/db Koneremppa edessä ?

Kirjoittaja Aihe: Koneremppa edessä ?  (Luettu 16788 kertaa)

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Koneremppa edessä ?
« : 06.09.14 - klo:08:56 »
Aina pientä askaretta riittää.

Vaihdoin keväällä Rotkeen kaikki öljyt, myös Valmetin 611 koneeseen, koekäynnistyksiä, katsastus ja reissu kotopaikalle yhteensä reilu 200 km.  Menomatka  170 km.
Paluu kotimatkalle lähtiessäni huomasin että öljynpaine roikkui punaisen rajalla, aluksi ei muita oireita. Päätin kuitenkin jurrata kotiin takaisin. Pääsinkin kotiin jonkin verran harmaata savua päästellen.

Vaihdoin öljynsuodattimen ja paine olikin normaali.
Vaihdetusta suodattimesta tuli kyllä melko sakeaa tavaraa.
Vanha kone,mineraalioljyt, pienet kilometrit, sakkaa pohjalla, uusi öljy pesi konetta ja tukki suodattimen?

Eilen illalla kävin laittomalla kuljetusreissulla ja hain käytettyjä ilmaisia betoniputkia ilman koulutusta ja rahtikirjaa. Viitisen kilsaa ajettuani huomasin perässä roikkuvan valtavan savupilven, kyllä uskottava se oli Valmetti savuttaa  kuin...

Putkien lastauksen ajan koneen tyhjäkäynnilla savutus loppui.
Kotiin päästyä pakoputki oli sylkenyt paitsi savua myös öljyä liaten lavaa.
Oljy on mustaa tikusta katsoen, ei siis harmaata.

Nyt alkaa arvailu mistä vikaa voisi etsiä.
Valmetin surullisen kuuluisat kannet tiivisteineen?
Suutinvika?
Putken alapään tiivisteet?
Männänrenkaat poikki?
Turbo vuotaa voiteluöljyä pakoputkeen?

Ja osat onko 311 ja 611 kannet samat?

502 kansissahan on suunnitteluvirhe, onko myös 611 koneessa?

Ja mistä kohtuuhintaisia osia voisi kysellä?
Valtralta, Sisulta, tarvikeliikkeiltä?

« Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo:09:22 kirjoittanut UTR »

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Koneremppa edessä ?
« Vastaus #1 : 06.09.14 - klo:21:30 »
Työmaalla oli aikanaa SISU SL 150 samalla koneela ja siinä oli joku samantapainen huoli öljynpaineen kans .En muista siitä on 15V kai.Ei sitä kokonaan purettu,joku muutos öljykellon putkitukseen taistulla?.Soita SISU huoltoon (vaikka PIHKAMÄKI KY Riihimäki).Se oli kuitenkin koneremontin jälkeen kun putkien alapäät oli vuodosta jo korjattu muistelen 150000kmssä.Kyllä sePERKINS olis ollut paljonparempi kone,huonomman vaihtoivat suomessa!
Eiköhän tää ollu tässä?

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Koneremppa edessä ?
« Vastaus #2 : 07.09.14 - klo:00:02 »
No ehkäpä olis ollu Perkins parempi. Valmetin kanssa sitä nyt kuitenkin  ollaan naimisissa.

Tarinoin tänään turboista tietävän kanssa ja epäili että ahdin voisi olla se syy siihen savutukseen ja öljyn roiskumiseen pakoputkesta.

Mitä mieltä palstan tietäjät lie asiasta.

Joka tapauksessa pelkkä turbon hajoaminen olisi helpotus, onhan se pelkkä nikale koneen irrotukseen verrattuna.

Sitä öljyasiaa taidan kokeilla "huuhteluöljyllä" ja suodattimien vaihdolla

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Koneremppa edessä ?
« Vastaus #3 : 28.10.14 - klo:19:24 »
Nyt asiaa pohdittu ja selvitetty. Tähän saakka mitään ei ole tehty, auto seisoo hallissa.
Ahdin ilmeisesti on kuitenkin (ainakin) rikki.

Toimintasuunnitelma on se että öljyt lämpimäksi ja ulos. Koneen öljypohja irti ja kaapimaan. Uusi tiiviste ja suodatin, pohja takaisin sekä pesevät öljyt sisään. "Pesukayttö" ja vielä kerran öljyn- ja suotimen vaihto.
Turbo vaihtoon moternimpi tilalle, ehkäpä hukkaportillinen. ahtopainemittarin asennus.

Monessa keskustelussa vilisee dieselin liisääminen öljyn joukkoon. Onko realistista vai uhkarohkeaa?
Paljonko dieseliä pitäisi lisätä?
Kauanko käytetään?
Muita vinkkejä?
Riittääkö öljyn- ja suotimen vaihto?
Mitä mieltä moottorin pesusta dieselillä?
« Viimeksi muokattu: 28.10.14 - klo:19:34 kirjoittanut UTR »

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Koneremppa edessä ?
« Vastaus #4 : 26.12.14 - klo:13:39 »
En ole uskaltautunut / ehtinyt perhtyä ongelmaan muuten kuin avasin pohjapropun ja nestettähän sieltä tuli ja mustaa öljyä.
Nyt on epäilys että sittenkin se valmetin perusvika iski. Tämä kone kun on sitä vanhaa sarjaa jossa tämä kansiongelma on yleinen alkaen 502:sen 311 koneesta.

