/db Tulosta sivu - Paluu menneisyyteen

Museoajoneuvot - Kuorma-autohistoria => Kuorma-autohistoria -keskustelu => Aiheen aloitti: arpe - 06.04.12 - klo:22:49

Otsikko: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: arpe - 06.04.12 - klo:22:49
Jahka mämmin ja suklaamunien syöminen kyllästyttää, voi poiketa internetin ihmeelliseen maailmaan:

http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkelit/finlandssvensk_langtradarchauffor_66874.html#media=66888
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jasa - 06.04.12 - klo:23:01
Katos vaan siinähän oli päässyt myös legendaarinen  "juusto Vanaja"  kuvaan  Tuon Vana
ajan historiahan jäi verrattain lyhyeksi koska tuhoutui traagisessa kolarissa varsin uutena .
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Eki - 07.04.12 - klo:20:09
Tässäpä oli sitten pääsiäisen kohokohta aivan kirjaimellisesti. Monet arkistot jo aikaisemmin kahlattuani ja todettuani ettei kotimaisista autoista ole jäänyt kuin pieniä satunnaisia vilauksia filmille niin johan tärppäsi sillä filmihän oli pelkkää Jyry ilottelua :)

Oli näkymät ja äänimaailma niin samanlaiset kuin omassa Sisussa, että aivan kaasujalkaa alkoi kutittamaan. Täytynee varmaan käydä pääsiäisen kunniaksi heittämässä pieni lenkki veteraanilla.

Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: MOSKU - 07.04.12 - klo:21:07
Tänään käytiin tyttären kanssa ajeleen koe-kilvillä Jyry-Sisulla ja mukavaa oli  ;D sekä isällä että tyttärellä  8)

Ensi viikolla katsastukseen ja sitten museoon  ;) ja kesällä Kiteen keikalle  :D
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 07.04.12 - klo:21:21
Ekin kanssa ehdottomasti samaa mieltä.Olipas oikein kunnon pläjäys  :) Kiitokset Arpelle tästä linkityksestä,ja myös toivoisin lisää samanlaisia  :) Kuten Jasakin toteaa jo niin siinähän vilahtaa myös se,ainakin Vanajamiesten keskuudessa kuuluisa " Juusto Vanajakin "

Hetkisen videon alussa luulinkin että siinähän on se kuuluisa Jyry Sisu joka ns.aloitti ulkomaanliikenteen virallisesti täältä suomesta ja tarkemmin Helsingistä katajannokalta 1 tullikamarin edestä 21.7.59.Se auto oli myös Jyry-Sisu rekisteritunnuksella UA-120 ja auton lähetti mailmalle sen omistaja Eino Mikkola.Videolla esiintyvä Sisu on päällisin puolin samanlainen mutta on rekisteritunnuksella UM-330 ja järjestysnumero on sillä 14 kun taas tuon UA-120 järjestysnumero oli 12. Tästä ensinmäisestä ,eli tuon UA-120 Sisun lähdöstä minulla onkin kuva ja kuva täyttää kyllä kuvaoikeus kriteerit sen julkaisemiseenkin,mutta en julkaise sitä kuitenkaan.Toki niin kuvassakin kuin tässä videolla on selvästi näkyvissä auton omistajan nimi ovissa,eli E.Mikkola Mäntsälä ja näin ollen ei ole siten mahdollista että joskus vaikka kymmenen vuoden päästä sitten jostain lehdestä tai muusta saamme lukea että esim " Sallisen
Sisu ulkomailla "  :) Kyseessä oleva video onkin kuvattu 25.9-62,eli päivää aikaisemmin kuin itse täytin vallan 7 vuotta :) Kiitos vielä Arpelle.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jasa - 07.04.12 - klo:23:26
Minustakin oli sellainen pläjäys että meinasi mennä näkölaite selälleen  ;) Eikös se UA-120:sen ensinmäinen rajan ylitys tapahtunut Haaparannasta ? Tässähän ollaan kaiketi Turussa "astumassa laivaan" josta matka jatkuu Tukholmaan.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 08.04.12 - klo:17:59
Minustakin oli sellainen pläjäys että meinasi mennä näkölaite selälleen  ;) Eikös se UA-120:sen ensinmäinen rajan ylitys tapahtunut Haaparannasta ? Tässähän ollaan kaiketi Turussa "astumassa laivaan" josta matka jatkuu Tukholmaan.

