Tietääkö joku onko kenelläkään entisöitynä Scanian 110 buldoggia ? Tai sinällään hyväkuntoista/mahdollisimman alkuperäistä ko. peliä ? Pitäisi päästä tutustumaan sellaiseen autoon jos mahdollista ...
Möin hiljattain varsin alkuperäiskuntoisen mutta kunnostusta vaativan LBS 110:n eteläsuomeen alan harrastajalle.
Otsikko: Vs: Scania LB 110 museoautona ?
Kirjoitti: Jyrki H - 09.11.12 - klo:11:05
Minusta nämä Vetkulaisten,ja myös muidenkin veteraanikuorma-autot mitkä nyt on tullut esiin kokoontumisajojen ja ym. tapahtumien yhteydessä on todella hieno merkkikirjo juuri nistä kuorma-automerkeistä mitä on ollut oikeastaan sen ajan mitä täällä Suomessa on kuorma-autoja ollut.Nykyisin on alkanut hienosti tuleen esiin myös jo 70-luvun autoja,mutta ei vielä ole,ainakaan minä huomanut että olisi Buldog-Scaniaa esiintynyt,eli LBS-110,nokkamallin 140-Scania,tai Scanioita on esiintynytkin mutta ei buldogmallisena vielä.Mutta varmastikin vielä tulee tuollainenkin Scania.Vanhat koneet ( Tosi hyvä lehti muuten ) numerossa 6/2012 on juttu entisöidystä Scania LB 141 vm-80,mutta se auto on jo ns.1-sarjaa ja juuri samanlaisella ja saman vuosimallin Scaniasta on minullakin kokemusta ja olen autosta samaa mieltä mitä on jutun auton omistaja Stefan ja toimittajakin siitä.
Niin, useimpien vanhoja autoja harrastavien mielenkiintohan kohdistuu kalustoon mihin on jonkinlainen kosketus nuoremmalta iältä, kenellä minkäkinlainen. 50-luvun lopulla ja 60-luvulla syntyneiden mielenkiinto suuntautuu näinollen juuri 70-luvun ja sen jälkeen valmistettuun kalustoon. Ketjun aloittaja halusi tutustua 110 malliin, miten kävisi vähän ajettu alkuperäiskuntoinen LBS-141 . Teknisesti 110 ja 141 moottoria lukuunottamatta eivät kovin paljoa poikkea toisistaan, ohjaamon sisustuksen ollessa näkyvin ero.
Voisi sitä tuo 141 kiinnostaa. 110 kiinnostaa siksi että on kiikarissa tuollainen peli ja haluaisin nähdä millainen on alkuperäinen hytti sisältä yms., ymmärtääkseni kuinka paljon on duunia edessä jos haluaisi museorekisteriin. Saisko vaikka privana tietää kenelle myit sen 110:n ?
Otsikko: Vs: Scania LB 110 museoautona ?
Kirjoitti: Jyrki H - 09.11.12 - klo:20:29
:) Juuri noin että se mielenkiinto kohdistuu omiin kokemuksiin.Itselläni on kokemusta juurikin LBS-110 Scanioihin vuosimallia-70 ja 72 ja nokkamallin-110 oli vm-69 Näillä on tullut ajettua väliä Hämeenlinna-Helsinki kaukokiidon ajoja.Muistan kun tuon 141:n kanssa lähti Rautaruukin peltikuorman kanssa kohti Helsinkiä ja tuntu että kolmostieltä on kaikki ylämäet kadonnut pois :) :) Joskus tuli tunne että pitäisikö pysäyttää ja tarkistaa että onko kuormaa päällä ollenkaan kun menee niin kevyesti :) :)
Jossain keskusteluketjussa oli ruottista hyviä kuvia vanhoista SCANIOISTA(Kuukuna vuosi sitten?).Kattoverhous oli vanhoissa reijitettyä valkoista kovalevyä!,uudemissa oli harmaa harsopäällä.Tuli ratioita laiteltua niihin aikoinaan!.Mun tuntema 1973 versio oli ruottista tuotu uittovehe jossa oli kuulemma 1968-69 penkit joten en tiedä alkuperäisista.Ruottalaisissa kuljetusliikkeissä oli irtopenkkejä viety verhoomoon ja valmistuneet oli laitettu siihen yksilöön mikä kiireemmin tarvi!.Tähän oli jouteneet vamnhemman penkit!.
Tuossa minulla olleessa 110:ssa -74 oli katossa rei itetyn kovalevyn päällä vielä hyvin ohut vaahtomuovi ja pinnassa rei itetty ohut valkea "keinonahka", samanlainen on tuossa 141:ssäkin. Em. kovalevypintaista versiota näkee paljon myös. Penkit on tummanpunaista kangasta, varsin lähellä 1-sarjan penkkejä malliltaan, mutta ei kuitenkaan ihan samanlaiset. Penkkejä on ollut myös mustalla "röpelöisellä"keinonahalla verhoiltuja matala ja korkeaselkänojaisia ensimmäisissä 0-sarjalaisissa, nämä olivat myös malliltaan erilaisia kuin tuo tummanpunainen. Seinät ja ovet on verhoiltu vaalealla harmahtavan sinisellä keinonahalla, ja polvien edessä olevat paneelit samoin kuin kolmipuolainen ohjauspyörä ovat vaalean harmaat.
