/db Tulosta sivu - Scania 80

Teknistä tietoutta => Ongelmat, vinkit, jne. => Aiheen aloitti: rekkamies - 29.11.08 - klo:15:19

Otsikko: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 29.11.08 - klo:15:19
Tervehdys!

Olen aikeissa aloittaa kuorma-auton entisöintiprojektin ja aivan "keltanokka" tällä saralla.
Kysynkin teiltä kuinka löytyy osia vanhoihin kuormureihin esim. Scania LB80.

Kuviakin olis tietysti hyvä löytää että näkisi vähän minkämoisia nuo verhoilut ovat olleet yms.

Mistä kannattais tuommosia kuvia lähtee haeskeleen vai löytyykö joltain koneelta taikka jotain linkkiä?

Anteeksi tyhmät kysymykset ja kiitoksia mahdollisista vastauksista!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 30.11.08 - klo:12:26
Minulla löytyy LBS 110 ja siihen ylimääräisiä hyttejä, joista ainakin näkee millaiset sisustukset niissä on ollut. Todennäköisesti osiakin jää yli oman tarpeen, esim takakulman ikkunoita ja penkkejä, joukossa harvinainen korkeaselkänojainen malli on ylimääräisiä.
Tuolta  http://www.mellislastbilar.se/broschyrer.htm  löytyy aika hyviä kuvia.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 30.11.08 - klo:14:22
Kiitoksia vaan! Tuo kuvalinkki olikin hyvä.
Mahdollinen projekti kohde on siis v.-73 Scania LB80

Hytti sisältä muuten todella siisti ja hyväkuntonen mutta penkit vaihettu ja ovi/katto verhoiltu uudestaan..
En tiedä löytyykö vanhat alta mutta epäilen.

Kuinkas tuo puolittaja noissa vaihteistoissa toimii kun siinä olis jotakin vikaa / poistettu käytöstä?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 30.11.08 - klo:18:47
Projekti on nyt varmistunut!

Tiistaina pitäisi hakea kotopihaan. Vielä ei tiedä varmaksi että minkämoiseen p*sk**n tuli
rahat sijoitettua... No eiköhän se pian selviä.

Kuinkas tarkkoja tommosten kuorkkureiden museotarkastukset on?
Selviääkö sillä jos maalaa rungon ja hytin vaan siistiksi alkuperäis-sävyillä?
Vai pitääkö joka paikan hohtaa uutuutta?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: kilpan - 30.11.08 - klo:20:09
Olikos tämä se mikä oli nettikoneessa, jossa vaihtolavalaitteet ja kappaletavaranostin?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 30.11.08 - klo:20:27
Joo. Onko jotain tietoa kyseisestä vekottimesta?
Mahtaako tulla murheita...
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: kilpan - 30.11.08 - klo:21:03
Ei ole tietoa kuin, että oli varusteisiin nähden halpa ja olisin ostanut heti, jos olisi ollut Volvo ;D
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 30.11.08 - klo:22:03
On ollut jo tänä vuonna näköjään ennenkin nettikoneessa myytävänä...
Tiedä sitten miksi jo puolen vuoden käytön jälkeen myydään.
Voipi olla että on ihan hyväkin peli.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 30.11.08 - klo:22:07
Mitenkähän muuten on kun siinä oli niskatuet molemmissa penkeissä että voiko ne olla alkuperäset?
Kuvissa on näyttäny siltä että vain pelkääjän paikalla olis niskatuki?!
Kuinkahan sitä jaksaa tiistaihin odottaa....
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 01.12.08 - klo:17:20
No empä kyllä huomannut käsinojaa...
Tuli kyllä itellekkin heti kun niitä vilkas niin miäleen että penkit vaihdettu uudemmasta.

Mahtaakohan tuommosia penkkejä vielä jostakin löytyä?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 01.12.08 - klo:21:15
Hienoa! Täältähän löytyy valtavasti tietoa ja nopeasti.
Tämmöset sivustot on kyllä pirun hieno juttu!

