/db Tulosta sivu - Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.

Museoajoneuvot - Kuorma-autohistoria => Kuorma-autohistoria -keskustelu => Aiheen aloitti: PPo - 10.03.13 - klo:14:01

Otsikko: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 10.03.13 - klo:14:01
Hei,

eräs Fargo D500 (V8) on dokumenttien mukaan hankittu 1962. Eräässä vanhassa kuvassa auton rekisterinumerona on BD-515 (rekisteröity Helsingissä), kuvassa on mustapohjainen kilpi valkoisin reunuksin, eli ihan normaali kilpi. Auto on kuvassa hyvin uuden näköinen, sanoisin aivan uusi.

Myöhemmissä kuvissa (60-luvulla) auton kilpenä oli kuitenkin rekisterinumero BFI-99, joka siinä oli vielä 90-luvulla.

Sivuston  http://www.saunalahti.fi/sisaarim/triviaali_rekisterikilvet.htm  mukaan kumpikin BD ja BF alkuinen kilpi on annettu vuonna 1966.


1) onko käsitystä, miksi kilpi on ylipäätään voinut vaihtua? Onko katsastus jäänyt tekemättä?

2) jos tuohon sivuston tietoon on luottamista, niin miksi samana vuonna on annettu kaksi eri kilpeä?

3) Autossa oli alkujaan väliaikainen kilpi, valkopohjainen A-1518 (kuva vuodelta 1963). Kuinka kauan väliaikasta kilpeä käytettiin, olisiko voinnut olla jopa tuohon vuoteen 1966?

Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinume 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 10.03.13 - klo:14:35
On voinut olla pitkä kausi ilman ajoja ja ei saa muuten dieselveroa poikki jos ei vie kilpiä.Se riesa vielä 1970-L oli vain talvet ajossa olleissa raskaspolttoölyrekoissa.Syksyllä sai uudet kilvet kun otti ajoon ja piti säiliönkin tilavuus vakaus todistus uusia uusille rekkareille.Pidän tätä vajavaisten tietojeni(en ole koskaan ollut autoilija enkä juur kuskiakaan!)perusteella todennäköisenä?.Joskun kun oli käytettyjen rivissä pitkään myös ehkä kilvet ppois?.Koekilvillä ei saanut ajaa ammattiajoa,rahtia siis.Jotkun vallesmannit antoi ne vaan viikoksi MAXOnko joku nettisivu josta voi itse etsiä tietoje rekisterinperusteella???!!!
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 10.03.13 - klo:17:57
Tuo olikin oikein riesa että piti kilvet viedä pois kun pisti auton seisontaan.Sitten taas kun otti auton käyttöön niin katsastus ja uudet kilvet.T.S.kertoikin että ei saanut ajaa ammattiajoa,ei rahtia,vaan koeajaa tai siirtää auton paikasta toiseen,ja näin taitaa olla asia vielä nykyisinkin ? Muutama vuosia aikaa sitten asia oli juuri noin,ja kun ajoit niin matkan toinen päämäärä,eli lähtöpaikka tai saapumispaikka piti olla juuri siihen osoitteeseen mihin koekilvet oli annettu,esim autokorjaamot,autoliikkeet.Koeajoa esim kuorma autolla kun ajoit niin niihin sai sellaiset valkopohjaiset kilvet joita kutsuttiin siirtokilviksi ja ne olivat hiukan väljemmät tuon ajon suhteen mm kuorma autolla sai ajaa kuormankin.Olihan se hiukan kummallista jos autoilija on koeajamassa kuorma autoa niin kyllähän sitä nyt halutaan koittaa kuinka se kulkee kuorman kanssa.  :)
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: RH - 11.03.13 - klo:14:39
Tuo mahdollisuus, että kilvet voi pitää autossa ja saa myös dieselverot poikki on hyvinkin nuori asia. En muista vuotta mutta ettei  olisi 2000-luvulla tullut mahdolliseksi.
Kysymyksen auton aikoihin oli kilpien vaihtuminen mahdollista myös sen vuoksi, että aikoinaan kilven ensimmäisen kirjaimen piti olla rekisteriin merkityn läänin mukainen. Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan, tämä poistui joskus noin 60-luvun lopulla tai myöhemmin.
Kysymyksen autossa molemmat kilvet on Helsingin alkukirjaimella eli syy on todennäköisesti kuten T.S. asiasta kirjoitti.
Ennenhän uusi tuotiin kotiin siirtokilvillä ja "oikeat" kilvet haettiin oman paikkakunnan nimismiehen kansliasta, en sitten muista haettiinko sieltä myös peltiset siirtokilvet vai oliko ne lainassa autoliikkeeltä.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: vehicle - 11.03.13 - klo:19:39
 "Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan, tämä poistui joskus noin 60-luvun lopulla tai myöhemmin."

Asuinpaikan mukaan vaihtuminen poistui 70-luvun puolella, olikohan '73?
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 11.03.13 - klo:19:44
Mahdollisuus tuohon että voi pitää kilvet kun pistää auton seisontaan ja dieselverot poikki tuli kyllä jo 1990-luvun alussa,muistaakseni 91 tai 92.Muistan kun meille ktk:lle tuli ilmoitus tälläisestä mahdollisuudesta kun ison laman aikaan korttia pelattiin ja keikkaa odoteltiin. :) Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan vielä 80-luvullakin.Muistan että vuonna-89 olin katsastamassa Volvoani jonka rekisteritunnus oli KHX-??? niin virkailija sanoi että nykyisin ne voi pitää autossa että laki on muuttunut siltä osin.Auto oli ollut edellisessä elämässä kuopiossa.Autoliikkeissä ei minun tietääkseni ollut noita peltipohjaisia siirtokilpiä,kyllä ne piti hakea vallesmannilta.Niissäkin oli aina läänin mukaan kirjain joita ei olllut kuin yksi,esim täällä hämeessä se oli H tai I.Autoliikeillä oli ne ns.koekilvet jotka ovat samannäköiset yhä tänä päivänäkin
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 11.03.13 - klo:21:25
Onko D 500 diesel?,vai bensa.Eikös FARGOissa ollut 115HV LEYLAND?kutonen.Kun Lammin keskustan teiden massat vaihdettiin oli Gröroosin  Eikalla vielä 1960 bensa Chevrolet.Muistan oli Shellillä joka tauko konepelti auki.Oliko bensan täyttöaukko konehuoneessa vai öljyjäkö katseli
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 12.03.13 - klo:08:52
Kyseessä oli tosiaan bensalla toimiva Fargo D500. Käisttääkseni tuota autoa ei ole suomeen edes tuotu dieselinä, ei ainakaan paloautoksi, mikä tässäkin tapauksessa on kyseessä. Moottoirna oli Cryslerin 315 cid V8 (jos oikein muistan) ja tehoa oli 202 hp.

