/db Tulosta sivu - Mitä öljyä vaihteistoon ja perään

Teknistä tietoutta => Ongelmat, vinkit, jne. => Aiheen aloitti: UTR - 19.04.13 - klo:17:42

Otsikko: Mitä öljyä vaihteistoon ja perään
Kirjoitti: UTR - 19.04.13 - klo:17:42
Shell 90EP öljyä ei löydy, Ei myöskään 140EP Luulen että kyseessä on GL4 lisäaineistus.

Tarjottu on kaikkialla moniasteöljyjä GL5
GL4 öljy on täällä peräkylällä tilaustavaraa. tai saa litran purkeissa a' 22,50€/purkki

Miten synkronointi toimii?
Eikö GL5 vahingoita stefoja vanhassa autossa?

Mikä ero GL4 ja GL5 lisäaineistuksilla on.
Voinko huoletta heittää GL5 vaihteistoon ja perään?
Vaihteistoon ei kuitenkaan?
Otsikko: Vs: Mitä öljyä vaihteistoon ja perään
Kirjoitti: teuski - 19.04.13 - klo:18:59
no juu,sotketaan asiaa lisää.60luvulla kuorma-autojen laatikoihin sisu ja vanaja ohjeistus oli hypoidioljy paitsi missä oli ZF-laatikko sinne ehdottomasti C-öljy.Scaniaan piti olla ainaC-öljy koska muuten synkrorenkaat kulahtiva nopeasti..ja Fulleriin C-öljy.Auton ohjekirja kertoo paljon,se ei aina sovellu GL4 tai GL5 voiteluaineiden teollisuusmyyjät voivat kertoa mitä nykymerkit vastaavat
Otsikko: Vs: Mitä öljyä vaihteistoon ja perään
Kirjoitti: UTR - 19.04.13 - klo:19:30
Tarkennetaan vähän käsikirja suosittelee molempiin, vaihteistoon ja perään
korkeissa lämpötiloissa ( jos kierähampainen kartiohammaspyirä) Spirax EP140 tai (kaikki akselit) Spirax HD140

yli   -12 C Spirax 90 EP
alle  -12 C Spirax 80 EP
alle  -40 C Spirax HD75

Tällä kylällä ei öljynmyyjät ole yhtään minua viisaampia, enkä minäkään ihan viisas ole.

Siis tilaan vaikka Mobilin Mobilube GX90 joka on GL4
Tai BP Gear oil SAE 80EP

Enkä leiki vitosella.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä vaihteistoon ja perään
Kirjoitti: Jallu - 21.04.13 - klo:12:08
 GL-5 on voimakkaammin paineenkestolisäaineistettu kuin GL-4.

Löytämieni kolumbilaisten (!) speksien mukaan 90 on API GL-4 ja 140 GL-3 luokan öljyjä. Eli periaatteessa mikä hyvänsä GL-4 luokan öljy halutusta viskositeettiluokasta käy. Tiedoissa mainittiin, että Spirax EP ei ole raskaaseen käyttöön tarkoitettu.

Yleensä hypoidiperään suosituksena on GL-5. Synkronoidussa vaihteistossa GL-4 on moottoriöljyn ohella tavallinen suositus. Toisaalta nykyisten öljyjen tiedoissa monesti mainitaan, että niiden paineenkestolisäaineistus ei syövytä keltametalleja. Eipä taida ihan oikeaa totuutta tähänkään löytyä.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä vaihteistoon ja perään
Kirjoitti: T.S. - 21.04.13 - klo:13:45
Minusta EP on juuri EXTRA PURPOSE?erikoisen korkealle pintapaineelle hammasrattaassa?.Mä olen joskus kysellyt TB voiteluöljytehtaalta haminasta,kun kromiputki Leylandit ja myös kuulemma ROLLSSit leikkaili kiini.Vieläköhän se siellä on.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä vaihteistoon ja perään
Kirjoitti: Jallu - 23.04.13 - klo:10:58
EP tarkoittaa Extreme Pressure eli (äärimmäisen) korkea pintapaine. EP-merkinnällä tarkoitetaan yleensä API GL-4 ja 5 luokan öljyjä. Kyllä TB:n tekninen neuvonta toimii edelleen ja ainakin itse olen saanut sieltä todella asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua. Numero löytyy TB:n nettisivuilta.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä vaihteistoon ja perään
Kirjoitti: UTR - 23.04.13 - klo:12:18
Pikkuisen olen koettanut selvitellä asiaa.
Koska suositus on GL4 sekä perään että vaihteistoon ja viskositeetti lämpötilan mukaan päädyin Rock oils GL4 80W 90 mineraaliöljyyn sitähän menee reilu 22 l yhteensä. (Kun ajot on pääosin kesällä olisi 140 ollut ehkä oikeampi viskositeetti.)
Valintaan oli syynä se että sitä löytyi paikkakunnalta ja selviän yhdellä kannulla.
Perään olisi tosiaan voinut laittaa GL5 öljyä, mutta vaihteistoon vain GL4:sta.
Tosin sain laakin kun pönttö iskettiin  eteen ja hinta 130 ekua / 25 L kannu.
Rattoreissa 10W-30 GL4 ja GL 5 oljyt ovat vielä kuitenkin kuuden kahdeksankympin kantturoissa / 20 l kannu.
No, en ehkä vaihda ihan kohta uudelleen.

Moottorioljyjen ja vaihteistoöljyjen viskositeeti eivät ole samat joten yleinen 10W-30 moottoriöljy on ohuempaa kuin SAE 90.
Kyllä. valmistajat väittävät että on oljyjä jotka on luokiteltu GL4/GL5 (puskuroitu).
Paineenkesto on saavutettu rikki ja fosfori seostuksella ja GL5 määrät ovat noin 2-ketaiset.
Kyllä, fosfori ja rikki syövyttävät messnkiä ja pronssia.
Seurauksena synkronirenkaat pohjaavat ja synkka loppuu.

Normaalin vaihteiston (suora tai vinohampaiste) pintapaineet eivät ole erityisen suuret. Henkilöautojen vaihteistot tosin kevenevat ja hampaat kapenevat niimpä pintapaineetkin kasvavat.
Koska hypoidin kosketuspinta-ala on pieni pintapainekin on suuri.

Vielä tulee mieleen se Peugeot ruuvperä jossa isopyörä on messinkiä tms. ja siinä väärä öljy tekee kyllä tuhojaan. (Minulla on aina ollut Peugeot henkilöautona)