Kyllähän tämän videon linkittäminen oli tosi hieno temppu arpelta ja olen aika varma että meni aika moneltakin muultakin näkölaite selälleen kun katseli sen.  :)

Oikeassa olet Jasa.Haaparannan kautta se reitti meni sitten Ruotsin puolelle ja samaa reittiä tulivat myös poiskin Pariisista.Olivat tulleet Etelä Ruotsiin tyhjänä josta sitten saivat paluukuormaa noin 1600 kg.Tuplamiehitys oli autossa tuolloin.Kirja kertoo että Eino Mikkola oli tehnyt saman vuoden keväällä henkilöautolla matkan samaa reittiä pitkin ja käynyt neuvotteluja tullimiesten kanssa rajan ylityspaikoissa ennen tuota rekkalinjan alkua.Oli pojiilla varmaan sitten helpompaa ylittää rajoja kun Jyryn kansa sitten menivät kun oli jo neuvottelut käyty.Ensinmäisessä kuormassa on ollut paperitavaraa yhdysvaltain armeijalle,huonekaluja Lahtelaisesta huonekalutehdas Sopenkorvelta Mainziin ja jne.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: T.S. - 08.04.12 - klo:23:13
Jätin kerran vinkin Ruotsalaisten RESA I NATTEN vastaavasta SVT näkemästäni filmistä,yritin etsiä löytyykö se netistä.Mainintoja 1955 filmistä on mutta en saanut katsottua uudestaanOlin tunnistavinani  tutun paikan kun moottoritie laskee Vetternin itäpuolta  rinteessä Huskvarna/Jönköpingiin on hienoa seutua keväällä koko mäki on täynnä omenapuita jotka kukkii!.ONko Malmö-tiellä hyvin samanlainen?Kun olis ollut värifilmi!.Olen 20V myohemmin ollut kesälomalla samalla tiellä,ajettiin jo eripuolta kuin filmissä.Enemmän olen asennellut radioita autoihin tunnistin saksalaisten levähdysalueella hirveä Reppuselkä Putki Blaukkari asennettuna ohjaamon kattoon näkyviin!.Samoin huomasin Mikkolan autossa oli edessä Haka Hakkapeliitat aika sileät jotkin nastarenkaat?Vielä silloin oli Göteborgintiellä moottoritiellä matalia siltoja joista ei Kapellivehe sopinut alta vaan oli ajettava ramppia pois moottoritieltä ja sitten alas taas tielle.Koskahan ne on korotettu?
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jasa - 09.04.12 - klo:11:04
Oli mukava huomata että noita sisuja vilisti leffassa  useampikin eli kohdassa 05:33 tulee sisu vastaan tosin ei aivan samanlainen mutta kuitenkin ja taidetaan olla Tanskan puolella . Siistit vetimet eli vaateet oli tuolla ulkomaankuljettajalla ,on varmaan ajateltu että repaleinen villapaita ,pussihousut ja jatsarit herättää liiaksi huomiota maailmalla liikuttaessa. ;)
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 09.04.12 - klo:11:46
Taisivat olla valtaosaltaan ns.rahtiautotkin vielä kuusikymmentä luvun alussa kotimaisia,eli Sisuja ja Vanajia.Niillä ne ulkomaanajotkin saivat alkunsa varmaankin.Kyllähän nuo ruotsalaismerkit Volvo ja Scania sitten jo saman vuosikymmenen lopussa olivat ne yleisimmät merkit rahtiautoissa.Minulla on vhs-nauhalle otettu hieno pätkä kun Tapsa Rautavaara menee Pynnösen-Scanian mukana Osloon ja siinä vilahtee rekkoja Suomen puolellakin niin kyllä ne jo on valtaosaltaan Ruotsalaisia jo silloin.Se filmi on kuvattu vuonna-68

