/db Tulosta sivu - Scania 140 ja 141:n erot

Muut merkit => Veteraanikuorma-autot yleensä => Aiheen aloitti: Kontio-68 - 19.09.13 - klo:22:03

Otsikko: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: Kontio-68 - 19.09.13 - klo:22:03
Mitä eroja LB 140 ja LB 141:n välillä on?

Hytissä on ilmeisesti jotain eroja?
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: scaniamania - 21.09.13 - klo:08:59
Hytti on sisältä "modernimipi" eli musta kojetaulu ja lämpimän ruskea sisusta. Ajovalot on nostettu puskurista maskin alaosaan. Ero ei taida olla kovin iso koska Ruotsissa oli myynnissä parikin pelia, joissa 140 alkuperäisen hytin tilalle oli vaihdettu 111 hytti.

Tehoja nostettiin 350 => 375 hv.
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: Jasa - 21.09.13 - klo:10:07
Eikös nuo ajovalot nostettu puskurista maskin alaosaan  jo vuonna 73 ja  ekat 141 tuli markkinoille Suomessa 70-luvun puolivälin jälkeen muistelisin että 1977
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: vehicle - 21.09.13 - klo:16:13
Uusi de luxe -ohjaamo ruskealla verhoilulla ja mustalla muovikojelaudalla tuli 140 -malleihin '75 alusta, vai esiintyikö Suomessakin jo edellissyksynä. Välivaiheen mallit, joissa valot ovat jo maskissa, mutta hytin sisusta, merkit yms. vielä vanhaa 0-sarjaa, ovat muuten yllättävän harvinaisia. Tehty siis vain parina vuonna, '73 ja '74.
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: Jasa - 21.09.13 - klo:19:56
En tiedä kuinka se noissa 140 scanioissa oli mutta viimeiset nokkamallin  110 Scaniat oli tuolla mustalla muovisella kojelaudalla ja  ruskealla verhoilulla. (joskus sellaisella pienen pätkän ajanutkin ja oli 1974 loppuvuodesta rekisteröity).
Päälisin puolin minä en näe noissa viimeisissä o sarjan autoissa eroa 1 sarjan autoihin.
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: vehicle - 22.09.13 - klo:19:26
Vielä '74 loppuvuoden satakympeistä puhuttaessa yhtenä hyvänä ulkoisena tuntomerkkinä tuuletusikkunan puuttuminen sivulaseista.
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: Jasa - 22.09.13 - klo:20:58
Tuuletusikkuna jäi pois kun niitä ohjaamoja päivitettiin 110:stä 111 :seen eli se kojelaudan/verhoilun muutos,lähinnäkin noista buldog ohjaamoista en osaa löytää eroa viimeisen 140 ja ensinmäisen 141 välillä .
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: RH - 23.09.13 - klo:22:43
Tuo tuuletusikkuna juttu koski ilmeisesti 8- ja 11-litraisilla moottoreilla olevia nokkamalleja.
Pitää muistaa noita eroja vertailtaessa, että 110 malli muuttui 111 malliksi aiemmin kuin 140 muuttui 141 malliksi. Ohjaamon sisustus muuttui näissä yhtäaikaa mutta mallimerkintä muuttui vasta kun kasikoneen tehot nousi 350:sta 375:een. Eli LB/LBS 140 mallia on vuosimallista riippuen sekä vanhemmalla siniharmaalla sisustuksella sekä uudemmalla ("1-sarjan") ruskealla verhoilulla varustettuna.
De luxe ohjaamo oli sitten paremmin varusteltu versio ruskea sisusteisesta ohjaamosta, selvimmin tämän hytin erottaa karvamatosta lattialla ja moottorin päällä.
Otsikko: Vs: Scania 140 ja 141:n erot
Kirjoitti: vehicle - 24.09.13 - klo:15:25
Kyllä, ikkunamuutos nimenomaan kuutoskoneellisissa nokkamalleissa. Ja tosiaan 110>111 aika paljon aiemmin, kuin 140>141. Lisää aiheessa rönsyilläkseni  ;) Mitäs kokemuksia kansalla L/LS111 Superista? Super -tekstejä asennettiin ekoihin 111 -malleihin ilmeisesti vain joitakin kuukausia, vv. '74-75? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Etelä-Kiidolla Tammelassa on lisäksi ollut ainakin yksi LBS111, jossa maskissa vanhat 0-sarjan erilliskirjainmerkit, 111 Super. Mistään merkinvaihtokikkailusta ei tässäkään ilmeisesti ollut kyse.
Isoja eroja viimeisten 140:n ja ekojen 141:n välillä ohjaamonkaan osalta ei ole. Lampunpesijätkin tulivat jo 140:een.