Tuo penkki on Saab 900:sta peräisin, saattaa olla ihan loppupään 99:stä myös. Saabin penkkiä kiinnitettäessä näkyy kiskojen alla olevaa osaa madalletun. Seinä ja oviverhoilu näyttäis olevan alkuperäinen. Ratti on vaihdettu 1-sarjasta. Yritän laittaa kuvan alkuperäisestä penkistä.
Jakkarat ei siis ole alkuperäiset. Ne on näemmä kuitenkin matkalla kehittyneet, tuon ylimmäisen kuvan hanttarin jakkara on jo paljon likempänä noita "Saabin jakkaroita". Ohessa on kuva netistä, jossa on uudemmat jakkarat, jotka on kyllä hyvin lähellä noita "Saab jakkaroita"
Tuossa minun tutkimassa autossa on aluevaihteisto (GR860?) kun taas noissa kuvissa näkyisi nupin perusteella kaikissa vielä olevan se vanha puolittajavaihteisto (G672?).
Mielenkiintoista, taitaa tarvita mennä vielä uudelleen katsomaan peliä tarkemmin :)
Noista penkeistä on kyllä vaikea sanoa minkä penkit tuolla päällisten alla lymyää. Voi olla alkuperäisetkin. Tuon ikäisissä oli puolittajavaihteisto 8-litraisissa ja aluevaihteisto 11- ja 14-litraisissa, kepin nuppi näyttää samalta. Tuo reiällinen nuppi joidenkin tietojen mukaan kertoo kasikoneesta. Milloin näihin vaihteistoihin siirryttiin, sitä en sitten osaa sanoa.
Eikös se reijällinen erilainen nuppi ollut 1973 juhlavuodenmallissa?(1893-1973).Yhdessä kuvista se on 1972 jo?.Ja etujouset oli lyhyet 1973 oli epämukavampi,palasivat vanhaan mittaan 1974? joku kertoi!.Ainakin yhdessä tiedän V8 ssa oli puolittajalootakin?.Siinä oli kytkinpolkimen tehostus äkäinen palautumaan,sai lentäviä lähtöjä.Kuski sano "Ei se ole kytkin se on laukasulaite!"
On varmaan niin!.Kotikunnan vanha SäiliöPaloauto on 110 SCANIA 1973 ja siinä on se nuppi vielä.PEIPPO OY vanha säiliöauto.Ja olin paljon apumiehenä 70-L lopussa "Visamusan" 110 jossa oli myös se nuppi,en muista vuosimallia?
Oli sillä NYMAN OIKAN? vanha 140 johon oli laitettu FULLER jolla oli kumottu napavälityksen huonoa kulkua ja toinen oli vanha 110 LBS.Joskus oli kaksikin 110 ajossa rekkana ,toisessa nosturi keskellä ja toisessa "seinäpukki!".Aiemmin oli ollut -89 jä.Siinä 140 en ollut usein.Kerran kuitenkin Lauantaina aikaisin vietiin ENSOon venäjälle kiviä ja kun apumiehellä ei ollut viisumia odotin baarissa Imatralla.Tullessa tultiin ennen 9,00 tyhjänä Lappeenrannan läpi .Vanha "vinkkeli" kolkotti mahtavasti niin kuin tiedät,FULLER kolahteli.Talojen välissä hirveä meteli.Kuski meinas että asukkaat sanoo "nyt tulee panssarivaunut!".Siinä oli "AUTON ÄÄNET!" ei hyppineet jalakulkijat suojatielle,jostain syystä ne ajatteli "Antaa ton nyt mennä ensin?"
Kytkimestä tulee hyvin "äkkiottoinen" kun antaa vaan auton seistä jonkunaikaa.
Otsikko: Vs: Scania LB 110 museoautona ?
Kirjoitti: Jyrki H - 11.11.12 - klo:18:26
Tämä Oikan Scania oli Eurolevy nimisen firman entinen auto.Tälläinen firma rakensi uudet tilat tänne hämeenlinnaan ja Rautaruukin läheisyyteen vuonna-76.He yksityistivät kuljetuksensa siten että myivät tuon Scania puoliperävaunu yhdistelmänsä jollekin autoilijalle täällä.Ja se kuka osti auton ajoineen oli juurikin Oikka.Firma ei pitkään pötkinyt kun meni nurin ja Oikka vaihtoi Scanian pois ja firman toimitilat osti Suomen autoteollisuus joka oli tuolloin Sisu Hämeenlinnan nimi.Epralla se samainen Scania oli pitkään sitten myöhemmin ja sillä se T.S. teki Enson reissun vallan Imatralle asti :) Muistatkos T.S. kuskin nimeä ?
"MUSAn" aikaan ja ehkä Oikankin siinä oli kartiotappikiinikkeellä sai soiralavan tai vetopöydän vaihtaa tarvittaessa?VINKKELEIS oli kai jotain onkelmnia,toinen kytkinlevy tekee niin pientäliikettä että jumiutuu,silloin se kai ei irrota.Ajoivat viikonlopuksi ylämäkiin ja kaatoivat petrooliakytkikoppaankin