/db Vanajan kopin piirustukset

Kirjoittaja Aihe: Vanajan kopin piirustukset  (Luettu 14529 kertaa)

N3/47

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Vanajan kopin piirustukset
« : 07.12.11 - klo:21:49 »
Oisko kellään Vanaja A2 kopin puu osien piirustuksia tai jotain tietoa niistä. Omassa ovat kopin  kehikon puolesta pehmenneet ja ois tarvis rueta uusimaan niitä. :-\

Lexa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #1 : 11.12.11 - klo:17:10 »

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #2 : 11.12.11 - klo:23:55 »
Voisiko niistä pehmenneistä saada vielä tehtyä mallit, tai jos pintapellit ovat muodossaan niin saahan niiden mukaan tehtyä puuosatkin.

N3/47

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #3 : 12.12.11 - klo:22:32 »
Toi kehikko oli jo löytäny uuden omistajan. Ja nuo omat puu osat on ala osiltaan varsinkin pehmenneet niin ettei saa käsitystä mimmoisia ne on ollu. Mutta onko tietoa että onko tuo ohjaamo kasattu kehikon ympärille vai onko kehikko tehty sit ohjaamoon. sekin tieto jo vähä avittas

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #4 : 13.12.11 - klo:00:20 »
Entäpä jos kävis kameran kanssa katsomassa samanmallisen kunnostetun hytin, siinä samalla selviäis miten se on tehty ja voisi vaikka tehdä sen verran piirustuksia mitä tarvii.
Luulisin kuitenkin, että kehikko on tehty ensin ja koripellit sovitettu sitten päälle.
Kertokaa te jotka Vanajan hytin paremmin tunnette, onko näin?

 

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #5 : 13.12.11 - klo:20:28 »
45V erityisesti kuorma-autoja purkanut mies sanoi,ei niiden puuhyttistekotimaisten  lasitkaan käy v'llttämättä toiseen "samanlaiseen",ovetkin on merkattu uutena KIITOKORILLA että asennetaan oikeaan hyttiin helposti.Kattoakin alettii konevasaralla suorastam levystä kupertaa ja jos tuli ruokatunti aikaisemmin,katto oli vähän erilainen.Eräs mies sanoi omistavansa 5 VANAJAN raatoa a osat ei käy yhteen,ei saa yhtä kokoamalla,nokatkin on erikorkuiset,eri määrä säleitäkin ,ovissa on erilaiset viisteet lokarille.En ota vastuuta tietojen oikeellisuudetsa,enkä ala kinaamaan/väitteleen ,mutta näin on kerrottu mm Kausalan KIITOKORIN entisen työntekijän kanssa ole jutellut 1990-L.MOT
Eiköhän tää ollu tässä?

N3/47

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #6 : 13.12.11 - klo:21:57 »
Se vaan on ettei niitä puuosia näe ennenkun purkaa niitä verhoiluja ja levyjä [ovista]. Ainakin minä jos oisin entisöiny, työllä ja tuskalla saanu kasaan niin aika hyvä kaveri täytys olla et antasin purkaa ja kurkata niitä,toisekseen ei ole kyllä piikkinokkaa tiedossakaan mitä menis ruinaan et purettasko ja vähä katottas

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #7 : 13.12.11 - klo:22:48 »
Asia on epäilemättä juuri niinkuin T.S. sen kertoo. Siitä syystä en usko piirustuksista suurta hyötyä olevan vaikka sellaiset jostain löytyisikin, osat joutuu jokatapauksessa sovittamaan yksilöllisesti.
En toki tarkoittanut, että hyttiä tarvitsisi purkaa. Yritin vaan kertoa millä menetelmällä itse olen onnistunut tekemään asioita joita en ole koskaan ennen tehnyt. Olen käynyt kyselemässä tyhmiä esim. vetkun keikoilla osallistujilta, ja aina saanut ystävällisesti asiallisia neuvoja ja vastauksia ja luvan kuvata mitä milloinkin.


« Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo:11:51 kirjoittanut RH »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #8 : 13.12.11 - klo:23:30 »
Mulla on 57 KONTIO raato josta joskus piti tehdä autoa.Kiitokorimies kertoi että heillä oli silloin keväisin valtavat taapelit tuppeensahattua koivulankkua josta tehtiin puuosat.Koivu menee kosteassa ihan muruksi että lähtee rapsuttamalla pois.Ovia ei pidä aukaista!,lämmittää tapit  ja lyö pois!,saranat vääntää etutolpan ja kylkipellit ollessaan jumissa ja pultit tulee puusta läpi.KIITOKORIN SISU hytissä on puupalkkeja yhdisteltu 5x 15mm kumaraudaksi taivutetuilla latoilla ja puuruuveilla.Ikkunannostokoneisto oli peltilätkässä,joku tarvike? ja puuuruuveilla oven sisätolpissa.VANAJASSA on lattia vaneria?!,siitä lienee jäävän joku muoto josta sahaa uuden kun purkaa sen paloina pois ja laittaa uuden päälle ja piirtää viivat.Sisussa oli muistaakseni saranaan lyöty joku luku esim 237 ja se kävi hyttiin 237.
Eiköhän tää ollu tässä?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #9 : 14.12.11 - klo:10:51 »
Tuohan kertoo jo paljon. Olenkin miettinyt, että mistä puulajista nuo puuosat on alunperin tehty. Koivu on kyllä lujaa, mutta herkkä lahoamaan kun saa kosteutta. Toisaalta tuollaisessa paikassa, missä ei pääse vapaasti kuivumaan, ei kovin hyvin kestä mikään puu.
Kannattaisiko näkymättömiin jäävät osat tehdä vanerista, nurkkakohdat ristiin liimaten jollain D4-luokan liimalla. Tulisi huomattavasti lujempi rakenne kuin alunperin.
Minulla on jossain lehti, jossa esiteltiin Kiteellä entisöityä Vanajaa, josta oli hyviä projektikuvia. Näistä jäi mieleen siinä lattian olevan lankkua, tuliko sitten vaneri siihen päälle. Voin toki muistaa väärinkin.
Todennäköisesti tehdas jossain vaiheessa siirtynyt lankuista vaneriin. Vanajia tuntevat osaavat sanoa kuinka asia oikeasti on.
 

