/db Paloautosta kuorma-auto

Kirjoittaja Aihe: Paloautosta kuorma-auto  (Luettu 31753 kertaa)

Kontio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Paloautosta kuorma-auto
« : 20.08.07 - klo:16:30 »
Eli kysymykseni kuuluu voiko vanhasta paloautosta (säiliö auto) tehdä museorekisteriin kelpaava kuorma-auto?
Olen mielestäni jostakin joskus kuullut että siinä on jotakin hankaluutta, vai olenko väärässä?

Pitää nyt välillä elävöittää tätäkin palstaa kysymyksillä...
Raudassa raha ei ole hukassa!

Jari K

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #1 : 21.08.07 - klo:20:48 »
Kyllähän päälirakenteita, moottoreita, ohjaamoja on vaihdettu aina tarpeen mukaan. Kuvittelen asian olevan niin, että kun lopputulos on asianmukainen ja vuosimallin tarjontaan sopiva, niin ei pitäisi olla vaikeuksia MA-tarkastuksessa.
Vai mitä?

Kontio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #2 : 21.08.07 - klo:21:48 »
Kyllähän päälirakenteita, moottoreita, ohjaamoja on vaihdettu aina tarpeen mukaan. Kuvittelen asian olevan niin, että kun lopputulos on asianmukainen ja vuosimallin tarjontaan sopiva, niin ei pitäisi olla vaikeuksia MA-tarkastuksessa.
Vai mitä?

Toivotaan tätä. Mutta se on tosiaan sellaista, kun noita "pikkulintuja" on monenlaisia kertomaan eri versioita asioista, niin ota niistä nyt sitten selvää...

Yksi asia on varmaa: Tieto lisää tuskaa ;)
« Viimeksi muokattu: 21.08.07 - klo:21:53 kirjoittanut Kontio »
Raudassa raha ei ole hukassa!

Jallu

  • Vieras
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #3 : 21.08.07 - klo:21:51 »
Käsittääkseni paloauton muuttaminen esim. lava-autoksi ei enää onnistu. Sinänsä kummallista, kun lähes kaikki k-a:t entimuinoin alustoina  maahan saapuivat ja myöhemminkin korkeintaan ohjaamon kera.

Kontio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #4 : 21.08.07 - klo:21:57 »
Käsittääkseni paloauton muuttaminen esim. lava-autoksi ei enää onnistu. Sinänsä kummallista, kun lähes kaikki k-a:t entimuinoin alustoina  maahan saapuivat ja myöhemminkin korkeintaan ohjaamon kera.

Tätäpä juuri tarkoitin, näistä kun ei ota Erkkikään selvää...
Olisiko sitten asiaan lievennystä, jos ja kun tämä auto on entinen Shell:in säiliöauto (ollut sentään aikoinaan oikein tositöissä), vai lasketaanko se nyt automaattisesti että kerran palokunnan käytössä, aina paloauto, periaatteen mukaan?
Eli ei olisi mahdollisuuksia :-[
« Viimeksi muokattu: 21.08.07 - klo:22:02 kirjoittanut Kontio »
Raudassa raha ei ole hukassa!

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #5 : 21.08.07 - klo:23:41 »
No tätä asiaa yrittää Erkki selvittää. Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin monelta asiaa pohtineelta. Kyllä paloauton saa muuttaa kuorma-autoksi tai tukkiautoksi jne nykyäänkin. Mutta pitää olla tarkkana millainen korirakenne autossa on.

Nykyisissä "määräyksissä" todetaan ettei sellaista autoa joka on varustettu esim. miehistönkuljetus hytillä (työmaakunta-auto) tai ohjaamon jatkeena
olevalla korilla (paloauto) ei saa enää rakennetta muuttaa alkuperäisestä. Elikkäs tämä estää korin sahaamisen poikki kuljettajan penkin takaa tai korin vaihdoksen normaaliin kuorma-auton hyttiin.

Mutta jos esim. paloautossa on ollut erillinen hytti niin kuin kuorma-autossa ja se on varustettu erillisellä säiliöllä tms. päällirakenteella voidaan ne poistaa ja vaihtaa toiseen rakenteeseen jotka malliltaan ja tyypiltään vastaa auton valmistumisajan mukaista.
Näin Vetkussa ja useammassa toimikunnassa vaikuttava MA-tarkastaja asian jokunen vuosi sitten selvitti minulle ja tuskin asia on siitä
kiristynyt enää.

Jallu

  • Vieras
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #6 : 22.08.07 - klo:13:18 »
Näin asia kuulostaisi loogiselta. Eli onnistunee sittenkin.

