/db Tulosta sivu - Minkähän merkkinen

Museoajoneuvot - Kuorma-autohistoria => Kuorma-autohistoria -keskustelu => Aiheen aloitti: scaniamania - 09.02.12 - klo:21:26

Otsikko: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: scaniamania - 09.02.12 - klo:21:26
Kohtalaisen kookas kuorma Punkalaitumen Osuuskaupan autossa. Arvelisin kuvan olevan 50-luvun alusta. Isoisä on kuvassa oikealla. Onkohan jonkulla tietoa autosta ?  Joku hämärä muistikuva että joku sodan ylijäämävarastoista ostettu tykinvetäjä, GMC ?
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: T.S. - 10.02.12 - klo:07:56
Auto on todennäköisesti USA armeijan ylijäämävarastoista suomeen tulleit SOTA GMC siviilihytillä,osa sota autoja oli rättikattoisia.Autossa oli vain 100HV  henkilöauton moottori..Autot  oli sodankäyneitä ja huoltamattomia ja kaikki kardaanit 3kpl?.ravisti ja tärisi.Ei kuulemma aikalaisten mukaan voinut ajaa juuri 50km/ kovempaa!.Poikkeuksiakin oli ,kerrotaan että Belgiassa oli pitkään vielä uusoia käyttämättömiä hallissa josta niitä myytiin Suomenkin 1990-L on mulle kerrottu!.Sotanokka lattaraudasta tehdyllä puskurilla oli kai samanlainen 2 -akselisissa jotka oli valistanut yleensä STUDEBAKER
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: Eki - 10.02.12 - klo:23:57
Kyllä aivan oikealta GMC:ltä näyttäisi. Isäukko aikoinaan aloitteli samanlaisella kamppeella autohommia 50-luvulla. Muistan vielä 70-luvun alusta paikallisen kaatopaikan tien reunassa nököttäneen hyvin metsittyneen kempsun hytin. Tämän oli isäukko aikoinaan, kunnostaessaan kempsua vaihtokuntoon, heivannut pöpelikköön 60-luvun alussa. Juuri tollainen kuvan mukainen siviilihytti harmaalla värityksellä varustettuna :)

Ylijäämävehkeitähän nämä olivat aikoinaan ja rättikattoisia versioita oli aika moni jotka sitten suomessa koritettiin uudelleen umpihytillä.

Aivan oikein T.S. muisti asiat, mutta tohon lisäisin, että viisi kardaania noissa vipatti ::) ;D