Huamena sitten toivottavasti saan aarteen kotopihaan!

Yritän pistää jotain kuvia jos osaan tänne laittaa!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 01.12.08 - klo:21:17
Nuo kuvan penkit näyttäis erilaisilta kuin suomenkielisessä kirjassa. Myyntiesitteissä on parempia kuvia penkeistä. 0-sarjan vanhimmissa näyttäis olevan keinonahkaiset, keskeltä "rypyläpintaiset" mustat istuimet, sitten tuli tummanpunaiset kankaiset ja 1-sarjassa ruskeat kankaiset, kaikki muodoiltaankin hieman erilaisia. Näin siis LB/LBS 80/81 ja 81/110 malleissa. Nokkamallit meni sitten vähän erilailla.
Noita 73 mallissa olleita punaisia voi olla vaikea ihan ehjinä löytää, ainakin noissa mitä minulla on, on kangas jo melkoista haperoa.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 01.12.08 - klo:21:19
Joo laitahan kuvia niin sitten tiedetään paremmin ottaa kantaa mitkä penkit siinä on...
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 02.12.08 - klo:15:53
Niitä punaisia penkkejä on ollut ainakin vm 72-74 nokattomissa, todennäköisesti jo aiemminkin. Minulla on ainakin 3 noita punaisia, niissäkin jo pieniä eroja päällikankaan tikkauksissa. Nokkamallien väreistä en sitten olekaan perillä.
Suotta tuota mr-katsastusta pelätään, jos tarkastajilla ei olisi tervettä järkeä mukana, niin suomessa ei olisi yhtään kuorma-autoa mr hyväksytty, kaikista löytyy jotain huomauttamista jos sille linjalle joku haluaisi lähteä. Toisaalta nyt kun liikenteestä poisto ja palautus on näinkin helppoa, ei ole maailmanloppu vaikkei autoa mr kilpiin saisikaan.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 02.12.08 - klo:19:43
Noista käsinojista en ole varma, mutta mielestäni ne olleet lisävaruste.
 Sisäkatosta en löytänyt minkäänlaista kuvaa, mutta sitä levyä se mielestäni on. Tuossa LBS 110 -74:ssa sen  levyn sisäpuolella on vielä parin millin vaahtomuovi ja pienireikäinen verhoilu niinkuin tuon ajan henkilöautoissa. Eiköhän se levy ihan kuivana sinne ole laitettu, pysyy suorana niinkauan kuin ei saa kosteutta.
 Onhan se hyvinkin mahdollista, että hollannissa kasatuissa autoissa olisi erilaiset istuimet






















Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 03.12.08 - klo:20:11
No niin! Vehjes on pihassa mutta en ole vielä ehtinyt näpsimään kuvia! Ja tämä nettikin takkuillut...
Penkit taitaa olla henkilöautosta! Tarkemmin ja rauhassa kattellessa kyllä löytyi jo hytistäkin aikas lailla tekemistä!
Katkasijat on vähän miten sattuu (tekstiselitteet ei oikein täsmää) mutta mikä hienoa kaikki ovat samanmoisia.
Lämmönsäätimen vivut puuttuvat vallan (vaijerin päät näkyy kun raoista tiirailee)
Lämpö-ja polttoainemittarit pimeenä...lisätty erillinen lämpömittari onneksi ei ole upotettu! Jospa huomenna
saisin kuvia komistuksesta.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 03.12.08 - klo:20:15
Onkos kellään muuten vinkkejä tuohon puolittajaan vai mikä lienee...
On "poistettu käytöstä". En ole paremmin tutkinut mutta vaikuttaa että olis vaan teipattu nappi isolle puolelle!
Sanoivat että siinä on jotain vikaa.
Voiko tommoset oikeesti hajota vai liekö vain tuon "puolittajan" paine-ilma puolessa jotakin häikkää...
Onko tullut tämmöstä kellekkään vastaan? Toimiiko tuo puhtaasti paine-ilmalla vai onko siihen sotkettu
sähköäkin?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 03.12.08 - klo:21:14
http://www.nettikone.com/707615

