/db volvon perä

Kirjoittaja Aihe: volvon perä  (Luettu 5724 kertaa)

hegron

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
volvon perä
« : 09.10.10 - klo:21:33 »
Hei!
Minulla Volvo NB86:en jossa on dubbelväxel typ 181 perä, jossa välityksen muuttaminen vetoakseleille tapahtuu kahdessa vaiheessa, mutta on kuitenkin yksinopeuksinen. Onko järjestelyllä haettu parempaa kestävyyttä? Onko tämä ollut harvinainen systeemi? En ole nähnyt samanlaista liikenteessä tai lehdissä. Moni on myös ihmetellyt perämurikan kokoa. Onko tietoa?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: volvon perä
« Vastaus #1 : 24.12.10 - klo:14:02 »
Mulla on VOLVO F 86 esite missä on ainakin mainittu kyseinen perä vaihtoehtona(olisko ollu RAEV 85 ai vastaava tilaus koodina?)
Eiköhän tää ollu tässä?

hegron

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: volvon perä
« Vastaus #2 : 06.02.11 - klo:19:50 »
Sain käsiini esitteen kyseisestä perästä. Sitä on tarjottu raskaimissa työtehtävissä toimiviin autoihin. Koska välitystä muutetaan kahdessa vaiheessa on pinionin kokoa voitu kasvattaa ja vastaavasti lautaspyörän halkaisijaa pienentää: ensimmäinen välityksen muuntaminen on siten harvempi. Myös laakerointi on toteutettu normaaliiin perään verrattuna tukevammin ja useammalla laakerilla. Vetoakselit ovat erikoisterästä jotka kestävät paremmin vääntämistä. Perää mainostetaan myös erittäin hiljaisena, mikä todellakin pitää paikkansa. Näitä on varmaankin enemmän ollut F88/89 malleissa.