Kuva on muuten hieno sillä on värikuva joka on tolta ajalta harvinaista herkkua.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: vehicle - 11.02.12 - klo:09:20
Tuo scaniamanian lähettämä kuva löytyy myös omasta kokoelmastani, tosin mv -versiona. Tämä näyttää olevan jo aikoinaan kuvaajan(?) toimesta jälkiväritetty. Kuvauspaikka on tietääkseni Punkalaitumen keskustan nykyisen liikenneympyrän paikkeilla, autonnokka kohti Urjalaa. Kuvaajan nimenkin olen kuullut, oli joko Suonto tai Uutto. Molemmilla herroilla pysyi kyllä kamera kädessä.
Ohessa toinen kuva aiheesta Punkalaitumen Osuuskaupan autot. Yllättävän monta omaa kuormajuhtaa on kyseisellä toiminimellä ollut melko pian sotien jälkeen. Autot vas. Ford V8 vm. '39, pari kappaletta sota-Kempsuja, Chevrolet COE -puolibulldog vm. '49, sekä sota-Opel vm. n. '41. Letukka oli kuvaushetkellä uudehko. Kaikissa autoissa  tässä vaiheessa melko korkealaitaiset lavat päällä.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: vehicle - 11.02.12 - klo:10:41
No niin, sama pää kesät talvet.. Eli löytyi tähän scaniamanian lähettämään kuvaan lisätietoa tietsikan syövereistä, kunhan muistin. Kuva on keväältä -49 ja sen on ottanut Sulo Uutto. Mutta verratkaapas alla olevaa otosta tuohon väritettyyn; tässä on ollut osaava wanhanajan retusoija asialla. Mihin se neljäs isäntä on tuosta värikuvasta lähtenyt?   :D  Huomaa esim. varjot Kempsun vanteissa, selvästi retusoitu tukkipankko jne. Oli miten oli, tuskin nämä kuvan taustatiedot enää yli 60 vuotta myöhemmin mitään valtiosalaisuuksia ovat, eli tässä tulee. Vas. tiettävästi tiemestari Väinö Nurmi, sitten Tuure Katavisto ja Simo Rinne. Korrektina miehenä  ;) jätän scaniamanian pappan nimen asianosaisen itse kerrottavaksi niin halutessaan. Itse sain kuvan takavuosina kopioitavaksi eräältä punkalaitumelaiselta, sittemmin edesmenneeltä autoalan vaikuttajalta. Ja korjataas vielä tuon yhteiskuvan Fordin vuosimalliksi '38.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: T.S. - 11.02.12 - klo:17:23
Meillä edelinen sukupolvi ajeli noita kaikkia sotavehkeitä Kaupan ajossa. FORDSON SUSSEX,GMC ja ,toi 48 BULLDOG CHEVYÄ n 1Vuoden.Ei oo mitään kuvia,rengeillä ei ollut kameroita!.Kun autokoulussa ajelin nokka SCANIA WABISTA ja sittein isän opissa BEDFORD TK,kysyin oliko hänelle helppoa oppia arvioimaan bulldog etukulmain paikka?.Kertoi että on ajanut jo -40L BULLDOGia vuoden.En ole koskaa nähnyt kyseisen mallista autoa missään kuin kuvassa!.GMCssä on erikoista että ei ole nokkavinssiä!.Ei isälläkään ollut kun oli säiliöauto ollut sodassa!.GMCtä on 5 ja 6 pulttisillä pyörännavoilla!,ed sukupolvi ertoi myös yleensä kevyet vinssittömät oli FORD? akseleilla 5pulttisia!.Tässä on 6 pulttiä TIMKEN? akselit?.Erilainen etuakselinpää ainakin kuin WHITEssa?.Taitaa oll vinssikin nokassa,tosi siro!
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: scaniamania - 11.02.12 - klo:21:30
Joo, tuo kuljettaja on siis isoisäni Urpo Helin. Huomasin itsekin että kuvasta on jotain redusoitu pois. Syytä en kyllä tiedä. Ja tosiaan ilmeisesti väritetty "päälle" jälkeenpäin.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: T.S. - 11.02.12 - klo:22:54
Muistan kun meillä oli  1970-L vielä öljytynnyrit kun pudoteltiin lavalta kaupan lastausillalle  iskunvaimentimena alla risa rengas ja kuulin että se on GMCn.Muistelisin että ne oli 7,50-20".Olisko kuvan autoon laitettu kasipiikit kun telit on melkein yhdessä?
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: Eki - 12.02.12 - klo:02:41
Aika erikoista, että yksi ukko on pitänyt kumittaa pois kuvasta. Nyt kun väritettyä kuvaa katsoo tarkemmin ajatuksella huomaa takapyörän ihmeellisen muodon kaikkine pykälineen jotka jatkuu kuormaan asti ;D Ei ole sen aikainen photoshop ollut kovin kaksinen kuvan editoinnissa.

Itselläin noista kempsuista ei ole kuin muutama näköhavainto 60-luvulta sammuttimen korkuisena ja juttuja olen sitten kuullut enemmänkin. Tosin palan historiaa omistan tuostakin vehkeestä, eli varastoissa pitäisi olla kempsun kipin ulosotto tallessa ::)

Aikoinaan tuunatessani arkikulkinetta naureskeli isäukkoni, että vanha juttuhan tuo puuratti on. Kuulemma joissakin kempsuissa oli tommoinen jo alunperin :o En tiedä onko nuo niitä pula/sota-ajan juttuja, mutta jos joku vois ton asian vahvistaa niin sitten vois olla 100% varma tostakin jutusta.