Auto oli siis saman palokunnan omistama koko 1960-luvun, oli koko ajan aktiivi käytössä samassa tallissa. Mietityttää edelleen syyt kilven vaihtumiselle.

Tuon Chevroletin konepellin auki olon syy voi olla myös koneen jäähdyttely, vaiva vaivasi myös Fargo D500:sia. Jos kuormaa oli paljon ja vauhti hidas, nousi lämmöt liikaa. Eiryisesti, kun käytti palopumppua ja auto seisoi.



Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: vehicle - 12.03.13 - klo:14:39
Kilvet vaihtuivat omistajan asuinpaikan mukaan vielä 80-luvullakin.

Kyllä se kilpien kanssa plärääminen loppui 70-luvun alkupuolella, ei vaihtunut enää sen jälkeen omistajan läänin mukaan. (Tarkemmin sanottuna syyskuussa '71, ainakin tuon Ppon viestiketjun alkuun linkittämän sivuston kertomana.) Jyrki H taitaa nyt sekottaa tämän siihen 80-luvun lopun suureen muutokseen? Lokakuusta '89 alkaen alettiin jakaa kilpiä, joissa ensimmäinen kirjain ei enää kertonut lääniä. Esim. Turun- ja Porin läänissä silloin käytössä ollut E vaihtui semmoisiin suht' epäloogisiin kirjainyhdistelmiin,  kuin JAA- ja XMH, muutaman hyvin yleisen mainitakseni.
   
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 12.03.13 - klo:16:51
Olet oikeassa vehicle.Tuo minut tosiaankin sekoitti.Sen verran olen erimieltä tuon Ppon viestissä olevan listan kanssa jossa mainitaan että Hämeeseen tuli vuonna-72 valkopohjaiset kilvet,se pitää paikkansa kyllä mut se että ensinmäisenä jaettiin HAA-alkuisia tuon listan mukaan.Se ei pidä kutiaan koska muistan tuon ensinmäisen auton joka sai täällä ihka ekat valkopohjaiset kilvet oli sininen Toyta Carina ja alkukirjaimet siinä oli HAK-alkuinen,heti kohta kilvitettiin yksi Scania myös ja siinäkin kirjamet HAK-alkuiset.Keväällä-73 sai vasta HAA-alkuiset kilvet autoonsa.No tällä nyt ei ole niin väliä,mutta huomasin tuon ja muistin heti tuon Toytan joka oikein lehdessä esitteli niitä kilpiään,ja samoin muistin  tuon Scaniankin HAK-alkuisena syksyllä-72.Mielenkiintoinen aihe on kyllä tämä kilpiasiakin :D
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 12.03.13 - klo:17:38
Hämeessä oli faijantyöauto 1960 AUSTIn HBA-82(meni AKPstä renkoon maitoautoksi vielä Oinaalaan?> ja seuraava 1965 Bedford oli kaksikirjaiminen IS-126 ja toinen auto IS-98.Tilasin Trafilta huvikseen kantakorttikopiot 5v sitten.Onkohan ne nyt kaikki MOBILIAssa?.Ne löytyi helposti,tosin maksoi kai 30- kpl?.Nämä molemmat on poistettu kortinmukaan 72 k 74 täysin palvelleena.Saako jostain netistä itse selat rekisterejä<?-Osuuskaupassa oli joku-65 Mersu LAK 1814 tai sinnepäin ja se oli kai ISY-3 tai oliko 33.Vetivät lullaa sillä. 
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: RH - 12.03.13 - klo:22:44
Oliko ketjun aloituksessa mainittu auto ensimmäisessäkin kuvassa jo paloauto? Ellei, niin kilvet poistettu päällirakenteen rakentamisen ajaksi.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 13.03.13 - klo:05:49
Se kuumeneminen oli ongelma muistan faijan kanssa liikkumisesta.Paloautot varsinkin pilattiin nokkapumpulla,syylärissä oli raakasti reikä tehty kardaanille ja putket juotettu umpeen jolloin koko reijän yläpuoleinen osa oli pois käytöstä,ei kiertänyt vesi.Aina sitä kahvitauolta lähtiessä mekin katsotiin auton alle mitä oli vuotanut maahan,jos oli vuotanut sitä nestettä vielä oli edes!.Nokkapumppuun vaihto voi myös olla niin suuri rakentellinen muutos että on vaatinut uuden katsastuksen?,etuylitys muuttuu suuresti,ja painot.Paloautot oli muutenkin keinoteltu  "kotimaiseksi valmisteeksi(",jotta saatiin Palosuojelurahastosta paremmin fyrkkaa) kun päällirakenteiden ja esim renkaiden hinta oli suurempi kuin bensa-alustan!.Nokkapumppu tiettävästi oli yksin jo 60000mk?.Kun aikanaan sallittiin käytettyjen osto säiliöpaloautoiksikertoovat .,piti kats inssin ja palopäälikön ja korjaamonomistajan taata että auto pelaa 3V.Uudelle ei kukaan tehnyt tarkastusis että laite on "rytäys",syyläri tuhottu,jäähdytystehot poissa kalliista autosta!.Viimekesänä tuli taas työmaalle yhden For Custom romut missä oli sellainen pilattu jäähdytin.Teki kaikkia Paloautotehtaat niin vai vain joku?
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 14.03.13 - klo:11:20
Oliko ketjun aloituksessa mainittu auto ensimmäisessäkin kuvassa jo paloauto? Ellei, niin kilvet poistettu päällirakenteen rakentamisen ajaksi.

Kyllä oli paloauto. Auto on tuotu Suomeen pelkkänä uutena runkona syksyllä 1962 ja se päällirakennettiin heti uutena paloautoksi Veljekset Kulmalan koritehtaalla. Auto valmistui sieltä keväällä 1963, jolloin siitä on otettu kuva (liite), jossa se on vielä väliaikaisilla valkopohjaisilla kilvillä (alkaa A:lla). Joitakin vuosia myöhemmin rekisterinumero oli siis BD-515, ja lopulta BFI-99 joka oli siinä loppuun saakka, auto poistettiin rekisteristä vasta 90-luvulla.

Oheisen liiteen kuvissa Chevroletin rekisteritunnus on AO-824 ja Ford AS-964, ihan näin "nice to know" tietona. Tuo kuvan Ford:han ei ole ns. hävittäjä Ford, koska se on vm. 1937, näinkö se on? Chevroletin mallista ei ole minulla tietoa, tunnistaako joku?

Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 14.03.13 - klo:11:53
Ford voi olla englannin FORD ns SUSSEX.Niistä osa oli teli vehkeitä 16" pallo maasto single takapyörillä,tää näyttäis etuvanteen perusteella olevan 2 -akselinen?.Nimityksestäkin olen kuullut versioo että olis SUCCEED,eli engl keliopista tuttu"perättäinen" juuri kahden taka-akselin takia,en ole nähnyt  näitä autoja rahtiliikenteessä,en ota kantaa.Niissä oli vanhatava hytti usein,amerikkalaisissa oli jo aina uusi versio.Ja niissä oli vielä mekaaniset jarrutkin,faija sanoi "Se oli hirvein vehe mitä olen ajannut,vaikka nojaa takaseinään ja täysillä painaa jarrua se ei pysähdy!".Vaikka oli 6 jarrurumpuakin teli autossa,kantavuus jotain paritonnia vaan?,Riihimäellä on entisöity paloauto  jossa on toi nokkaMulla on 1950-L Palomieslehtäi joissa vielä kaupattiin noita paloauton alustoiksi!.CHEVROLET lienee 40-47 välistä korimallien ennen LOADMASTER 1948 uutta hyttiä?
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 14.03.13 - klo:13:19
http://yhdistykset.ekarjala.fi/sinkko/valokuvat/chevrolet46.htm Tässä olisi kuva sellaisesta Chervoletistä tukkikuormassa :)

Riihimäeltä Pekka Ikävalkollahan on samanlainen Chervolet hienossa kunnossa yhä tänä päivänäkin.Kuvassa olevassa Fargossa on muuten sellaiset peltipohjaiset siirtokilvet joita aiemmassa kommentissani mainitsen.Sen Dieselmoottoriksi veikkaan Perkins.Olikos näitä Fargoja Leylandin moottorilla ollenkaan ? Täällähän ne niitä jälki Dieselöi.Fordson Sussexeja oli ns.kolmiakselisena täällä suomessa,ja naapurikunnassa Hattulassa on sellainen ollut eräällä autoilijallakin,eli T.S.n tarkoittamalla kahdella taka-akselilla ja varmaankin on olleet huonoja jarruistaan kun ovat Englantilaisia ollet Petterin tavoin.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 14.03.13 - klo:14:54
Ford voi olla englannin FORD ns SUSSEX....Vaikka oli 6 jarrurumpuakin teli autossa,kantavuus jotain paritonnia vaan?,
....
Riihimäellä on entisöity paloauto  jossa on toi nokkaMulla on 1950-L Palomieslehtäi joissa vielä kaupattiin noita paloauton alustoiksi!.
....
CHEVROLET lienee 40-47 välistä korimallien ennen LOADMASTER 1948 uutta hyttiä?

FORD oli entinen Shellin säiliöauto, jolla oli kuskattu bensaa jne. Auto ostettiin käytettynä Shelliltä ja muutettiin palokunnan säiliöautoksi vuonna 1951. Säiliöön mahtui vettä 2350 litraa, lienee aika kantavuuden rajalla, jollei jopa yli (yksiakselinen auto). Moottori oli 85 hevosvoimainen V/8 (nro 18-3187948), auttaakohan tämä tieto mitään?

Chevrolet taas on vuonna 1953 Shell:iltä käytettynä ostettu kuorma-auto. Auto oli mallia DEA-300.891/14 PVN-15158 ja sen vuosimalli oli 1946.

Kummankin auton kantavuus jne tiedot olisi mukava lisä, jos joku niitä tietää.


Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jasa - 14.03.13 - klo:14:50
Hämeenlinassahan on vieläkin  sellainen 3 akselinen Sussex ,muistaakseni jonkun  vpk: entinen .
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 14.03.13 - klo:14:59
Sen Dieselmoottoriksi veikkaan Perkins.Olikos näitä Fargoja Leylandin moottorilla ollenkaan ?


Kuvan Fargossa oli Cryslerin bensa V8, muistaakseni 5,3 litrainen (315 cid?). Paloautoina ei vielä 60-luvulla käytetty diesel moottoreita, niihin kun ei luotettu. Bensakone lähti käyntiin aina. Palokunnat käyttivät bensakoneita vielä 70-luvun alussa hankituissa kuorma-autoissa.

Tuon mallisia Fargoja (Bernerin maahantuoma) ei kai hirveästi ollut muina kuin paloautoina. 70-luvun alussa tuotiin uudempaa mallia, ja niitä dieselöitiin suomessa. Koneista en tiedä, mutta joissakin autoissa taidettiin käyttää jopa Valmetin koneita?
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 14.03.13 - klo:16:18
Faija meni autohommiin 1946 oli kaupassa 1935 FARGO  7,00-20" renkailla oli sen laillinen kantavuus ollut luultavasti 2200kgSite oli ollut GMC 6wd jonka renkaita oli vielä 1960-L nurkissa ja muistelen että ne olis ollut myös 7,00-20" mutta se oli jo "kymppipyörä".Si minkä minä muistan 1955 AUSTIN 8,25-20" renkailla luki kantavuutena 4850kg  kippilavallisessa autossa.Yleisön pyynnöstä huolimatta kerron taas!.Kun kauppaan ostettiin ekaa BEDFORDia ja isompi malli LELULAND koneella ja EATON perällä 8TN akselipainolla olis GM perällä voittanut 400kg lisää kantavuutta kysyivät isältä kumpi ostetaan?."Se ei 400kg auta kun ylikuormaa on apulanta ja sementtipäivänä tonneja,ostakaa hhalvempi!".Siinä EATON perällisessä olis ollut jarrut!,takana huomattavasti paremmat kai?.Riesana olis ollut taasvaakakupissa 131HV  LELULAND o.370 moottori!
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 14.03.13 - klo:19:27

Kuvan Fargossa oli Cryslerin bensa V8, muistaakseni 5,3 litrainen (315 cid?). Paloautoina ei vielä 60-luvulla käytetty diesel moottoreita, niihin kun ei luotettu. Bensakone lähti käyntiin aina. Palokunnat käyttivät bensakoneita vielä 70-luvun alussa hankituissa kuorma-autoissa.

Tuon mallisia Fargoja (Bernerin maahantuoma) ei kai hirveästi ollut muina kuin paloautoina. 70-luvun alussa tuotiin uudempaa mallia, ja niitä dieselöitiin suomessa. Koneista en tiedä, mutta joissakin autoissa taidettiin käyttää jopa Valmetin koneita?

