Aina pientä askaretta riittää.
Vaihdoin keväällä Rotkeen kaikki öljyt, myös Valmetin 611 koneeseen, koekäynnistyksiä, katsastus ja reissu kotopaikalle yhteensä reilu 200 km. Menomatka 170 km.
Paluu kotimatkalle lähtiessäni huomasin että öljynpaine roikkui punaisen rajalla, aluksi ei muita oireita. Päätin kuitenkin jurrata kotiin takaisin. Pääsinkin kotiin jonkin verran harmaata savua päästellen.
Vaihdoin öljynsuodattimen ja paine olikin normaali.
Vaihdetusta suodattimesta tuli kyllä melko sakeaa tavaraa.
Vanha kone,mineraalioljyt, pienet kilometrit, sakkaa pohjalla, uusi öljy pesi konetta ja tukki suodattimen?
Eilen illalla kävin laittomalla kuljetusreissulla ja hain käytettyjä ilmaisia betoniputkia ilman koulutusta ja rahtikirjaa. Viitisen kilsaa ajettuani huomasin perässä roikkuvan valtavan savupilven, kyllä uskottava se oli Valmetti savuttaa kuin...
Putkien lastauksen ajan koneen tyhjäkäynnilla savutus loppui.
Kotiin päästyä pakoputki oli sylkenyt paitsi savua myös öljyä liaten lavaa.
Oljy on mustaa tikusta katsoen, ei siis harmaata.
Nyt alkaa arvailu mistä vikaa voisi etsiä.
Valmetin surullisen kuuluisat kannet tiivisteineen?
Suutinvika?
Putken alapään tiivisteet?
Männänrenkaat poikki?
Turbo vuotaa voiteluöljyä pakoputkeen?
Ja osat onko 311 ja 611 kannet samat?
502 kansissahan on suunnitteluvirhe, onko myös 611 koneessa?
Ja mistä kohtuuhintaisia osia voisi kysellä?
Valtralta, Sisulta, tarvikeliikkeiltä?