/db Jarrusovitus ?

Kirjoittaja Aihe: Jarrusovitus ?  (Luettu 11304 kertaa)

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Jarrusovitus ?
« : 15.12.11 - klo:19:35 »
Kävin katsastuksessa ja katsastaja hylkäsi epätsaisten jarruvoimien takia.
Tehdään se jarrusovitus jälkitarkastuksessa. Käsitin että siitä on maksettava erikseen.
Miksi jarrusovitus pitää tehdä? Eikö se tarkoita perävaunun ja vetoauton jarrujen sovitusta.
Autollani ei voi vetää jarrullista perävaunua. Siinä ei ole liitäntöja eikä koukkua?
SA-koukku on mutta, SA-vetokoukulla saa vetää vain jarrutonta työkonetta kuten kenttätykkiä.
Vetonopeus on rajoitettu 50 km/h
Mitä ihmettä katsastaja tekee kun se tekee jarrusovituksen pelkkään vetoautoon.
Jarruvoimathan mitataan dynamometrissä.
Missä pykälissä asia on esitetty?

EX VAK-989

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #1 : 15.12.11 - klo:19:46 »
Kyllä ne teki jo 2004 kun olin vielä töissä niin työkoneeksirekiseröityyn teliautoonkin ..kaikkiin pyöriin jarruihin laitettiin jotkin ilmaanturit joista radiotieto lähti tietsikkaan.Omistaja taitaa joutua maksaan vielä liittimet joihin ne kytkee ne pussit?.Maksoi katsastua 180_e silloin jo!..Kaveri katsasti MA auton jossa edessä nestejarrut ja takana ilmat!.Jännättiin saako niitä mitenkään toimimaan nykylaillisesti?.Vielä jatkuva neliveto että ei voi rullilla kokeilla akselia kerrallaankaan.HF autohuollossa Riihimäellä vieraileva katsastaja vaan kokeili kuin silloin auton aikaan -1961 ett jarruttaa ja hyväksyi..Vuosimalli ratkaisee paljon kai jarruissakin?,ennen 1970? tehdyissä lievemmät vaatimukset.
Eiköhän tää ollu tässä?

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #2 : 16.12.11 - klo:07:06 »
Olen antanut itseni ymmärtää ettei jarrusovitus koske museoajoneuvoja (?)
Tuossa linkissä AKE:n ohje.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F8B0CE9-7F0F-41AA-AF6A-C80F7C280CC3/0/15492082008_Jarruohje.pdf

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #3 : 16.12.11 - klo:09:59 »
Miten selviää kunnostuksen jälkeisestä ekasta katsastuksesta kun ei ol vielä Ma tarkastettu ja ei kai voi ennen katsastusta?
Eiköhän tää ollu tässä?

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #4 : 16.12.11 - klo:12:05 »
Tarkoititko ettei ma-tarkastusta voisi tehdä katsastamattomalle? -kyllä voi. Ensin ma-tarkastus ja sen jälkeen katsastukseen/muutoskatsastukseen. Näin olen itse toiminut henkilöautojen kanssa.

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #5 : 16.12.11 - klo:18:55 »
Tuo jarrusovitus ei liity museokatsastukseen. Jarrusovitus tehdään autoihin, jotka on ensirekisteröity 1.1.1973 tai sen jälkeen. Sovitus ei tarkoita tässä kohtaa veturin ja perävaunun sovitusta vaan auton etu- ja taka-akselien jarrujen sovitusta yhteen niin että saadaan optimi jarrutusteho. Tuo on ikävämpi rasti kuin vanhoille autoille tehtävä pelkkä akseli kerrallaan mittaus, jossa siis akselin pyörien jarruteho pitää olla 30% sisällä sama.

Museokatsastus on minusta vähän huono sana, pitäisi puhua museotarkastuksesta. Auto tarkastetaan, jossa katsotaan sen olevan riittävän alkuperäinen, jotta se katsastuskonttolilla voidaan "muuttaa" museoautoksi. Muutoksen yhteydessä tehdään normaali katsastus. Tuon "Museotarkastuksen" voi tehdä koska vaan, mutta se ei siis suoraan muuta autoa museokatsastetuksi. Normaali katsastukseen pitää mennä.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #6 : 16.12.11 - klo:19:46 »
Lainauksia linkittämästäni AKE:n ohjeesta.