Sitten tohon öljytynnyreiden tiputteluun olisi yksi mukava juttu kerrottavana. Oli vuosi yksi tai kaksi elikkä jossain tossa kultaisella 80-luvulla tiputettiin jyskyn lavalta mobilin tuotetta lankku juoksuja pitkin pukille. Siinä sitten ähellettiin hikihatussa 200l tynnyriä pukille, kun isäukko alkoi muistelemaan vanhoja.

Isoisäni veli nimeltään Pekka oli aika kookas ja muutenkin vahva köriläs. Oli sitten  rengit äheltäneet samoissa puuhissa josta ei sitten ollut tullut mitään. Pekka aikansa katseltuaan tota räpellystä oli tuskaantunut ja sanonut, että menkääs sivummalle. Otti sitten syliin tynnyrin kerrallaan ja nosti kempsun lavalta pukille. Siinäpä pikkasen tavoitetta nyky kuskeille....
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: Jyrki H - 12.02.12 - klo:07:28
Vanhat Koneet lehdessä numero 6/2011 On juttu kaverista joka on tälläisen Kempsun hankkinut ja entisöinyt. Jutussa mainitaan että näitä Kempsuja joilla oli mallimerkintä CCKW valmistettiin vuosien 1941-1945 aikana peräti 562750 kpl.Vuonna-47 on meillä suomessa tapahtunut jonkinlainen helpotus ja Kansanhuoltoministeriö antoi luvan tuoda USA:n armeijan Belgiassa sijaitsevasta ylijäämävarastosta sota-Kempsuja noin 700 kpl.Varmaankin kuvan auto on yksi niistä autoista.

Jutussa mainitaan että autossa oli,tai siis on 6-sylinterinen moottori ja hevosvoimia 91,5 Huippunopeus-70 km/h.Lisäksi tuo mallimerkinta CCKW kerrottaan että C=ajoneuvo suuniteltu vuonna-41 C=perinteinen ohjaamo K=neliveto W=keinuteli.