Löytyisköhän tuolta puuttuvia osia projektiisi.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 04.12.08 - klo:17:06
No tuoltahan minä osia kyselen! Tattista vaan :) Näytti ihan kuin nokassa olis lukenut   81?
Eikä ole kaukanakaan tuo Parkano. Mittarissa taitaa olla se 90 maksimi...
Huomiselle on varattu katsastus-aika! Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Lähren tästä räpsimään kuvia ja irrotan nuo huomiovalot kun eivät sammu ajovalot kytkettäessä.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 05.12.08 - klo:21:58
Läpi meni! Pikkusen oli pieniä huomautuksia mutta ei kirjattu muuta kuin kardaanin-tukilaakeri.
On vaihdettava ens katastukseen.
Ylemmät jousen lehdet takana on kans jo kuluneet liikaa. Mitähän tommosten lehtien vaihdatus maksaa vai
onko paha tehrä ite?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 06.12.08 - klo:09:15
Joo LBS 110 käsijarruventtiilihän se siinä, ja nuo nupit on saman auton sähkökatkaisijoiden vetonuppeja, lämmityslaitteen nupit on aivan erimallisia. Löytyykös keltään tuollaista harmaata vaihdekepin nuppia.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 07.12.08 - klo:10:12
No nyt näitä kuvia olis muutama
http://kuvablogi.com/blog/19760/ (http://kuvablogi.com/blog/19760/)
Toivotaan että toimii näin!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 07.12.08 - klo:15:18
Eilen tuli kipattua tuo hytti... Aikas homma! Pisti nuo vaihtolavalaitteiden vivustot hieman hanttiin!
Ne on rakennettu sillai että ne joutuu irrottaan semmosilla sokilla...käsi hytin takana olevasta reiästä sisään
ja käsikopelolta irti ja takas! Ei mitenkään helppo juttu, montulla vois onnistua alapuolelta kropuaan.

Sieltä sitten paljastui turbo! Taitaa olla aikas hengetön jo kylläkin....mutta mitenkäs onko noita ollut turbollisia?
Joudunko tuon poistaan jos mielin museoon?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 07.12.08 - klo:15:58
Nuo istuimet on jostain henkilöautosta. Jos malli on LB 80 S siinä on turbo alunperinkin jos S puuttuu mallimerkinnästä silloin ei.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 07.12.08 - klo:18:30
http://www.mellistruckpics.com/Broschyrer/LB85/LB85.htm
Tuolla näkys ne oikeat ja alkuperäiset istuimet. Minusta tuo T.S:n kuva on nokkamallista tai sitten vanhemmasta vuosimallista.
Tuo apumiehen penkki saattais olla Ford Orion tai Escort Ghia mallista vuodelta n. 85-90 tuo kuskinpuoleinen on todennäköisesti jostain japanilaisesta, koska en sitä tunnista. Volvosta tuo ei ole.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 07.12.08 - klo:21:31
Mielenkiintoista, 78 painetussa kirjassa istuimet näyttä ihan erilaiselta, niin BeGe kuin Bostrom. 71 ja 74 kirjan penkki näyttää verhoilua lukuunottamatta jokseenkin samalta kuin tuo Volvon penkki. Yritin laittaa kuvan alkuperäisestä istuimesta, mutta eipä onnistunut.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 08.12.08 - klo:17:28
No Super:han tuossa nokassa lukee...en ole kyllä tyyppiä huomannut papereista kattoa!
Mutta voisin kuvitella että on alkuperänen.

Eilen tuossa hieman tongin tuota puolittajaa ja löyty semmonen että oli poistettu
joku vaijerinpätkä tai tanko kytkimeltä venttiilille joka ohjaa paineilmaa puolittajaa kohti.

