No nyt aloitetaan kyselemään "vaikeita"?? kysymyksiä, eli mistä tunnistaa Kontio sisujen perien mallit toisistaan? En tarkoita nyt välityksiä, vaan tehtaan antamia nimityksiä perille, kun omassa Kontiossani on tuo vetoakselin laipan mutteri löystynyt ja nyt olisi tarkoitus kiristää se oikeaan momenttiin, auton vuosimalli on -70 ja perästä löytyvässä kyltissä on perävälitykseksi stanssattu 6,78/9,35. Eli kysymykseni kuuluukin nyt, onko tuo perä mallia ATK 2-nop, vai BTR 2-nop, ja tämä kysymys siksi koska kirja antaa toiselle perälle kiristysmomentiksi 1000nm ja toiselle 1600nm.
Älä nyt sitten ammu, jos vanhan muisti pettää, mutta minun muistikuvani mukaan siinä vanhemmassa, eli ATK -taka-akselistossa taisi olla alipaineohjattu peränvaihtaja ja uudemmassa, eli BTR:ssä paineilmatoiminen?
Juu ei ammuta. Mutta mutta, tämä ohjekirja josta nämä momentit löytyi kuuluu jo reippaasti -70 luvun puolenvälin ylittäneestä kontiosta, niin ei luulisi että enään -70 luvulla olisi ollut käytössä alipainetoimisia periä. Tässä minun autossa on kyllä paineilmatoiminen perä, ja lukko. (Niissä malleissa jotka mainitsin oli myös nuo tasauspyörästön lukot) Kiitoksia Wexille vastauksesta.