/db Mikä amerikalainen kuorma-auto 30/40-luvulta + kilpikysymys

Kirjoittaja Aihe: Mikä amerikalainen kuorma-auto 30/40-luvulta + kilpikysymys  (Luettu 22717 kertaa)

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Liitteenä on kuva. Tunnistaako joku kuvan autoa, valmistaja ja malli, sekä noin vuosiluku, eli koska alusta on mahdollisesti tehty. Kuvassa näkyy myös rekisterikilpi. Onko tuo kilpi joku väliaikainen kilpi (valkopohjainen), ja jos on, niin minkähän takia. Kuva on otettu 50-luvulla, ennen vuotta 1954.

Vetkun galleriasta löysin vastaavan keulan omaavan auton, mutta valistettavasti siinä ei kerrota autosta mitään tietoja:

http://www.vetku.fi/galleria/displayimage.php?album=41&pid=3048#top_display_media


Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vetkun galleriassa olevassa kuvassa oleva kuorma-auto on ns.hävittäjä Ford.Auto on amerikkalainen ja mallimerkinnältään Ford V/8 099T vm-40.Täällä suomessa se sai tuon hävittäjä nimen ja nimen synnylle on olemassa montakin tarinaa.Yksi on sen hyvä kiihtyvyys,yksi taas kun joihin yksilöihin tekivät täällä vanerista lokasuojat jotka muistuttivat kaiketi siipiä  :) Täällä auto tunnettiin yleisestikin juuri tuolla hävittäjä nimityksellä,mutta isä vainaa kuin enotkin olivat automiehiä jo viisikymmentäluvulla ja he puhuivat tästä autosta nelikymppisenä.Tämä johtui niiden vuosimallista.Lisäksi autosta on sanonta että suomen legendaarisin kuorma auto,ja tämä väite pitää varmasti myös paikkansa.Tässä olisi näin lyhyesti autosta jotain tietoa,mutta esim.Googlettamalla siitä saa tietoa, ja varmasti tähänkin tulee täydennystä.Vetkun ajotapahtumissa on esiintynyt ainakin yksi tälläinen joka on vielä ollut häkäpyttylaitteilla ja muistan sen käyntiäänen joka on todella korvia hivelevää.En muista koskaan ennen,kuin jälkeenkään kuuleeni niin nättiä käyntiääntä kuin siinä Nikanderin Inton hävittäjässä on.Parolan varuskunnassa on autokomppanialla ns.maskottina juuri tälläinen nelikymppinen hävittäjä.Lisäksi Tuusulan automuseossa on yksi tälläinen myös.Näitä valmistettiin myös saksassa,mutta pääosin ne autot mitä täällä oli olivat amerikkalaisia

Rekisterikilpi kysymykseen en osaa valitettavasti vastata.

-Jyrki
« Viimeksi muokattu: 03.03.13 - klo:08:36 kirjoittanut Jyrki H »

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
Jyrki H jo vastailikin itse automalliin liittyen varsin tyhjentävästi. Yksi monista välirauhan aikaan Suomeen tulleista Hävittäjä-Hopistahan se siinä. Ihan mielenkiintoinen kuvatallenne näinkin tavanomaisesta autosta.
Kilpiasiaan joitakin arveluja. Valkopohjainen, selvästi väliaikainen siirtorekkari liittynee auton muutoskatsastukseen. Katolla kun näyttää olevan sireeni ja lavalla palorompetta, sekä jälkikäteen kiinnitetty säiliö. Eli isänmaata palvellut sotaratsu on nähtävästi saanut vielä uuden toimenkuvan vanhoilla päivillään paloautona, ilmeisesti jossakin Helsingin liepeillä, A -alkuisesta kilvestä pääteltynä. Tämäkin auto on saattanut palvella jotain syrjäistä VPK:ta ehkä vielä yli parinkymmenen vuoden iässä. Hävitysvimmaisen 60-luvun yli selviäminen olikin sitten jo vaikeampi "rasti".