Pistin siihen rautalangasta pätkän väliin ja heti löytyi ainaskin yksi putkivuoto sieltä puolittajan läheltä!
Oli aikas pieni reikä! Jouduin jonkun aikaa katteleen että mistä vuotaa. Tiedä sitten voisko tuo olla syypää
puolittajan käytöstä poistoon?! Voihan sieltä vielä muutakin löytyä.

Onkos kellään tietoa minkämoinen siihen (kytkimen käyttämän venttiilin) väliin kuuluu?
Se sijaitsee siellä repsikan puolella ihan kopin takana...Onko se nyt sitten kytkimen työ-sylinteri siinä heti takana?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: T.S. - 08.12.08 - klo:18:23
Kato että puolittajassa on öljyt!,GS760 eri proput puolittajaosasaa kuin päälaatikossa!.kardaanin lähdön vieressä Eroaa siinä LBS 110stä.Joku kertoi kangasalalla kesällä että ei toiminut kun ei ollut auton elinikänä Tee Se Itsemiehet osattu vaihtaa öljyä!.Olen kuullut sen myös jo 1970-l,ja nyt muisti alkaa palailla pätkittäin!.ebay huutokauppa sivuilla on BOSTRÖM VIKING 300 traktorinistuin!,niitä lienee uusia IKH tms ,Farmilaite yms.käsinojat vaan pois! P.S. GOOGLElla saa näkyy oleen uusia myynnissä keinonahkaverhoilulla Australiassa!.kauheen näköisiä!Suostuukohan siellä joku Rahtari vielä istuun tollaiseen?.No mikäs jos vapaallakin ratsastelee Kengurulla!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 08.12.08 - klo:18:30
Joo noissa vanhemmissa just super teksti tarkoitti turboahdettua konetta. Tuohon puolittaja asiaan TS ehtikin vastata jo kun tätä kirjoitan. Vielä noista penkeistä, niitä kun on vaihdeltu ja muokattu vaikka miten aikojen kuluessa, niin tuskinpa niihin kukaan takertuu, kunhan ovat joku niistä vaihtoehdoista mitä sillä aikakaudella on ollut tarjolla.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 09.12.08 - klo:17:14
Käyköös noihin ihan tavallinen laatikkoöljy?
Nyt täytys lähtee vaihtaan p-ilmaputki ehjään.
Perkule ja kamerakin veti pimeeks! Onneksi kerkesin edes muutaman kuvan näpsiin.

Toi omistajan-kirja kertoo että "GS 750-laatikkoon on täytettävä jokunen litra öljyä aukon(4) kautta ennen kuin
täytetään aukon (2) kautta." Aukko 2 on samalla pinnantarkistus-roppu.
Mitähän tuo jokunen litra meinaa? Mutta kuitenkin on ilmeisesti samaa öljytilaa?
Tosin tyhjennys-roppuja on kaksi? Olisko nää kuiteskin kaksi eri öljytilaa?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: T.S. - 09.12.08 - klo:18:35
Ruottinkielinen LB 81/111/141 kirja edellisellä sivulla SAE 80 tai 90 ja 140 lämpötilasta riippuen. ja 10,3 L yhteensä.Ehkä joku SAE 80 vanhanaikeinen ,ei synteettinen?kai ne sitten samaa öljytilaa on osittain mutta ei tule kaikki pois yhdestä propusta.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 11.12.08 - klo:17:00
Tuli tuossa se letku vaihdettua... hetihän sieltä löysin toisen missä oli reikä, mutta onneksi tuota putkea vielä
on. Vaihdoin senkin sitten eilen ja tänään pitäs kokeilla mitä puolittaja nyt sanoo!

Onkos kukaan perehtynyt siihen venttiiliin mitä kytkinpoljin ohjaa? Minkälainen vaijeri/tanko siihen väliin kuuluu?
Putki tältä venttiililtä lähtee sinne puolittaja tsydeemeille...
Siinä venttiilissä on vähän kuin vaijerille kiinnitys ja kytkinhässäkässä semmonen latta missä pieni reikä??
Väliähän näillä ei ole kuin joku 60mm!