Kun kertaalleen se suodinkin meni tukkoon epäilen lisäksi että koneessa on sakkaantunutta nokea joka pitäisi saada pois.

No öljypohjaa varten on tiiviste ja se irroitetaan ja puhdistetaan mutta.
Muualle koneeseen on varmasti sakkautunut öljystä nokea ja muuta epäpuhtautta.

Kuvittelisin että tässä olisi se entisajan huuhteluöljy.

Biltemalta löytyy nimittäin tuote nimeltä puhdistusöljy josta kerrotaan.
Moottorin sisäosien puhdistamiseen. Liuottaa kerrostumia ja likaa. Tehoaa öljysakkaan. Poistaa varsinkin venttiilinostimiin ja öljykanaviin muodostuneet kerrostumat. Voidaan käyttää esimerkiksi vanhoissa moottoreissa, joita on käytetty pitkään vaihtamatta öljyä välillä. Käytetään öljynvaihdon yhteydessä. Tekee moottorista puhtaan ja hyvinvoivan. Sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreille. Soveltuu myös hyrdauliikkaöljyjärjestelmien puhdistamiseen.

Aineosista sanotaan että se sisältää: Sinkki dialkyyliditiofosfaattia ja Etyleenidiamiinia

Mitään varsinaista käyttöohjetta ei Bilteman tyyliin ole.
Hinta olisi brittigallonassa 4,81€/l jolloin täyttö maksaisi  96 €.
Tavallinen d-moottoriöljy n. 60€ / 20l pönttö.

Täytetäänkö moottori tällä öljyllä? Vai käytetäänkö tätä vain lisäaineena?
Varmaankin aineen tulisi kiertää moottorissa jotta puhdistusvaikutus aikaansaataisiin?

Onko kellään kokemusta tuotteesta 3642  3643?


110Super

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Koneremppa edessä ?
« Vastaus #5 : 26.12.14 - klo:19:04 »
No eipä ole kokemuksia, mutta eipä tuossa kovin kummoisia tehoaineita ole. Sinkkidialkyyliditiofosfaatti= ZDDP. Etyleenidiamiini on jonkinlainen liuotin, mutta kun tuo pitoisuus on ko.tuotteessa alle 0.1%. Taitaa olla ihan tavallista moottoriöljyä tuo Biltsun tuote.
Forte:n tuotteista itselläni on ihan hyviä kokemuksia henkilöautopuolelta, esim. hydraulisia naputtavia venttiilin välyksenpoistajia (hydraulinostajista taidetaan yleisesti puhua) on saatu elvytettyä forte motor flushilla.
http://www.forte-nwe.com/FI/Forte-Producten/Trucks-en-bussen/Motor/Motor-Flush.html

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Koneremppa edessä ?
« Vastaus #6 : 26.12.14 - klo:22:25 »
Kyllä se muilla on pettänyt syliteriputken alapää kuulemma SIM männänrengastehtaa O-renkaat.Meilla suolakaivoksella kaikki VALMETit ,traktori ja SISUn kone.VALMET 800 kauhakuormaajaan tuli myös uusi kone josta syyst kun olin juri tullut töihin.Kuvassa putki ylösalaisin.T.S.
« Viimeksi muokattu: 27.12.14 - klo:11:47 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

UTR

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Koneremppa edessä ?
« Vastaus #7 : 01.07.16 - klo:14:22 »
Auto on nyt seisonut ja ollut mietintämyllyssä.
Soitto Linnavuoren tehtaalle jälkimarkkinointiin vahvisti epäilyjäni.
Sylinteriputkien nitriilikumitiivisteet ovat todennäköiseti antaneet periksi. Lisäksi pahimmassa tapauksessa putkissä läpisyöpymää.
Täydellinen tehdaskunnostus koneelle maksaa n. 7500€ veroineen.
Se sisältää koneen kunnostuksen uusilla osille ja kaikkien apulaitteiden kunnostukset.  Kunnostuksen jälkeen koeajo ja takuu 1v /3000h
Apulaitteitakin on kunnostettavaksi laturi, pa siirtopumppu ruikutuspumppu, suuttimet, vesipumppu,  ahdin.
Myös kaikki mahdolliset vuosien saatossa tehdyt ziljoona modifikaatiota tehdään.

Pelkkä varosapaketti 2000€ moottoriin , lisäksi yksityiskorjaamolla n. 2 viikon työtunnit.

Tammerdieselin yhteydenottopyynnöt ovat antaneet odottaa, ehkäpä maksavia asiakkaita on riittävästi.

Olen kallistumassa tehdaskunnostukseen, koska moottori on silloin täysin läpikäyty, myös apulaitteet.
Yksityinehän tekee vain välttämättömän.



Itse en aio moista hommaa alkaa tekemään.
« Viimeksi muokattu: 01.07.16 - klo:14:25 kirjoittanut UTR »