Kyllä Dieselmoottori oli jo luotettavan maineessa 60-luvulla.Mutta olivat vielä hiukan laiskoja kulkemaan ja kiihtymään joten sen tähden vielä silloin oli Bensiinimoottoriset yleisiä paloautoissa.Palokunnat käyttivät varmaankin bensamoottoreita jos vielä 60-luvulla jollain autonvalmistajalla oli sellaisia tarjolla ja ne autot olivat ns.hyökkäysautoja joilla täyty ehtiä ensinmäisenä palopaikalle.Hämeenlinnan palokunta hankki Vanaja alustaisen säiliöauton vuonna-70 ja se oli uusi auto hankittaessa.Siitä lähti hämeenlinnan paloauto kalusto Dieselkauteen ja hyökkäysautoina tuli sitten 70-luvulla Kontio-Sisuja ja myöhemmin jopa Karhu-Sisuja.Kuvan Fargo on juuri sitä mitä tarkoitan,että on bensamoottorinen todennäköisesti juuri mainitsemallani syyllä hankittu

Tuon mallisia Fargoja,Dodgeja,ja jopa De Sotoja toi maahan juuri Pponkin manitsema Berner.Kyllä niitä oli paljonkin,mm Hyrylän hävittäjissä,ja KTK-asemilla niitä näkyi,ja vuorenvarmasti ne oli lähes kaikki diesel moottorisia varmaankin.Ei kai enään 60-luvulla Bensakoneella ajettu soraa urakalla esim.Perkins kaiketi oli yleisin dieselmoottori niissä,voi olla että joissain jopa Leylandikin.Valmetin Dieselmoottoria oli ainakin niissä VR-karmean näköisissä jakari Fargoissa :) :) Perkins se kai oli yleisin niissäkin.Valmettiahan ne asensivat Dodgeihin jota Scan auto toi hetken maahan joskus
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 14.03.13 - klo:20:13
Muistelisin kuulleeni Bernerin menettäneen DODGE edustuksen D-Autolle,niin tilasi kuorma-autot tehtaalta kuolleelle henkilöautomerkille DeSOTO.Kyllä dieselkin olis käymäänlähtenyt kun vesisäiliöntakia jo oli pidettävä lämpimässä tallissa!.Mutta bensa alustat oli huomattavasti halvempikin.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 15.03.13 - klo:20:29
Muistelisin kuulleeni Bernerin menettäneen DODGE edustuksen D-Autolle,niin tilasi kuorma-autot tehtaalta kuolleelle henkilöautomerkille DeSOTO.Kyllä dieselkin olis käymäänlähtenyt kun vesisäiliöntakia jo oli pidettävä lämpimässä tallissa!.Mutta bensa alustat oli huomattavasti halvempikin.

Dieselmoottoreiden käymään lähtöä ei varmaankaan kukaan epäilytkään.Mutta kun muistaa mitä Dieselmoottorit olivat kiihtyvyydeltään 60-luvulla niin varmaankin oli yksi syy siihen että palokunnat hankkivat Bensiinimoottorisia autoja,jotka olivat yleisimmin Ford F 600. Halvempia hankinnaltaan olivat kyllä ja lämpöisessä tallissa aina autot olivat keikkojen välit.Tuossa aiemmin kommentissani mainitsin tuon Hämeenlinna palolaitoksen Vanajan jonka uutena hankkivat ja oli ylpeys palokunnalla mm tuon 10500 lt vetävän säiliönsä tähden niin sitä ainakin alkuun pidetiin lohkolämmityksessä tallissakin :) :) Epäilivät vielä tuolloin ettei diesel lähde tallin lämmöstäkään käymään ilman lohkolämmitystä :) :)
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jasa - 15.03.13 - klo:20:50
Aika usein vieläkin pitävät autoja joissa on nokkapumput joka tuossa Vanajassakin oli jonkin aikaa kunnes muutettiin n.s keskipumpuksi  lohkolämmityksessä koska auton moottorin jäähdystysjärjestelmä on yhteydessä nokkapumpun kanssa eli pumpun kautta kierrätetään jäähdytysnestettä ja siten saadaan jäätymisherkkä nokka   pumppu pysymään suht lämpimänä myös pakkasilla ,eli  autoa käynistettäessä n.s lämmin neste lähtee kiertoon samantien ,aikaa kun ei ole noiden "pikipannujen " kurnuttamiseen lämpimäksi.,myös mahdollisten paine ilmavuotojen johdosta ainakin  vanhemmat autot on kytkettynä ulkopuoliseen paineilmajärjestelmään tallissa seistessään.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 15.03.13 - klo:21:35
Ai tuon takia pitävät lämpöisessä tallissakin lohkossa vai ?
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jasa - 15.03.13 - klo:21:51
Niinpä. Jos tallissa on n  +20 astetta lämmintä ja autolla lähdetään ulos pakkaseen ja pumpussa sisäsllä raaka vesi niin ei se n.s +20 asteinen jäähdystysneste  kykene sitä raakaa vettä sulana pitämään siihen asti kun tuollainen esim reilu 11 litrainen moottori ennättää lämpiämään ja kun nuo pumppujen rungot on valua niin sitä suuremmalla syyllä niiden läpi täytyy kiertää mahdollisimman lämmin neste heti kun  auto on ulkona pakkasessa. Se että pitävät niitä myös kesällä lohkossa on varmaan syynä se että jokainen lähtö noilla paloautoilla on samanlainen vuoden aikaan katsomatta jolloin montaa eri liikkeelle lähtö  systeemiä ei mahdollista käyttää  . Tuo lohkolämmitys asia tuli mulle selville silloin kun tuosta omasta sisustani noita jäähdysneste letkuja nokasta poistin ja sitä asiaa tiedustelin että mitä h...lvetin letkuja olette tuonne auton nokkaan vetäneet.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 15.03.13 - klo:22:01
Yhdessä paloautossa ei voi sulkea lämmityslaitetta nokkapumpun kierron takia,kesällä tarkenee aika hyvin!.Monet vanhat savutti kylmänä voimakkaasti ja katselin kun peruuttelivat VANAJAA Palokunnankadun tallista yleiselle tielle jos olis savuttanut ei näkis paljoa mitään!.Lämmitys voi auttaa siihenkin?PS täytyyt todeta että Vanaja peruutettiin talliin ja lähtö oli eteenpäin.Isällä töissä autot oli mitä oli halpiskalustoa mutta sai lämpimästä tallista lähteä kai jo 40-L lopusta.Viimeisin oli jo paha peruuttaa vanhanajan talliin,oli jo leveä.Toinen kuskinpuolen peili piti kääntää sisään ja katsoa että apumiehenpeili meni karmista ohi ehjänä.Kun Lammin päiväkoti oli rakenneetu kaupalta ostetulle tontille,viimeisenä tallina on Lammin vanha paloasema kirkonvieressä.Sekin oli jo ahdas,kerran ajoin yhden keikan sieltä vielä 1977.Siinä oli riesana pihassa olevat isot koivut.Kuitenkin se tais UkkoPetteri olla nokka edellä siellä?
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jasa - 15.03.13 - klo:22:12
Tuo palokunnan Vanaja  on vielä sen aikakuden autoja joissa käytettiin n. s vesilämmittimiä joita myös letku lämmittimiksi jotkut kutsui .Tuollaisen vesilämmittimen teho oli sähkövastuksesta riippuen varsin tehokas eli tuollaisen reilun 11 litraisen  moottorin saa isolla vastuksella lämpiämään n + 60 asteiseksi eli on siellä AEC ollut melko lämmin käynnisttettäessä , myös tuo savutus ongelma niin kuin T.S sanoi on pois tuolla moottorin esilämmityksellä sekä eliminoitu mahdollisimman pieneksi tuo herkän nokkapumpun jäätyminen, toki niissä pumpuissa oli talvi aikaan huput päällä mutta kaiketi estivät lämmön karkaamisen pikemmiten kun pumpun jäätymisen. Tottahan se on että lähtee varmemmin tallistakin kun on lämmössä mutta ei ole se päällimmäisin syy miksi pitivät lämmitysjohtoa kiinni.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 16.03.13 - klo:07:26
Hyviä syitä on tullut tuohon palokunnan Vanajan lohkolämmityksessä pitämiseen kesät talvet.Palokunta kyllä luopui tuosta käytännöstä parin ensinmäisen talven jälkeen.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jasa - 16.03.13 - klo:08:03
Näin saattaa olla, en tiedä kun en sitä tuolla palokunnassa koskaan talvella käynyt katsomassa
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 16.03.13 - klo:20:35
Lainaus
Aika usein vieläkin pitävät autoja joissa on nokkapumput joka tuossa Vanajassakin oli jonkin aikaa kunnes muutettiin n.s keskipumpuksi  lohkolämmityksessä koska auton moottorin jäähdystysjärjestelmä on yhteydessä nokkapumpun kanssa eli pumpun kautta kierrätetään jäähdytysnestettä ja siten saadaan jäätymisherkkä nokka   pumppu pysymään suht lämpimänä myös pakkasilla ,eli  autoa käynistettäessä n.s lämmin neste lähtee kiertoon samantien ,aikaa kun ei ole noiden "pikipannujen " kurnuttamiseen lämpimäksi.,myös mahdollisten paine ilmavuotojen johdosta ainakin  vanhemmat autot on kytkettynä ulkopuoliseen paineilmajärjestelmään tallissa seistessään.