Ottaisin kuvan jos vaan tuo kameran piru toimis!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: T.S. - 11.12.08 - klo:17:14
Se on todennäköisesti systeemi jotta kun puolittajan vivun saa asettaa toiseen asentoon mutta vaihto tapahtuu vasta kun kytkin on pohjassa ettei tehot päällä rysäytä pienelle alueelle?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 11.12.08 - klo:20:33
Jaa...minä olen luullut että juuri se venttiili siellä kytkimen lähellä olis se esto vaihdolle..
Taitaa olla muuten siellä vettä kun tänään ei toiminut enää samoin kun eilen.
Eilen sieltä kuului vielä selkeesti paine-ilman suhahdus kun vaihto aluetta ja paino kytkintä!
Tänään ei sittin kuulunutkaan kuin se tavallinen sihaus mikä kytkimen polkasusta lähtee.

Tuli mieleen että jos sinne olis päässy vettä ja nyt kun on pakkasen puolella niin olis jäätynyt?
Uskaltaiskohan noita palikoita avata vai lentääkö sieltä osat pellolle?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: T.S. - 12.12.08 - klo:06:39
Mä en ole aivan varma SCANIAN systeemistä kun olen ajanut VOLVO F7 vaan ja siitäkän en ole varma!mikä venttiili oli lootankyljessä?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 12.12.08 - klo:21:06
Vielä en ole asiasta päässyt selvyyteen.
Tuli eilen ehtoolla mieleen että kun sain toissa päivänä ne pari letkua kuntoon ja kokeilin pikaseen niin se kytkin jäi melkein pohjaan! Eilen tosiaan vasta välähti että olisko se johtunut siitä esto-systeemistä?
Mutta tosiaan eilen se ei enää sihahdellu samaan malliin ja kytkinkin palautu ihan normisti. Taitaa olla paskaa
ja jäätynyttä vettä putkissa?!

No minä kyllä pärjään ilmankin ja taidan jättää sen nyt tältä erää.Ei viitti tuossa pihalla alkaa purkamaan niitä.

Tänään kuiteskin sen verran tutkailin aarretta ja löysin alkuperäset verhoilut alta! Tämä hyvä juttu, mutta saapa
nähdä missä kunnossa ne on kun saa nuo lyyssit pois päältä.

