/db VOLVO F85 jarrurummut ja liinat

Kirjoittaja Aihe: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat  (Luettu 5653 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« : 07.10.10 - klo:10:54 »
Hyvät rummut ,ei paljoa ajettu sorvauksenjälkeen ja liinat myös nestejarrulliseen VOLVOon .Sellainen versio LOCKHEED ? jarrut että etuliinat ja takaliinat samat.uusi jarrujousisarjakin taitaa olla jäljellä kyseiseen jarruun?.Teen niistä laituritolppien päähän painot, jos ei kukaan tarvii!.Sitten on uusia niitattavia jarrukenkiä MERSU 923 lukee sopivuudeksi,voiko käydä MB 910 kin.. "TS" 945- 2011953
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #1 : 07.10.10 - klo:18:22 »
Sellaista olen kuulut että vanhemman Volvon jarrurummut sopivat heittämällä johonkin malliin Bedfordia joten kannattaa odotella hieman. ;)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #2 : 08.10.10 - klo:08:19 »
Ei ainakaan noi VOLVO 10pulttiset pikkukehä rummut sovi mihinkään minun tuntemaani Bedfordiin!.Ne on kapeat UkkoPetteriin,siinä on isopulttijako.Niissä on 6-TON ELLIOT etuakseli ja EATON-perä joissa isot jarrut!.Niitä on mitatu 1960-L Sisuun,siihen kapeat,voi sopia 1950L sisuun?jollaiset mulla myös on tarjolla mutta ne on autossa kiini enkä ole mittaillut eroja?,VANAJASTA en tedä onko LOCKHEED kopio jarrut kun paikallisten kertoman mukaan sen rumpuja on valettu Hausjärvellä valimossa?,pienemmissä pettereissä on 8-pulttiset vanteet ja 6-pulttisiakin on ja niissä on kapeat liinat.Ne voinee sopia myös N 84 versioihin joissa 10p vanteet?,jos jossain muussakin autossa on pikkukehä 10-p ja LOCKHEED jarrut,ne voi sopia,olikos 125mm leveät liinat?.Lavalle ne kyllä sopii
« Viimeksi muokattu: 08.10.10 - klo:08:42 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #3 : 08.10.10 - klo:21:58 »
Taitaisi kuulua tämä viesti enemmänkin tuonne yv-osastolle,mutta ajattelin että jos kiinnostaa kenties muitakin.Eli kysymys herra T.S:lle.Mikä on tuo valimo nimeltään siellä Hausjärvellä jonka paikalliset asukkaat tietävät kertoa että olisi valanut Vanajiin jarrurumpuja ? Tuo Logheed viittaa Vanajien nestejarruihin.
« Viimeksi muokattu: 09.10.10 - klo:08:06 kirjoittanut Jyrki H »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #4 : 09.10.10 - klo:09:46 »
Se on ollut monella nimellä,aina lopetettu ja avattu uudestaan!.Toivat kuulemma 1960-L Piikkinokka VANAJALLA hylättyjä tehtaalta uudelleen sulatukseen ja veivät kuorman uusia tehtaalleTaisi olla silloin " MäkiHaapoja"?,myöhemmin PEIRON ?ja nyt "OITTIVALU"?,Sitä en tiedä kunkapaljon niitä tehtiin?,vain koe eriä vai enemmän.Me on töissä joskus myöhemmin tehty "Autotehtaalle" koe-eriä puolikkaitaPV ja vain kaksi kun urakkahinnoittelijat laski sellaisen hinnan jolla siitä lopulta tuli tappiota ja sanoivat "Niitä ei ole varaa tehdä enempää!"
« Viimeksi muokattu: 09.10.10 - klo:10:33 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #5 : 09.10.10 - klo:14:16 »
Olisikohan nyt kysessä ihan vaan ne Vanajan autotehtaan itse valmistamat/valmistuttamat akselistot jotka olivat
O4RV
O4RV
O4RV2
42RV
42RV-1
O4TV
42TV
Käsittääkseni nuo Timkenit tulivat kokonaisina pakketteina ,mutta nämä kotimaiset olivat sitten siellä täällä tehtyjä ,muistaakseni banjot valettiin Orivedellä.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #6 : 09.10.10 - klo:17:28 »
Melko varmasti Vanajan tehdas käytti jossain vaiheessa myös tuota nykyistä Oitin valuakin,mikä lie sitten ollut firman nimi tuolloin.Tätä minä oikeastaan tarkoitin kysymyksellani T.S.:lle tuosta valu firmasta kun nykyisellä nimellä se on toiminut tietääkseni jostain 90-luvulta että onko se ollut ja toiminut aikaisemminkin.Kiitos T.S.:lle vastauksesta.Tämähän on ollut Vanajan tehtaalla hienoa ajattelua näin että saadaan auton kotimaisuusastetta mahdollisimman korkealle ja erittäin tärkeätä on sitten myös työllistävä vaikutus ollut näille alihankkijoille,kuten nyt näille valimoillekin.Tässä T.S:n vastauksesta tuli ilmi oikeastaan aika mojovakin seikka tuosta Vanajan historiasta ja tehtaan tekemisistä perävaunuista.Että nekin valmistettiin alihankkijoiden verstaissa ja jopa T.S. on ollut niitä tekemässä jossain firmassa joka oli tehnyt Vanajan tehtaalle tarjouksen ja se oli sitten ollutkin päin peetä laskettu.Mutta mielenkiintoinen asia tuli ilmi että ne Vanajan tekemät kärrytkin sitten valmisti joku alihankinta verstas.Kiitos T.S:lle tästä tiedosta. 

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #7 : 09.10.10 - klo:20:07 »
Tää on uudempi juttu kuin VANAJA,se oli"SUOMEN AUTOTEOLLISUUS OY" tilaaja jo.Kyse oli 60TN "pokatuista","joutsenkaula"Laveteista.Tai aihioista,akseleita ei nähty koskaan eikä asennettu!,ne laitto ne jossain itse?
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #8 : 09.10.10 - klo:20:39 »
Ohoh,nyt mentiin jo todella kauas Vanajan jarrurummuista ja niiden valupaikoista.Itse asiassa eri vuosikymmenellekin ;D Ja samalla koko alkuperäisestä aiheestakin.Eli Volvo F85:n jarrurummuista ja liinoista joita kaupittelet.Luulin tosiaan että kerroit niistä Vanajan tehtaan tekemistä perävaunuista niin puoliperävaunuista kuin täysperävaunuistakin.Näistä joutsenkauloista olisi minulla jotain kerrottavaakin,ja niiden tekijöistä että miksi ne loppujen lopuksi teki Sisu sitten itse.Mutta se ei kuulu Volvon jarrurumpujen myyntiilmoitukseen niin se siitä.Sisua.net palstalla siitä voisi kertoakin :D Akselit niihin teki muuten sisu kaiketi itse.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: VOLVO F85 jarrurummut ja liinat
« Vastaus #9 : 09.10.10 - klo:22:23 »
Käsittääkseni aikoinaan monikin "nurkkapaja" yritti/kokeili olla maamme autoteollisuuden alihankinta ketjussa mukana ,mutta useimmiten se valitettavasti päättyi heikkoon laatuun mutta myös hinnoittelu oli toinen ongelma  (eikös se pidä paikkaansa että hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan),toki poikkeuksiakin oli ja nämä yritykset olivat sekä ovat yhä edelleen vahvasti auto sekä metalliteollisuudessa mukana alihankkijoina .