Samoin kiinnitti huomiota kuljettajan pukeutuminen tuossa filmillä.Oikein siististi oltiin lähdetty maailmalle,oikein kravatti kaulassa.Samoin kiinnitti huomiota ne mitkä T.S.:kin jo mainitsee,eli Sisun eturengaat.Aika sileän näköiset Y-Hakkapeliitat näytti olevan alla :)
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Piku - 09.04.12 - klo:14:32
Mielenkiintoinen se tieto,että Autereen juusto Vanaja tosiaan tuhoutui jo melko uutena kolarissa,oliko vieläpä jossain ulkomailla.Olen tämän itsekin lukenut jostain.Kuitenkin arkistoja tutkiessani olen törmännyt toisenlaiseen tietoon.Elikä uutena tuo Vanaja liikkui tuolla BY-604 kilvellä joka näkyy tuossa filmissäkin vilaukselta.Ja omistaja S Autere Helsinki.Sittemmin auto on rekisteröity AA-Linesin nimiin kilven pysyessä samana.Yllättävintä on ehkä kuitenkin se,että kolmas rekisteriin merkitty omistaja on Väinö Paunu Tampere IPU-6 kilvellä.Ja nimenomaan,edellinen rekisteri on tuo BY-604.Eli kyseessä ei oikein voi olla ns kahdesti käytetty alustanumero vaan kyseessä on sama auto.Paunulta se on poistettu rekisteristä 28.5.1971 ja viimeinen omistaja on Starkjohan Lahti eli vaihtoautona kait jäi Lahteen.Siitä eteenpäin historia on tuntematon.Paunulla on ollut myös,uutena ostettu tämän 145005 auton seuraava yksilö 145006 HEP-21 kilvissä.Detaljina vielä,Autereelle auton on myynyt Aulangon auto Hämeenlinnasta.Mobilisti lehdessä on ollut kuva tuosta samasta autosta BY-604 kilvellä jossa se on ajettu jostain,ehkä näyteikkunasta,sisään jossain kaupunkioloissa.Auto ei näytä juurikaan pahasti saaneen siipeensä tuossa mällissä.Kuvasta ei myöskään selviä onko kyseessä Suomalainen kaupunki.Eli kolaroitu se on,joskus jossain,mutta dokumentit antaisivat ymmärtää että elämä ei loppunut kovin uutena.Lähes kymmenen vuotta se oli liikenteessä.On mahdollista että auto olisi ns hytitetty uudestaan vielä Paunulla.Mielenkiintoinen asia yhtälö kumminkin.