Itse en myöskään muista näitä enään ns.arkikäytössä kuin erään liikenöitsijän tukkiautona toimineen täällä-60 luvulla.Mutta sen muistan erittäin hyvin ja joka tuossa Vanhat koneet lehden jutussakin mainitaan.Nimittäin Velj Vekan Kempsun joka oli Vanajaksi naamioitu. :)
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: T.S. - 12.02.12 - klo:08:36
Avo-ohjaamoissa ainakin oli luulemma puuratti,kun sen aikaiset bakeliitit ei olis kestänyt kovaa auringonpaistetta.Siis ainakaan ei luultu että AFRIKAN sota olis mennyt hetkessä ohi!?,kun puuratit laitettiin?.Siitä ratista edes menny isäni kertoi "Kun tulin Vanhankartanon koivukujaa ja käännyin Lammin kirkollepäin yli 90 asteen risteys silloin,tie oli eripaikassa,kun Kemssun ratista päästi irti ohjauksen itsepalautuvuus oli tosi hyvä,puuratti vaan suhisi sormien alla!".Myös jarruja kehui,Tämä kertomus oli pienemmästä GMCstä jossa ei kuulemma ollut nokkavinssiä ja oli 5 pulttiset FORD pyörännavat?,tuskin oli FORD jarrut kun kehui?.Eräs romumies sai vaihdossa GMC perästä tehdyn tukkikärryn josta oli yksi napa rikki,kertoi laittaneensa 5-pulttisen FORD navan vanteineen tilalle,mulla on siitä joskus kuva otettu.Lienee samat laakerit kun sopii?Mäntsäläläisellä KEIJO LEHTONEN autoliikkeellä on entisöity sotahytillä.Sen lattia on täynnä kaikkia ulosoton ja nelivetojen vaihdekeppejä.Sinne ei iso kuski olis sopinut!.En sopinut tosi ZIL-iinkään kunnolla,missä oli INTERNATIONAL 1939 kopio hytti
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: vehicle - 12.02.12 - klo:09:03
Isäukon kotikylällä oli eräällä suurella tilalla omassa ajossaan semmoinen COE-puolibulldog Letukka '48-49. Taisi olla peräti uutena hankittu. Itse en ole moisesta nähnyt roippeitakaan, mutta kuvia kyllä useista yksilöistä. Montakohan niitä aikoinaan Suomeen tuotiin? Ehkä joku 100 kpl voisi olla lähellä totuutta? Puhdas arvio, tietääkö joku? Kempsuja on ollut tosiaan useita satoja autoja. Isäukon varhaisin havainto on 40-luvun lopulta, jolloin siellä kotikulmilla näkyi puunajossa suoraan ylijäämävarastosta reväisty rättikattoinen yksilö, vielä US-army väreissä, suuri vaalea tähti oviin maalattuna. Kun autossa ei juuri ollut ulkoisesti nähtävissä sen merkkiä, niin puhuivat sitten vaan kylän poikien kanssa, että "sieltä se tähtiauto taas tulee". Ja sitten juostiin tien varteen ihmettelemään. Hinausautoista puheenolllen myös Lauttakylän Autolla oli sota-GMC pitkään siinä käytössä, johonkin 60-70-lukujen vaihteeseen asti. Auto on yhä olemassa, tietääkseni keskeneräisenä projektina.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: Jyrki H - 12.02.12 - klo:09:49
Muistaisin että mm.Vetkun ajoissa on esiintynyt tälläinen Kempsu jossa oli nuo tähdet näkyvillä ja siitä kerrottiin kyseinen auto on osallistunut siihen kuuluisaan Normandian maihinnousuunkin aikanaansa.Olen kuullut ja lukenutkin että näitä ns.ylijäämävaraston autoja on myös sanottu Unrraksi Tuo Unrra on lyhenne nimestä Yhdistyneiden kansakuntien avustusjärjestö.

