/db Karhu Sisun renkaat

Kirjoittaja Aihe: Karhu Sisun renkaat  (Luettu 13207 kertaa)

Pantteri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Karhu Sisun renkaat
« : 07.07.13 - klo:00:01 »
Tuntuu olevan vaikea löytää 20/10.00R20 renkaita taakse. Jos vaihtas nykyaikaisemmat renkaat, niin onko se koko silloin 11R22,5 (kuten nyt eturenkaina) ? Ja minkälaiset vanteet pitää olla (pulttijako, ym.) ??
Tää kuorma-auto harrastus on mulle uutta  :-[

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #1 : 07.07.13 - klo:10:48 »
Kyl niitä on osteltu uusia,CONTINENTAL ia ovat oatelleet ja halvoista Turkkilaisia,Kiinalaisia,. joissa on uutema sisärengas ja vannenauhakin mukana.VALMER Valkealassa on ollut venäläisiä joissa myös vannenauha ja sisärengas mukana?.Vanhat liikkeet,esim KESKIPINTA Turengissa ja kai Forssassa ? tietää ja hommaa esim kiinalaiset kuin minullekin.Hinnat lienee? 250/kpl?.
Eiköhän tää ollu tässä?

Pantteri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #2 : 08.07.13 - klo:17:30 »
Täältäpäin kyselin uusien hintoja. 350e kpl.
Käytetyt nyky-kokoiset renkaat ois suunnilleen 700-900e / 4kpl. vanteineen. Ois tulevaisuudessa helpompi sitten uusia ja tarjontaa ois käytettynäkin.

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #3 : 08.07.13 - klo:19:18 »
Mitenkäs on tilanne laadun suhteen nykyään noilla idänihme renkailla? Vielä 90-luvun loppupuolella olivat Venäjän- ja Kiinanpojan renkaat ihmeellisiä kapeita koppuroita. Vaikka renkaissa oli aivan samat kokonumerot, kuin esim. kotimaisessa olivat renkaat huomattavasti kapeampia ja korkeudeltaan uutena hädintuskin saman korkuisia kuin kulunut nokialainen.

Renkaan kapeudesta ja kovuudesta johtuen sai maasto ominaisuuksille sanoa hyvästi pehmeällä hiekalla. Pikitiellä taasen pystyheitto varmisti ettei ylinopeussakkoja tullut ;D Eli lyhyesti tiivistettynä renkaat olivat ammattiajoon täyttä pas... no jätetään ruma sana pois ;)

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #4 : 10.07.13 - klo:23:11 »
Mitä kokoa tarkalleen tarkoitat noilla nyky-kokoisilla?

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #5 : 10.07.13 - klo:23:59 »
Olen myös harkinnut siirtymistä 22.5 tuumaisiin tubeless renkaisiin. Hieman ristiriitaista tietoa saa sen suhteen että hyväksytäänkö ko. vaihto 1970 malliseen museokatsastettuun autoon ?  Ainakin minulla vanteissa pitää olla pultinreiissä seevit koska ei ole keskeltä tukevat navat vielä tässä autossa (ne tuli vasta 70 luvun lopulla kuulemma).
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Pantteri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #6 : 11.07.13 - klo:00:50 »
22,5 lienee nyky koko. Paikallisessa liikkeessä uudet vanteet 4 kpl. ja käytetyt renkaat 1360e asennettuna taakse. Tuskin museorekisteriin näillä, muttta kyse on toistaiiseksi käyttöautosta.
Voisin vaihtaa 10.00 R20 nastarenkaat 2kpl. kesärenkaisiin!

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #7 : 11.07.13 - klo:00:53 »
Mitenkäs se nyt menikään, eikös museoajoneuvon rengas tyyppiä voi vaihtaa toiseksi, kuin alkuperäinen? Ehtona on, että pyörän mittasuhteet eivät huomattavasti muutu alkuperäiseen verrattaessa. Eli renkaan profiilin ja vanteen suhde ovat likimain samat ja tietenkin renkaan korkeus.

Laittakaapas vaikkapa vanha 10.00-20 rengas uudemman tubeless renkaan kokoa 11R22,5 kanssa rinnakkain. Tubeless vanteessa ulkohalkaisija reunasta mitattuna on kokonaiset 5mm suurempi kuin vanhassa lukkovanteessa (näin siis omien empiiristen tutkimuksieni mukaan). Renkaat ovat korkeudeltaan juuri saman mittaisia joten aikaisemmin mainitut mittasuhde vaatimukset täyttyvät hienosti.

