/db Lammin KILPARISTI VT 12 turengitie risteys

Kirjoittaja Aihe: Lammin KILPARISTI VT 12 turengitie risteys  (Luettu 5687 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Lammin KILPARISTI VT 12 turengitie risteys
« : 23.03.08 - klo:20:04 »
Tässä sattuu oleen kuva Lammin pitäjästä VT 12 ennen 1966 ja Turenki Lammi tien KILPARISTI risteyksestä.VT 12 oli ennen "YLINEN VIIPURINTIE".Voi olla että kuvagallerian kommetissa mainittu REKKA VANAJAN , Turengin on eri paikka?.Nää oli niitä paikkoja kun tuli Lahdesta päin ja mutkaa ja kovaa liukasta edessä ylämäkeä risteykseen jossa ei näkyvyyttä,sanoivat ""Näkeehän sen lehdestä huomenna jos joku tulee"".Koski HL-stä ajoivat Bedford J6 propsia Valkiakoskiin ja oli paha paikka sille joka säällä.Tuo mäki on Tampereelta tullessa vielä suurempi mutta ei ole risteystä.Kai pahalla kelilä kierrettiinkin Lammin kirkonkylän kautta.Sinnekin on kova mäki nykyiseltäkin VT 12 Jahkolan kylästä.Kun on ajeltu noita sen aikaisia teitä ja mäkiä vanhoilla 90HV ja 70hv museoikäisillä autoilla tyhjänä on ihmetelty miten kesällä edes päästy ylös isolla kuormalla. Tyhjänäkin saa melkein kaikki vaihteet käyttää jos ei onnistu vauhdin otto,on joku pyöräilijä tms edessä ja kävelyvauhtia mennään!.Kouvolassa rompetorilla oli kuumapäivä ja monet puhui Veteraaniautonsa melkein keitti jo tyhjänä.Olin itse vielä MOPOiässä kun kaverin isä tuli kotiin ja kertoi" Olihan päivä,olin menossa Pälkäneentieltä Valkeakoskiin Harhalasta ja teli Jyry ei noussutkaan mäkeä tukkikuormassa vaan jouduin vexlaan ympäri mäessä ja lähteen alaspäin!".Onneksi oli kesä,muuten siitä olisi ollut lehdessä!.Me harjoiteltiin tätä helmikuussa 70HV autolla vietiin 25 tukkia sahalle kapeeta pakkas karheeta soratietä missä ei ollut ihmeitä mäkiä.Yksi mäki oli vaan sellainen että kakkosella kaasupohjassa pitkään just veti ja vaihto synkronoimattomaan 1 olis vienyt aikaa ja siihen olis jääty!.Jos olis jonkun potkukelkkailijan tms takia joutunut hetkeksi nostaan kaasua tuskin olis mennyt!.Lähettii aikaisin että ei ollut muita.Kylmärinki perseen alla!,oli eka tukkikuormani!.Kun katsoo 40-50L kuvia oli vasta puolikuormaa 70HV autoon.Pystyy laskeen n 40-50 tukkia ainakin!
« Viimeksi muokattu: 27.03.08 - klo:19:31 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?