Palokunnan autot eivät ole tallisssa lohkolämppärissä, vaan ihan normaalissa latauksessa, koska paloautoissa on varusteina laitteita, jotka kuluttavat koko ajan sähköä. Edes 1960/70 luvulla autot eivät ole olleet lohkolämppärissä, kun ovat lämpimässä tallissa (ainakin pääkaupunkiseudulla). Paineilmajärjestelmään kytketään kaikki palokunnan autot, olivat ne uusia tai vanhoja. Lataus + paineilma = lähdön varmistaminen.

Nokkapumput eivät juuri jäätyneet talvisin, koska ne säilytettiin tyhjennettynä vedestä. Pumpun tyhjennyshanat olivat talvisin auki koko ajan, paitsi kun pumppua käytetään. Pumput olivat siis tyhjiä, ja kun ne perillä täytettiin säiliövedellä, virtasi pumppuun lämmintä vettä säiliöstä. Moottorin kiertovesi tosiaan kiertää myös pumpun vaipan kautta. Jos pumppun oli jäänyt vettä, niin kyllähän se 20 asteen pakkasessa jäätyi ajoviimassa, vaikka lämmin vesi kuinka pumpussa kiersi.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 17.03.13 - klo:07:53
No niin ! Siinäpä tuli syy miksi paloautot ovat johdon nokassa tallissa.Eli kuten ppo mainitsee niin juuri niiden laitteiden tähden jotka kuluttavat virtaa koko ajan.Mutta tätä mainittua Vanajaa pitivät myös lohkolämmityksessä pari kolme auton ensimmäistä vuotta.Paineilmajärjestelmässä sitä pidettiin myös mutta lohkolämmityksestä olivat luopuneet sittemmin,eli parin kolmen ensimmäisen vuoden jälkeen.Auto tuli keväällä-70 ja ihan alkuun se joutui viettämään aikaansa ihan ulkona koska ei mahtunut leveytensä puolesta talliin.Myöhemmin kesällä-70 yhtä oviaukkoa levennettiin ja näin sai Vanaja tallipaikan.Piti eilen linkittää kuva tuosta sen aikaisesta palokunnantalosta missä tuo oviaukko jonkin verran leveämpänä näkyisin,mutta kuvan alla oli teksti että " Kuvalainaus kielletty " Niin se siitä sitten.Tiloissa toimii Hml Vpk nykyisin. Tässä olisi kuva kyseisestä Vanajasta http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=22&pid=1825#top_display_media

Paloautoista kiinnostuneille niin vinkkinä että Vanhat Koneet lehdessä 1/13 On hyvä ja erittäin hyvin tehty juttu Helsingin palolaitoksen Fargo FK1050 vm-74.Autoja on ollut kaksi kappaletta joista toinen on museoitu nykyisin.Jutussa mainitaan kuinka yrittivät epätoivon vimmalla pitää nokkapumppua sulana talviaikaan.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 17.03.13 - klo:19:10
On mennyt kommentit alkuperäisestä aiheesta hiukan sivuun.Sorry vaan  ;) Mainitsin aiemmin kilvistä jotka tunnettiin ns.siirtokilpinä ja joilla sai ajaa kuorma-autolla jopa kuormiakin.Tässä olisi kuvanäyte kun Vanaja tukkikuormassa on niillä tarkoittamallani kilvillä joskus 60-luvulla ! http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=20&pid=2064#top_display_media
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 18.03.13 - klo:14:09
Paloautoista kiinnostuneille niin vinkkinä että Vanhat Koneet lehdessä 1/13 On hyvä ja erittäin hyvin tehty juttu Helsingin palolaitoksen Fargo FK1050 vm-74.Autoja on ollut kaksi kappaletta joista toinen on museoitu nykyisin.Jutussa mainitaan kuinka yrittivät epätoivon vimmalla pitää nokkapumppua sulana talviaikaan.

Parempana vinkkinä. www.fireimages.net kuvapalvelussa on suuri määrä kuvia vanhoista paloautoista. Seillä on kuvia autoista, joita ei enää ole olemassa, ja kuvia nykyisistä museoiautoista (mm. kansio Museoautot tai Vanhat kuvat). Siitä Hämeenlinnan Vanajastakin on kuvia, kuten monesta muustakin Vanajasta. Kuvien tarkempi katselu vaatii rekiteröitymisen.

