/db Panssariprikaatin VANAJAT

Kirjoittaja Aihe: Panssariprikaatin VANAJAT  (Luettu 23532 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Panssariprikaatin VANAJAT
« : 22.03.08 - klo:13:50 »
Olen kuvatexteihin kommentoinut tota PAROLAN -64 lavetti VANAJAA ja kertonut myös 2 eri tuttavani kertomuksia että mm -68 olikin jo 690TURBO ja taas -75 näin itse ton vanhan.Se kertomus että TURBO oli rikki ja ei ollut korjausmomentilla rahaa vaan Hallenberg veti lavettia täytynee liittyä uudempaan 690T.-64 tuskin olikaan TURBOA .Sen muistan että YLIK RAJALA kertoi että saivat uudemman TVH vanhan (30tkm ajettuna?) ja sitten se vanha palasi(Keuruulta?) ja taas oli 64 VANAJA käytössä.Täytynee olla niin että ne TVH -67 ostetut auto jotka tuli SA INTlle,kun TVH myi CATEPILLARIT ja ei ollut tarvetta,takuu ei siirtynyt enää toiselle omistajalle?.Jos olis mennyt takuuseen tuskin olis ollut tehtaan lähellä pitkään poissa kääytöstä että olis pitänyt Hallenbergia ottaa vetämään?.tarkoituksella ei ole mitään kerrottu valeita vaan aika tekee tepposensa itse kunkin aivosoluille(+eräät lisäaineet)
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #1 : 22.03.08 - klo:16:14 »
Jostain muistan lukeneeni että sen vanhemman lavetin veto Vanajan tyyppi ollut KKT -69 minkä mukaan autossa oli  kk= 3 vetävää akselia T= Turbo.Hallenbergin veljesten Vanaja oli myös 64 mallinen  NT-69 .N=neliveto T=Turbo.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #2 : 22.03.08 - klo:16:18 »
Korjaus edelliseen eli N-69T

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #3 : 22.03.08 - klo:17:37 »
SE on sitten varmaan se KKT sittenkin kun asiasta kertonut mies on minua 10V vanhempi ja oli n 65 INTssä.Ja toistan yleisön pyynnöstä huolimatta että 1968 oli ollut syksyllä 690T parolassa n 5v minuavanhemman mukaan .Muistelisin että Rajala kertoi TVL myi pois pillarit jolloin lavetteja ei tarvii!.
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #4 : 22.03.08 - klo:17:49 »
TVH:lla toki oli omia lavetti autoja vielä 70 luvulla , mutta olivat jo Sisuja merkiltään .Ovat voineet kyllä vähentää lavetti kalustoaan mutta en usko että kaikkia Vanajia ovat pois myyneet noiden Pillareiden myötä.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #5 : 22.03.08 - klo:18:06 »
Pääseekös oppitunnille ilman jäsenkirjaa?.
Eiköhän tää ollu tässä?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #6 : 22.03.08 - klo:19:10 »
Jos ei oo pillaria mitä kuskaa!.kuulin viikolla TVL eläkeläiseltä että eräs tiemestari ei halunut ottaa uusia autoja että rahat säästyy!.Miehet oli vihaisia.Kuvassa olevissa näkyy oleen kompressori hytin takana.Lisää pohdittavaa,kerrottiin myös että ei saanut ostaa uusia renkaita kun varastossa oli autoihin joita ei enää ole.Varastokirjanpidossa tarpeeksi renkaita ei lupaa uusia ostaa!,vanhoihin poltettiin "romu" ja myytiin huutokaupassa pois!.kertoi sama lähde.n 20V Julkisella sektorilla töissä olleena voin vahvistaa että jos määrärahaa on se on tarkoitukseen soveltumattomalla momentilla hankkia sitä mitä tarviis!
« Viimeksi muokattu: 22.03.08 - klo:19:17 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #7 : 22.03.08 - klo:21:28 »
Eräässä Vanaja aiheisessa keskustelussa jossa nämä TVH:n lavetinveto Vanajat olivat pääosassa , niin oli mainintaa että tuo hytin takana oleva "kompressori/vinssi" olisi  Autolava oy:n valmistama vaijerivetolaite .Itsekkin jossain vaiheessa noita lavettihommia tein ja tiedän että kuinka hyödyllinen vinssi on juurikin tuolla hytin takana ,joten uskoisin että TVH olisi juurikin noita vinssejä suosinut laveteissaan .