Keppejä on Kempsun ohjaamossa rivissä seuraavasti.Vaihdekeppi,käsijarru,hitaan ja nopean alueen valitsija keppi,Etuvedon poiskytkentä keppi.Tämä jälkimmäinen on ollutkin sellainen että on mahdollista vain nopealla alueella ajettaessa.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: T.S. - 12.02.12 - klo:10:45
Kuulemani mukaan UNRRA Letukat meni Lappiin kaikki(lähde MOBILISTI joskus?).Yksi on ollut Konepörssissä myynnissä nosturiautona vihreäksi maalattuna 5v sisään vielä.Nissä oli tuulilasi "väärinpäin" kuin laivoissa ,yläosa edempänä että sade ei osu kokolasiin..Muistelisin että oli myös KANADA merkkisiä FORD tekniikalla,(voi olla myös GM en muista?) jossa samanlainen tuulilasi!.Pienenä näin Lammilla erään kuljetusliikkeen jo purettuja hyttejä.Oltiin sunnuntai kävelyllä ja sanoin isälle "Hassuja autoja mitä noi on ?".Mietti hetken ja sanoi jotain erikois SUSSEXejä.Kuljetusliikkeen poika sanoi myöhemmin olleen KANADA merkksiä.Lahdessa taitaa olla yksi UNRA Letukka näkyy Heinolan vanhalletielle pellontakkan hallin pihassa?.Oli joskus myynnissä Keltaisessa pörssissäkin.Kuulin ?,USA jakoperusteista lehdistä?.Suomi pärjäsi sodat autoilla pakkasessa ja veti 3ton Hävittäjillä 10TN rekkaa!.Kreikka sai aaseja ja muuleja ,suomeen tuli autoja!.Pätee ilmeisesti edelleen että parempi että ajaisvatkin muuleilla?
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: vehicle - 12.02.12 - klo:17:06
Tuossa Punkalaitumen osuuskaupan tukkiautossa on vähän normaalia jenkkiläistä leveämpi hytti, varmaan kolmen hengen tilavuutta on tavoiteltu. Luultavasti tämäkin auto on tullut Suomeen rättiohjaamolla varustettuna. Sama auto taitaa olla ryhmäkuvassa se vas. puoleinen Kempsu. Oikeanpuoleinen on kapealla peltihytillä varustettu. Tukkiautokuvassa on "PO" -merkki auton ovessa,  ryhmäkuvassa ovissa lukee koko toiminimi. Kuka mahtaa olla tämän leveämmän hytin tekijä? Se useimmin kuultu ns. "Virtasen (Tapanilan) 3-hengen hytti" on muuten jostain syystä turhankin hanakasti juurtunut autoalan käsitteistöön, ikäänkuin muita valmistajia ei tällä saralla olisi ollut. Olihan niitä, varsinkin täällä Pirkka-Satakunnan suunnalla on esiintynyt lähes yksinomaan tamperelaisia Kaipion valmisteita. Varmaan turkulaisetkin koritehtaat  tekivät jossain vaiheessa näitä leveitä hyttejä, plus sitten maakunnan pikkuverstaat.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: Jyrki H - 12.02.12 - klo:19:18
 :) Aivan saman huomanut itse myös että usein sanotaan että on Virtasen 3-hengen hytillä.Näin varmaankin monessa autossa on,mutta oliko niitä muitakin hytin tekijöitä ? Vai oliko Virtanen ainoa kuka teki ns.3-hengen hyttejä Suomessa.Kaipio on myös usein kuultu hytin valmistaja ja ainakin jossain vaiheessa Suomeen tuleviin Volvoihin tekikin hyttejä.

Taitaa täällä Vetkun kuvagalleriassa olla Volvo jossa onkin Lahden autokorin hytti päällä.Hytti joka on tuttu paremminkin Vanajista
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: vehicle - 13.02.12 - klo:19:07
Haastattelin tässä juuri äsken erästä vanhanpolven muistajaa Kaipio -hyttien tiimoilta, varmistaakseni, että olivat nimenomaan kolmen hengen koppeja. Tämä kaveri oli naapuriautoilijalla apumiehenä jo sota-aikana ja isännän silloisissa autoissa, Ford V8 '38 ja Chevrolet '38, oli molemmissa hänen muistamana Kaipion valmistama, leveä 3-hengen hytti. Voi tietysti olla, että näitä kaipiolaisia on ollut vähemmän, kuin ns. virtaslaisia ja ovat varmaan esiintyneet enimmäkseen Pirkanmaalla/Hämeessä. Mutta pääpointtina siis, että valmistajia on ollut muitakin kuin Virtanen/Tapanila. Tämä menee nyt vähän offtopic -osastolle, mutta onkos JyrkiH:lle (tai muille) tuttu Kiitokorin hytti Scania-Vabiksen alustalla? Itse tiedän vain yhden tapauksen, jossa Kiitokorin suoralasinen "Kontio-Sisu -hytti" on ollut S-V L51:ssä. Kyseinen auto oli Mouhijärvellä maitoajossa.
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: T.S. - 13.02.12 - klo:19:26
Muistelisin nähneeni kuvan -50L VOLVO 485  jossa KIITOKORIN hytti?.Oliko peräti MS kilvissä?
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: vehicle - 13.02.12 - klo:19:53
Joo ainakin se Vetkun takavuosien keikoilta tuttu Volvo L395 Titan vm. '56 -aura-auto tuolta Varsinais-Suomesta on Kiitokorin suoralasisella hytillä. Itselläni on myös yksi yhteiskuva, jossa Sisu K-20 -sarjalainen ja Volvo L365/375 ovat juuri suoralasisen hytin saaneena Kiitokorin pihassa, joskus 1956-58. 
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: Jyrki H - 14.02.12 - klo:10:25
Haastattelin tässä juuri äsken erästä vanhanpolven muistajaa Kaipio -hyttien tiimoilta, varmistaakseni, että olivat nimenomaan kolmen hengen koppeja. Tämä kaveri oli naapuriautoilijalla apumiehenä jo sota-aikana ja isännän silloisissa autoissa, Ford V8 '38 ja Chevrolet '38, oli molemmissa hänen muistamana Kaipion valmistama, leveä 3-hengen hytti. Voi tietysti olla, että näitä kaipiolaisia on ollut vähemmän, kuin ns. virtaslaisia ja ovat varmaan esiintyneet enimmäkseen Pirkanmaalla/Hämeessä. Mutta pääpointtina siis, että valmistajia on ollut muitakin kuin Virtanen/Tapanila. Tämä menee nyt vähän offtopic -osastolle, mutta onkos JyrkiH:lle (tai muille) tuttu Kiitokorin hytti Scania-Vabiksen alustalla? Itse tiedän vain yhden tapauksen, jossa Kiitokorin suoralasinen "Kontio-Sisu -hytti" on ollut S-V L51:ssä. Kyseinen auto oli Mouhijärvellä maitoajossa.