Mainitsemastasi Fargo FK1050 autosta on myös kuvia. Toinen auto rikkoutui ja se on romutettu, mutta toinen on Helsingin Palomueon kokoelmissa tallessa. Siinä on muistaakseni juuri Valmetin moottori. Firimagesissa on paljon kuvia kyseisestä Fargosta. Kyseisessä Fargossa ei tuo nokkapumppu ollut mitenkään erityisen jäätymisherkkä, mutta saihan senkin jäähän, jos esim. vettä oli pumppuun jäänyt. Talvella käytettin joskus suojapussia nokkapumpun päällä estämään ajoviimaa, mutta tuossa Fargossa ei sellaista muistaakseni koskaan ole ollut. Tai sitten se on jäänyt jonnekin aika alkuvaiheessa. Oli kyllä aika kauhea peli tuo Fargo.

Jotta pystään otsikossa, niin rekisterikilven numeron (AEC-570) avulla löytyy kuvia tuosta Fargosta:

http://www.fireimages.net/thumbnails.php?album=search&keywords=on&search=AEC-570


Ja Hämeenlinnan Vanaja, rekisterinumero HCD-22:

http://www.fireimages.net/thumbnails.php?album=search&keywords=on&search=HCD-22
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 18.03.13 - klo:14:53
Voi poistaa, oli näppihäiriö eli pelkkä edellisen viestin lainaus
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 18.03.13 - klo:15:17
Lehti sanoisi että Fargossa on Perkins 6.354-dieselmoottori.5.8 litraa ja 130 hv.Lehdessä kerrotaan kyllä se toinenkin Fargo hyvin tarkkaan.No enempää en kerro ettei kukaan suutu että täällä paljastan lehden sisältöä.Menkääpä ostamaan lehti ne kelle se ei vielä tule.En viitsi kuvaakaan siitä linkittää  ;)
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 18.03.13 - klo:18:05
muistelisin kuulleni että HCD22 olis ollut myymättä .jäänyt 1967 2 akselinen rekanveturi ja se olis Telitetty jälkeenpäin ja rautasäiliöity joka mätäni ja myöhemmin vaihdettu AL pytty.Vanhassa pytyssä kuvissa sivuhelmatkin.Nokkapumpullinen.Nykyään siis varsin samalainen kuin uutena,siis täysin MS tarkastuksen ehdot täyttävä!
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 18.03.13 - klo:19:30
muistelisin kuulleni että HCD22 olis ollut myymättä .jäänyt 1967 2 akselinen rekanveturi ja se olis Telitetty jälkeenpäin ja rautasäiliöity joka mätäni ja myöhemmin vaihdettu AL pytty.Vanhassa pytyssä kuvissa sivuhelmatkin.Nokkapumpullinen.Nykyään siis varsin samalainen kuin uutena,siis täysin MS tarkastuksen ehdot täyttävä!

Samoin olen kuulut että olisi telitetty jälkikäteen uusia 4x2 Tyypin Vanajia mallimerkinältään B6-76/ Telityksen jälkeen mallimerkintä olikin sitten TB6-76/3500+1200.Tällä merkinnällä oli 5-Vanajaa joista ilmeisemmin tuo palokunnan HCD-22 olisi yksi.Rakennus Ruolalle meni ainakin kaksi,vai peräti kolmeko niitä oli.Mutta kyllä ne uudempia oli kuin-67 mallisia.Rakennus-Ruolan entisistä Vanajista jopa yksi oli Hattulassa hitsausliike Heikkilällä sitten myöhemmin.Samoin olen kuulut että HCD-22:n alkuperäinen säiliö mätäni ja tilalle uusi.Nokkapumppua ei siinä enään kylläkään ole. Tässä olisi kuva kyseisestä Vanajasta alkuperäisessä asussaan http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=19&pid=3401#top_display_media
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 19.03.13 - klo:19:45
Onhan se kunnon auto ollut ,uusi ja tehokas nopea!.Tuntemamme Kaapo puhui että faijallaan oli sellainen ja myi pois.Oli ostanut myöhemmin takaisin kun oli niin hyvä vehe!
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: vehicle - 19.03.13 - klo:21:33
HCD-22:ssa on Sisun tyyppikilpi, vaihdettu alkuperäisen tilalle arvatenkin silloin, kun telitys on tapahtunut. Ohjauspylvään sivussa olevassa levyssä, jossa kilpi on kiinni, näkyy kolme ylimääräistä kiinnitysreikää. Vanajan oma kilpihän on Sisun silloiseen kilpeen verrattuna vähän erikokoinen.
Auton valmistusnumeron loppuosa on 005.
Valokuvasta vaan katselin, en muista ulkoa ihan tämmöisiä detaljeja  :D
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 19.03.13 - klo:21:54
Siinä on jonkun englantilaisen bussin ratti akseleineen ja konsoleineen?,voi olla vaikka mikä tyyppikilpi ollut?.Jollakin oli joskus matkailuauto vanha bussi jossa oli tollainen koetaulu?.AEC,LEYLAND?.Muistan siinä oli kuskille oma ovi!-.Vanhassa 1960-L SISU kilvessä oli värinumerokin "Glassomax xxx".Sekin on muuttunut kun Paloautoksi tuli!
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: vehicle - 20.03.13 - klo:08:07
Tuskinpa siinä ohjauspulpetin alaosan peltiluukussa on ollut mitään kilpeä asennettuna ennen Vanajan Autotehdasta, miksi olisikaan?
1950-60-lukujen Sisu -tyyppikilvissä ei ole näkynyt kenttää värinumeron merkitsemistä varten, jokunen kilpi löytyy itseltänikin. Erillisessä pikkukilvessä se varmaan tietty on.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 20.03.13 - klo:08:43
 Kyseinen Vanajahan on valmistunut silloin kun tehdas oli vielä nimellä Vanajan Autotehdas.Auto on ollut valmistuessaan 4x2 tyypin auto. Silloin siihen on asennettu tyyppikilpi jossa maninta Valmistaja Vanajan Autotehdas.Autoa ei oltu myyty mihinkään tehtaalta ja ei rekisteröity mihinkään vaan ilmeisemmin varastoituna siellä.Kuten on jo todettu niin näitä B6-76 ja4x2 tyypin autoja telittivät tehtaalla ns.jälkikäteen ja silloin tehtaalla oli jo uusi isäntä,Suomen Autoteollisuus.Silloin telityksen yhteydessä on varmaankin vaihdettu tuo mallimerkintä kilpi kun autokin muuttui rakenteellisesti ja Sisu laittoi siihen oman kilpensä.Tuo 005 tarkoittaa melkoisella varmuudella että on mallisarjansa viides auto.Laitan tähän malliksi yhden Vanajan valmistekilven ja auto valmistunut Sisun omistuksen aikana http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=22&pid=1773#top_display_media
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 20.03.13 - klo:11:24
Tulipa mieleeni kysyä nimimerkki Ppo:lta tietääkö hän mahdollisesti syytä siihen että miksi palolaitokset lähes ympäri Suomea on nykyisin paloauto kalustoltaan Scanioita ? Kysymys tuli mieleeni kun olen saanut käsityksen viesteissäsi että sinulla on paloautoista enemmänkin tietoa.Oikeammin tämä kysymys pitäisi kysyä myös sellaiselta henkilöltä kellä olisi tietoa siihen miksi puolustusvoimat käyttävät ja suosivat Scanioita myöskin ? En vähättele Scania autoa merkkinä,mutta näin kotimaisen työn kannattajana tämä pistää ihmettelemään.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 20.03.13 - klo:11:37
k"
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 20.03.13 - klo:13:04
Tulipa mieleeni kysyä nimimerkki Ppo:lta tietääkö hän mahdollisesti syytä siihen että miksi palolaitokset lähes ympäri Suomea on nykyisin paloauto kalustoltaan Scanioita ?