Ja toivotetaan kaikille nyt jo HYVÄÄ VAPPUA kun Päästäinen alkaa olla jo ohitsepäin.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 09.04.12 - klo:15:01
On tosiaankin mielenkiintoinen tieto tuo Autereen Vanajan tuhotuminen melko uutena jossain.Mutta Pikuhan heittikin vielä mielenkiintoisemman tiedon että se olisikin saanut kuitenkin uuden elämän AA-Linesilla ja Paunulla vielä senkin jälkeen.Paunulla oli tuollainen,tai peräti tuollaisia buldog Vanajia ja itsekin muistan kun ne ennen tuota kaupungin läpi menevää moottoritietä kulkivat Hattelmalan harjua pitkin.Sellaisia hopeanvärisiä olivat ja kyljessä luki Kauko-Rahti ja auton ovessa siipimallinen firman logo jossa luki V.Paunu . :) Alanpa uskoa että juusto Vanaja on saanut sittenkin uuden elämän " tuhoutumisensa " jälkeen.Kiitos Piku tiedosta.Se Mobilistissa ollut Vanaja näyteikkunasta sisään oli kuvana ihan ensinmäisessä Seniori Mobilisti lehdessä,ja muistaisin että oli ihan Helsinkissä tapahtunut.Kuljetusliike Anderssonilla on ollut vastaavanlainen buldog Vanaja ja sekin oli päässyt karkuun jossain Helsinkissä kun pojaat eivät olleet kiireessä muistaneet vetää käsijarrua päälle ja jättäneet purkauksen ajaksi tyhjällekäynnille joten vaihdekin oli vapaalla  :)  :) Kertoman mukaan sekin oli mennyt jostain näyteikkunasta sisään
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Piku - 09.04.12 - klo:17:09
Autokaravaani S Autere nimistä yritystä ei löydy esim Kauppa ja teollisuus kirjasta  71 joten olisiko toiminta jo silloin lakannut.Vai eikö vaan ole ilmoitettu kirjaan.Ja AA-Lines on perustettu -66 saman kirjan mukaan.Olisiko S Autere ollut jotenkin mukana muodostamassa AA-Linesiä.Käsittääkseni he ajoivat ainoastaan jalkakontteja joten Vanaja olisi muutettu konttiautoksi.Hiukan pitkähkö alusta ehkä kun vielä Buldog.Moblan kuvassa auto on mielestäni AA-Linesin väreissä.Lavan päällä voisi olla pressukapellit?Kuva on mahdollisesti vakuutusyhtiön ottama,lehden mukaan.Olisiko Vanaja lunastettu ja Paunu ostanut ja vaikka hytittänyt uudestaan.Jos Paunu lopetti Rahdin ajon 70 luvun alussa niin tämä voisi olla niitä viimeisiä mohikaaneja kun poistettu 71 kilvistä.

Missäpäin tuo Andersson vaikutti?
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 09.04.12 - klo:17:56
En myöskään tiedä tuosta Autokaravaani S.Autereesta mitään muuta kuin tuon juusto Vanajan,josta muuten minulla on kuva kun auto ja perävaunu on uutena ja molemmat vielä alustana tehtaan pihassa.Kuvaoikeuksien tähden en voi sitä kuvaa linkittää tänne enkä mihinkään muuallekkaan.Jotenkin muistaisin kuulleeni eräältä vanhalta rahtarilta että AA-kines olisi sulautunut johonkin toiseen huolitsijaan jossain vaiheessa.Kiito-Simeonin Jyry Sisuhan on myös AA-lines konttiautoksi entisöity,sitä en osaa sanoa onko se Sisu ollut alkujaan konttia auto.

Kuljetusliike A.Andersson oli ihan koko toimintansa ajan täällä Hämeenlinnassa ja oli pitkät perinteet omaava kuljetusliike.Aikoinaan firman perusti Arthur " Arttu " Andersson ja hänen poikansa Jukka ryhtyi vetämään kuljetusliikettä jo kaiketi 50-60 lukujen taitteesta asti.Itse muistan heidän Kiitolinja autot,siis he ajoivat Kiitolinjan lipun alla ja kiitolinja toiminnan heiltä osti E.Sillankorva.Mutta kulj.liike Anderssonnille jäi autoja joilla he ajoivat lehtiä Iltasanomia,Helsingin sanomia ja ym.Helsingissä toimii edelleen myös kuljetusliike S.E.Mäkinen ja Anderssonin autoissa luki ovissa J.A.Andersson.Myös Mäkinen ajoi noita mainitsemiani lehtiä ja niin syntyi kansanparissa sanonta että SE Mäkinen JA Andersson  :) Viimeiset ajat tuo kuljetusliike olikin nimellä Rahti Arttu.Jukka Andersson oli myös Vetkun pitkäaikainen jäsen ja osallistui Vetkun ajoihin Fordilla useastikin.Jukka Andersson menehtyi sairauden murtamana noin pari kuukautta aikaa sitten.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Piku - 09.04.12 - klo:18:16
En nyt saa minäkään päähäni mikä AA-Linesistä tuli myöhemmin,joku hyvin tunnettu nimi se oli kuitenkin.Kiito-Simeonin Sisu ei ole ollut koskaan konttiautona,se suoritti päivätyönsä puuautona Itä-Suomessa.Vetotapa on 6x4.Mutta nykyään on entisöity hytin väritystä lukuunottamatta AA-Linesin konttiautoksi.