Ja sit kattelin noita penkkejä...repsikan penkissä huomasin semmoset "oudot" pellilevyt kyljissä tuli heti
käsikirjan kuva mieleen...Selkänojassa takapuolella luki Boström!
Huomena pitäs lähtee vähän ajeluttaan sitä, käydä viemässä romukuorma ja tankilla.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: T.S. - 13.12.08 - klo:08:33
No hyvä!.Laita AEROLia tenukuppiin,siinä on risiiniöljyä mukana aukee hapettumat.On hamassa tulevaaisuudessa osoittaa Ms katsastajalle että on ollut BOSTRÖM.Siten vaan lukeen MAASEUDUN TULEVAISUUTTA jos joku myis uutta asentamatta jäänyttä BOSTRÖM VIKING traktorinistuinta.Ainakaan enään ei ole IHK ja FARMILAITE esitteissä sitä merkkiä myynnissä.Voihan olla joku jäännös istuin varastossa silti,minä kysyisin.Huomasin että yksi mustakeinonahkaistuin muistuttaa huomattavasti BEDFORD kuskinpenkkiä!.joustojalusta vaan pois ja vanhoihin rautoihin tyynyt!.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 13.12.08 - klo:09:31
Niissä Bostrom traktorin istuimissa on kyllä ne istuimen alapuoleiset osat saman näköiset kuin kuorma-autoissa mut itse istuin ja selkänoja osat on aivan erilaiset, esim. selkänoja on paljon matalampi.
Kyllä noita alkuperäisiäkin löytyy.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: T.S. - 13.12.08 - klo:10:33
SCANIA LBS 81/111/ ohjekirjassa on selkänojassa sama koristekuvio kuin huutokauppa ebay ssä myynnissä olevassa BOSTRÖM VIKING traktorinistuin?!.Tuoli on 95% smanlainen kuin k.o. auton!.VOLVO F7 Autoon jota ajoin lomansijaisuuksia 1990-L tuli traktorinistuin kun alkuperäinen olis ollut kallis,oli miltei samanlainen kuin oma!,netissä näkee "amerikan malleja " lyhellä selkänojalla ja australiassakin on myynnissä keinonahkaisena!,on kuin 1960-L penkki.ensin on ebay "tractor",jenkki, sitten on volvo N7 ja lopuksi LBS81 .Ei ole hirveetä eroa! Bossen stååleissa!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 13.12.08 - klo:16:44
Tuossa staal nimisessä kuvassa on nyt lähimpänä se malli joka 0-sarjan buldogissa on alkuperäisenä tummanpunaisella kangasverhoilulla. Poikittain olevia ompeleita on hieman vähemmän kuin kuvan mallissa, myös uudemman mallin koristeompeleilla noita punaisia on olemassa.
Svensson nimisessä kuvassa taas on 1-sarjan buldogeissa käytetty malli ruskealla verhoilulla. Erot ei ehkä käy selville kuvasta, mutta luonnossa niitä ei voi olla huomaamatta, myös verhoilukangas on muutenkin kuin väriltään aivan erilaista.
Uudemman mallin koristeompeleella tarkoitan kuviota joka mainitsemassasi ohjekirjassa näkyy.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: T.S. - 13.12.08 - klo:16:55
LS 110 autossa oli penkki BEGE? lattiassa kiini ja aivan erilainen!,kuin tais olla VOLVO F88 buldogissakin jousto-osa 2 päällekkäin olevaa "kyynärvartta!".LS 111 oli joku työkaulaatikko alla ja penkki oli matalaversio sen päällä.Kuva " ståål" on VOLVO N7 penkki!.Onhan niitä hyväksytty koko autojakin missä 2-3v vanhemmman koko hytti !.penkit oli kuluvia osia ja penkkejä oli isoilla autoilijoila koko ajan verhoomossa ja laitettiin johonkin risan tilalle ja se vietiin korjattavaksi.Ne voi olla 30V vanhoja remontteja!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: RH - 13.12.08 - klo:17:42
Totta, nokkamallin penkki on aivan erilainen. Itsellä oli yhtäaikaa vm-74 nokkamalli ja buldog ja kuskin istuimet todella aivan erilaiset niin malliltaan kuin verhoilultaankin.
Totta tuokin, että mr:iin on hyväksytty vaikka millaisia versioita, ja hyvä niin.
Muistaakseni tämä ketju sai alkunsa pohdinnasta millaiset istuimet 0-sarjan buldogissa on alunperin, ja myyntiesitteiden, ohjekirjojen ja itsellä olevan auton mukaan näyttäisi aukottomasti siltä, että penkit ovat sellaisia kuin olen kertonut.
Totta sekin,että niitä on vuosien varrella korjattu ja vaihdeltu moneen kertaan, ja siksi ne helposti johtaa harhaan, mutta kyllä alkuperäisen ja uudelleen verhoillun erottaa toisistaan.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 16.12.08 - klo:17:20
Onkos muuten tietoa kun tuossa autossa on Nummi Universal-nosturi että minkämoinen nostokyky tuossa on?
Onko noita Universaaleita montaa eri mallia vai onko malli juuri Universal ?

