oliskohan täällä kellään tietoa volvon perävälityksistä,itsellä on -59 starkki jossa kaksinopeuksinen perä mutta aika tiheä perä huiput on siinä 65-70 ja silloin on jo meteliä riittävästi,eli mitä periä on volvoon saanut tuohon aikaan?
En tiedä mikä tyyppi autossasi on, mutta suoraan kysymykseen epäsuora vastaus. Eli F83/84/85 ohjekirjoista löytyi seuraavia arvoja eri EATON perätyypeille:
lisätään tuohon että auto on volvo stark 375 eli diesel vm-59,ei sillä silti olis tarkotus hurjastella vaikka vähän harvemman perän löytäis, kyllä 70km/h riitäis kun sais vähän nuita kierroksia putomaan ja samalla polttoaineen kulutusta.
Otsikko: Vs: volvon perävälitykset
Kirjoitti: T.S. - 20.09.08 - klo:08:14
Tuttava rakensi yhden kahdesta VOLVO 375 -60 ja -63 varaosa-autosta.perät olivat aivan erikokoiset (EATON)it!.uudempaa ei voinut käyttää kun vetoakselit oli myyty ja vanhemman boorit ja akseli oli liian ohut,muistan kerrotun?.Auto on nykyään Hyvinkäällä.Samoin jarrut olivat paljon suuremmat,suuremman etuliinat kävi -60 taakke!.molemmat navat oli silti 6-pulttisella pyörän kiinityksellä.Suurin EATON mitä tiedän on joku TYPE 22400 LB (eng mitta "naulanvoima?)10600KG.Suurempiakin on kuulemma 17TN kestäviä?.
nyt kävin tuolla auton alla tutkailemassa tuota perää ja kyllä se eaton on tyyppiä en löytäny mutta välitykset 7,17:1 / 9,97:1 . tänään selvis myös että siihen on saanut kaksinopeuksisena 6,17:1 / 8,58:1 sekä standardina 5,86:1 ja 6,67:1.
Otsikko: Vs: volvon perävälitykset
Kirjoitti: T.S. - 20.09.08 - klo:20:57
Mulla on tossa keksinnössä EATON 20600 ja 5,57 ja laskettu ja "ACW truck "Australia ilmoittama huippunopeusa 2800r/m on siinä 97km/h 10.00-20" pyörillä.
Niin tosiaan... Onhan tuolla rengaskoolla aika iso merkitys, mulla on tossa 7,50-20" renkaat...
Otsikko: Vs: volvon perävälitykset
Kirjoitti: T.S. - 22.09.08 - klo:07:24
Kauppailin tossa VETKU-myynti palstalla vanhaa 1991? vilmattua videoita DVDnä tollaisella VOLVO L375 1960 ajelua ja katsoin itsekin sen pitkästä aikaa ja on tosiaan 70km/h kovasti kierroksia.Jos löytäisit jostain vanhemman VOLVO bensa ? perän jossa olis 8,25-20" renkaat olleet vois olla? nopeampi välitys .Koska kehä on pienempi!
mulla on myös 8,25-20 renkaat tuossa,en tiedä mitenkähän olis tuon ikäisissä linja-autoissa, mittasin tuota perämurikkaa että se on noin 45cm halkaisija ja 12 pultilla kiinni takasillassa,joku varmaan osaa laskea paljonko se vaikutta kierroksiin jos löytyis tuo toinen saatavana ollut kaksinopeuksinen perä 6,17/8.58 nyt(7,17/9,97)
Otsikko: Vs: volvon perävälitykset
Kirjoitti: T.S. - 23.09.08 - klo:06:12
UUsi Autokirja 1961 kertoo L-375 tuplaperiksi 6,67/5,86,se 5,86 olis jo jotain! 10,00 renkaan vierintäkehällä 3,28m.Se voi olla jo se isokokoisempi?koko banjo!, 495 saa 5,43/7,39 mutta se on varmana liian suurikokoinen.Se olis varmaan jo 90km/ 3000rpm ja 8,25 renkailla?.Täytyis olla joku pikkupyöräisen VOLVOn välitys(F 81-83??) ja laittaa suuremmat pyörät.onkohan se EATON edes F81ssä?.Vois kannattaa ruottista kysellä sitä EATON 13000 5,86:1 välitystä.Mun tarvis saada pieneen BEDFORDiin J2 bensakoneen välitys 5,43:1 yhteen.Jos jossain olis sellainen traktorikärryksi tehty missä on olllut uutena 7,50-16" renkaat,siinä olis ollut se!
minkälainen bedfortti sulla on? mulla on -61 mallin J3LC2 kutosen bensa koneella, 8,25-16 renkailla ,rappukipillä,museorekisterissä .
Otsikko: Vs: volvon perävälitykset
Kirjoitti: T.S. - 23.09.08 - klo:10:34
Korjaan väärää muistikuvaani,tarkistin rakentajalta,se 1963 VOLVO 475 perä oli eri levyiselle rungolle ja ei käynyt kokonaisena 1960 VOLVO 375seen!.Toinen BEDFORD on TK -70L aika hyvä,ei museo kats, 4 kone 4-v,kulkee 80km/h,pitäis saada harva perä.Toinen 1967 KM iso petteri 145HV jota hitsaillaan vielä