/db Peltiset lokasuojat suomen ulkopuolella valmistettuun kuorma-autoon

Kirjoittaja Aihe: Peltiset lokasuojat suomen ulkopuolella valmistettuun kuorma-autoon  (Luettu 5651 kertaa)

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Minulla kun on pelkkiä englantilaisia ja ranskalaisia ajoneuvoja tarvisen erikoistietämystä.
Jämsän peltikurssilla oppi tekemään peltiset lokasuojat, ja kaikkia muitakin muotoiltuja peltiosia

Monelle kuorma-auton sepittäjälle helpottuisi peltityöt jos viitsisi opetella tuon naurettavan yksinkertaisen englanninpyörä ja venytys tekniikan.

Periaatteen ymmärtää viidessä minuutissa kun näkee miten pelti taipuu. Valmiiksi tosin ei taida koskaan silläkään alueella tulla.

Itse en ymmärtänyt enkä uskonut noiden tekniikoiden merkitystä ennen Jämsän ammattiopiston kurssia.
Hakkasin peltiä mutkalle vasaralla erilaisia puumuotteja vasten, tai kulmahiomakoneella ja migillä tursin pikkupaloja muotoon jota sitten pakkelilla muotoilin.

Tosin tarvittava englanninpyörä on itselle vielä hankkimatta.
Sain vieläpä hankittua helpommin muotoiltavaa syvävetopeltiä vaikeimpiin tapauksiin.

Kannattaa katsoa artikkelit vanhemmistakin Retro lehdistä.

Kurssit ovat kysyttyjä mutta keväällä maaliskuussa alkavat uudet jaksot.
Ja tietääkseni ainoa paikka jossa todelliset huippuammattilaiset opettavat tällaisia aloittelijoita.

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Todellakin. "Periaatteen ymmärtää viidessä minuutissa kun näkee miten pelti taipuu".
Itse en saa tuolla vehkeellä aikaiseksi mitään järkevän näköistä  :-[
Pojallani, joka on ammatiltaan autopeltiseppä, on tuo englanninpyörä ja myös
kutistus/venytys laitteet, sikkikone jne.Tuossa on mm. sellainen ongelma että harrastajille
tarkoitetuilla n. tonnin hintaisilla englanninpyörillä saa rullattua max. 1,25mm. paksuista peltiä,
jolloin lopputulos on 22,5 tuuman pyörän päälle tarkoitetulla lokasuojalla liian vetelä.
Noh. sittenpä paikalliseen ammatikouluun kyselemään josko he rullaisivat nuo lokasuojan reunat,
kun heillä on hieman järeämpi pyörä kuin meillä tallissa. Kokeilun tulos oli se että 2mm. peltiä ei jaksa rullata
Erkkikään saatikka sitten vielä paksumpaa. Näiden kokeilujen jälkeen aloinkin sitten kysellä
tällä foorumilla Parlok:ien kelpoisuutta.  ;D

edit: korjailtu kirjoitusvirheitä.
« Viimeksi muokattu: 04.02.12 - klo:11:37 kirjoittanut 110Super »