/db Tulosta sivu - Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66

Muut merkit => Veteraanikuorma-autot yleensä => Aiheen aloitti: Jyrki H - 13.10.12 - klo:13:07

Otsikko: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 13.10.12 - klo:13:07
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/tuusulantieta_ryskyttavia_sora-autoja_haukuttiin_hyrylan_havittajiksi_82616.html (http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/tuusulantieta_ryskyttavia_sora-autoja_haukuttiin_hyrylan_havittajiksi_82616.html)

Tässä mielenkiintoinen filmi vuodelta-66.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 13.10.12 - klo:18:58
Filmissä mainittu ZA-234 ei edes ole sora-auto vaan 1965 GM mainoksessa "PETTÄMÄTÖN PERÄ"mm VETKU kuvissa oleva 1m laidoilla rahtilavallinen auto.BEDFORD KHLC14 on siis TVstä tuttu hyväkulkuinen automalli!.Näkyy just ennen STOPmerkkiä..!.Voi olla että Gm on palkannut esittelyautoon ajajan Tuusulantietä että soramiehet näkee että "meidän merkki 131Hv LEYLAND illa,isolla EATONilla kulkee riittävästi!".Savua ei tule paljon vaikka varmaan on lämätiskissä,tyhjä auto ja ylivaihdeloota tuplaperä!.MM 1500 MOSSEA on kuulemma sillee mainostettu TARVONTIELLÄ!.Vahvistamattoman tiedon mukaan T.Valon poika kuulemma oli johonkin aikaan GM kauppias?
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jasa - 13.10.12 - klo:19:27
Ehkä näin :)mutta tuolla 131 hv Leylandilla se olis varmaan pysytellytkin hyvin visusti omalla kaistallaan jos siihen olisi sorakuorman joku erehtynyt ottamaan :D kenties jo hieman piennartakin oltaisi hyödynnetty nousuissa. ;D
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 13.10.12 - klo:19:45
Linkitin tämän filmin tänne kun siinä esiintyvät kuorma-autot ovat juurikin niitä tämän päivän veteraanikuorma-autoja.Tässä niitä näkee kuinka ne ovat ns.arkitouhussa.Bedfortin hevosvoimiin en ota kantaa,vaan sitä oikeastaan ihmettelen että vielä vuonna-66 noissa " Hyrylän hävittäjissä "  oli lähes valtaosa kuorma-autoista kaksiakselisia.Muutama teliauto siellä vilahtaa kylläkin ja sen verran voisin hevosvoimista mainita kun siinä vilahtaa kolmiakselinen piikkinokka Vanajakin ja melko varmaan siellä on Aec:n moottori jossa 144-hevosvoimaa niin ei silläkään kovin ns.kirkuen ole menty :) Mutta tuttuja paikkoja vilahtelee kuten se hirsibaarikin missä haastatellaan kuskeja.Monet kahvit on tullut siinäkin hörpättyä.Baarihan sijaitsi siinä Kolistimen mäessä ja alueella oli mm.vaakakin
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jasa - 13.10.12 - klo:20:46
Näin maalikkonakin  :) jo ymmärsi rivienvälistä että juuri tuo autojen tehottomuus ja ylikuormat pakottivat huimiin ylinopeuksiin vauhdin ylläpitämiseksi  jotta päivähankkeet saataisiin pysymään kulujen yläpuolella. :) Samaa "virttähän "se toki tänäkin päivänä lauletaan vaikka kuormat ovat moninkertaistuneet painojen suhteen ja kuluja koitetaan pitää kurissa juurikin sillä kaasupolkimen asennolla kun se polttoaine taitaa olla tänäpäivänä se ainoa mistä enään voidaan säästää.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Eki - 13.10.12 - klo:21:20
Hieno filmi ajalta josta itselläkin on tuon mukaisia muistikuvia. En malttanut olla laittamatta pientä rainan pätkää näkyville, sillä itseäni tuo kuvakulma jotenkin mukavasti lämmitti. Jasa ja Jyrki H varmaankin hoksaavat asian heti  ;)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 13.10.12 - klo:21:39
 :)  :) No ainakin Jyrki hoksasi heti mitä Eki tarkoittaa  :)  :) Siinä Jyry ohittaa hienosti,melkeinpä rimaa hipoen  :) Mutta huomaatkos Eki kun siinä iva-Vanajakin ohittaa,ja siististi  :) Itsekin tuolla tuusulan tiellä sompaillut jo 70-luvulla ja silloin nuo soraautot olikin jo pääosin kasetti autoja.Oli Volvo N88:sia ja Scania 110:ä veturit heillä.Toki Jyryjä oli myös paljon,ja vauhtia oli samallalailla  :) Muistan pikkupoikana,varmaankin samoihin aikoihin kun tämä filmi on kuvattu,eli-66 vuonna kun eno lähti käymään Keskolla noutamaan Allis Chalmers TL 20:n jotain osaa firmansa Volvo kuorma autolla niin faija vainaa anto ohjeita että jos menet tuusulan tietä hakkilaan niin muista jos tulee soraauto perään niin anna heti suosiolla tietä,nimittäin ne menee  ohitte missä vaan ja jos erehdyt kiusaa tekemään niin voit löytää itsesi ja Volvosi männiköstä  :) :)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jasa - 13.10.12 - klo:21:52
Eräs autoilija joka myös katseli tuota "Leffaa" totesi että lämmitti mieltä kun J.Koivu Mäntsälästä pyyhkäs ohi ministä ja vauhti oli toista sataa ,tuo kohtaus oli myös hänenkin kohdallaan ymmärettävissä sekä mieltä lämmittävää kun oli opetellut ajamaan tuollaisella roikko-nokalla joka tosin oli ollut 6x4 mallinen ja tullut heille 1969. Nyt on kuulemma 15 Sisu tulossa ja mallia POLAR joten merkki uskollisuudesta ei voi olla kukaan epävarma. ;D Hienosti ja diplomaattisesti Tauno Valo kuitenkin puolustaa omiaan.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Eki - 13.10.12 - klo:22:16
Aivan asian ytimeen osuivat molemmat herrat :) Itselleni tuo oli ensimmäinen kerta eläissäin, kun tuon ohitustapahtuman näin tosta kuvakulmasta. Sitähän ei tietenkään lasketa mukaan kun juuri saatuani ajokortin yritin pysyä ensimmäisellä henkilöautoräppänällä soratiellä isäukon perässä ;D ;D Nolostihan siinä kävi sillä ukko oli jo pistämässä laatikkoa pystyyn, kun itse saavuin perille pikkasen myöhässä :-[

