/db Tulosta sivu - Erikoinen Scania

Muut merkit => Veteraanikuorma-autot yleensä => Aiheen aloitti: 110Super - 10.11.11 - klo:16:06

Otsikko: Erikoinen Scania
Kirjoitti: 110Super - 10.11.11 - klo:16:06
Ruåtsin Blocketissa on kaupan erikoinen "Scania" enpä ole moista nähnyt aiemmin.(http://i1126.photobucket.com/albums/l620/Ari1957/outoScania.jpg)
Otsikko: Vs: Erikoinen Scania
Kirjoitti: T.S. - 10.11.11 - klo:22:32
Se on varmaan-60 mallia?,joskus oli hytit saman alihakkijan tekemiä kuin VOLVOlla(BeGE?)Kärkölän Oriharolla?ilmeisesti edelleen mätänee samanlainen?metsiköss monen muu n seassa.Melko myöhään vielä minusta luki hytissä sisällä ovessa tuuletusikkunan vieressä BeGe,tais olla sellainen jossa makuuhytin ikkuna oli puolikuun mallinen.Ja penkin tyynyjä kun vaihdeltiin ,vaneerille niitattuja pehmusteita jotka oli vaan taivutetulla metalliliuskalla kiini,nissä luki tushilla Bege.Yksi mulla ollut tyyny sopi veilä kunnan vanhaan paloautoon joka oli-73 PEIPPO OY vanha säiliöauto.P.S. tuskin onkaan BeGe koska on VOLVOn tyylinen.Tais puuhytit kadota joskus ->65- kun tuli Ruotsiin tyyppihyväksyntä että 500kg? paino ketjun varasssa laskettiin irti A-pilareita vasten ja hytin pitim kestää tietty taipumaan asti.Netissä on kuvia kun J6 petteriin on laitettu ruotsalainen tyyppihyväksytty hytti!
Otsikko: Vs: Erikoinen Scania
Kirjoitti: scaniamania - 11.11.11 - klo:07:04
Teoriassa vuoteen 1966 saakka asiakas sai (ainakin Ruotsissa) itse valita millaisen hytin halusi (Be-Ge, Floby jne.). -66 Scania osti Be-Ge:n toiminnan Oscarshamn:ssa ja sen jälkeen tuli vakiohytit (teräshytti).

Kuvan hytti on selkeästi ennen 1966 tehty eli ns. puuhyttejä, koska hyttiosa ja torpedo-osa on erikseen ja niiden välissä tuo kumitiiviste. Aurinkolippa puuttuu ja oven ikkunat aika pienet. Tuntuisi että ei ole Be-Ge vaan joku muu, tarkemmin katsoen aika samanlainen kuin Volvo Viking tuohon aikaan. Koska auto on 76-mallia, pitää olla 1963 tai sen jälkeen tehty. 
Otsikko: Vs: Erikoinen Scania
Kirjoitti: Jasa - 12.11.11 - klo:21:01
Veikkaan hytin vuosimallia uudemaksi kuin 1966 kun katsoo ohjaamon taka seinää niin on sama kuin N86 ja 88 ,tosin ensimäisissä 88 eli vuonna 1966 oli sama ohjaamo kuin 495 ja 485 siis se jossa ohjaamon taka ikkunat olivat n.s eteenpäin kaareutuvat tässähän taka ikkunat ovat pystysuorat niinkuin  N88 ja N86 on  totuttu näkemään.Autohan voi olla mikä vuosimalli tahansa mutta ohjaamoa veikkaan 1967 tai uudempi.
Otsikko: Vs: Erikoinen Scania
Kirjoitti: scaniamania - 13.11.11 - klo:17:19
Niin joo, tuo on totta. Hyttiosa voi olla uudempi (vaihdettu). Itse auto on minusta edelleen -66 tai vanhempi koska hytin ja torpedon välinen rakenne on tuo.
Otsikko: Vs: Erikoinen Scania
Kirjoitti: Mikko V. - 02.05.13 - klo:18:59
Tuohon Scania-Vabiksen hyttiasiaan... Itselläni on 2 kpl L-76:sia (vm:64 ja -65) joissa kummassakin on tehdastoimituksena täysteräksiset ohjaamot. Puuta näissä kioskeissa on vain katon rajassa 5x20mm viilu, johon kattoverhoilu on kiinnitetty, sekä 2x4" palikka pystyssä hytin takakiinnikkeen vastimena.

Yksi olisi selittynyt ohjaamon vaihdolla, mutta toinen... Ohjaamo vastaa malliltansa täysin BeGe:n puurunkohyttää.

Molemmat autot ovat palvelleet aikoinaan Vägverketiä (Ruotsin tielaitos) Norrbottenin alueella aura-autoina.
Otsikko: Vs: Erikoinen Scania
Kirjoitti: KMT - 04.05.13 - klo:12:08
Scania-Vabis L/LS/LT76 on valmistettu tammikuusta 1963- tammikuuhuun 1968. Helmikuusta 1968 Vabis jäi pois ja vastaava auto oli silloin Scania L/LS/LT110. Tässä tapauksessa autossa on Nyström hytti (Umeå/Uumaja). Myös L110 oli mahdollista ostaa "vanha" mallisella Be-Ge hytillä muuta silloin paloseinä oli toimitettu varaosana.
Otsikko: Vs: Erikoinen Scania
Kirjoitti: Mikko V. - 05.05.13 - klo:00:34
Tuossa kuvan Scaniassa on Nyströmin koppi, tuosta olen samaa mieltä (kotitaloni pihalla on täysin samanlainen Nyström, joka on peräisin puretusta vm-63 Volvo Viking 4x4 Turbo:sta)

Mutta kuka osaisi selittää nämä BeGe:n pre-66 teräshytit...