/db Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??

Kirjoittaja Aihe: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??  (Luettu 16465 kertaa)

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« : 24.11.11 - klo:21:52 »
Ihmetellyt tässä öljynkulutusta, joka tuntuu olevan aika iso. Mittaamista on hieman haitannut iso ylä/alarajan väli, joka on 7 litraa. Silti tuntuu että 5-6 litraa meni tuhannella kilometrillä. Korjaamokirjassa luki että kulutus saisi olla n. 0.6 % käytetyn polttoaineen määrästä eli tässä tapauksessa n. 1.5 litraa. Kone käynnistyy hyvin, kulkee minusta hyvin, ei savuta lämpimänä. Pitäisiköhän tässä olla kuinka huolestunut ?  Onko kokemuksia millainen öljy pysyy parhaiten sisällä: joku yksiasteinen 30 vai esim. 20-50w ?

Kilometreja tulee vähän eli siinä mielessä tän nyt niin väliä ole mutta kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:18:39 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #1 : 14.06.12 - klo:21:20 »
Tätä taas ihmeteltiin Kiteen keikalla. Aika sininen savu pöllähtää kun kuormittaa. Huohotinputkesta ei tule ulos.
Sain nyt hyvän vihjeen: saattaa olla kyse siitä että turbo on viallinen ja vuotaa öljyä suoraan pakopuolelle.

Sinällää mielenkiintoinen juttu että kulutus tippu alle puoleen aiemmasta kun vaihdoin Mobil Delvac 1400 15w-40 öljyt !  Silti sitä meni 2 litraa 400 km matkalla !
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:18:41 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

JK

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Scanian öljynkulutus: lääkkeitä ?
« Vastaus #2 : 14.06.12 - klo:21:47 »
 Eihän olis alustavaa vikaa turbossa, että alkais puskemaan öljyä imupuolelle...-> ikilikkuja. ???

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #3 : 23.06.12 - klo:12:32 »
Irroitin imuputken ja turbon akselissa on sormin kosketellen selvää välystä. Pitänee käydä varaosaraadosta katsomassa missä hapessa sen turbo mahtaa olla. Turbon kunnostaminen taitaa olla kallista huvia  ?
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:18:41 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Scanian öljynkulutus: lääkkeitä ?
« Vastaus #4 : 23.06.12 - klo:14:01 »
Sanoovat että jo henkilöauton pienessä turbossa on kylmänä selvää väljyyttä!,kiristyy 600 asteessa-.Jos on jotain pientäkin havaittavissa että siivet ottaneet puhallinkoteloon,on liikaa välystä
Eiköhän tää ollu tässä?

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Scanian öljynkulutus: lääkkeitä ?
« Vastaus #5 : 24.06.12 - klo:04:23 »
Kyllä, ilman öljynpaineita on turbon akselilla suuri välys niin aksiaalisesti kuin radiaalisesti kädellä koittaen, eli ilman mittalaitteita on turha puhua pelkällä näppituntumalla mitään. Pikkuisena vinkkinä voisin sanoa tee se itse asentajille pari pientä neuvoa. Helpoin tapa on ahtopuolella öljyvuodon toteamiseen on irroittaa ahdinpesä ja katsoa mitä tapahtuu moottorin käydessä. Jos impellerin takaa liruttaa öljyä hienoisena norona on homma selvä, eli akselin tiivistys on entinen ja pakopuolella todennäköisesti sama juttu. Myöskin tuo ahtopuolen vuoto näkyy putkiston ja mahd. välijäähdyttimen likaisuutena eli öljymoskassa kaikki aivan ruhtinaallisesti.

Pakopuolen vuoto on sitten pikkasen kinkkisempi, eli pölläytyksiä tässäkin tapauksessa vaihtaessa, mutta totuuden kertoo kuiteskin öljyinen ausgang röhr yleensä. Välttämäti ei turbosta ole laakerit loppu, mutta tiivisteet voisi olla jo vaihdon tarpeessa oli ne sitten hiiliregastyyppiset taikka perinteiset männänrengas sellaiset.