Normaalistihan noita ohituksia tuli apparin puolelta katseltua Sisun hytissä ollessani vaahtosammuttimen kokoinen samalla katsellen erilaisia henkilöautojen kattoja. Vauhtia todellakin piti aina ajoissa ennen mäkeä ottaa ja auta armias jos joku pikku fiidu tuli eteen kökköilemään niin ärräpäät lentelivät ilmassa.

Huomasin kyllä kuinka hienosti Iva-Vanaja pisteli menemään tosin tyhjiltään ja pikku myötäleeseen, mutta kuitenkin heittämällä meni ohitse :) Hieno arkistojen helmi taas katseltavaksi josta tulee monta juttua mieleen.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 13.10.12 - klo:22:25
Se on vielä BMC COOPER!,ei 1966 ollut tuollaista koetaulua tavallisissa MINIssä.Pääseehän silläkin toli ZA-234 imussa ohi!.Kats alkukuva
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jasa - 13.10.12 - klo:22:28
Muutaman kerran olen tuollaisen Iva-Vanajan ohituksen nähnyt 76 Scania-Vabiksen apumiehen penkiltä pyyttämön suoralla ,tosin Vanajassa oli santakuorma  päällä samoin kun oli Scaniassakin  ;) mutta lukuisia kertoja tuli killisteltyä vanajan sivuikkunasta ohitettavia  henkilöautoja joita  70-luvulla piti jotkut  kovakulkuisina  ;)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 14.10.12 - klo:07:20
 :) Karpohan kysyy haastattelussaan kahdelta kuskilta siinä hirsibaarin terasilla jotenkin näin " Pitääkö paikkansa että kotimaiset kuorma-autot kulkisivat kovempaa ? " Herrat tyrmää siinä kyllä heti sen,mutta itse muistan tuonkin Scania-76:n minkä Jasakin mainitsee että kiihty hyvin mutta menohalut loppu-90 km kun taas tuo iva-Vanaja kulkin sellaiset-120 km.Mutta kesti kyllä kauan ennenkuin se saavutti tuollaisen nopeuden.Tuli molemmilla ajettu eräskin sorakuorma aikoinaan  :)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 14.10.12 - klo:10:42
Mun varhaisemmat kokemukset sorakuskien kyydissä on 1950-L FORDSON THAMES 100hv bensakoneen kyydissä.Mentiin montakilometriä kolmosella kun englantilaisissa 4 oli "loikkari" ja ei voinut heittää päälle kuin alamäessä!.Se aiheutti sen että kone oli kiehumispisteessä ja ei voinut jättää tyhjäkäynnille kun kuuma öljy oli kuin kusta ja ei öljynpaineita.Sama oli 100Hv Bedford J6ssa .Sittemmi oli MAGIRUS-DEUTZ kyydissä ja 120HV jo riitti jonkilaiseen menoon!.Filmissä menee "paksukuono"DODCE/FARGo/Desoto melko vauhdikkaasti ohi !,veikkaisn on 115 HV LEYLAND ja EATON tuplaperä?.Jos siinä oli 5TON kantavuus ja soraa oli ainakin 7TN sen kun saa vauhtii asfalttitiellä kyllä ohi pääsee!.Tietä haukuttiin mutta meiläpäin ajeltiin sorateillä jossa reunat petti keväisin ja routakuoppia oli jokapuolella a jyrkissä kurvissa irtosoraa ulkokaarteessa kun kaikki oikoi!.Savettu tie oli märkänä just tehtynä liukkaampaa kuin jää!.Pyörät kun upposi tiehen ja 100HV autolla mentiin ei tarvinnut ketään ohitella!.100HV autot haistoi mäen ennen kuin itse huomasi alkoi mottorinkierrokset laskea!,samoin mäen päälle kun pääsi kuuli kun taas alkoi kerätä kierroksia!
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: scaniamania - 15.10.12 - klo:19:03