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #8 : 23.03.08 - klo:08:00 »
Et muista Ylik Rajalaakaan?,se paksut neliskulmaiset silmälasit,pitkä (ylipitkä )niskatukka aina,opetti meitä vieressä ajaan SISUa?.Kertoili niistä Sodankyläm ajo-olosuhteista?.Muistan kun ekaa kertaalähdin kärrynkanssa Parolasta kaupunkiin Helmikuussa ja tie oli ihan paannejäätä,Rajala sanoi "Jos jotain yllättäävää sattuu älä ainakan jarruta!".Kärry tuli KAlkusta,käytetty yksityisten vanha ,yhdistelty romu,tullessa jarrukilvet oli jostain muusta ja piti rälläköidä reunaa pois,kiero,ei meinannut taipua peruutettaessa toiseensuuntaan ollenkaan.EK pojat veti pihalla ja katsoin 30cm oli eroa etupyörien ja takapyörien jäljessä lumessa.Kerroin ihan muistin virkistämiseksi.En minäkään itse nähnyt koskaan sitä 690 Parolassa,mutte edell main puhui ja nyt 2 muuta ennen INTssä ollutta.Kysyn Ti  1959-> TVL olleellta mieheltä jos muistaa,yleensä muistaa autoasiat!
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:08:15 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

esap

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #9 : 08.04.08 - klo:16:40 »
Haluan myös laittaa lusikkani tähän "soppaan".Panssariprikaatin Lavetti-Vanaja SA-1003 on tullut prikaatiin uu-
tena.Autosta kuva kuorman kanssa kuvagalleriassa.Lavetti-Vanaja SA-1007 on saatu TVH:lta 70-luvun lopulla ja
sen sijoituspaikkana oli 4.ErAutoK Poltinaho.Auto luovutettiin keski-suomen tiemestaripiiristä Laukaasta heille
tarpeettomana.Autolla kuljetettiin kevyitä vaunuja ja Catepillar D 8.Autokomppanian saatua SISU SM 300 la-
vetti-auton Vanajan lavetti vietiin Kalkkuun ja auto jatkoi palveluaan AseV 5:ssä kuljettaen erikoisella laval-
laan psv torneja rannikkopuolustukseen "kiville".Tämän työn valmistuttua auto vietiin Kalkkuun ja se on nyt
minulle tuntemattomassa paikassa.
Auto oli Vanaja KK 69 ET vm -67

Jallu

  • Vieras
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #10 : 08.04.08 - klo:17:48 »
Tommoinen asiantuntijaluento plus kuljettajaveteraanien muistelot voisi olla hyvinkin mielenkiintoista? Olisi kivaa, jos joku Vetkun puolesta kertoisi ihan avoimesti jo etukäteen, onko tilaisuus tarkoitettu kaikille vanhoista kuorma-autoista kiinnostuneille, vaiko vain Vetkun sisäinen "hengennostatustilaisuus"? Sitä voisi yksi ja toinen yrittää kerätä "Rabantit" täyteen vanhempia ja miksei nuorempiakin kuljetusveteraaneja ja nokat silloin kohti H:linnan Ratihuonetta mutta, jos ovella on joku koppalakkinen James heti käsi ojossa nyhtämässä esim. 50€/äijä, niin taitaisi olla liian raju ylläri monelle veteraanille ja alkaisi kädet hapuilemaan epätoivoisesti Nitroja, joko omasta tai kaverin povitaskusta jne.

Ikävä kyllä ehdin lukemaan nämä viestit vasta nyt. Tiedotteessa kerrottiin muun ohjelman olevan (KTP-tapahtuman) osallistujille ja kuorma-autoseminaarin kuulijoille, eli ei ollut Jamesia. Vastaisuudessa älkää epäröikö kysyä järjestäjiltä s-postitse, jotta saadaan moiset epäselvyydet poistettua.

t. Jallu

Jallu

  • Vieras
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #11 : 10.04.08 - klo:21:37 »
Yksi aiempi keskustelu Vetkun foorumilta (oli vissiin vanhalla foorumilla) tuli torilla mieleen, kun yhtä Scaniaa siinä porukalla kateltiin. Muistaakseni joku kyseli, että saako Vetkun autojonon jatkoksi tulla omalla harrastekuormurilla. Vastaus oli, että ajot on tarkoitettu Vetkun jäsenille ja silloinkin museokuntoisille autoille, mikä on tietysti aivan oikein sinänsä. Mutta, eipä tämä nyt torilla ollut Scania ainakaan mitenkään häirinnyt, vaikka ei "aivan" MR-tarkastuskunnossa ollutkaan!