Muistui mieleeni vielä Valmet Kuoreveteläinen joka teki hyttejä ensinmäisen polven Vanajiin ainakin.Mutta valmistiko sitten muille sitä en tiedä ja muista ainkaan.Kysyit että onko tuttu Kiitokorin hytti Scania Vabiksesta  :) Muistin että kuvan olen nähnyt jossa oli Scania Vabis 76:n Kiitokorin hytti päällä,mutta en muista kyllä muuten sellaista nähneeni.Epäilen että tuokin Scania Vabis josta kuvan näin on jonkun autoilijan/kyläsepän sovitus.Mutta tosiaan pääpointti oli se että on niitä ollut muitakin kuin tuo usein mainittu Virtanen  :)
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: T.S. - 14.02.12 - klo:15:01
Yleisön pyynnöstä huolimatta!,kerron että isäni puhui 1970-L ajellessamme että kun tuli sodasta Kauppaan töihin jossa oli 2 FARGOa,töihin sodasta palasi myös toinen FARGO 1935 joissa oli KAIPION hytit olleet!.Ennen 1990 lukua en ollut kuullut ennen senmerkkisistä hyteistä,nyttemmin useilta.Epäilin että muisti väärin ,oli nkuullut vaan pelkästä VIRTASEN hytistä.Ei ole ihan uusi valmistaja kun jo 35 FARGOissa oli..
Otsikko: Vs: Minkähän merkkinen
Kirjoitti: Jyrki H - 17.02.12 - klo:08:40
Yleisön pyynnöstä huolimatta!,kerron että isäni puhui 1970-L ajellessamme että kun tuli sodasta Kauppaan töihin jossa oli 2 FARGOa,töihin sodasta palasi myös toinen FARGO 1935 joissa oli KAIPION hytit olleet!.Ennen 1990 lukua en ollut kuullut ennen senmerkkisistä hyteistä,nyttemmin useilta.Epäilin että muisti väärin ,oli nkuullut vaan pelkästä VIRTASEN hytistä.Ei ole ihan uusi valmistaja kun jo 35 FARGOissa oli..

Vai yleisön pyynnöstä huolimatta !  :)  :)

Wikipedian mukaan Kaipio on ostanut Tampereen autokoritehtaan tominnat vuonna-31 sen ajauduttua konkurssiin.Kaipio oli tehnyt sinä aikana mitä teki koreja noin-2000 linja-auton koria,samalla kuorma-auton hyttejä,erikoiskoreja.Lisäksi mm.raitiotievaunuja korittanut.Hämeen mobilistien ex-Vekan Reo bussissa on myös Kaipion valmistama kori vuonna-34.