:) Karpohan kysyy haastattelussaan kahdelta kuskilta siinä hirsibaarin terasilla jotenkin näin " Pitääkö paikkansa että kotimaiset kuorma-autot kulkisivat kovempaa ? " Herrat tyrmää siinä kyllä heti sen,mutta itse muistan tuonkin Scania-76:n minkä Jasakin mainitsee että kiihty hyvin mutta menohalut loppu-90 km kun taas tuo iva-Vanaja kulkin sellaiset-120 km.Mutta kesti kyllä kauan ennenkuin se saavutti tuollaisen nopeuden.Tuli molemmilla ajettu eräskin sorakuorma aikoinaan  :)
Scaniassa on aika taajat välitykset, 90 km/h ja kierrokset on jo tapissa. Omassa 110 on juuri näin ja vauhti ei päät huimaa. Ruotsalaiset on miettineet välitykset tarkkaan silloisen 70 km/h rajoitukseen nähden ;)   Ilmeisesti vasta 70-luvun puolella tuli harvempi perävälitys, jolla kulki jo 105.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: kai - 15.10.12 - klo:23:29
Katsokaa Yle Areenasta myös tämä: http://areena.yle.fi/tv/1661998  Luonnonkauneutta ja veteraaniautoja
Jos ette ole jo nähneet
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 16.10.12 - klo:14:18
MAN ohitti siinä,tais olla 2 veto kun oli nopea kulkuinen?.4WD jakolaatkossa on alennusvaihde suorallakin välityksellä.Mersuissa oli kai 70km/H ja nopea 90km/h periä.Propsinkuorimakonemiehillä hajos Mersun 4wdperä ,ostivat takaperään 90km/h ,edessä 70km/h.Ei haitannut metsässä mitään nelivedolla siirtelyyn.Maantiellä takavedolla parempi nopeus!.Nytten ovat laittaneet Piikkinokkiin MA autoihin banjon hitsaamalla keskiosan ja välityksen uudemmista pikkupyöräisistä joissa on on harvempiperä että kulkee 100 kevyesti kaasupohjassa.Sen kun laittaa 20" pyöräiseen saa nopeutta lissää!
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 16.10.12 - klo:17:48
 ;) Ai niin minkäs merkkisen auton se Man siinä ohitti  ;) ;)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 16.10.12 - klo:19:30
Ohitti ihan varmaan kolmosella menevän Petterin j6 jossa on kolmosen ja nelosen väli niin suuri että ei voi nelosta käyttää!.Melkein kaikissa TK isommissa on parempi vaihteistotehtaanlaatikko!.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 16.10.12 - klo:20:17
Mun varhaisemmat kokemukset sorakuskien kyydissä on 1950-L FORDSON THAMES 100hv bensakoneen kyydissä.Mentiin montakilometriä kolmosella kun englantilaisissa 4 oli "loikkari" ja ei voinut heittää päälle kuin alamäessä!.Se aiheutti sen että kone oli kiehumispisteessä ja ei voinut jättää tyhjäkäynnille kun kuuma öljy oli kuin kusta ja ei öljynpaineita.Sama oli 100Hv Bedford J6ssa .Sittemmi oli MAGIRUS-DEUTZ kyydissä ja 120HV jo riitti jonkilaiseen menoon!.Filmissä menee "paksukuono"DODCE/FARGo/Desoto melko vauhdikkaasti ohi !,veikkaisn on 115 HV LEYLAND ja EATON tuplaperä?.Jos siinä oli 5TON kantavuus ja soraa oli ainakin 7TN sen kun saa vauhtii asfalttitiellä kyllä ohi pääsee!.Tietä haukuttiin mutta meiläpäin ajeltiin sorateillä jossa reunat petti keväisin ja routakuoppia oli jokapuolella a jyrkissä kurvissa irtosoraa ulkokaarteessa kun kaikki oikoi!.Savettu tie oli märkänä just tehtynä liukkaampaa kuin jää!.Pyörät kun upposi tiehen ja 100HV autolla mentiin ei tarvinnut ketään ohitella!.100HV autot haistoi mäen ennen kuin itse huomasi alkoi mottorinkierrokset laskea!,samoin mäen päälle kun pääsi kuuli kun taas alkoi kerätä kierroksia!

