Olen pitempi aikaa yrittänyt saada selville kuinka perävaunujen jarrut oli rakennettu ja vetoautojen jarrulaitteet sitä varten oli rakennettu. Onko kellään tietoja perävaunujen jarrujen toiminnasta kuormaautoissaa joilla oli hydrauliset jarrut? Kuinka jarrutus tapahtui?
Ei niissä kai yleensä ollut jarruja kärryissä?.Yleinen oli "50kmh" kilpi kärryssä jota nopeutta sai jarrutonta vetää.Jos asia kovasti kiinosta minulla olis kaksi kirjasta"perävaunujen jarrulaiteet SiSu-auto 1959".Ja varaosakirja siihen samalta vuodelta.10-/kplNestejarrullisia kärryjä oli aika myöhäänkin ilmajarrullisissa veturessa!.Näin kesällä Rompetorilla Kanteenmaalla vielä sellaisen uuden työsylinterin joka laitetaan pv aisaan ja se muuttaa ilmajarrun autostatulevan ilman kärryn neste paineeksi.Paljon käytettiin myös itsetehtyjä M.A.N. poljinsylinterillä tehtyjä.Niissä oli nestejarrut edessä ja ilmajarrut takana.
Lähinä ajattelin sellainen yhdistelmä missä vetoauton jarrut ovat hydrauliset alipainetehostimella ja perävaunun jarrut ovat myös hydrauliset. Omistan sellaine "raato" jolla on hydrauliset jarrut ja sillä on vetedetty joskus jotain vaikka se on aivan tavallinen lava-auto kipillä. Joku putki pikaliittimellä perässä on viellä.
Kirjat myyty,huomenna postitetaan sulle.On muuten yksi sen ajan jarruletku aisaan kynsiliittimellämaika hyvä. P.S: postitus myöhästyi tähän päivään!.Laitoin kahtena nopeana kirjeenä tuleen!