Kontio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #7 : 22.08.07 - klo:16:43 »
Noniin sain asiaan varmistuksen, kun otin puhelimen käteen ja soitin Rantalan Arvolle tuonne Tampereelle, ja hän selvitti asian juuri niinkuin Eki kirjoitti.
Eli projekti jatkukoon...

Kiitoksia vastanneille.
Raudassa raha ei ole hukassa!

Jallu

  • Vieras
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #8 : 23.08.07 - klo:00:22 »
Hieno homma! Maailmassa lienee sittekin oikeutta...

kilpan

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 94
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #9 : 29.03.08 - klo:11:13 »
Itseäni kiinnostaisi myös kyseinen aihe. Se, että jos lähden kyselemään tarkastajilta ohjeita, niin pitääkö minun viedä kyseinen värkki samalle tarkastajalle MR-tarkastukseen jolta olen ohjeet saanut. Tämä ei mielestäni ole oikeudenmukaista. Saadaanko tänne foorumille "virallista kantaa"? Aihe olisi jo sinänsä mielestäni FAQ-osion arvoinen.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #10 : 05.11.08 - klo:18:15 »
Kysyin tänään K1 katsastusaseman päälliköltä onko estetä tehdä jatko-ohjaamollisesta paloautosta normaalihyttinen Ka.Ei ole mallisarjan puitteissa! jos autoa on ollut uutena jollain nyt jälkiasennetulla hytillä!:epäili jos museokatsmiehet on niin ahdasmielisiä kun "ei ole historiaa" sellaisena tavallisena Ka-na
Eiköhän tää ollu tässä?

M-162

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #11 : 06.10.09 - klo:22:22 »
Kyselin asiaa Hämeen suunnalla A-katsastuskonttorilta, sellaisesta visiosta että:
Kyseessä oli vanha säiliöpaloauto, josta olisi ollut tarkoitus rakentaa/entisöidä ajanmukainen (-76) tukkiauto.
Säiliö oli jo irroitettu edellisen omistajan toimesta, niin olisi vain tarvinnut rakentaa apurunko, sermi ym.
Kaikki olisi saanut tehdä itse, koska hyväksynnät kuormakorien/apurunkojen/pankkojen/sermien kiinnityksistä/vaatimuksista on tullut vasta -80 luvun puolessa välissä.

th

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #12 : 17.06.13 - klo:01:17 »
Nostetaanpas aihetta.

Kuulostaa tosiaan sisäsiittoiselta toiminnalta jos lahoja paloautoja ei saisi enää leimattua mr-kilpiin kuormurina tms aikakauteensa sopivan näköisenä hyötyajoneuvona.
tokihan tämäntapaista juttua on siellätäällä viljelty, mutta jos niin kuitenkin on nykytoimintamalli, niin kysympä ihan avoimesti että keneltä se on pois jos noista erittäin lahoista puurunkoisista paloautoista joku väkertää ehjän kuormurin eli säästää ajoneuvon paalaukselta?

Onko se kulmalan tai muiden kotimaisten tai jopa ulkolaisten koritekele niin pyhä lehmä, ettei sitä sovi muuttaa?
Entäs sellainen laite, joka on tullut maahan vuoden-kaksi vanhana, jonkun muunlaisesta käytöstä tai muuten vain ylivuotisena? Leimataanko pelkä alusta mr-kilpiin?

Edittiä: tarkastelin oman projektini papereita, ja selvisi että autohan on rekisteröity vasta '57 ensimmäisen kerran suomen kamaralle, eli härveli on kupannut vuoden, hieman toista jossain muualla. Laite ei siis ole '57 vaan vanhempaa korimallia.

Auto on erikoisauto jossa on paikat 1+1. 

Jossain oli tarinaa siitä, että ainoastaan todistettavasti ka:na ollut ja myöhemmin paloautoksi muutettu kelpaisi mr -kilpiin... Milla sen todistat?  Todistaako se , että alkuperäisen hytin pohjaa on tökerösti leikattu lattian muutosta varten, ja ALKUPERÄISIIN HYTIN kiinityskohtiin on turattu luultavasti kaasulla hitsaten peltiä. Lattiaa on muutettu pumppulaitteen putkia varten.

Onko jollakulla tarkastajalla tyhjentävä vastaus tähän?

Jollain tosiaan kenkä puristaa ja pahasti kun on tullut huomattua se asia,että tietyn merkkiset ja maalaiset ajoneuvot voidan sepittää vaikka millaisilla keinoilla ja rakenteilla, ja toisaalla ei sitten millään kelpaa esim. Amerikkalainen laite syynin läpi....