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #10 : 14.12.11 - klo:11:41 »
Varmaan PANORAMAlasisissa,kaarevat varmaan parempi toleranssi kun niitä taitaa olla epävarmaa leikkaillapienemmäksi erikokoisin aukkoihin,kaareva voi räsähtää halki?Voin muistaa väärinkin?VOLVOissa oli lattia vaneeria?.Lankkulattia oli lämmin ,ajoviima ei tuntunut.Vaikka kyllä "lattiamallin "polkimien reijistä kävi aika viima sisään aina!.Mä ajattelinaikanaan että raaputan puut pois ja hgitsaan sen muotoon MIG pisteillä ne ihan saumaamattomat pellit yhteen ja jusa vesivaneerista teen oven sisään uudet reunatpuut.Olen myös nähnyt SISun jossa takaseinän tolpat oli tehty huonekauputkesta verhoilun allahan nejää!.Takaseinässä kulmat on kaarevaa peltiä ja keskellä suora osa puuruuvilla mädissä tolpissa kiini,kun tolpat poistaa se leviää täysin.Ajattelin että jos reijistä POP niiteillä vetää yteen ja muotoon ja uudet  puuttolpat tai 20x 40 huohekaluputki.Näin siis SISussa ainakin.Se jäi tekeättä.Osat on myyty nokasta pois.Erittäin hyvä runko pyörillään olis ,hiekkapuhallettu ja maalattu 1989 ja vielä hyvä,ei syöpymiä ollutkaan.
« Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo:19:18 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

N3/47

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #11 : 15.12.11 - klo:08:51 »
Soittelin tuossa sille patrian Timpalle ja kysyin sitä kantakorttia, aika reilua ei ota edes postikuluja, lupasi viikon kahen sisään laittaa tulemaan, aika mukava joululahja. Samalla kysyin niistä kopin puuosien piirrustuksista sano että ne kaikkien mallien kaikki piirrustukset heillä on mutta niitten löytäminen sieltä arkistosta on todella vaikeaa, päivä niitten etsimiseen ei riitä, ne on sellaiselle ohuelle voi paperille piirretty ja kun ei tiedä mistä etsimisen aloittas, ne jotka suht nopeasti löytäs sieltä ovat jo eläkkeellä. Kerran olivat ojaviitat tai niiden piirustukset etsineet sieltä ja sano jotta oli työläät löytää ja vielä töiden ohessa..  no ainakin se kantakortti homma onnistu.TODELLA hyvä lisä sekin on.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #12 : 15.12.11 - klo:09:43 »
Terve !
Hienoa että homma lähtee etenemään,ja vinkistäni oli sinulle apua.Kuten jo mainitsin että alustakortin 2-sivulla mainitaan se ohjaamotyyppi ja kun kortin saat niin siitä katsot hytti tyypin ja soitto Timpalle niin uskoisin että taas pääsette asiassa eteenpäin.

Vanajan tapaan nämä hytitkin olivat niissä melkoisen " kirjaavaa " Ja sen tähden on hyvä tuo tieto mitä alustakortti sanoo siitä Vanajasi ohjaamo mallista.Nimittäin helpottaa aika paljon Timppaa siellä arkistossa etsiessään piirustuksia.

Kysymyksesihän oli että " Olisiko kellään Vanaja A2 kopin piirustuksia " Jo tuossa voidaan mennä heti pieleen,kun Vanaja teki tuolla mallimerkinnällä myös ns.Iva-Vanajaakin,ja siinähän tuo hytti on aivan toisen kokoinenkin.Mutta oletan ainakin että Vanajasi on ns.piikkinokka A2:n ja vuosimallia jotain-64 tai siitä ylöspäin ? Vai onko se mallimerkinnältään kuitenkin sama kuin käyttämäsi nimimerkkikin ja jos on niin kyseessähän on sitten neliveto auto ?

N3/47

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Vanajan kopin piirustukset
« Vastaus #13 : 15.12.11 - klo:10:35 »
Terve ! Kiitos Jyrhi H se numeron lisääminen siihen puhelin numeroon autto ratkaisevasti, oisinko ikihä saanu? tosin sano Timppa että joitain tapauksia on ollu 15vuoden aikana mitä hän on noita etsiny niin ei ole heiltäkään löytyny korttia. Joo ei se minun vanaja ole Iva-vanaja vaan sellainen missä tuulilasit reunoistaan kääntyy taaksepäin. Malliltaan se on N3-47/4300 vm-66 eli neliveto se kyllä on