Normaalisti kuiteskin huollossa vaihdetaan molemmat ja tarkistetaan akselin ja pyörien tasapaino ja tarvittaessa tasapainoitetaan ne uudelleen.





« Viimeksi muokattu: 24.06.12 - klo:06:29 kirjoittanut Eki »

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #6 : 24.06.12 - klo:11:16 »
Kiitoksia hyvistä neuvoista, tutkiminen jatkuu ...
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:18:40 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #7 : 06.07.12 - klo:00:04 »
Otin turbolta imusarjaan menevän putken irti. Siellä oli sellainen pari milliä sellaista tomun ja öljyn sekaista töhnää, muttei mitään märkää öljyä. Lähemmin kun katselin niin turbosta on avattu molemmat puolet:
- imupuolella on vanne irroitettu ja vaihdettu uuteen
- pakopuolella itse pakoputki irroitettu (6 pulttia)
==> ongelmaa on taidettu yrittää ratkaista TAI seisonnan jälkeen on turboa viritelty käyntiin !
Koko turbo ei ole ollut irti, koska pakosarjan kiinnityspultit on umpiruosteessa.

Turbo on kuulemma mallia Holset 4LE eli sellainen, jossa kompessoripuolen pesä on iso puolen ämpärin kokoinen (sama kuin 76:ssa). Kunnostus maksaisi n. 400e jos akseli ehjä, mutta osia on vaikea saada. Nyt on kiikarissa käytetty uudempi (ja pienempi) malli => kokeillaan sitä eli josko auttaa tuohon öljynkulutukseen.

Holset myy ihan uutta turboa, joka sopii suoraan paikalleen. Vain öljyputkia pitää hieman modifioida. Hinta 1.100 euroa. Näitä on kuulemma ainakin Volvon F88:iin asenneltu.
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:18:40 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Scanian öljynkulutus: lääkkeitä ?
« Vastaus #8 : 06.07.12 - klo:01:34 »
Vaikuttaisi, että vuotaa mahdollisesti pakopuolelle. Hieman särähti korvaan tuo kokeiluturbon pienempi koko. Toivottavasti on mitoitettu nykyiselle moottorille sillä näissähän ei taida hukkaporttia olla. Meinaan vaan, että pieni turbo saattaa rynnätä ylikierroksille ja siihen hajota tunnetuin seurauksin.

Yksi jonka voisi vielä tarkistaa on öljyn paluuputki turbosta ettei olisi päässyt tukkeutumaan. Ei tarvitse olla ummessa vaan osittainenkin tukkeuma aiheuttaa myös öljynkulutusta. Pienikin lommo taikka karstaantuminen paluuputkessa saattaa estää vaahtoontuneen öljyn vapaan virtaamisen ja näin aiheuttaa ylimääräistä painetta turbon akseli tiivisteille.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scanian öljynkulutus: lääkkeitä ?
« Vastaus #9 : 08.07.12 - klo:09:41 »
En kyllä lähtisi turboa vaihtamaan eri tyyppiseen öljynkulutuksen vuoksi muuten hyvin toimivassa moottorissa.
Kannattaisiko kokeilla vaikka ensin erityyppisiä öljyjä.
Jututin hiljattain R-Scanian omistajaa, hän mainitsi jonkin öljyn yhteydessä ilmenevästä öljyn "syömisestä" jota ei toisen yhtiön öljyillä ilmene. En toki muista mitä nämä öljyt oli..

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #10 : 08.07.12 - klo:18:54 »
Tää on 110 turbo, mutta uudempaa mallia (1970 syksyllä käyttöön tullut), jossa kompressori puoli on paljon kapeampi kuin tässä vanhemmassa mallissa.

Äsken aloitin vaihtotyön, mutta kuten arvata saattaa turbon pakosarjaan kiinnittämät mutterit sairaan piukassa => heti ekan kohdalla pinnapultti poikki !  Onko hyviä neuvoja miten saada mutterit irti pinnapulttia katkaisematta ?  Pillillä punahehkuiseksi ?  Pinnapultti ja mutteri on paksussa ruosteessa, ruosteen poistajaa niihin jo suihkuttelin mutta ei paljon tuntunut auttavan.