Muistelen että Autereen perävaunukin oli VAT:in valmistama,harmi vaan kun sen alustanumero ei ole tiedossa.Eikä kyllä rekisterikään.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jasa - 09.04.12 - klo:22:09
Tuo olikin mielenkiintoinen tieto että Autereen vanaja olisikin ollut jatkossa vielä Paunun omistuksessa , se että Paunu olisi ostanut käytettynä ilman että olisi mistään yrityskaupasta kyse myös autoja niin on myös osaltaan mielenkiintoinen tieto.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Piku - 10.04.12 - klo:16:57
Onhan toki mahdollista ja todennäköistäkin että Paunu hankki auton esim ajoineen tms.Olisi kiva tietää pysyikö Vanajan perässä kokoajan sama perävaunu.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jasa - 10.04.12 - klo:17:50
Tuo on mahdollista että kyse on eräänlaisesta yrityskaupasta .
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: T.S. - 10.04.12 - klo:18:20
Olen muistellut pienenä kun oli kyydissä faija lähetettiin tollaisilla risoilla renkailla kuumana  päivänä Lohjalta hakeen sementtiä,ja sanoi ajomestarille"Ei ole vararengasta torstaina saa ja toi ei kestä kuumaa päivää sementtikeikkaa!".Siinä räjähti jo lastipäällä poistullessa ennen Nummelaa.Mutta että Pariisiin asti!lähdetty tollaisilla eturenkailla!.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jasa - 10.04.12 - klo:19:02
Renkaissa näytti kyllä olevan toivomisen varaa mutta noilla ulkomaanliikenteen autoilla tuskin ajettiin niin mittavilla kuormilla mitä esim isäsi bedfordilla noita sementtikuormia ajoi ,tietääkseni noille lautoille ei juuri kovin suurilla ylikuormilla ole asiaa joten senkin suhteen kuljettajat pysyttelivät kantavuus kuormissa .
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: ruuspem - 10.04.12 - klo:19:29
Missähän tuo filmi on piilotellut ... olen itse kolunnut mielestäni kaikki ylen arkistot ja löytäny sieltä monia aarteita, mutta tätä ei ole näkynyt.  Minulle se putkahti facebookin sivulleni yllättäen pääsiäisenä ... Ruotsista, eräältä sikäläiseltä veteraanikuormurikuskilta. Hänelle se oli tullut Norjasta.  Niinku Arpe sanoo ... ihmeellinen tuo netti.

Kuten muutkin ovat todenneet, Mikkolassaki ajettiin näköjään renkaat melko loppuun, vanhat nastoitetut talvirenkaatkin. Mutta kuskit olivat edustavia, työvaatteita myöten.  Taisi siinä kravatti tahriintua telkkarikuormaa tehdessä.



Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: T.S. - 10.04.12 - klo:19:54
Auto  oli silloin nokallinen AUSTIN  8.25-20 " renkailla vielä.Tai Vehossa sitä sanottii autoksi ja liikkenjohtaja uskoi ja osti
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: RH - 10.04.12 - klo:20:00
Ennen osattiin käyttää tavarat loppuun. Kerran muisteltiin kun kuski oli laitettu käymään 170km:n päässä ja matkaan oli isäntä laittanut 6 kappaletta tossutettuja renkaita ja kaikki oli käytetty ennenkuin oli takaisin.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: T.S. - 10.04.12 - klo:20:07
Ei ne kuormat 35 asteen kesäpäivänä niin suuria ollut,ehkä 6TON?.Ei voi u ottaa! 100HV kone oli kiehumispisteessa Nummelassa kun noustiin Lohjan harjunpäälle,ajetiin lämmitslaite päällä ja ikkunat auki.Ei voinut alamäessä vaihtaa vapaalle,öljynpainevalo syttyi!.Samoin pihaan tullessa piti hetken aikaa enemmän kerroksia että uskalsi pudotaa tyhjäkäynnille!.Niilä oli "kuumapaikka puristin ja paikat".Kun paikailivat naulanreikiä tiellä
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 12.04.12 - klo:17:38
En nyt saa minäkään päähäni mikä AA-Linesistä tuli myöhemmin,joku hyvin tunnettu nimi se oli kuitenkin.Kiito-Simeonin Sisu ei ole ollut koskaan konttiautona,se suoritti päivätyönsä puuautona Itä-Suomessa.Vetotapa on 6x4.Mutta nykyään on entisöity hytin väritystä lukuunottamatta AA-Linesin konttiautoksi.