Kyltistä jotenkin ymmärtäisin että 1100kg ihan auton vierestä?
Tuntuu jotenkin pieneltä kun lava-ransiitissakin moiset nostokyvyt ja selässä joku pieni Ferrari esim.!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: kilpan - 16.12.08 - klo:19:26
http://www.vetku.fi/foorumi/index.php/topic,364.0.html

Tuolla toisessa topicissa on kuva yhdestä Nummi Universalista...
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 27.12.08 - klo:13:36
No niin joulut on vietetty ja kerkee taas ropeltaan rakkaimpiaan!
Sain näpsästyä taas muutaman huonon kuvan liittyen tuohon puolittajaan. (yllätys!)
Käykäähän kahtomassa ,toivon että pystytte auttamaan!
http://kuvablogi.com/blog/19760/2/

Lisätääs vielä että tänään löytyi yksi tukkeutunut paineilma-putki jonka vaihdoin. Pulteissa oli reiätkin ihan
tukossa, täytyy huomenna ottaa kaikki putket yksitellen käsittelyyn josko sitten alkais pelaan!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: artolainen - 27.12.08 - klo:20:28
Oliko tukittu (paha juttu) vai tukkeentuneet (pahempi juttu) :P. kanian laatikon planeetta magneettiventtiileillä oli yhtä suuri vitsi kuin akseliperäkin. Jos auton käytti osaavalla huollossa ja venttiilien paineet sun muut oli ok niin laatikko toimi niin kauan kun laakerit kesti. minulla on jotakin kirjallisuutta ko autoon, jos sattuu sopivia sivuja löytymään, laitan meilelläni sähköpostina tulemaan
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 28.12.08 - klo:15:21
Hieno homma!  Tuo omistajan käsikirja multa löytyy, mutta eipä siinä mitään ihmeitä ole.
Jostain kun sais hajotuskuvia niin olis hyvä, mahtaiskohan SCAN-autosta irrota...
Mutta hetkonen... eihän tässä mielestäni magneettiventtiileitä ole? Paineilmallahan nuo pelaa!?

Otin tuossa ehtoolla yhden noista kolmesta venttiilistä irti! Helppohan tuo oli irrottaa eikä lentänyt osiakaan!
Oli aivan juntturassa mutta pesun ja rasvauksen jälkeen lähti komeesti liikkumaan.
Täytyy huomenna irrottaa nuo kaksi muuta ja tehdä niille samat rituaalit! Ensin kun muistais piirtää noista
putkista jonkimmoisen kaavion että sais myös oikein kasaan.

Onkoos kukaan koskaan irrottanu tommosta puolittajan sylinteriä laatikon perästä ?
Pystyykö sen irrottaan ja laittaan paikalleen ilman laatikon avausta ?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: artolainen - 28.12.08 - klo:19:21
Laitatko posti tai sähköposti osoitetta vaikka yv niin lähetän laatikon räjäytyskuvia, josko sattuisi olemaan samankaltainen. Lappeenrannan scan autossa ainakin saisi käydä katsomassa kuvia filmiltä ja kyllä jotkut korjaamot lähettävät kuvia kun on sitten helpompi asioida kun kummallakin on sama numero,josta puhutaan
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: joesmith - 28.12.08 - klo:20:32
Voit irroittaa,ne pultit vain irti niin lähtee hyvin tai sit varovasti heiluttelemalla,se on kyllä ihan varmatoiminen laite se paineilmajuttu mulla toiminut v-77 moitteetta 86 superissa.Vanhemmissa mitä mulla oli niin niissä kanssa ei ollut mitään ongelmaa noissa.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 29.12.08 - klo:17:08
Joo kyllä minäkin uskon että on kestävä värkki, mutta tämä on ilmeisesti ollut käyttämättä pitkään ja liekkö
sitten ryytynyt. Eilen purin laatikon kyljestä semmosen pienen venttiilin joka oli aivan juntturassa ja letkutkin paskaa
täynnä! Aattelin tänään irrottaa ne kaksi muuta ja kokeilla sen jälkeen mitä tekee...ennen kuin alan sitä
sylinteriä irrotteleen.
Tuleekos sieltä öljyt pihalle kun sen puolittajan irrottaa eli kannattaako ensin laskea öljyt mäkeen?
Täytyy kuiteskin noi öljyt vaihtaa että samapa tuo...Hain tänään uudet akut vehkeeseen!