Myöskin turvallisuuteen vaikuttavia parannuksia saa museoajoneuvolle tehdä, eli eikö tämä mene hieman tähänkin kategoriaan?

Myöskään ei kannata unohtaa, että tubeless renkaita sai Suomessa ostaa raskaaseen kalustoon jo ainakin vuodesta 1955 lähtien.

Asiasta olen jokunen vuosi sitten kertonut täällä:

http://www.vetku.fi/foorumi/index.php/topic,765.msg1825.html#msg1825

Ihmettelen jos joku tarkastaja torppaa nämä renkaat. Tässä vaiheessa homma on mennyt sitten makuasiaksi sillä ohjeiden mukaan ei pitäisi olla mitään estettä laittaa tubeless renkaita museoajoneuvon alle.

Suurin käytännön ongelma on sitten sopivien vanteiden löytyminen jotka sattuu vanhan auton pulttijakoon ja napaan.


 
« Viimeksi muokattu: 11.07.13 - klo:01:03 kirjoittanut Eki »

Pantteri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #8 : 11.07.13 - klo:01:12 »
"Suurin käytännön ongelma on sitten sopivien vanteiden löytyminen jotka sattuu vanhan auton pulttijakoon ja napaan."

Se mitä oon saanut selvitettyä, niin vanhemmat vanteet on 8-pulttisia ja mutterit on kartioiota. Uudemmissa 10-pulttiset ja muttereissa kiinteät prikat. Lisäksi keskireikä nykyisissä muistaakseni 281mm. Itsellä Karhussa nämä uudemmat navat.

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #9 : 11.07.13 - klo:12:52 »

Se mitä oon saanut selvitettyä, niin vanhemmat vanteet on 8-pulttisia ja mutterit on kartioiota. Uudemmissa 10-pulttiset ja muttereissa kiinteät prikat. Lisäksi keskireikä nykyisissä muistaakseni 281mm. Itsellä Karhussa nämä uudemmat navat.


Pitänee mennä jonnekkin 50-luvun alkuun milloin Sisussa käytettiin viimeeksi 8-pulttisia vanteita. Ennen eurojakoa oli Sisussa 10x285 jako ja keskireikä 221mm ( tuli lukemat nyt ulkomuistista ::)). Tällekkin jaolle oli saatavissa ns. pikkureikäisiä tubeless vanteita.

Näissä oli pulttien reiät viistottu ja paripyörissä navan puolelle tuli kartioaluslevyt ja mutterissa oli kartio joka tuli vannetta vasten. Toivottavasti sai sepustuksesta selvää...

Pantteri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #10 : 11.07.13 - klo:21:36 »
Ostin sellaiset renkaat kuin: 295 / 80 22,5 vanteineen, jotka pitäs sopia 10.00 R20 tilalle ainakin myyjän mukaan. Korkeudessa ei eroja?? En ole päässyt vielä rinnakkain mittaamaan.
Onko parempaa tietoa?

scaniamania

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #11 : 12.07.13 - klo:19:58 »
Oheisen taulukon jossain näin kerran.

11.00 - R20  ==> 304 kierrosta per kilometri
295/80 - R22.5  ==> 314 kierrosta
315/80 - R22.5 ==> 306 kierrosta
305/70 - R22.5 ==> 330 kierrosta

Ostin tänään itse kaksi tubeless vannetta, 7.5 tuumaa leveät, 22.5 halkaisija ja pultinreiissä seevit. Scaniassa on etupäässä raidetangon pää todella lähellä vannetta => sinne ei ilmeisesti sovi ainakaan mikään 9 tuumaa levelä vanne.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Pantteri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Karhu Sisun renkaat
« Vastaus #12 : 12.07.13 - klo:21:33 »
Oheisen taulukon jossain näin kerran.

11.00 - R20  ==> 304 kierrosta per kilometri
295/80 - R22.5  ==> 314 kierrosta
315/80 - R22.5 ==> 306 kierrosta
305/70 - R22.5 ==> 330 kierrosta

Kiitos hyvästä tiedosta. Vieläkö olis samat tiedot seuraaville renkaille:
10.00 - R20
11 R22,5