Syy miksi Scania on niin yleinen paloajoneuvona nykyisin on hyvin yksinkertainen. Julkiset hankinnat tulee nykyisin kilpailuttaa, ja Scania on nämä kilpailutukset voittanut. Hinta on ollut kilpailutuksissa hyvin dominoiva kriteeri, ja kilpailua ei ole voitu ohjata niin, että haluttu merkki voittaa. Ajoneuvot ovat ominaisuuksiltaan niin samanlaiset. Todennäköisesti PV:n kohdalla on sama tilanne, koska sitäkin koskee sama julkisten hankintojen kilpailutuspakko, poislukien jotkus "salaiset" hankinnat.

Lähiaikoina on tosin ollut kilpailutuksia, joissa joku muu merkki kuin Scania on voittanut, muistaakseni Volvo. Volvo merkkisiä paloautoja on mahdollisesti tulossa taas Keski-Uudenmaan aluepalstuslaitokselle (keskuskunta Vantaa).

Ennen nykyistä hankintalakia pelastuslaitokset (tai entiset palolaitokset) saivat aika vapaasti ostaa mitä halusivat. Esim. pääkaupunkiseudulla oli vuosikymmeniä tapana, että Helsinki ostaa Sisua (korittajana Saurus), Vantaa Volvoa (korittajana Saurus) ja Espoo Scaniaa (korittajana Conlog ja Saurus). Joissakin pelastuslaitoksissa taas suosittiin selvästi Mersua.

Nykyisin mm entinen Sisun hovihankkija Helsingin kaupungin Pelastuslaitos on joutunut ostamaan Scaniaa, kun Sisulta ei saa 18-tonnin alustaa ja Scania on vääntänyt tarjouksen muita edullisemmaksi. Pari vuotta sitten sentään uusi 5-akselinen Sisu tuli nostolavaksi. Varsinainen Sisun kultakausi esim. Helsingissä ajoittui vuosien 1985 - 2005 väliin, vaikka joitakin Sisun malleja tilattiin jo 1930- ja 1950-luvulla, ja vielä 1970-luvulla (esim. 5 kpl Sisu SB-127A eli moni-Sisu). Nostolavat Helsingissä ovat aina 70-luvulta lähtien olleet Sisuja, ja säiliöautot vuodesta 1992 lähtien (sillon tuli SK250). Mutta ostihan Helsinki Scaniaa jo 1970/1980-lukujen taitteessa ainakin 12 kpl (7 kpl sammutusautoja, 2 kpl pioneereja ja 3 kpl kymppipyöräisiä säiliöautoja), eikä niistä mitään huonoja kokemuskia ollut.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 20.03.13 - klo:13:32
Mulla oli raato 1957 KONTIO,tyyppikilpeä en muista, ja siinä valmistekortissa oli Tikkurilan värinumerot,mutta varaosiksi puretun 1963 Peltinokka kontion tyyppikilpi mullakin on edelleem ja on värinumero Glassomax merkkinen väri(joku ulkolainen maali). "
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 20.03.13 - klo:13:50
Työmaalla on yks iuutena  kullanhintainen SISU hyökkäysauto, VALMET koneella,muistelisin Helsingistä 30000 ajettuna ja kampiakseli poikki!.

Onko juuri moni-Sisu eli Sisu SB-127A ja rekisterinumero ALP-332? kiitokorin korityöt ja päiväloisteen värinen akvaario.  Valmetin 611 kone kalustokorin alla makaamassa, koneesta alunperin kansipahvi palanut, vedet ja öljyt sekaisin, ja korjaamon pihalla aamuinen käynistysyritys yöpakkasten jälkeen tuotti kyseisen tuhon.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 20.03.13 - klo:14:25
Syy miksi Scania on niin yleinen paloajoneuvona nykyisin on hyvin yksinkertainen. Julkiset hankinnat tulee nykyisin kilpailuttaa, ja Scania on nämä kilpailutukset voittanut. Hinta on ollut kilpailutuksissa hyvin dominoiva kriteeri, ja kilpailua ei ole voitu ohjata niin, että haluttu merkki voittaa. Ajoneuvot ovat ominaisuuksiltaan niin samanlaiset. Todennäköisesti PV:n kohdalla on sama tilanne, koska sitäkin koskee sama julkisten hankintojen kilpailutuspakko, poislukien jotkus "salaiset" hankinnat.

Lähiaikoina on tosin ollut kilpailutuksia, joissa joku muu merkki kuin Scania on voittanut, muistaakseni Volvo. Volvo merkkisiä paloautoja on mahdollisesti tulossa taas Keski-Uudenmaan aluepalstuslaitokselle (keskuskunta Vantaa).

Ennen nykyistä hankintalakia pelastuslaitokset (tai entiset palolaitokset) saivat aika vapaasti ostaa mitä halusivat. Esim. pääkaupunkiseudulla oli vuosikymmeniä tapana, että Helsinki ostaa Sisua (korittajana Saurus), Vantaa Volvoa (korittajana Saurus) ja Espoo Scaniaa (korittajana Conlog ja Saurus). Joissakin pelastuslaitoksissa taas suosittiin selvästi Mersua.

Nykyisin mm entinen Sisun hovihankkija Helsingin kaupungin Pelastuslaitos on joutunut ostamaan Scaniaa, kun Sisulta ei saa 18-tonnin alustaa ja Scania on vääntänyt tarjouksen muita edullisemmaksi. Pari vuotta sitten sentään uusi 5-akselinen Sisu tuli nostolavaksi. Varsinainen Sisun kultakausi esim. Helsingissä ajoittui vuosien 1985 - 2005 väliin, vaikka joitakin Sisun malleja tilattiin jo 1930- ja 1950-luvulla, ja vielä 1970-luvulla (esim. 5 kpl Sisu SB-127A eli moni-Sisu). Nostolavat Helsingissä ovat aina 70-luvulta lähtien olleet Sisuja, ja säiliöautot vuodesta 1992 lähtien (sillon tuli SK250). Mutta ostihan Helsinki Scaniaa jo 1970/1980-lukujen taitteessa ainakin 12 kpl (7 kpl sammutusautoja, 2 kpl pioneereja ja 3 kpl kymppipyöräisiä säiliöautoja), eikä niistä mitään huonoja kokemuskia ollut.

