/db Ojakeppien nupit, mistä?

Kirjoittaja Aihe: Ojakeppien nupit, mistä?  (Luettu 7513 kertaa)

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Ojakeppien nupit, mistä?
« : 18.02.12 - klo:16:06 »
Niinkuin otsikkokin jo kertoo, mistä ojakeppien nuppeja? Niitä joita nähty ainakin
Scanioissa kautta aikojen. Onkohan ne heijastimella? Jotain linssin näköistä
niissä on.

N3/47

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Ojakeppien nupit, mistä?
« Vastaus #1 : 18.02.12 - klo:21:11 »
Jotkin heijastimen tapaiset niissä on vois sanoa että melkein mahdoton tehdä itse, täytys varmaan hajottamoita pommitta puheluilla että löytyskö heiltä. nuo perinteiset pallot nupin päissä on vielä tehtävissä itse vaikka biljardi palloista, alkuperäiset ainakin vanajassa on vielä tehty pellistä sitä että miten ei ole mitään hajua..

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Ojakeppien nupit, mistä?
« Vastaus #2 : 18.02.12 - klo:22:07 »
Joissain merkeissä oli ihan 5cm pyöreä valkoinen pelktilevykin.Kuuleman mukaan ne oli puusta sorvattuja vanhoissa VANAJISSA?.Me ollaan käytetty romukaupasta ostettuja keskuslämmityskattilan luukkujen kahvoissa olevia nuppeja NUMMI-kipin ja ulososoton vivuissa ja VOLVO puskurikeppien päissä!.Kuumaa ne kestää pannuhuoneessa vuosikymmeniä mutta autoissa ne halkeilee ja rapautuu auringonvalosta kai?
« Viimeksi muokattu: 19.02.12 - klo:11:47 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Ojakeppien nupit, mistä?
« Vastaus #3 : 18.02.12 - klo:22:41 »
 ;D Kyllä ne Vanajissa oli ihan rautaa .Joskus olen hyppysissäni pitänyt sellaisten keppien rakennepiirustustakin .Nuo Scanian kepin päissä olevat nupit on olleet perinteisesti samanlaiset aina 76 -112 mallisissa osin kai jopa 113 .Niissä on mahdollisuus saada palamaan valo joka oli ainakin ruotsissa jonkinlainen lisävaruste noihin mutta Suomessa ehdottomasti kielletty minkä nyt arvata saattaakin . ;D eli kepin malli kyllä vaihteli 110 ja 112 scanioissa mutta se kepin päässä oleva nuppi oli ja pysyi aina vaan samanlaisena.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Ojakeppien nupit, mistä?
« Vastaus #4 : 18.02.12 - klo:23:50 »
Kuuleman mukaan ne oli puusta sorvattuja vanhoissa VANAJISSA?.Me ollaan käytetty romukaupasta ostettuja keskuslämmityskattilan luukkujen kahvoissa olevia nuppeja ulososoton vivuissa ja VOLVO puskurikeppien päissä!.

Voi olla puusta sorvattuja joissain ensinmäisen polven Vanajissa ollutkin.Mutta kyllä ne tehtiin niin että kaksi pellin palaa prässättiin montulle ja sitten hitsillä yhteen ja hitsisaumat hiottiin pois.Näin kertoo rakennepiirustus ojakepeistä ja nupista.Eli dokumenttia on siitäkin olemassa.

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Ojakeppien nupit, mistä?
« Vastaus #5 : 19.02.12 - klo:18:27 »
Mulla on tossa pari Scanian köppiä, jotka kaipaa vähän remonttia. Pää on jotain valua, pienellä ruuvilla kiristetään tapin päähän. Liimatut heijastimet eteen- ja taaksepäin. Yks on noista mullakin vaan jäljellä eli kolme puuttuu. Ajattelin jostain sopivasta punaisesta heijastimesta viilailla. Ei kai sellainen musta pakeliittinen pallokaan paha olis, niitä nyt ainakin löytyy.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

TeemuK

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Ojakeppien nupit, mistä?
« Vastaus #6 : 19.02.12 - klo:21:59 »
Moro!

Niitä ojakeppienpäitä löytyy scaniaan ihan scanian varaosa tiskilta... maksoi muistaakseen n. 30€ pari. Niissä oli keltainen heijastin eteenpäin ja punainen taakse.

Niitten varsien hintaa en muista mutta niitäkin löytyi...omaani tein ne itse.

110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Ojakeppien nupit, mistä?
« Vastaus #7 : 19.02.12 - klo:22:55 »
No niinpä tietysti. Olisihan toi pitänyt itsekin oivaltaa.
-Siispä Scanialle. Kiitos vinkistä. 8)