Lainauksia linkittämästäni AKE:n ohjeesta.
Tässä ensin käsitteitä:
Tarkastukset jaetaan kahteen luokkaan laajuuden perusteella seuraavasti:
Perustarkastus: Tarkastetaan vaadittavat komponentit sekä venttiilien toiminta että säädöt.
Tehdään jarruvoimien mittaus jarrudynamometrillä sekä hidastuvuuden arviointi.
Laaja tarkastus: Tehdään perustarkastuksen lisäksi jarruvoimien jakauma- ja sovitustarkastelu
hidastuvuuslaskelmineen.
Sitten tuo "vapautus" jarrusovituksesta johon ylempänä viittasin:
Perustarkastus tehdään seuraaville paineilmajarruin varustetuille 1.1.1973 tai myöhemmin käyttöönotetuille ajoneuvoille:
- autoille, jotka eivät kuulu laajan tarkastuksen piiriin
- perävaunuille, joita ei ole varustettu ALB- venttiilein
- museorekisteröidyille ajoneuvoille
- EBS- ajoneuvoille, joille ei voida tehdä laajaa tarkastusta
Tuossa mainitaan nimenomaan 1.1.1973 tai myöhemmin käyttöönotetut ajoneuvot.
Melkein uskallan väittää että kunhan saan oman -73:ni MR-kuntoon, niin teetän museotarkastuksen, sen jälkeen
rekisteröinti- ja muutoskatsastuksen, niin tällöin ei jarrusovitusta vaadita, vaikka ajoneuvo ei olekaan museorekisterissä vielä katsastukseen vietäessä.