Kiitos Ppo.Siinäpä se tuli selväksi syy Scania hankintoihin.Tätä kyllä epäilin että kilpailutetaan.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 20.03.13 - klo:18:18
Se on varmaan se Moni SOSU,
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: vehicle - 20.03.13 - klo:22:58
1963 Peltinokka kontion tyyppikilpi mullakin on edelleem ja on värinumero

Mielenkiinnosta kysyn T.S vielä tästä kilvestä. Ettäkö auton varsinaisessa tyyppikilvessä on värinumero merkittynä? itselläni on näistä vanhemmista Sisun kilvistä mm. Jyry K-143SP m/63-64, eli TVH:n aura-auto. Hytti on siinä sama, kuin '63 peltinokka-Kontiossa.  Tässä Jyryn kilvessä ei ole edes paikkaa värinumerolle, enkä ole kyllä muissakaan nähnyt.

Kun nyt näihin tyyppikilpiin rönsyiltiin ;) niin ohessa (hetkeksi näytille, poistan pikapuoliin ketjua täyttämästä!) mielenkiintoinen Vanajan kilpi. Onkos tämmöistä yhdistelmää tullut vastaan? Tämä on kärryksipätkitystä T6-69 turbosta, Kiitokorin hytillä. Auto ollut alkujaan 5000+1200 akselivälillä, vielä aito VAT:n tekemä, mutta sittemmin Sisu-Hämeenlinnan toimesta lyhennetty sora-auton 4300 av:lle. Muutoksesta kertoo Sisun ns. komponenttikilpi. Ja kilvet olivat rintapellissä kiinnitettynä nimenomaan näin.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 21.03.13 - klo:09:44
Mulle on sanottu että olis 1965,vai lukeeko jossain,siinä oli kyllä ne hirviöpeilinvaret?.Siitä on PAHVISET AURINKOSUOJAT JÄLJELLÄ,AIKA HYVÄT.Se purettu SISU oli varsinaiset kootut teokset,se oli olllut peltinokalla ja ne profiiliputket oli katkaistu koneen kohdalta ja siihen oli laitettu muovinokka jatkamalla vinoon puikolla niistä putkista.Lisäksi siinä oli ollut 1950-L pitkät DUCELLIER valopotat joissa oli saatu sopiin halvat /" halogeenivaloumpiot.Kilpi on tallella autotallissa jossain?,en ole nyt ihan varma mutta jossain lukee GLASSOMAX?,sen täytyy lukea tossa kilvessä  alhaalla,muualla se ei sovi.,Etsitään!.Jompi kumpi kilpi on tuttua sun kuvaasi,joko sen 1957 KONTION täi tää  63..Mulla on 60cm lyhennetty Petteri rek otteessa vaan lukee alkuperäinen akseliväli/uusi, siis 4,05/3,55.Kärryksen muutetut pitääkin tehdä,ei saa MS rekisteriin vaikka on sellainen histori suomessa,muutoksella ikää 33V.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 21.03.13 - klo:09:57
Maksoikohan Korjaamovakuutus kun autoa hajoitettiin lisää korjaamolla ja ei tullut kuntoon?.

Se oli Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen oma auto ja oma korjaamo, eli ei ollut vakuutuksia. Autoa ei kannattanut enää korjata, joten se hylättiin ja myytin romuksi.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: Jyrki H - 21.03.13 - klo:16:43
http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=22&pid=1834#top_display_media
Tämmöinen kilpi oli maailmanpankki Vanajissa.En oikein usko että värinumeroita olisi merkitty tyyppikilpeen Sisuissakaan.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: PPo - 12.04.13 - klo:18:20
Fargo D500 (V8) on dokumenttien mukaan hankittu 1962. Eräässä vanhassa kuvassa auton rekisterinumerona on BD-515......Myöhemmissä kuvissa (60-luvulla) auton kilpenä oli kuitenkin rekisterinumero BFI-99, joka siinä oli vielä 90-luvulla.

Jos tämä asia kiinnostaa, niin hieman sain tätä selvitettyä. Auton rekisteritunnus muuttui BD-515 -> BFI-99 vuonna 1972. Tämän perusteella Suomalaiset rekisterikilvet niminen nettisivu ( http://www.saunalahti.fi/sisaarim/triviaali_rekisterikilvet.htm ) ei ihan kerro kaikkea "totuutta", mutta syynä lienee se, että näissä kilvissä oli vain kaksi kirjainta.

Kilven vaihtosyitä pähköilessä, havaitisn ajopäiväkirjasta seuraavat tiedot:

15.4.1967 Katsastettu
10.9.1968. Katasastu
1969 maaliskuu (Hernesaaressa)
7.7.1970 hernesaaressa.
12.1.1973. Katsastus   

Kiinnitin huomiota, että vuoden 1971 ja 1972 katsastukset on tekemättä. Lisäksi se, että viimeinen pvm 12.1.1973 ei täsmää, jos kilpi oli BD-515, olisi mennyt mennyt yliajalle (tainut mennä jo myös 1968). Ysiin päättyvälle kilvelle tuo on taas juuri se ajankohta, milloin auton sai vielä katsastaa, ja jos on juuri saatu autoon ysi, niin leimallehan sitä joutui. Vuoden 1974 katsastus on ajopäiväkirjan mukaan tehty 5.2.1974.

Lisäksi ajopäiväkirjan kannessa lukee aluksi BD-515 (ajopäiväkirja alkaa tammikuussa 1963), sitten isolla "1972" ja "BFI-99" samalla tussilla. Muistelisin, että entiseen aikaan ajoneuvo poistettiin automaattisesti reksiteristä, jos sitä ei oltu katsastettu, oliko se nyt kahteen peräkkäiseen kertaan, kun se piti katsastaa. Voiko joku vahvistaa?

Eli syy kilven vaihtoon taisi löytyä.
Otsikko: Vs: Autojen rekisterikilvet ja syyt vaihtaa kilpinumero 1960-luvulla.
Kirjoitti: T.S. - 12.04.13 - klo:19:20
Kyllä ne poisti vielä 1988kin Joulukuun lopussa joko tietsikkapoistona tai käsin pläräämällä?.Mulla on ajoneuvo jossa otteessa lukee "Poistettu määräaikaispoiston 31, 12 1988 rekisteristä"