Samoin minun varhaisimmat kokemukset ja muistot sorakuskien kyydissä on juurikin Fordson Thamesista,eli Tempsistä niin kuin automiehet täällä päin sitä sanoivat  :) Enolla oli sellainen viiskytluvun lopulla ja soraa ja kaikkea muutakin ajoivat sillä.Siinä oli oikein sellainen mekaaninen kippi,rappukipiksi kutsuivat sitä  :) Siis lämmin koppi ja konekippi  :)  :) Sitten kun lähdettiin Renkosta Lattusen sahalta ripakuormaa,eli pintoja hakemaan niin täyty jo pyytää äitiltä eväät matkaan mukaan kun oli jo pitkä keikka :)  :) Noihin samoihin aikoihin faija vainaa ajoi soraa Hyvinkäältä Herusista Helsinkiin ja joskus kertoi että Fargot oli kova kulkusia autoja siellä tuusulan tiellä,ei tahtonut kymppipyörä Kontsaales niille pärjätä kulkemisessa  :)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 16.10.12 - klo:20:29
Voinnu olla hyvät välitykset 5 vaihdetta saa kiihdytettyä.Tos vanhan Lahdentien Ohkolan risteykses on vanhat purkaamot ,siellä on useita kuulemma DODGE/FARGO laatikoita jossa päällä valmisajan nimi "DAVID BROWN!".Eräs naapurustosta kertoi että Oli Rakennus Ruolalla Lahdessa hommissa ja siirteli joskus torninosturinpuomia 2 osassa mm Hesaan vanhalla TK Petterillä joka kulki Lahti-Helsinki PIKATIETÄ 120km/h.Nosturi tuotiin lavetilla.Kun vanah LEHTI KY asentaja kertoi Ruolalla olleen elementtirekkojen vetureina Leyland koneisia  Bulldog Petterita,noin 1965 malleja sonniraudalla puskusrissa.Ilmeisesti tää KHLC14 mikä tässä videossa kaahaa!.Jos ovat rekat VANAJIIn vaihdettuaan tehneet Pettereistä lava-autoja?.Kun on ylivaihde ja tulpaperä niin kulkee!
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 16.10.12 - klo:20:45
Voinnu olla hyvät välitykset 5 vaihdetta saa kiihdytettyä.Tos vanhan Lahdentien Ohkolan risteykses on vanhat purkaamot ,siellä on useita kuulemma DODGE/FARGO laatikoita jossa päällä valmisajan nimi "DAVID BROWN!"