Tässä ensin käsitteitä:

Tarkastukset jaetaan kahteen luokkaan laajuuden perusteella seuraavasti:

Perustarkastus: Tarkastetaan vaadittavat komponentit sekä venttiilien toiminta että säädöt.
Tehdään jarruvoimien mittaus jarrudynamometrillä sekä hidastuvuuden arviointi.

Laaja tarkastus: Tehdään perustarkastuksen lisäksi jarruvoimien jakauma- ja sovitustarkastelu
hidastuvuuslaskelmineen.

Sitten tuo "vapautus" jarrusovituksesta johon ylempänä viittasin:

Perustarkastus tehdään seuraaville paineilmajarruin varustetuille 1.1.1973 tai myöhemmin käyttöönotetuille ajoneuvoille:
- autoille, jotka eivät kuulu laajan tarkastuksen piiriin
- perävaunuille, joita ei ole varustettu ALB- venttiilein
- museorekisteröidyille ajoneuvoille
- EBS- ajoneuvoille, joille ei voida tehdä laajaa tarkastusta

Tuossa mainitaan nimenomaan 1.1.1973 tai myöhemmin käyttöönotetut ajoneuvot.
Melkein uskallan väittää että kunhan saan oman -73:ni MR-kuntoon, niin teetän museotarkastuksen, sen jälkeen
rekisteröinti- ja muutoskatsastuksen, niin tällöin ei jarrusovitusta vaadita, vaikka ajoneuvo ei olekaan museorekisterissä vielä katsastukseen vietäessä.


Jallu

  • Vieras
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #7 : 17.12.11 - klo:18:08 »
Tein asiasta viimeisenä palveluksena SA-HK:n hallituksen jäsenenä esityksen AKElle. Esitys koski muistaakseni paineilmajarruin varustettujen museoajoneuvojen vapauttamista jarrjuärjestelmän perustarkastuksesta ja jarrujen toiminnan tarkastuksesta jarrudynamometrillä ennen 1.1 1973 rekisteröityjen autojen tapaan. Anomus oli linkitettyä ohjetta tehtäessä tiedossa, mutta ehdotettua menettelyä ei pidetty turvallisuutta ajatellen riittävänä. Perustarkastus ei siis ole sama, kuin pelkkä akselikohtainen dynamometriajo, vaan siihen kuuluu laskelmia ja maksukin on sitä myöten korkeampi.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #8 : 17.12.11 - klo:20:04 »
Sanos Jallu kun meinaan käyttöautoksi vaan ton iso BEDFORD 1967 kaksipiirisen-täysilmajarrullisen 16TN auton,niin onko se vapautettu jos jostain kun se on ennen 1973 otettu käyttöön?.Autossa ei ole vielä taka-akselilla Pikapoistoventtiiliä että jarrutus varmaan loppuu myöhemmin takaa kun ilmat tulee polkimenläpi pois 2 -piirisenä!..Tähän se johtaa kun nuoret isännät Rompetoreilla ja keskutelupalstoilla puhuu "Ostetaan Museoautot voidaan ajaa niillä viljaa ilman dieselveroa!",sitä kuulee kaikkialla jo!.Kohta ei saa 1973 jällkeisiä MS rekisterrin,ne on mullakin liian uusia,ei säväytä,muistan justhan niillä vielä ajettiin!.Ittellä on 1974 auto
Eiköhän tää ollu tässä?

Jallu

  • Vieras
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #9 : 18.12.11 - klo:17:43 »
Käsittääkseni ennen 1.1.1973 rekisteröidyille riittää jarrujen dynamometritarkastus nestejarrullisten tapaan. Ainoa ero käyttöautojen museoajoneuvojen välillä on jälkimmäisten vapauttaminen laajasta tarkastuksesta.

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #10 : 23.12.11 - klo:17:55 »
No oli miten oli mutta niin se on.
Nyt on uusintatarkastus / -katsastus tehty. Tuli jouluksi hyvä mieli.

Hintaa tuli katsastus 130 + tarkastus ja sovitus 95 + käsijarrun uusinta kokeilu 20€.
Kyllä siihen nyt tehtiin se sovitus. Siinä meni 9 miestyötuntia niin ettei se nyt niin kallista ollutkaan.
Ongelma oli ettei siinä kuskin oven kilvessä ollut painearvoja vaan pelkkä kuormantunnistusventtiilin vivun pituus ja vipusuhde.
Seuraavaksi etsittiin liittimiä. Kyllä katsastusmies lopuksi teki sovituksen vaikka ensin käski mennä asentamaan mittausliittimiä. No ALB venttiilistä löytyi kellopainelähtöliitin ja etukelloissa ne olikin.
Haikaili vielä ohjauspaineliittimiä ALBlle.
Satavarmasti tuo sama mittaus tehtiin edellisellä kerralla vaikka sitä ei oltu kirjattu minnekään.

