Asia on valjennut sikäli, että Eero Laine kertoi tarvittavan vaijerilähtöön kulmavaihteen, joka joka pyörittää mittarivaijeria. Ja vielä oikeaan suuntaan. Kuten arvata saattaa, sitä ei olekaan nuinvain otettavissa, kertoman mukaan hyvällä tuurilla voisi löytyä. Sen jälkeen kysyin asiaa eräästä pitkään toimineesta dieselkorjaamosta ja siellä luvattiin perehtyä asiaan. Tänään hän ilmoitti, että uusia on saatavissa Englannista ja vieläpä sopuhintaan, toimituskaan ei kestä kauan. Joten aion tilata sen piakkoin. Tämä oli täysin väärää tietoa.[/b]
Joskus on joku arvellut, että vaijeri lähtisi jakopäästä ja ilmeisesti tämä on myös mahdollista. Kävin tänään tutustumassa 10/60 Nuhviin ja sieltähän se vaijeri lähti kiekkamittarille jykevän näköisen kulmavaihteen kautta. Ja Vanajassa on jakopäässä komressori/pumppuakselin hammasrattaan kohdalla peitelätkä kolmella pultilla, joiden jako näytti samanlaiselta Nuhvin kulmavaihteen kanssa. Pitää tarkistaa juttu myöhemmin. (Ei ollut sama pulttijako!)
Samassa paikassa oli vanhassa linja-auton AEC moottorissa säilynyt VDO:n pulssianturi, jota kokeilin samantien sähköisessä matkamittarissa. Pulsseja kyllä tuli vaan neula hyppi kuin hullun ...jne. (pulssianturi oli kuitenkin rikkinäinen!)
UTR kirjoitti Valametin Minimec pumpussa olevan VDO:n anturi vaijeriliitäntään, pitänee perehtyä tähänkin asiaan, kunhan saa edes sen vaijeriliitännän. Ja niitä saanee kohtuuvaivalla mutta katsotaan, miten asia etenee.