Yksi meni siis jo poikki eli poraushommiin tässä joutuu ....
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:18:40 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Scanian öljynkulutus: lääkkeitä ?
« Vastaus #11 : 09.07.12 - klo:06:37 »
Mä olen joihinkin pakosarjoihin MIG hitsaamalla jatkanut katkennen pinnapultin konehuoneessa selällään!,nuorempana.Nykyään sais Palokunta poistaa miehen autonsisältä.Olen kans kuullu väitteitä että parivaljakosta CASTROL/MOBIL toista kuluis jossain koneessa ja toista ei?.Mä käytän sen aikakauden öljyä kuin autokin on !,1974 on kesällä MOBIL DELVAC SAE30 ,tai 10W-30 .Sille se on tarkoitettu,siinä ehkä on vielä (GULF mainostaa että olis ZN?) joka voitelee nokka-akselia ja "sieninostajia",kuulemma uudemmista puuttu se lisäaine kun se tukkii KATALYSAATTORIT.
Eiköhän tää ollu tässä?

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #12 : 11.07.12 - klo:18:38 »
Seuraava haaste: mistä tiivisteet ?
- turbon ja pakosarjan välinen tiiviste
- turbon öljyputkien tiivisteet
- pakoputken tiiviste (näyttää olevan metallinen levy => saattaa olla että vanha vielä toimii )

Noihin öljyputkiinkaan ei taida käydä mikään tavallinen tiivistepaperi koska turbo käy aika kuumana ?

==> onko vihjettä mistä kannattaisi kysyä ?   peli oli siis Scania 110 mallia -70
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #13 : 11.07.12 - klo:21:17 »
Itse menisin ensinmäiseksi  Scanian varaosatiskille ja kysyisin sieltä kun kyseessä kuitenkaan ei ole tuon harvinaisempi auto  ,toki ei niilläkään enään 110 osia hyllystä löydy mutta uskoisin että heidän kauttaan niitä saa  tosin ei ehkä halvimmasta päästä nuo osat mutta oma vaivansa ja hintansa se on niitä palakerrallaankin metsästää täältä Suomesta , sillä vaan kun malliin 50 eli tämä pikku Scania lupaavat melkein mitä vaan osaa tosin pienellä toimitus ajalla .Eikös puolet Ruotsin sairaaloistakin ole varustettuna varavoimalaitoksilla mitä  vielä 110 Scanian moottorit pyörittävät joten en epäile yhtään etteikö uutta osaa löydy tuosta  lahden toiselta puolen .
« Viimeksi muokattu: 11.07.12 - klo:23:47 kirjoittanut Jasa »

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Scanian öljynkulutus: turbo taitaa vuotaa ??
« Vastaus #14 : 26.08.12 - klo:15:26 »
Tiivisteet löytyi Scanian tiskiltä, paitsi ylempi painepuolen öljyputken tiiviste. Vaihdoin turbon tänään. Annoin pillillä kunnolla lämpöä muttereihin => muut kolme lähti aika helpolla irti. Pakoputken kuudesta pultista kuitenkin kaksi katkesi, mutta se murhe jäi nyt siihen vanhaan turboon. Asensin ensin vanhan öljyputken tiivisteen, mutta tietenkin se vuoti. Tein sitten uuden ihan tarviketiivistearkista, ainakin toistaiseksi piti hyvin.

Vaikea ihan suoraan puolen tunnin testin jälkeen sanoa auttoiko, mutta tuntuisi että sellainen raaka sinisempi savu jäi pois ja nyt tulee kiihdyttäessä vain sellaista mustempaa ;)   Turbon ääni ainakin muuttui. Vanha vihelsi aika lujaa jo pienelläkin kuormituksella, tämä uusi viheltää kunnolla vasta kun kuormittaa enemmän ja kierroksia on 1700+. Teho tuntuu samalta. Testaus jatkuu eli katsellaan onko vaikutusta öljynkulutukseen.
« Viimeksi muokattu: 26.08.12 - klo:15:42 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.