulmat ja etkulmat sekä etu"pellin" saa suoraan uutena lasikuituversiona.
Yllättäen kun peltisiä osia en mistään enää saa.

 

arpe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?
« Vastaus #1 : 28.07.13 - klo:17:58 »
Jiijii painii tutun ongelman kanssa. Tallin nurkassa on pino ruosteisia lokasuojia, joista saattaa taitava seppä takoa ehjiä ja kelpoisia. Itse kuitenkin "oikaisin" ja laitoin lasikuituisen alakerran. Museotarkastuksessa asia toki huomioitiin kirjaamalla lasikuituosien käyttö tarkastusraporttiin. Omalla kohdalla tarkastajat suhtautuivat asiaan mielestäni tolkun kera. He totesivat lasikuituosien olevan ulkonäöllisesti peltiosien kaltaisia ja muistuttivat myös, että peltiset osat on helppo vaihtaa lasikuituisten tilalle. Lasikuituosiin tarttuva ei siis tee mitään peruuttamatonta, joten aja vain Marttilan Varaosaan Lahteen hakemaan uusia palikoita.
Millainen auto on tekeillä? Arkistojen kätköistä saattaisi löytyä jotakin autoosi sopivaa.
Kulkuneuvossa on oltava vähintään kymmenen pyörää.

jiijii

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?
« Vastaus #2 : 28.07.13 - klo:21:29 »
Kiitos huojentavasta tiedosta. Tuon sinun kasiparin olen kuvissa nähnytkin ja komeahan se on. Saattaapi olla, että kysyn joskus jotain muutakin kun projekti etenee hytin sisälle.

Tuo Marttila oli uusi tuttavuus. Itse olin juuri tekemässä tilausta Leo Bollille Hollantiin mutta kysytäänpä toki lähempää ensin.

Oma auto on -69 mallinen FB ja oli VL-laitteilla. Sellaiset siihen tulee kyllä takaisinkin. Runko alkaa olemaan puhdas hiekkapuhallusta varten.


tatu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?
« Vastaus #3 : 29.07.13 - klo:16:46 »
Kiitos muutamasta mielenkiintoisesta linkinstä ( Marttilan varaosa ja Leo Boll). Olisi mukava tietää vastaavanlaisia linkkejä, joista voisi löytyä osia projekteihin. Itse olen yrittänyt etsiä F86:n hytin peltiosia, tosin aika huonolla menestyksellä. Onko jollakin tiedossa jotain apuja?
 

arpe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?
« Vastaus #4 : 30.07.13 - klo:10:23 »
Nukarissa JR-Osassa oli juhannuksen alla varsin ehjä ja käyttökelpoinen F86-hytti. Vuosimallista en ole varma, mutta muovimaskinen oli. Ja teliautosta nostettu pois. Kokemuksen perusteella käynnin arvoinen paikka.
Kulkuneuvossa on oltava vähintään kymmenen pyörää.

Piku

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?
« Vastaus #5 : 30.07.13 - klo:14:29 »
En usko,että lasikuituisten korjausosien käyttö on mitenkään tuomittavaa museotarkastajienkaan silmissä,esimerkkejä löytyy aika paljon,esim lokasuojien osalta.Scaniaan ainakin tehtiin Suomessa lasikuitusuojia,niitten perään tässä kyselinkin ja muottien kerrottiin myytyen jonnekin joskus.Tarkempaa tietoa en saanut että minne.Teknoglass niitä minusta teki.Mielestäni ne jopa sopivat ajan henkeen,käytettiinhän niitä jonkinverran 70 luvulla.

Jos kyse on JR-osan vihreästä hytistä,niin minusta se on aika huono pelleiltään.On kyllä maalattu ns hiljattain mutta ei näyttänyt mitenkään hyvältä minusta.Siitä teliautosta oli muuten runko poikki telin kohdalta,ja päällä oli vl laitteet.Laitteet saattaisi olla siellä rungolla edelleen.

jiijii

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Lasikuituisten korinosien museokelpoisuus?
« Vastaus #6 : 03.08.13 - klo:20:26 »

Marttilan Varaosasta oli jo F88 osat loppuneet ja muotteja ei ole tallessa joten katseet kääntyvät Hollantiin.