/db Scania LS 110: vaihteiston välitykset

Kirjoittaja Aihe: Scania LS 110: vaihteiston välitykset  (Luettu 8791 kertaa)

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Scania LS 110: vaihteiston välitykset
« : 19.05.11 - klo:20:16 »
Kävin koeajamassa -70 mallisen pelin, jossa splitteri köpin kyljessä eli joka vaihteelle löytyy hieman alempi versio (jenkit sanoo super ten). Tänään olin katsomassa -72 mallista 110 superia: siinä oli vaihdekaaviotarrassa merkitty että ensin 1-5 ja sen jälkeen kertojalla 6-10 => onkos tuossa sitten erilainen vaihteisto eli iso ykkönen on tosiaan isompi kuin pieni vitonen ?
Tämä peli oli myös napavaihteinen ja omistaja kertoi että on hitaat välitykset eli 80 km/h moottori huutaa aika isoilla kierroksilla. Syy voisi kyllä olla se, että siihen oli vaihdettu vanhan 76:n vaihteisto koska lattiassa oli kertoja erillisellä köpillä ja kepin varren splitteriä ei ollut. Vai onko napavaihteisen välitykset aina hitaammat kuin normaaliperäisen ?
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Scania LS 110: vaihteiston välitykset
« Vastaus #1 : 19.05.11 - klo:22:22 »
Napavälitys pudottaa nopeutta vähän koska navassa on alennusvaihde.Itse napaväliteisen perävälitys on siksi sama kuin linja-autossa!.Kun ottaa napavälitykset pois ja laittaa akseliperän akselit tulee linja-auton välitys ja kulkee kevyesti 80km/h.Se voinee vaatia myös akseliperän pyörännapojen vaihtamisen niihin jossa vetoakseli on viidellä isolla pultilla kiini.Uskomaton juttu että olis vaihdettu 76 laatikot?.Tulee mieleen että on vanha uitto-auto joka on uudemmilla 110 papereilla suomessa liikeneessä.Jos auto on 76 niin banjo on kuulemma vähän erilainen kuin 110 on mulle kerrottu?
Eiköhän tää ollu tässä?

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scania LS 110: vaihteiston välitykset
« Vastaus #2 : 20.05.11 - klo:10:13 »
Eli jos ymmärsin oikein, vaihteisto on aina sama (eli kardaani pyörii samaa vauhtia !), perässä on isompi välitys jolla kompensoidaan napavälityksen hitaus (vetoakselit pyörii lujempaa, vääntö pienempi => kestää paremmin). En ole varma tuosta 76-laatikosta, mutta kaksi köppiä oli ja tiedossa että vaihteisto vaihdettu jossain vaiheessa. Voi olla että planeettan paineilmavaihtaja vain on poistettu ja sen tilalla keppi ?  Yhtenä vaihtoehtona  mieleen että on napavälitykset laitettu myöhemmin ja jätetty alkuperäinen perä, silloin olisi hidas (mutta eikö se olisi tosi hidas tällöin ?) Pitänee tarkemmin selvittää vaihteiston tyyppi ja perän välitykset.

Olisi hyvä peli, mutta kun tarkoitus harrastemielessä ajaa lähinnä maantieajoa, taaja välitys lisää meteliä ja polttoaineenkulutus kasvaa turhaan. Ei ole uittoauto ja hanskalokeron kilvessä ainakin luki suoraan LS 110 S 46.
« Viimeksi muokattu: 20.05.11 - klo:10:22 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.