Siinähän vaan mitattiin jarruvoima ja kellopaineet molemmilta akselilta.
Kone laskee akselipainojen perusteella jarruvoimat ja hidastuvuuden.

Dynamometri väitti ettei toisella puolella ole käsijarrua ollenkaan käyttöjarrut olivat OK.
Uudessa testissä tehtiin niin että jarrutettiin puutteellista pyörää erikseen ja kyllähän se käsijarru toimi.
Ilmeisesti dynamometri ei ota lukemaa jos toinen pyörä lukittuu ensin.
Koska toisella puolella on uusi kello ja vanhassa hengitysreikä ahdistaa ja käsijarru toimii hitaammin.
Taisi se katsatusmies kuitenkin tehdä sen ensimmäisen käsijarrutestin puutteellisesti.

Siis ilmeisesti maksoin siitä sovituksesta turhaan, vaikka siinä ei mitään vikaa löytynytkään.
Käyttöön ottohan oli 1981 joten se kohta jossa puhutaan 1973 ja nuoremmista oli katsastusmiehellä muistissa.
Pitänee vastakertana lukea ne pykälät katsastusmiehelle.

Siis onkohan nyt niin että minulla on kolme jarrupiiriä joista kaksi käyttöjarrussa. Kolmas on "Emergency brake" hätäjarru (eli käsijarru) jota oikeasti voidaan ohjata käsi(jarru) venttiiilillä. Olen luullut että käsijarrulla ei saisi jarruttaa vaan se olisi pelkkä "parking brake" pysäköintijarru. Elämä on oppimista.

Kiitos kaikille myötäeläneille ja Hyvää joulua ja onnea vuodelle 2012!

EX VAK-696



Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #11 : 24.12.11 - klo:02:09 »
No niin tulihan se maaginen sana sieltä eli ALB-venttiili :P Tämmöinen härpäke jos löytyy rungon välistä oli vuosimalli autolla vaikkapa sitten 1930 ei käsittääkseni sovitusta pysty kiertämään millään museo lausunnolla tms. Sama asia kuin vaikkapa 1950 malliseen mosseen jälkiasennettu turvavyö ei pelaa tulee hylky auttamatta. Kaikki auton varusteet etenkin turva sellaiset on toimittava katsastuksessa elikkä aika loogista toimintaa viranomaisen puolelta.

Jos oikein muistan (saa korjata) niin näitä ALB-venttiileitä asennettiin myös paljon vanhempiin autoihin mitä asetus alunperin koski. Porkkanahan tässä oli tietysti suurempi kokonaispaino jolla autoilija sai paremman tienestin. Aika moni veteraanikuski pyyhkäsi alussa risteykset pikäksi kun jarrutusvoima kasvoi etupyörissä takapyörien kustannuksella. Se mikä pelasi henkilöautoissa ei välttämäti heti pelannut raskaammassa kalustossa vaikka insinöörien piirustuslaudalla homma näytti aivan toiselta ;D ;D

Tälläkin venttiilillä oli alkuaikoina ominaisuutena toimia vain sen yhden kerran vuodessa katsastuksessa. Muulloin venttiilli oli kikka viitosella taklattu jumiin turhaan häiritsemästä työntekoa ::) ::)

« Viimeksi muokattu: 24.12.11 - klo:03:30 kirjoittanut Eki »

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Jarrusovitus ?
« Vastaus #12 : 01.01.12 - klo:20:39 »
No niin tulihan se maaginen sana sieltä eli ALB-venttiili :P Tämmöinen härpäke jos löytyy rungon välistä oli vuosimalli autolla vaikkapa sitten 1930 ei käsittääkseni sovitusta pysty kiertämään millään museo lausunnolla tms.

Tossa kohdin on tullut puhuttua puuta heinää ja muisti on pelannut hienosti tosin muistaen aivan väärin ;D
Elikkä ennen 1.1.1973 rekisteröidyt autot tarkistetaan vain dynamometrillä nestejarrullisten tapaan ja ALB-testausta ei tehdä vaikka autossa olisikin tämmöinen.