Lisäys 3.1.09

Tuli tuossa uutena vuotena pideltyä nuo kaksi muuta venttiiliä.... sisso mutta ne vasta juntturassa oli!
Keskimmäinen tuosta sarjasta varsinkin,jouduin siihen laittaan uudet o-renkaat kun alkoi valskaan.
No nyt ne olis putsattu ja rassattu eikä muuta kun paikalleen mutta on tota pakkasta hieman liikaa!

Lisäys 9.1.09

Yritin irrottaa pyhänä tota puolittajan sylinteriä , mutta en saanut sitä kokonaisena lähtemään?
Osina se kyllä irtosi / aukesi ja sain sitä myöten sen putsattua. Oli melkein täynnä vettä ja paskaa.
Eikä se akselikaan mikä menee laatikon sisään liikkunut ihan herkästi!
Sain sen putsattua ja kasattua mutta en ilmeisesti sitä akselia tarpeeksi herkistellyt!
Mutta nyt kun heitän "pikku-alueen" päälle niin kytkinpoljin vetää lepsuksi eli edistynyt minä ilmeisesti jo
olen ?  Mutta ei ilmeisesti jaksa vielä painaa liikettä loppuun asti...
Keskimmäisessä niistä venttiileistä tuntus ehkä vuotavan sisäisesti epäilen että se aiheuttaa nyt tuon.
Huomena jos kerkeen niin vaihdan niistä venttiileistä kahden paikkaa keskenään niin näkee mitä tekee!
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 24.01.09 - klo:16:19
Nyt olis vaihdettuna puolittajaan tiivisteet, mutta vielä ei pelaa...Ja tais kasatessa käydä pieni hamakin..
Saas nähdä joutuuko ostamaan uusia osia tuohon sylinteriin!

Mikäs siinä sylinterissä on semmonen nippa missä on prässätty peltikuppi päällä? Onko se joku varoventtiili vai mikä?
Sieltä se nyt suhistaa kun olen yrittänyt vaihtaa aluetta! Sylinteri ilmeisesti jää nyt puolitiehen kun jää tuo kytkin
veltoksi?

Onkos kellään tietoa mistä kannattais tuommoista puolittajaa lähtee kyseleen? Onko purkaamoilla tommosia ja
suostuuko irrottaan laatikosta vai täytyykö ostaa koko laatikko?
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: pupho 49 - 01.03.09 - klo:13:01
Tässä linkki planeetta kuviin

http://picasaweb.google.com/pupho49/Veteraaniautot?authkey=Gv1sRgCJb59JHVrP2mHw&feat=directlink (http://picasaweb.google.com/pupho49/Veteraaniautot?authkey=Gv1sRgCJb59JHVrP2mHw&feat=directlink)
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 01.03.09 - klo:15:41
Kiitoksia linkistä! Sainhan sen aukeamaan täältä viestiketjusta. Ainakin venttiilit ja tuo sylinterin rakenne näytti samoilta.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: M1959 - 20.08.09 - klo:15:05
Hei !
Lähinnä tiedustelen, mitä puolittajaprojetiin kuuluu, onko tullut kuntoon ja jos on, niin mikä oli vika?
ps. itsellä L80 ja puolittaja ei toimi - tosin en ole ehtinyt vielä tarkemmin  tutustua / tutkia asiaa.
Otsikko: Vs: Scania 80
Kirjoitti: rekkamies - 19.10.09 - klo:09:38
No joo...eipä ole projekti edennyt!
Tosin en ole kyllä aikoihin tuota pidellytkään.
Tässä yritän saada tuota harraste-tilaa valmiiksi!
Hyvä puoli on jo että Scania on katon alla!