/db Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.

Kirjoittaja Aihe: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.  (Luettu 39034 kertaa)

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« : 16.10.11 - klo:12:05 »
-73-mallisessa 110:ssani oikealla kojelaudan alla musta VDO:n 6-napainen boxi, jossa tekstiä:

24V
FRÅN 360RPM
TILL HYST. 24RPM
MAX 1A
411.401/2/1

-Givare
-Tändingslås
-Förbrukare

Myös -71-mallisessa samanlainen.
Mikä laite mahtaa olla kyseessä?  :-[

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #1 : 16.10.11 - klo:12:36 »
Ensin tulisi mieleen jännitteenalentaja radiota ym 12 voltin laitteita varten.   

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #2 : 16.10.11 - klo:14:33 »
Ensin tulisi mieleen jännitteenalentaja radiota ym 12 voltin laitteita varten.

Samoin ! Jännitteenalentajaa veikkaan myös.Aika pieni tehoinen näkyisi olevan kuin 1-Amp,mutta eipä sitä tuon ajan autoissa oikein muita vimpaimia kuten nyt em. La-puhelinta ja muita vimpaimia jotka ovat 12-volttisia juuri ollutkaan.Vielä jos siitä löytyisi jostain kohtaa maninta että 12 Volttia niin se olisi ns.ulostulo,eli mikä menee sitten itse radioon.Näiden maadoitus on tosi tärkeä että on kunnollinen sillä jos se on huono niin sitten menee 24-volttia suoraa läpi ja sitten lakkas Katri-Helena laulamasta siellä hytissä  :) Tilalla on vaan savua ja pahaa hajua  :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #3 : 16.10.11 - klo:18:38 »
En oikein usko että olis jännitteenalentaja radiolle?.Asentelin radioita -7+-L aika paljon ja ne oli kolmenapaisia kotimaisia alentajia suomiautoissa!.Keltaista Al ison jäähdytysrivat,alaosa umpinainen ruuveilla kasattu.Ei se ole myöskään vahtovirtalaturin rele?,se on musta? kolminapainen ,ja Yleensä BOSCH tai UHER?(teki myös kelanauhureita päätuotteenaan!).Voisko olla uittovehe ja jonkin sortin ajopiirturin virtalähde?.Ne kierrolukumerkinnät viittais johonkin nopeusmittarin vaihteen kierroksiin?,luulisin?.Givare vois olla suoravirt 24V ja tändlÅs virtalukolta?,ja viimeinen >"käytölaitteeseen".P.S. muistinkin väärin vanhanmallin BOSCH laturin säätäjä oli AL-peltikuorinen pystypönttö niitä oli myös UHER merkillä ainakin 12V Opeleissa ja uudempi säätäjä on musta BOSCH.
« Viimeksi muokattu: 16.10.11 - klo:19:12 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #4 : 16.10.11 - klo:18:45 »
Eipä ole laturin rele/säädin, se löytyy konehuoneesta omalta paikaltaan.
Kyseessä "Suomiauto" ilman ajopiirturia.
Täytyypä seurailla johdotusta mihin menevät, josko sitä kautta lähtisi
avautumaan tämän mystisen lippaan merkitys. :-X

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #5 : 16.10.11 - klo:18:55 »
Onko se nokkamallia?.Muistelisin että ne mitä nokkamallien radioita korjailin oli alentaja laitettu penkin alle akkujen viereen?.Koelaudan alle oli paha menn ja vakiona ei ollut 141 buldogeissakaan alentajaa?.edes konsolia johon radio tuli ylimmäisen hattuhyllyn päähän.Se piti ostaa eikseen "snap on "kiinityksellinen DIN -aukko radionpaikkaa 400mk!.
« Viimeksi muokattu: 16.10.11 - klo:23:11 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #6 : 16.10.11 - klo:20:21 »
Tuo penkin alle oli aika yleinen tapa,ja jopa helpoinkin paikkakin asentaa jännitteen alentaja.Mutta Scanioissa oli jo vakiovarusteena tehtaalta radiot jo -76:ssakin ja siksi minulla tuli mieleeni juuri jännitteen alentaja ja tehdas asenuksena olisi tämäkin.Mutta kuten taisin jo sanoa niin puhdas veikkaus olis.Johtoja seuraamalla on yksi tapa selvittää mikä se on  :)