Välityksistä se varmaankin johtui,ja jos vielä hiukan oli joku " mekanikko " ruuvanut pellin alla niin vot siinä kilometri pylväät rupesi olemaan kuin säleaitaa  :)  :) Tuollaiset 4-5 kuutio soraa liikahti liukkaasti kohti Heltsinkiä  :) Tämä meidän faijan ookaama Kontio oli kolmiakselinen,eli tuon ajan termin mukaan " kymppipyörä " ja siinä olikin jo kantavuus huikeat 6,5-kuutiota.Faija oli siellä jo vuonna-60 ja 61,eli viisi kuusi vuotta aiemmin kuin tämä filmi on kuvattu mutta yhä on ollut vuonna-66 kaksiakselinen soraauto pop tuolloin :)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 16.10.12 - klo:21:13
Voinnu olla hyvät välitykset 5 vaihdetta saa kiihdytettyä.Tos vanhan Lahdentien Ohkolan risteykses on vanhat purkaamot ,siellä on useita kuulemma DODGE/FARGO laatikoita jossa päällä valmisajan nimi "DAVID BROWN!".Eräs naapurustosta kertoi että Oli Rakennus Ruolalla Lahdessa hommissa ja siirteli joskus torninosturinpuomia 2 osassa mm Hesaan vanhalla TK Petterillä joka kulki Lahti-Helsinki PIKATIETÄ 120km/h.Nosturi tuotiin lavetilla.Kun vanah LEHTI KY asentaja kertoi Ruolalla olleen elementtirekkojen vetureina Leyland koneisia  Bulldog Petterita,noin 1965 malleja sonniraudalla puskusrissa.Ilmeisesti tää KHLC14 mikä tässä videossa kaahaa!.Jos ovat rekat VANAJIIn vaihdettuaan tehneet Pettereistä lava-autoja?.Kun on ylivaihde ja tulpaperä niin kulkee!

Taisi tulla Ruolalle Vanajat joskus 68-69,eli myöhemmin kuin tämä filmi missä tämä Peku " kaahaa " jos tarkoitat niitä buldog Vanajia mitä Ruolalla oli ?
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 17.10.12 - klo:00:11
Kolmiakseliset olis varmaan olleet huomattavasti kalliimpia,ja ajovastus suurempi 150HV vähän jo ,pidempiä ei pääsis kaikkiin ahtaisiin paikkoihin.Ei niitä vaakoja hirveesti ollut!.edellinen sukupolvi ajo halki etelä-suomen sementtiä mm Paraisilta,Lohjalta ,Sipoosta kalkkia ja apulantaa Kotkasta.Ei useinkaan punnittu,vaan laskettiin säkit tai pyydettiin lähetyslista nähtäväksi.Muistan episodin kun 1965 Petteriä työmaalla ostivat ja EATON 8TN perällä olis ollut kalliimpi ja GM perällä 7,6TN,isä sanoi "Ei se 400kg akselipainossa tule edes kokonaan kantavuuteen ja joka kerta kun käry käy on tonneja ylikuormaa ,ostakaa se halvempi auto!".Sillä 6v  päästiin!
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 17.10.12 - klo:07:31
Kolmiakseliset olis varmaan olleet huomattavasti kalliimpia,ja ajovastus suurempi 150HV vähän jo ,pidempiä ei pääsis kaikkiin ahtaisiin paikkoihin.Ei niitä vaakoja hirveesti ollut!.edellinen sukupolvi ajo halki etelä-suomen sementtiä mm Paraisilta,Lohjalta ,Sipoosta kalkkia ja apulantaa Kotkasta.Ei useinkaan punnittu,vaan laskettiin säkit tai pyydettiin lähetyslista nähtäväksi.Muistan episodin kun 1965 Petteriä työmaalla ostivat ja EATON 8TN perällä olis ollut kalliimpi ja GM perällä 7,6TN,isä sanoi "Ei se 400kg akselipainossa tule edes kokonaan kantavuuteen ja joka kerta kun käry käy on tonneja ylikuormaa ,ostakaa se halvempi auto!".Sillä 6v  päästiin!

