/db Lukkovanteet, kartiomutterit ?

Kirjoittaja Aihe: Lukkovanteet, kartiomutterit ?  (Luettu 7112 kertaa)

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« : 22.11.11 - klo:19:59 »
Mulla on Scania, jossa lukkovanteet. Harkinnassa on ollut vaihtaa tubeless-vanteet. Nyt kuitenkin selvisi, että pelissä taitaa olla ns. vanhempi kiinnitystapa eli kartiomutterit. En ole kertaakaan vanteita vielä irroittanut (kerran yritin pihalla telin renkaita pois, mutta mutterit oli julmetun piukassa). Miten tämä kiinnitys oikein toimii ?
- vanetta ei keskitä napa vaan kartiomutterit ?  (napa on siis uudemmissa erilainen ?)
- pultinrei'issä pitää olla seevit
- mutta mites taka-akselin paripyörissä se sisämäinen, mikä sen keskittää ?

Voikos uuden malliseen vanteeseen tehdä itse riittävät seevit ?

Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« Vastaus #1 : 22.11.11 - klo:20:39 »
Aivan, uudemman mallinen napa jossa keskitys keskiöön tuli jossain -70 luvun loppupuolella.
Pultinrei'issä on kartiot molemmin puolin, takana sisempi vanne keskittyy jarrurummun puolella olevaan kartiomutteriin jollainen on myös etupyörissä.
Seevien teko riippuu käytettävistä koneista, tiedän teetetyn hyvällä menestyksellä metalliverstailla.
Renkaita irrotaessa kannattaa muistaa, että noissa vanhemmissa on pyöränpulttien kierre vasenkätinen toisella puolella autoa.

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« Vastaus #2 : 22.11.11 - klo:23:04 »
Jaa toisella puolella autoa vasenkätinen, hhmm,  varmaan juurikin yritin avata väärinpäin  ;D
Onkos jonkulla tietoa kummalla puolella on se "vääränkätinen" ?
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« Vastaus #3 : 22.11.11 - klo:23:41 »
Kyllä sen näkee siitä kierteen päästä. En minäkään ulkoa muista kumminpäin se oli.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« Vastaus #4 : 23.11.11 - klo:04:12 »
Kuljettajan puolella nuo vääränkätiset mutta siihen ei kannata luottaa aivan 100% että kaikkipultit olisi sillä itse olen kaksi pulttia vääntänyt poikki kun oli laitettu jälkeenpäin joukkoon myös oikekätinen pultti .Pultit itsessään ovat identtisiä kierreosuutta lukuunottamatta.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« Vastaus #5 : 23.11.11 - klo:19:21 »
Hyvä huomio! Ei tullut mieleen että joku olisi voinut olla noin ovela.
Ellei käytössä ole riittävän isoa pulttipyssyä, kannattaa hankkia momentinkertoja. Tekee renkaanvaihdosta huomattavasti helpompaa.

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« Vastaus #6 : 30.11.11 - klo:21:50 »

Mulla on vastapäivään avautuvat mutterit kuskin puolella.
Hanttimiehen puolella myötäpäivään avautuvat.
Eikä muuten näy sitä kierrettä josta vois päätellä.
Joissain pultin päissä ja muttereissa on merkit L ja R yhdessä irtoakselissa O ja V
Mulla kun ei ole julmettua pulttipyssyä niin ostin traktoritarvikeliikkeestä momentinkertojan.
Kerroin on 56 ja nyt on ruosteisetkin pultit helppo käsivoimin avata.

lundin

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
    • trucklund
Vs: Lukkovanteet, kartiomutterit ?
« Vastaus #7 : 07.12.11 - klo:17:48 »
Vanteita kartiomutteria varten löytyy hajoittamolta ja voi  olla että saa jopa uusia raskaankaluston rengasliikkeistä