Hävittäjä on muuten ikäisekseen yllättävän ergonominen ajolaite. Parimetrinenkin korsto mahtuu ratintaakse siedettävästi, eikä ajoasento muodostu mitenkään mahdottomaksi. Ja ainahan lättäpääkasin äänimaailmaa kuuntelee, ennenkuin selkäänsä ottaa ;) Oma edellinen ajelukokemukseni on viime heinäkuulta.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
En FORDista muista muuta kuin oli THAMES ,mikä oli melkein sma vehe, kyydissä kun 1956 ajettiin soraa n 5TN kyydissä.Moottorin äänestä ei kuullut mitään vaihdelaatikko lauloi hirveästi!!!.Monta kilometriä mentiin kolmoselle kun 4 välitys ero kolmoseen oli niin suuri!.Oliko amerikan FORDeissa samat huonot välitykset?
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
 :) Samoin olen ollut Thamesin kyydissä kun soraa ajettiin,ja en muista sen äänimailmasta kanssa muuta kuin sen vaihdelaatikon laulun :) Tais muuten olla paljon samaa Thamesissa ja Hävittäjässä,mutta mitä ?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Katselin ekaa kertaa VETKU Amerikkalaisia kuorma-autoja kuvat.Kuvassa 26/27 oli tuttu rakenne FORD  rekanveturista jonka olen nähnyt 1950-L TRADERissa.Kun vanhoissa on rungossa mutkat taka-akselin kohdalla oli puusta,lankusta 8" tehty apurunko rautaisilla U-pulteilla rungon alta kiini,jolla vetopöytä oli tasattu oikealle korkeudelle ja suoraan
« Viimeksi muokattu: 07.03.13 - klo:18:07 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Eikös siinä ole kuitenkin kaksi Chervolettia tukkikuormassa,eikä Reo ?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Eikös siinä ole kuitenkin kaksi Chervolettia tukkikuormassa,eikä Reo ?

No niin ! Nyt on oikeaa tietoa T.S:ltä tullut ja korjattuna auton merkkiä myöden :) Siinä kuvassa on minullekin tuttu mies Jorkka.Onko sinulla koojii ( Kalle ) Tietoa siitä hävisikö tuo hävittäjä Ford sotareisulle ?Autohan on ollut lähes uusi kun jatkosota syttyi ja sinne lähti kuorma-autoja siviilistä paljonkin silloin.Heräsi mielenkiintoni kun ei siitä ole sen enempää kuvia,ainoastaan niistä vanhenmista Hopista on kylläkin.

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Eli isänmaata palvellut sotaratsu on nähtävästi saanut vielä uuden toimenkuvan vanhoilla päivillään paloautona, ilmeisesti jossakin Helsingin liepeillä, A -alkuisesta kilvestä pääteltynä. Tämäkin auto on saattanut palvella jotain syrjäistä VPK:ta ehkä vielä yli parinkymmenen vuoden iässä.

Kyseinen auto on tosiaan paloauto ja kuvattu Helsingin Laajasalossa (Degerö), ja kuvassa oleva toinen henkilö asui Laajasalossa. Auto ei kuitenkaan ollut Laajasalon palokunnan, todennäköisesti jonkun muun Helsingin alueen, mahdollisesti Vartiokylän / Puotinkylän-Mellunkylän VPK:n, joka on jo lopettanut toimintansa. Auton identifionti ja historia olisi ihan kiva lisä, vaikka lähes varmasti kyse on Vartiokylän VPK:n hopasta, koska juuri kyseisellä palokunnalla oli tuohon aikaan (1949-1953) vm 1940 hoppa, auton merkin identifionti auttoi tässä, siitä kiitos. Autossa oli nokkapumppu, mutta se ei valitettavasti näy kuvassa, joten identifionti ei ole täysin varma. Vielä kun tietäisi, koska auto on hankittu kyseiselle palokunnalle, saisi varmaan tarkemmin identifioitua kuvaushetken tuon väliaikaisen kilven avulla.
« Viimeksi muokattu: 10.03.13 - klo:13:44 kirjoittanut PPo »

Jukanma

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Tunnet hyvin amerikkalaisia kuorma-autoja, joten kysyn onko tietoa Chrysler VA-2086 autosta, joka rekisteröitiin Eino Linnanmäen nimiin 30.05.1927 ja seuraava omistaja oli Vilho Helkemaa 16.01.1928
Oliko kyseessä kuorma-auto vai linja-auto
Olisiko valokuvaa kyseisestä autosta