Siinä se syy varmaankin on että olivat kalliimpia,mutta jos esim.kolmiakseliseen kantavuutta sai jo-60 luvun alussa 1½-2 kuutioa enemmän soraa ja neljääkös reissua se kuski siinä filmissa sanoi päivässä ehtivän ajamaan Helsinkiin niin johan tuo määrä on päivässä parin kuution mukaan 8-mottia päivässä enemmän kuin kaksi akselisella ja viikossa josta tuolloin tehtiin vielä lauantaikin töitä johonkin-klo 14 asti niin perjantaihin mennessä se määrä on jo 40-mottia enemmän ja siihen viikko saldoon vielä se määrä mitä ehti lauantaina ajamaan. :) Mutta autojen hankintahinta eravaisuus ei yksin riittänyt.Nimittäin jo niiden ylläpito kustannuksissa oli,tai on jo iso ero.Dieselvero,vakuutusmaksut,rengaskulut,ym on ihan toista luokkaa kolmiakselissa kuin kaksi akselisessa,että sehän se varmaankin ratkaisi mitä jää ns.viivan alle.Omakohtaisesti on kokemusta kun vaihdoin kaksi akselisen Volvon kuusi akseliseen kasettiyhdistelmään.Ai ai kun muistan kun se Volvo N12 tuli kasettikärryn kanssa niin tuli het tunne että nyt aukeaa taivas meille,vaan todellisuudessa siinä aukesikin melkein perse  :)  :) No tähän oli syynä se -90 luvunalun lama mikä puraisi ja rakentaminen stoppasi siihen ja autoja seisoi kopilla pitkä rivi odottamassa keikkaa.Korttia läiskittiin paljon ja sitten kohta vaihdoin Volvon pois ja siirryin kappaletavaran ajoon
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 17.10.12 - klo:15:33
Silloin kun isäsi ajoi soraa Herusista Hesaan 1960-61 olikos  Kolmostietä edes Hesanpäässä alettukaan tehdä?.Ilmisesti Nrmijärvenläpi soratietä ajoivat?.Luulen että ei TEli KONTIOssakaan tarvinnut FULLERia vitoselle vaihtaa mennessä?
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jasa - 17.10.12 - klo:19:11
Hämeenlinnassa 70-luvulla jotkut autoilijat vaihtoivat 3 akselisia autojaan 2 akselisiin mm muutama soraautoilijakin mutta maitoautoilijoilla tuo pienempään vaihtaminen oli yleisempää ja syynä oli ollut yksinkertaisesti se että kate oli ollut 2 akselisella parempi. Muistaakseni autoilija Kauko Raatikainen oli ollut jo aikeissa vaihtaa 70-luvun puolivälissä  TK mallin Bedford uuteen 3 akseliseen Sisu M-162 jossa 320 Rolls-Royce moottori mutta päättikin myydä auton pois ja ruveta veljensä  Veikon kanssa joka oli myös automiehiä pitämään Veikon omistaman kiinteistön alakerrassa varsin menestyksekkäästikin pärjännyttä TV-ja radio huolto liikettä joka tunnettiin nimellä Raatikaisen radio ja Tv korjaamo. Syynä oli Kaukon ajurin uran loppumisena juurikin tuo korkealle kohonneet ylläpitokustannukset.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 17.10.12 - klo:19:14
Kolmostietä tehtiin parhaillaan tuolloin,ja faijan kertoman mukaan avattiin liikenteellekin juuri samoihin aikoihin Noposta Helsinkiin,taisi olla vuosi-61 tuolloin.Mutta tuusulantietä ajoivat soraa Hallenbergin muutkin autot myös.Kyllä siinä ehti vitosta käyttään kuulemma kun kontsaaleksen sai vauhtiin :) Tuo sama Kontio muuten sai nokkaansa miljoona kilometri merkin sitten myöhemmin,taisi olla vuosi-68 kun Hämeen sanomat teki siitä jutun kun oli hiekkaa autolla ajettu miljoona kilometriä.Muistan sen auton kuvan siinä jutun yhteydessä ja se kuva oli jo Vanajan tehtaan vaihtoautorivissä otettu kun Hallenberg oli juuri sen vaihtanut uuteen Vanajaan
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 17.10.12 - klo:23:36
Muistelisin että 3 tien silloissa lukis "1963"vuosilukuja Riihimällä ja siitä ohi.Nyt muistin kun menin 1965 oppikouluun ja eräs nais ope kysyi"Isäsihän on autonkuljettaja,mitä kautta minun kannattaa mennä Helsinkiin Lammilta?".Sain illalla ohjeet "Aja Turenkiin siitä Janakkalakirkolle,Hakoisiin ja siitä Helsinkiiin".Silloin se oli jo
ollut valmis?.Sitä ennen mentiin Hl Koskeltä Kärkölään ja Mäntsälään jo asfalttitietä nokkamalin AUSTIN BMC DIESEL 503 lla.Me mentiin Lohjalle yleensä Noposta Rajamäen tehtaan ohi ,Kiljavalle ja siitä Röykkään.Silloin tehtiin Hangon tietä ja soraautot oli 2 akselisia SISUja melko monet.Takaikkunassa oli pitkä tarra "UUsi SISU totutusajossa".
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 18.10.12 - klo:06:45
Aika monessa sillassa taitaa olla vuosilukuna juuri tuo-1963.Kyllä se tie tehtiin kutakuinkin etelästä pohjoiseen tyylillä.Samoin tekivät tuon nykyisen-3 tien,eli moottoritien.Siitähän viimeinen osuus välillä Hämeenlinna Tampere avattiin vuonna-2000.Vetkun loska ajohan oli tuolloin.Janakkalasta Lempäälään.