Muistelen että Autereen perävaunukin oli VAT:in valmistama,harmi vaan kun sen alustanumero ei ole tiedossa.Eikä kyllä rekisterikään.


AA-Linesin osti aikoinaan kulj.liike R.Pynnönen  ;)
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Piku - 13.04.12 - klo:21:55
Niin se taisi olla,Pynnösen autothan ajoi merikontteja ainakin 80 alkuvuosina/Saakka.Muistan kun melkein naapurissa oli Pynnösen 110 nokka Scania jossa lyhyt merikontti puoliperän päällä.Sen perään tuli F12 tasakatto,Volvo,vaan ei tainnut Pynnösellä hirveesti muita kun Scaniaa.Oliko Sisua koko historiassakin vain se yksi Jatsari?
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 14.04.12 - klo:07:27
Niin se taisi olla,Pynnösen autothan ajoi merikontteja ainakin 80 alkuvuosina/Saakka.Muistan kun melkein naapurissa oli Pynnösen 110 nokka Scania jossa lyhyt merikontti puoliperän päällä.Sen perään tuli F12 tasakatto,Volvo,vaan ei tainnut Pynnösellä hirveesti muita kun Scaniaa.Oliko Sisua koko historiassakin vain se yksi Jatsari?

Tästä AL-Linesin ostosta on mainintaa Pynnösen historia kirjassa kuulemma.Kyllähän ne ajoivat merikontteja paljonkin juuri tuon AL-Linesinkin toimesta.Mutta ajoivat varmaankin myös Kaukokiidon lipun alla niitä myöskin,kuten muutkin Kaukokiitoa ajurit.Scania oli minunkin mielestä heillä ns.päämerkki,mutta kyllä niitä Volvojakin oli ja itse muistan niitä kyllä muutamia muitakin mm. Tasakatto F12 Volvo joka ajoi väliä Helsinki-Oulu.Hyvin muistan mm.sen Pynnösen nokkamallin Volvon joka ajoi merikontteja myös.Sisuja ei niin kovin montaa ollut varmaankaan.Mutta oli noita " Jatsari " Sisuja muutama ja ne olivatkin niitä autoja millä heidän piti sitten ajaa Uudestakaupungista Ladoja Venäjällä.En muista,olen kyllä kuullut sen määrän Sisuja mitä ehtivät tekemään ennen kuin koko tarina sai pisteen.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: RH - 14.04.12 - klo:10:08
Tarkoitat ilmeisesti Lada-projektin Sisuilla niitä 2-akselisia puolikkaan vetureita?
Taannoin satuin häävieraana samaan pöytään herran kanssa, jolla oli tälläisestä Sisusta jatkettu ja rakennettu metsäkoneenkuljetusauto. Paljonkohan yleensäkään Sisu teki 2-aks vetoautoja niittikoppiaikoina ja varsinkin sen jälkeen.
 
