Tuntuu olevan vaikea löytää 20/10.00R20 renkaita taakse. Jos vaihtas nykyaikaisemmat renkaat, niin onko se koko silloin 11R22,5 (kuten nyt eturenkaina) ? Ja minkälaiset vanteet pitää olla (pulttijako, ym.) ?? Tää kuorma-auto harrastus on mulle uutta :-[
Kyl niitä on osteltu uusia,CONTINENTAL ia ovat oatelleet ja halvoista Turkkilaisia,Kiinalaisia,. joissa on uutema sisärengas ja vannenauhakin mukana.VALMER Valkealassa on ollut venäläisiä joissa myös vannenauha ja sisärengas mukana?.Vanhat liikkeet,esim KESKIPINTA Turengissa ja kai Forssassa ? tietää ja hommaa esim kiinalaiset kuin minullekin.Hinnat lienee? 250/kpl?.
Täältäpäin kyselin uusien hintoja. 350e kpl. Käytetyt nyky-kokoiset renkaat ois suunnilleen 700-900e / 4kpl. vanteineen. Ois tulevaisuudessa helpompi sitten uusia ja tarjontaa ois käytettynäkin.
Mitenkäs on tilanne laadun suhteen nykyään noilla idänihme renkailla? Vielä 90-luvun loppupuolella olivat Venäjän- ja Kiinanpojan renkaat ihmeellisiä kapeita koppuroita. Vaikka renkaissa oli aivan samat kokonumerot, kuin esim. kotimaisessa olivat renkaat huomattavasti kapeampia ja korkeudeltaan uutena hädintuskin saman korkuisia kuin kulunut nokialainen.
Renkaan kapeudesta ja kovuudesta johtuen sai maasto ominaisuuksille sanoa hyvästi pehmeällä hiekalla. Pikitiellä taasen pystyheitto varmisti ettei ylinopeussakkoja tullut ;D Eli lyhyesti tiivistettynä renkaat olivat ammattiajoon täyttä pas... no jätetään ruma sana pois ;)
Olen myös harkinnut siirtymistä 22.5 tuumaisiin tubeless renkaisiin. Hieman ristiriitaista tietoa saa sen suhteen että hyväksytäänkö ko. vaihto 1970 malliseen museokatsastettuun autoon ? Ainakin minulla vanteissa pitää olla pultinreiissä seevit koska ei ole keskeltä tukevat navat vielä tässä autossa (ne tuli vasta 70 luvun lopulla kuulemma).
22,5 lienee nyky koko. Paikallisessa liikkeessä uudet vanteet 4 kpl. ja käytetyt renkaat 1360e asennettuna taakse. Tuskin museorekisteriin näillä, muttta kyse on toistaiiseksi käyttöautosta. Voisin vaihtaa 10.00 R20 nastarenkaat 2kpl. kesärenkaisiin!
Mitenkäs se nyt menikään, eikös museoajoneuvon rengas tyyppiä voi vaihtaa toiseksi, kuin alkuperäinen? Ehtona on, että pyörän mittasuhteet eivät huomattavasti muutu alkuperäiseen verrattaessa. Eli renkaan profiilin ja vanteen suhde ovat likimain samat ja tietenkin renkaan korkeus.
Laittakaapas vaikkapa vanha 10.00-20 rengas uudemman tubeless renkaan kokoa 11R22,5 kanssa rinnakkain. Tubeless vanteessa ulkohalkaisija reunasta mitattuna on kokonaiset 5mm suurempi kuin vanhassa lukkovanteessa (näin siis omien empiiristen tutkimuksieni mukaan). Renkaat ovat korkeudeltaan juuri saman mittaisia joten aikaisemmin mainitut mittasuhde vaatimukset täyttyvät hienosti.
Myöskin turvallisuuteen vaikuttavia parannuksia saa museoajoneuvolle tehdä, eli eikö tämä mene hieman tähänkin kategoriaan?
Myöskään ei kannata unohtaa, että tubeless renkaita sai Suomessa ostaa raskaaseen kalustoon jo ainakin vuodesta 1955 lähtien.
Asiasta olen jokunen vuosi sitten kertonut täällä:
Ihmettelen jos joku tarkastaja torppaa nämä renkaat. Tässä vaiheessa homma on mennyt sitten makuasiaksi sillä ohjeiden mukaan ei pitäisi olla mitään estettä laittaa tubeless renkaita museoajoneuvon alle.
Suurin käytännön ongelma on sitten sopivien vanteiden löytyminen jotka sattuu vanhan auton pulttijakoon ja napaan.
"Suurin käytännön ongelma on sitten sopivien vanteiden löytyminen jotka sattuu vanhan auton pulttijakoon ja napaan."
Se mitä oon saanut selvitettyä, niin vanhemmat vanteet on 8-pulttisia ja mutterit on kartioiota. Uudemmissa 10-pulttiset ja muttereissa kiinteät prikat. Lisäksi keskireikä nykyisissä muistaakseni 281mm. Itsellä Karhussa nämä uudemmat navat.
Se mitä oon saanut selvitettyä, niin vanhemmat vanteet on 8-pulttisia ja mutterit on kartioiota. Uudemmissa 10-pulttiset ja muttereissa kiinteät prikat. Lisäksi keskireikä nykyisissä muistaakseni 281mm. Itsellä Karhussa nämä uudemmat navat.
Pitänee mennä jonnekkin 50-luvun alkuun milloin Sisussa käytettiin viimeeksi 8-pulttisia vanteita. Ennen eurojakoa oli Sisussa 10x285 jako ja keskireikä 221mm ( tuli lukemat nyt ulkomuistista ::)). Tällekkin jaolle oli saatavissa ns. pikkureikäisiä tubeless vanteita.
Näissä oli pulttien reiät viistottu ja paripyörissä navan puolelle tuli kartioaluslevyt ja mutterissa oli kartio joka tuli vannetta vasten. Toivottavasti sai sepustuksesta selvää...
Ostin sellaiset renkaat kuin: 295 / 80 22,5 vanteineen, jotka pitäs sopia 10.00 R20 tilalle ainakin myyjän mukaan. Korkeudessa ei eroja?? En ole päässyt vielä rinnakkain mittaamaan. Onko parempaa tietoa?
11.00 - R20 ==> 304 kierrosta per kilometri 295/80 - R22.5 ==> 314 kierrosta 315/80 - R22.5 ==> 306 kierrosta 305/70 - R22.5 ==> 330 kierrosta
Ostin tänään itse kaksi tubeless vannetta, 7.5 tuumaa leveät, 22.5 halkaisija ja pultinreiissä seevit. Scaniassa on etupäässä raidetangon pää todella lähellä vannetta => sinne ei ilmeisesti sovi ainakaan mikään 9 tuumaa levelä vanne.