Moi, nykyisessä paatissani on ko. moottori, mutta minulla ei ole mitään säätöarvoja/huolto-ohjeita moottoriin. Nyt talven aikana meinasin säätää venttiilit kun niitä ei ole kuulemma ihan äsken säädetty (edellinen omistaja sanoi niin).
Meinasin myös tarkastaa syöttöpumpun ajoituksen jotenkin (??) koska tuo käyntiin lähtö ei ole kovin helppoa. Tähän kyllä avuksi ajattelin laittaa imusarjahehkun jossa siis polttoaine palaa, ei viitsi vanhusta kiusata sen enempää kuin on pakko.
Mistä tunnistaa onko kyseessä L395 vai L495 kone?? Veneen papereissa on merkintä, että kone on TD96 ja tehoiksi on sanottu 200hv, mutta tyypistä riippuen tou 200hv ei tunnu sattuvan mihinkään tyyppiin. L395 taisi olla n. 180hv ja L495 taisi olla 260hv jos noihin nettiteksteihin on luottaminen. Koneessa oleva turbo on 4 mutterilla kiinni pakosarjassa ja pakoputki turbossa kiinni 6 pultilla. Turbon tyyppikilvessä teksti SAAB-SCANIA ja tyyppi 4LGZ-754.
Niin, ja turbokin menee vaihtoon,akselin tiivistepesä ja tiivisterengas on kuulemma mennyt pyöreäkulmaiseksi ja ei tule kestämään pitkään. Garretin korvausturbo entisen tilalle on sitten 950 euroa!!
Löytyisikö keneltäkään ko. huolto-ohjekirjat tai tiedot, venttiilit pitää ainakin päästä säätämään talven aikaan??
Ja löytyisikö keneltäkään ehjää ko. turboa, kunnostetut ja sellaisetkin jotka voi kunnostaa huomioidaan!!
Turbon suhteen asialla olisi kiire, koska ensiviikolla liile meinasi tilata ko. korvausturbon, kunnostaminen olisi ollut puolta halvempaa. Sitä en sitten tiedä, että miten nykyaikainen korvausturbo muuttaa koneen luonnetta, tuo lisää alakierrosvääntöä tms.?
t. Kaitsu 0400 578987
kai.paananen@gmail.com