/db SAHK - tubi or no tubi?

Kirjoittaja Aihe: SAHK - tubi or no tubi?  (Luettu 57373 kertaa)

Jallu

  • Vieras
SAHK - tubi or no tubi?
« : 22.12.14 - klo:18:39 »
Tämän vuotisessa VETKU -lehdessä Jari Kosenius pohdiskelee jäsenistön tekemän aloitteen pohjalta järkevyyttä ja syitä pysyä SAHKn jäsenenä. Vetkun maksama jäsenmaksu on huomattava, mutta suurimman jäsenkerhon asemastaan huolimatta Vetkun edut ovat olleet henkilöautojen harrastajia huonommat. Ilmeisesti edut ovat nyt tasavertaiset, mutta Vetku on toisaalta kyllin suuri pärjätäkseen omillaankin. Asia tuodaan jäsenistön päätetäväksi kevätkokouksessa.

Lisänäkökohtia asiaan toi SAHKn puheenjohtajan kirjoitus vuoden viimeisessä Automobiili -lehdessä, jossa hän pohdiskeli ma-ikärajan nostoa 35...40 vuoteen. Perusteena oli epäillys uusimpien nykyisen ma-ikärajan täyttävien ajoneuvojen kustannusten säästämiseen tähtäävä käyttö jokapäiväisessä liikenteessä. Toki tälläinen käyttö kustannuksia säästääkin, mutta mitään evidenssiä ei epäillysten tueksi ole esitetty.  Lisäksi mielestäni järjestön puheenjohtajan toimintaetiikan vastainen epäillys on kohdistettu koko jäsenistöön.

Katsotaanpa Vetkun viimeisimmän ajotapahtuman osallistujaluetteloa. Mukana on todellakin ajoneuvoja, jotka täyttävät tai ovat lähellä nyt esitettyjä ikäkriteerejä. Mutta onko joku nähnyt nämä ajoneuvot ma-statuksella jokapäiväisessä ansaintatyössä? En oikein usko, että toiminta olisi kannattavaa, kun kannattavuus kuuluu olevan tiukoilla uusilla painoilla ja mitoillakin. Entinen vuosikausien kuusen alla makoottaminen aihioiden säilyttämiseksi ei raskaan kaluston osalta enää välttämättä toimi. Raha ratkaisee ja rahan arvoinen tavara pannaan kiertoon ulkomaille, naulatehtaalle tai vielä kärryvärkiksikin. Ikärajan nosto siis väistämättä johtaisi monen aihion menettämiseen ja monen nuoren potentiaalisen jäsenen toiveiden hiipumiseen. Minkä nuorena näkee, sitä myöhemmin harrastaa!

Onko aihioiden menetys ilmeisesti ma-toiminnan  eräänä perustana olevan kulttuuhistoriallisen perinnön säilyttämistavoitteen mukaista? Mitenkään museoajoneuvoinstituutioiden ilmeisesti halveksumia Noppa-Corolloja ja Manne-Mersuja väheksymättä, nämä uusimmat ma-rekisteröidyt kuorma-autot ovat monesti olleet yleisön suurimman mielenkiinnon kohteena. Varmemmaksi vakuudeksi SAHKn puheenjohtajan ajatukset ovat kevyen jatkojalostuksen saattelemana päätyneet Ilta-Sanomien uutiseksi, siis saavuttaneet totuuden aseman.

Kosenius asettaa sanansa Vetku -lehdessä vallan viisaasti myös kevätkokouksen päätösten mahdollisten seurausten suhteen. Yksimielisyydellä on suuri arvo. Mutta onko yksimielisyydelle enää edellytyksiä?

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: SAHK - tubi or no tubi?
« Vastaus #1 : 22.12.14 - klo:19:24 »
Niin, on tuo hieman jännä asenne. Tuossa ikäänkuin ajatus on että vanhojen autojen entisöinti halutaan pitää mahdollisimman pienen piirin harrastuksena. Toisinpäin ajatellen voisi ajatella että harrastuksen pitäisi olla mahdollisimman laajaa jotta mahdollisimman paljon kalustoa pysyisi kunnossa jälkipolville. Valtiovalta tietysti voi omasta puolestaan marista että verotulot vähenee, ja ehkä vakuutusyhtiöt että vakuutusmaksutulot vähenee. On pieni riski siinä että väärinkäytösten myötä nykyisetkin edut menetetään. Itse en kyllä sitä näe isona mörkönä. Muutama kun käryää niin loput ymmärtää toimia sääntöjen mukaan. Eikä näiden vanhojen autojen kunnostamisella minusta kyllä mitään tienaa jos sellainen pelko jollakulla nyt on.

Tämä museorekisteröinti on hyvä systeemi, mutta paras tilanne olisi jos sen rinnalla olisi ruotsalaismallinen systeemi:
  - ei museokatsastusta vaan pelkkä ikä ja rekisteröinti riittää
  - oma ajoneuvoluokka "vanha mutta ei yrityskäytössä" ajoneuvoluokka, joka ei maksa käyttövoimaveroa
  - liikennevakuutuksessa myös oma luokka, joka on selvästi edullisempi kuin normaali liikennevakuutus (koska ei tehdä ansiotyötä ja ajetaan vähemmän, vahinkojakin sattu vähemmän)

Tällöin olisi kolme vaihtoehtoa pyöriä vanhojen kuorma-autojen kanssa
 1) Pitää kuten normaaliautoa (voit tehdä myös ansiotyötä)
 2) Kunnostaa museoajoneuvoksi ja juoksevat kulut sen jälkeen todella pienet
 3) Pitää autoa ajokunnossa, ajella silloin tällöin omia ajoja vaikka klappikuorman ja käydä esim. näyttelyissä (kohtuullisilla juoksevilla kuluilla)  HUOM: Auto voi myös olla tuunattu koska ei tarvitse olla täysin alkuperäiskuntoinen !

Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Jallu

  • Vieras
Vs: SAHK - tubi or no tubi?
« Vastaus #2 : 22.12.14 - klo:21:46 »
Nykyinen systeemi on periaatteessa hyvä. Laajennuksia voisi ajatella Ruotsin mallin mukaiselle harrastusajoneuvopuolelle. Huonoin vaihtoehto on nykyisten määräysten kiristäminen, ainakin hyötyajoneuvopuolta ajatellen.