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: vehicle - 14.04.12 - klo:13:09
Niitä Sisu E11 "Eemeli/Jatsari" -malleja tilattiin Pynnöselle kaikkiaan 31 kappaletta ja ilmeisesti myös kaikki toimitettiin. Siinä Ladanosien ajossahan niitä oli. Pynnösestä tulikin tämän lokakuussa -96 tehdyn tilauksen myötä yksi suurimmista Sisuja käyttäneistä kuljetusyrityksistä. Kuljetusliikkeen kävi sitten niinkuin kävi ja Sisut häipyivät mikä minnekin. Varmaan aika monesta tehtiin juuri koneenkuljetusritilöitä.
Tunnetulla Scania-Vabis -talolla  on ollut muutamia Sisuja tosiaan jo aiemmin. Myös Raine Pynnösen ensimmäinen uutena ostama kuorma-auto oli Sisu, vuonna -51. Oulun päässä on ollut jakelukäytössä Nallekin 60-luvun alussa.
Kaksi täysperävaunullista Jyryä, jotka olivat juuri näitä em. A-A Lines -autoja, tulivat Pynnöselle kalustokaupan yhteydessä v. -64. Autot lähtivät sitten jonkin ajan päästä vaihtoon, tilalle tuli arvatenkin Scania-Vabiksia.
Seuraavaksi Pynnönen osti Sisuja kolme kappaletta v. -76. Nämä olivat M-162 (ilm. BST) -malleja, Rolls -koneella. Kaikkineen Pynnöselle toimitettiin 14 uutta Sisua vv. 76-89.
Tällaisia tietoja tuosta Pynnösen historiikista äkkiseltään näppäilin.
Otsikko: Vs: Paluu menneisyyteen
Kirjoitti: Jyrki H - 15.04.12 - klo:06:52
Niitä Sisu E11 "Eemeli/Jatsari" -malleja tilattiin Pynnöselle kaikkiaan 31 kappaletta ja ilmeisesti myös kaikki toimitettiin. Siinä Ladanosien ajossahan niitä oli. Pynnösestä tulikin tämän lokakuussa -96 tehdyn tilauksen myötä yksi suurimmista Sisuja käyttäneistä kuljetusyrityksistä. Kuljetusliikkeen kävi sitten niinkuin kävi ja Sisut häipyivät mikä minnekin. Varmaan aika monesta tehtiin juuri koneenkuljetusritilöitä.
Tunnetulla Scania-Vabis -talolla  on ollut muutamia Sisuja tosiaan jo aiemmin. Myös Raine Pynnösen ensimmäinen uutena ostama kuorma-auto oli Sisu, vuonna -51. Oulun päässä on ollut jakelukäytössä Nallekin 60-luvun alussa.
Kaksi täysperävaunullista Jyryä, jotka olivat juuri näitä em. A-A Lines -autoja, tulivat Pynnöselle kalustokaupan yhteydessä v. -64. Autot lähtivät sitten jonkin ajan päästä vaihtoon, tilalle tuli arvatenkin Scania-Vabiksia.
Seuraavaksi Pynnönen osti Sisuja kolme kappaletta v. -76. Nämä olivat M-162 (ilm. BST) -malleja, Rolls -koneella. Kaikkineen Pynnöselle toimitettiin 14 uutta Sisua vv. 76-89.
Tällaisia tietoja tuosta Pynnösen historiikista äkkiseltään näppäilin.

Muistelen myös lukeneeni jostain,muistaakseni taisi olla Sisuviesti lehdestä tuon määrän-31 kpl.Mutta muistaisin kyllä että Sisu ei ehtinyt kaikkia autoja tekemään kunnes Pynnösen tarina oli " finish " Eräällä tutulla autoilijalla olikin juuri Pynnösen vanha " Jatsari " Sisu.Mutta kolmiakselinen ja tämä auto on hänellä yhä edelleenkin,mutta ei ole enään liikenteessä.

Minun tarvitseekin hankkia tuo Pynnösen historiakirja,on ollut saamattomuutta kun en sitä ole aiemmin hankkinut.Samoin täytyisi hankkia Kaukokiidon historia kirja myöskin.Minulla on yksi kirja joka kertoo näistä tavaralinjojen perustajajista ja siinä on pari kuvaakin tuosta Pynnösen-51 mallin Sisusta.Samoin on kuva Pynnösen Bussingistä jolla hän kirjan mukaan aloitti liikenteen välillä Tampere-Helsinki