Minulla on vanha paloauton täyslaho raato työn alla, korirakenteet on multaa ja loput on muurahaisten murkinaa.
näpertelen kun jaksan ja jos on inspiraatiota, itse asiassa projekti on jo alkanut vuosia sitten edellisten omistajien toimesta jotenkin ja minä koitan saaha sen loppuun tehtyä.

Katsellaan, miten tulkinnat muuttuu ja milloin saan auton nippuun ja sitten mietitään laitetaanko kilpiin vai myydäänkö sweduille tai sakemanneille, nehän tunnetusti ostavat valmiita ajopelejä, eikö?

Saa vastata, jeesustellaan miten "säännöt " on ja jos paloauto on pyhälehmä, niin MITEN JA MIKSI TÄLLÄINEN SÄÄNTÖ KEKSITTIIN?
Onko kyse vain kateudesta? Autoja kyllä piisaa jokaiselle, ei niistä kannata olla kateellinen kellekään.

Edittiä taas: juttelin jokuhetki sitten vanhempien museomiesten kanssa aiheesta ja selvisi,että jotain kateushommelia on ilmeisesti ollut kartalla silloin joskus ennen uuden säännön alkuunpanoa.

Tämän lisäksi "herrat" pikitienpäässä ilmeisesti pelkäsivät, että jos paloautoista saa tehdä KA , niin kohta KAIKKI muuttavat edulllisia paloautoja kuorma-autoiksi, jolloin ei paloautoja enää jäisi museoitavaksi.....HEI, jos tämä on tosiasia, niin täytyypä kysyä, että kuinka typerää porukkaa näistä tärkeistä asioista on oikein päättämässä?

Eikö nämä typerät säännöt lopu koskaan, näköjään SUOMESSA osataan tehdä kaikesta niin helkutin hankalaa harrastajille, olitpa sitten rodimies, muskelinainen tai vaikka museoajoneuvoista kiinnostunut henkilö.

Puritaanit vie suomalaista ajoneuvoharrastajaa kuin litranmittaa.

EI ne paloautot lopu vaikka niistä osa ka tehtäisiinkin. Onhan olemassa myös palofoorumi ja museoita , jonka jäsenet ilmeisesti juurikin säilövät vanhoja paloautoja ja oheistarvikkeita.





« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo:00:51 kirjoittanut th »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #13 : 23.06.13 - klo:09:06 »
KunV VANAJAN AUTOTEHTAALLA oli raaka-aine pula ostivat Belgiasta kentällisen WHITE HALF TRACK puolitela-autoja.Niillä oli n 5V historia sillä päällirakenteella ulkomaillaSillä oli sielu!,tehtaan valmistenumero.Suomessa runkoja jatketiin ja laitettiin taka-akseliin pyörät ja peltihytti.Väri oli alkuperäisenä "aavikko-maastoväri",akseliväli heitti,vetotapa,ohjaamo,päällirakenteet.Jos sellaisen entisöisi mikä siitä pitäis tehdä kun "historia on tärkeä"MS tarkastuksessa!.Sitä oikein painotetaan se pitää olla!.Olen ollut seuraamassa.Onko esim 30v sitten tehty rungon lyhennys"auton historiaa suomessa"
« Viimeksi muokattu: 23.06.13 - klo:10:45 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Paloautosta kuorma-auto
« Vastaus #14 : 23.06.13 - klo:09:42 »
Terve !
Tuo Belgian kentällinen White puolitela autoja on historia kirjan mukaan 466 kpl mitä Vanaja osti.Minun mielestä jos tälläisen aihion mikä on Vanajan tekemä aikoinaan voi entisöidä sellaiseksi kuin se on ollut Vanajan käsittelyn jälkeen koska Vanajahan oli autotehdas joka valmisti niitä mm.TVH:lle niitä Whiteja on mennyt 20-kpl jotka oli muutettu kuorma-autoksi,eli telat pois ja paripyörät tilalle.Eli yritän sanoa sitä että ne olivat tehdastekoisia ja ymmärtääkseni sillä ei ole sitten merkitystä mikä se on ennen ollut.Se että onko juuri näin niin en käy väittämään vaan toivon myös kovasti että edes joku museoajoneuvo tarkastaja joita varmaankin täällä palstalla on lukemassa näitä juttuja niin antaisi jonkinlaisen selkeän vastauksen tähän " Paloautosta kuorma-autoksi " ja vaikkapa vielä tähän minun mielipiteeseeni asiasta noista Whiteista.