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #7 : 16.10.11 - klo:20:33 »
Vaikuttaisi olevan vakionopeussäätimen äly boxi :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #8 : 16.10.11 - klo:21:09 »
Olikos Scania Wabiksissa radiot uutena?.i ainakaan enään 1970-L lopulla ollut.Oliko vanhoissa radion merkki BECKER?,mulla on edelleen yksi kärähtänyt romu kun alentaja antoi 24V radioon!.Ei niitä radioita kuullu ajossa nokkamalleissa,mulla on myös yksi 1965 VANAJAN tukkiauton BLAUPUNKT Frankfurt  radio jolle on käynyt sama juttu.Kaveri kertoi tulleensa pihaan ja sammuttaneen auton ja todenneen "radiokin on mennyt rikki!"Arvaus sekin että niissä oli aikalaistenkertoman mukaan ranskalaisia latureita joita ei kaikki Autosähkökorjaamot suostuneet korjaamaan edes,vaihtoivat BOSCH tilalle.Voisko olla ranskalaisiin Delco-Remyy(lue melko-romuu) tai/vai  Paris-Rhone (pariisin rona) liityvää sähkölaitetta?.Volvoissa oli kuulemma myös ranslalaisia latureit?.En usko että olis 110 ollut vakionopeussäädintä,kärrykäytössä silla sai mennä "shandaali parketissa"että pysyi 295Hv muiden mukana.
« Viimeksi muokattu: 16.10.11 - klo:21:23 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #9 : 16.10.11 - klo:21:15 »
Joo, on nokkamalli.
Tarkennusta hieman tuon boxin sijaintiin: On heti oikean puoleisen raitisilmaräppänän yläpuolella.
Kävin katsastamassa johdotusta, boxi on 6-napainen joista viisi kytketty. Yksi maadoitettu boxin kiinnitysruuvin
alle, loput neljä (sin.pun.vihr.kelt) menee yhdessä nipussa ulos rintapellistä ja häipyy välipistokkeen kautta
auton alle. Näyttäisi olevan tehdasasennus, kun johtimissa on ne punaiset numeroidut "kaulukset" liittimien juuressa. Minulla on lisäksi -71-mallinen varaosahytti jossa täysin samanlainen asennus ja johdotus, tämä on Ruotsin jälkituontia.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #10 : 16.10.11 - klo:21:24 »
Olikos Scania Wabiksissa radiot uutena?.i ainakaan enään 1970-L lopulla ollut.Oliko vanhoissa radion merkki BECKER?,mulla on edelleen yksi kärähtänyt romu kun alentaja antoi 24V radioon!.Arvaus sekin että niissä oli aikalaistenkertoman mukaan ranskalaisia latureita joita ei kaikki Autosähkökorjaamot suostuneet korjaamaan edes,vaihtoivat BOSCH tilalle.Voisko olla ranskalaisiin Delco-Remyy(lue melko-romuu) tai/vai  Paris-Rhone (pariisin rona) liityvää sähkölaitetta?.Volvoissa oli kuulemma myös ranslalaisia latureit?.En usko että olis 110 ollut vakionopeussäädintä,kärrykäytössä silla sai mennä "shandaali parketissa"että pysyi 295Hv muiden mukana.

Kyllä niissä oli radiot jo uutena.Oli vielä muuten 70-luvun lopullakin. :) Blaupunkt oli niiden merkki yleisesti.En ala selostamaan mistä tiedän sen kun tulee niin turhan pitkä ja toisarvoinenkin tarina.On tullut vietettyä Scanioiden parissa aikanaan paljonkin aikaa joten jotain niistä jäi muistiinkin. 76:sta 142:n on aika tuttuja vehkeitä  :)  :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.ARVAUS
« Vastaus #11 : 16.10.11 - klo:21:29 »
Scaniassa pitäis olla aikalaisten kertomusten mukaan estogeneraattori että ei mene pienelle planeetalle yli 30km/h nopeudessa vahingossakaan ,voisko toi olla sen generaattorin sähköt kun puhutaan kierrosluvuista ja hysteresistä?
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #12 : 16.10.11 - klo:21:46 »
Scaniassa pitäis olla aikalaisten kertomusten mukaan estogeneraattori että ei mene pienelle planeetalle yli 30km/h nopeudessa vahingossakaan ,voisko toi olla sen generaattorin sähköt kun puhutaan kierrosluvuista ja hysteresistä?

Tuokin on mahdollista sille boxille että on juuri se.Autohan on vuosimalli-73 ja silloin juuri Scania 110:n tuli 10-vaihteinen laatikko jossa aluevaihto tapahtui sähköisesti.Mutta kun tuollainen boxi on jo esiintynyt 110 Scania vm-71 joissa oli planeettavaihteisto vielä ja kepissä nappula joka oli vaijerikäyttöinen. Palaan vielä noihin latureihin ja mistä aiemmin kerroit ja aikalaiset ovat sinulle kertoilleet juttuja niin tuli mieleeni myös kun aikalaiset jotka ajoivat Vanajilla niin kertoivat että olkoon startin ja laturin ja sähkölaitteiden merkki mikä muu tahansa kun vaan ei ole Lucas jos vaan on sellainen silloin sähköhuolia riittävästi :)  :) Eikös se niin aikalaisten kertoman mukaan ole että Lucas oli hyvä saarnamies,mutta sähköistä ei ollut oikein perillä ?  :) :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #13 : 16.10.11 - klo:22:02 »
Oikeassa olet!,niin ovat sanoneet.Erään sydäntänilähellä olevan merkin sähkö osat ovat AC merkisiä ja vetävät vertoja LUCAS tuotteille..Nyt on paljon alkaneet uusi nuori sukupolvi kai laitella 110 SCANIAA?.Sähkökytkentä kaavio olis poikaa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.11 - klo:23:08 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Tunnistamaton boxi 110:n kojelaudan alla.
« Vastaus #14 : 16.10.11 - klo:22:16 »
Aikalaiset ovat myös kertoneet että Lucas menehtyi koska nuukana  miehenä ei raatsinut ostaa vaan  rakensi itse itselleen sydämmen tahdistimen .Mutta aikalaiset ovat myös kertoneet että Lucasin latureissa ei ollut pääsyynä niiden hajoamiseen itse sähköpuoli vaan kollegtori akselin vääränlainen laakerointi.