/db Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?

Kirjoittaja Aihe: Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?  (Luettu 7331 kertaa)

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?
« : 21.11.11 - klo:08:12 »
Ostimpa TK petvortin jossa on paineilma / nestejarrut.

Olisin menossa hakemaan hinaten korven kätköistä, mutta uskottavasti jarrut jumissa.

Miten löysätään hinausta varten petterin käsijarru, se kaiketi on paineilmatoiminen?

No Rotken pikapoistoventtiili on nyt rautalangalla kiinni kun ei löytynyt niitä tuumasia putkia ja liittimiä, toivottavasti katsastajalle kelpaa. Alumiinivalu kun syöpyy, niin ei oo korvakkeita olemassakaan.




T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?
« Vastaus #1 : 21.11.11 - klo:16:14 »
Se on 70-L vehkeissä missä on kuskin ovenvieresä se paineilma kässärin kahva kuin muissakin.Jos auto on iso petteri on takana 2 jousikelloa,ne on ehkä erikoisemmat? vetävät Clayton Dewandret? enkä tiedä miten ne vapautetaan?:Pienissä on banjossa yksi keskellä ja se vetää kulmavivuilla nestesylinterien läpi mekaanisesti jarrumäntää ja rullanokka " expander"ia joka levittää kenkiä,jarrua päälle.Kulmaviviin ankkuritappi olis jotenkin saatava pois paikoiltaan ,ahaaltä päin pääsis lyömään mutta kiinitysraudoissa ei ole tilaa sen nousta  .Ne akselin lankatsokatkaan ei varmaan lähde ehjänä irti,ne on ihan ruosteessa!.En muista että mulla pienemmässä olis mitään kierrettävää vapautusruuvia jousikellon päässä?.Isommasta en muista kun en 40V ole sitä versioo nähnyt.Voi kannattaa sahata ne tangot poikki jotka menee kulmavivusta jarrusylintereihin,tai  yrittää kiertää irti sylintereistä?.Jos tanko kiertyy sovinnolla aukipäin jarruvoima ainakin vähenee!.Muistelisin että jarrukellokin on tanko kulmavivusta kierrettävä liitos,mutta on varsin varmaa että sekään ei aukea lämmittämättä metsässä?.
« Viimeksi muokattu: 21.11.11 - klo:17:23 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?
« Vastaus #2 : 21.11.11 - klo:18:39 »
Tuota tuota,
Kiitos vastauksesta. Jostain vanhasta kirjasta lueskelin että vois olla kardaanilla se käsijarru, mutten sitä oikein usko ehkä vanhimmissa.

Jarrunestesäiliöt eivät täyty, vaan neste hulahtaa jonnekin Pääsylinterin yhteydessä on se paineilma"vahvistin", vai mikä se on, ja hytin käsijarruvipu on joka tapauksessa paineilmakäyttöinen.

Ei mulla ole tarkkaa käsitystä miten tämmöisen paineilmalla vahvistettu nestejarru toimii, mutta luulen että käyttöjarrut ovat kuten tavalliset mehujarrut paineilmavahvistimella kuten henkilöautoissa alipaineella.

Koneen saa kyllä käyntiin ja painekin tuntuu nousevan. Vedet ei kuitenkaan pysy koneessa, ei uskalla pitää käynnissä. Voisiko riittää semmoinen akkukäyttöinen rengaskompura ja letkuviritys pitämään paineet.

Jospa oliskin semmoinen paineilmajousikello jonka voi ruuvata auki niinkuin täysilma vehkeissä?

Iso Petteri? Tämä on 8 tonnin kokonaispainoinen ja pikkupyöräinen vm 1976

Siellä metsässä ei ole sähköä niin ettei pysty käuttelemään kuin käsityökaluja.






T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?
« Vastaus #3 : 21.11.11 - klo:21:39 »
60-L oli kardaanikässäreitäkin,LEYLAND koneisissa ainakin,ja sen aikaisessa isossa 381CID BEDFORD koneessa,levyjarruja.yleensä oli silloin 5 vaiheinen CLARKE-laatikkokin,mutta ei aina!.Mulla on 1974 pikkupyöräinen ja siinä on kuin J6 takajarrut mutta kässäri menee ilmakellosta tangoilla vetää käyttöjarrun kengät kiini.Nissä missä on kardaanikässäri on kai aina soikeetaputkea kaareva pitkä käsijarruvipu jossa on päässä hitsattu rengas ettei ohjaamosta noustessaan vapauta kässäriä nupista!.Saattaa olla se vesipumpusta kanteen menevä 16mm 5cmpituinen  kuumassa paikassa haurastunut letku poikki,pahassa paikassa vesipunpusta kanteen samoin kuin MINIssä ja muissa BMC Austin/Morris autoissa.Tai lämmityslaitteen letkut koneenpäästä vesipumpusta haperot ja poikki.Sen pystyy kyllä lyhentämään kun ottaa vaihdekepin tyvikumin irti niin aukosta näkee lämmityslaitteen letkun lähdön.
« Viimeksi muokattu: 22.11.11 - klo:13:18 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?
« Vastaus #4 : 04.02.12 - klo:10:46 »
Vastaanpa nyt itselleni kun selvisi asia.

Kävin hakemassa TK:n hinaten toisella kuormurilla. Ensin piti tehdä tukeva puomi siihen SA-vetokoukkuun. Kone lähti nätisti kahdeksan asteen pakkasessa käyntiin, mutta kytkin jumissa 16 vuoden seisomisen jälkeen.

Käsijarru toimii siis paineilma-jousikellolla.
Koneen käydessä käsijarru vapautui mutta säiliöissä oli vettä ja putket jäätyivät heti alkuunsa. Tarvittiin kuumailmapuhallinta että saatiin putket auki ja vesi pois säiliöstä. Hinausmatka oli noin 50 km ja viimeisellä 10 kilometrillä käsijarru alkoi taas laahata.
Kiekkoja koneeseen ja vapautuihan se  sen verran että päästiin perille.

Nyt kärsimättömänä odotellaan pakkasten lauhtumista ja hankien alenemista.

Kiitokset kaikille osallistuneille.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Bedford TK paineilma/neste jarrut käsijarru?
« Vastaus #5 : 04.02.12 - klo:12:16 »
BORG&BECK kytkinlevyjen massassa on rautalangan murusia karhentimena,nykyään uudemmissa Ms murusia.Osaa olla tosi kvassa kiini vauhtipyörässä ja asetelmassa!.Minusta tuntuu että autot jossa on Öljykylpy-ilmansuodatin säästyy jumilta?,ei mene kosteutta ja muurahaiset ja ampiaiset syö paperiputsarin ja niitä on usein männän päälläkin jo pesä!
« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:22:37 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?