/db Rekisterikilpien muutokset pääkaupunkiseudulla 1930-1950 lukujen välissä

Kirjoittaja Aihe: Rekisterikilpien muutokset pääkaupunkiseudulla 1930-1950 lukujen välissä  (Luettu 14075 kertaa)

PPo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Helsingissä tapahtui suuri alueliitos 1946, jolloin Helsingin MLK:n alueita siirtyi Helsingin kaupunkiin.  Toiko tämä liitos muutoksia entisen maalaiskunnan rekisterikilpiin, koska erään Ford merkkisen kuorma-auton (vuosimalli 1928) rekisterikilpi vaihtui noihin aikoihin, ja mahdollisesti se vaihtui vielä toiseen kertaan 50-luvun alussa.

Eli:

1930-luvulla (1935) rekisterikilpi oli U-2725. Tämä tieto perustuu vakuutuskirjaan ja kuvaan.
Sitten myöhemmissä kuvissa autosta rekisterikilpi onkin A-8657, ja mahdollisesti 1950-luvun
alussa otetussa kuvassa  (ennen 1953) se onkin AI-657. Auto myytiin herra Olof Anderssonille
1.2.1954. Vuonna 2010 otetussa kuvassa vekottimessa on kilpi 720-VI, eli autosta on jossain
vaiheessa tehty kai traktori. Kyseinen auto runko lyhennettynä on siis Parkanon museossa
tällä hetkellä.

Mutta kysymys kuuluu, mistähän syystä rekisterikilpi on mahdollisesti vaihdettu pariin kertaan.
Ensimmäisen muutoksen U:sta A:han ymmärrän, mutta entä se toinen?
« Viimeksi muokattu: 03.03.13 - klo:02:13 kirjoittanut PPo »

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
Toinen muutos liittyy suureen rekisteriuudistukseen. Tässä yhteydessä kilven numerosarja lyheni enintään kolminumeroiseksi, samalla kilpi sai toisen kirjaimen. Sama nyrkkisääntö, vähintään kaksi kirjainta, enintään kolme numeroa, on ollut voimassa siitä lähtien kotimaisissa kilvissä. Uudistuksessa aiemman nelinumeroisen sarjan ensimmäinen numero määräsi toisen kirjaimen, esim.  A-8657 ->AI-657. Samalla logiikalla siis A-7657 -> AH-657.