Mutta vuonna-65 olikin jo tämä nykyinen tie130 valmis,mm moottoritien pätkä tässä Hämeenlinnan kohdalla.Se osuus avattiin vuonna-64.
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 18.10.12 - klo:22:31
Tässähän tämä KARPON "pahin" hävittäjä.Ei onnistu kuval liittäminenVETKU Galleriasta.Englantilaisia ,bedford kuva 2/44
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jyrki H - 19.10.12 - klo:10:27
 :) Kappas vaan ! Sama Bedford hirmu näyttäisi olevan  :)  :)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Jasa - 19.10.12 - klo:21:52
Näkyypähän Bedfordille maantiemaistuvan ,turhaa taitaa olla puheet että Bedford olisi ollut huono tehoinen ,itselläni ainakin käsitys muuttunut  Bedfordien suhteen juurikin T.S:n  varsin tarkentavien tietojen johdosta , mielestäni aivan turhaan parjattuja autoja joilla kuitenkin koitettiin olla työsssä mukana siinä missä muillakin merkeillä .
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: Eki - 20.10.12 - klo:01:50
Näin on käynyt myös itsellein ja petteristä on mielipide muuttunut aivan toiseksi. Ehkä itse olen ollut koko pikkuikäni aivan väärässä ympäristössä jossa ei raatsittu ostaa niitä oikeita pettereitä vaan ainoastaan halpismalleja. Näin ollen on tullut väärä kuva noistakin kulkineista.

Meillä oli naapurissa Onnilla tumman sininen petteri josta aina tarpeen tullen pyyhkästiin ohitse nelikko Kontiolla ja nostettiin lapaa etenkin jos tyttäret oli Onnilla kyydissä ;D

Toinen sitkeä kuljetin oli paikallisen puukauppiaan siniharmaa petteri joka vuokralaisille toi säännöllisesti polttopuita.
Tämä häristin on itsellein jäänyt mieleen aina 60-luvulta tonne 90-luvulle asti. Auto oli varustettu kolukipillä ja äänen muistan aina miltä se kuulosti, kun laatikko pistettiin pystyyn.

Hentonen rimpula toi auto oli, mutta aika sitkeä sellainen ;)
Otsikko: Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
Kirjoitti: T.S. - 20.10.12 - klo:10:02
Pikku Petterit jotka kulki vaan 80 olivat varmaan mm Hesan KTK sopivia kaupunkijakeluun.Vanhat Jäärät oli ne hommat tehnyt ennen GAZ ja Austimilla.Kaupunkiin toi 120km/h kulkeva ylivaihdelaatikko ei liene paras?.Eikä "lullan" vetoon (vasikan).Toi mun yksi varaosa hytti oli Hesassa olleesta Lullan veturista.Sitten GMn miehet sanoi "Vanhat papat vedättää 5 eikä vaihda että polttoainetta ei kulu niin kaikki Clarke-Turnerit hajoaa!".Se oli varmaan niiden eka 5 V auto?.Mulla on tossa suora vitoinen eli se kulkee max noin 100km/h.Niistä laatikoista on GM A4 paperi tyyppinumeroita joista näkee missä on mm ylivaihde ja missä ei,nitä on todella paljon eri versioita!.Tulee mieleen kertomus vielä 1990-L kun tuli "Leikattu "cummins ja vanha autoilija myyntimehet sanoi " Tällä sä voi ajaa pienillä kierroksilla,säästyy ainetta".Sitten FULLER hajosi,korjaamopäälikkö sanoi " Sä olet ajanut pienillä kierroksilla!"