Taisipa olla ihan tällä nykyisellä foorumilla. Mutta sepä se! Liian ehdoton ei saa olla. Tämäkin auto oli aito nykyisen omistajansa vanha työkalu ja sikäli todella arvokas, alkuperäiskuntoineen. Eikä sitten todellakaan mikään hävettävä romu. Ja pääsy mukaan varmasti antaa poreita mahdolliseen entisöintiin.

Vaikka periaate on museokuntoisten autojen ajo, niin yritetään nähdä metsä puilta, eikö niin!

t. Jallu

koojii

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 99
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #12 : 11.04.08 - klo:06:24 »
Kyllä tuli huomattua ja se lämmitti sydäntä 8)...

Jallu

  • Vieras
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #13 : 11.04.08 - klo:10:22 »

Nyt meni lipputankojen takia juttu hiukan sivuun asiasta, mutta oliskos se ihan huono idea, että tämmöisessä taajamatapahtumassa todellakin ajettaisiin muutamalla autolla pieni lenkki? Esim. sunnuntaina autot tulivat tietenkin torille hyvin aikaisin ja moni näyttelyvieras "villotti" vielä siihen aikaan. Päivällä oli vilkasta ja autojen pientä ajelua kaipaili moni vanhempi jermukin! Vain sitkeimmät sissit jäivät torille viluissaan värjöttämään tilaisuuden loppuun asti, että kuulisivat edes vähän paikalla olevien kuormurien mörinää. Tuon ajan autoillahan on vielä sitä merkkikohtaista ääntäkin! Joskus on jossain tapahtumissa poliisi sulkenut ennalta sovitusti määrätyllä kellonlyömällä reitin muilta ja ajettu letkassa vanhoilla ajopeleillä pieni näytöslenkki, siis aikaan, jolloin on yleisöä reitin varrella. Eikös näitä tapahtumia osittain ns. suurta yleisöäkin varten juuri järjestetä. Ei olisi ollut lainkaan pöllömpi  näky, kuten joku mietti: esim. pappa Vainikan isossa Vanajassakin hiekkakuorma päällä ja kiertämässä torilenkin. Hiekkalastin muutamaan autoon olisi varmaan lainaksi saanut paikallisilta soramyyjiltä. Vanajatkin oli suunniteltu nimenomaan sora-autoiksikin. Mutta tilaisuus oli näinkin ihan hyvä ja nämä vain omia ja torilla kuultuja muittenkin ajatuksia. Toivottavasti kukaan ei käsitä väärin, palaute ei ole samaa, kuin vinoilu!

Palautteen pohjalta voidaan tapahtumia kehittää, kiitos siitä. Lauantaina tuohon kuunteluun olisi ollut tilaisuus, kun autot ajettiin kaupungin läpi torille ohjelman mukaisesti klo 14. Kaikki eivät tietenkään päässeet juuri silloin paikalle, joten näytös sunnuntainakin olisi ollut paikallaan. Ikävä kyllä poliisin resurssit tuppaavat olemaan nykyään aika rajalliset, joten tyydyimme tällä kertaa heidän todella ystävälliseen apuunsa pelkästään lauantaina.

Mutta eipä hätää, Satsia Putkeen! osa 2 'Vankat Vanajat' tarjoaa lievitystä tuskaan DVD-soittimen omistajille. Levyn voi tilata Vetkun kerhokaupasta Raimo Stenvallilta, p. 0400 450 585.

t. Jallu

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 741
Vs: Panssariprikaatin VANAJAT
« Vastaus #14 : 13.04.08 - klo:09:07 »
Ihan jos haluaa kuulla 90HV VOLVO L475 D47 moottorin ääntä 1960-L mulla on sitä 20 minuuttia ajelua DVDnä.Siinä kabiini soi kun menneeään 70km/h kantatietä ja on no 3000r/m.Menee videokameran äänikanava jo tukkoon ja alkaa vaimentaan itse viisaasti.Vanha kunnon pikkukone!.uudemmathan isot oli MARK II,kannessa saranat ja siipiruuvit helpottaakseen tiivisteenvaihtoa!
Eiköhän tää ollu tässä?