/db vanajan kantakortit

Kirjoittaja Aihe: vanajan kantakortit  (Luettu 8846 kertaa)

artolainen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
vanajan kantakortit
« : 12.04.08 - klo:21:50 »
Käykääpäs katsomassa löytyiskö oman autonne kortti tuolta. Niitä on nimittäin PALJON
http://www.antikvariaatti.net/generalsearch.php?search=vanaja&searchtype=&searchfrom=all&dosearch=Haku&dosearch=1
044-2800993

koojii

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 99
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #1 : 12.04.08 - klo:23:29 »
...Siis vähän niinkuin allekirjoittanutkin tätä päivää...
vatsa melkeimpä kuralla ::)...
...että jotain odotetaan...
No, odotan minäkin tuota "bibliaakin" ;)...

Kontio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #2 : 19.04.08 - klo:19:18 »
Kirjaa saa tilattua osoitteesta www.apali.fi/kauppa/
Raudassa raha ei ole hukassa!

koojii

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 99
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #3 : 05.10.08 - klo:19:29 »
NO VOI JUMANKLAVITA!!!
Kuka kehtaa omia noita kortteja ja miksi ???
Todella törkeä ja anteeksi antamaton teko!!!
Tuollalaillahan sitä maailmaa parannetaan >:(

Sisu AH-45

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #4 : 05.10.08 - klo:20:50 »
Perhana, painoin väärää nappia kun piti muokata ja lähti koko viesti (eli oli ennen tuota Vanaja66:sen viimeistä kommenttia).

No siinä on kyllä kopiolla kova hinta jos 20,- /kpl  ;D Näyttäisivät kyllä kuvissa kovasti alkuperäisiltä. Eikös periaatteessa kaikki tuollainen tieto pitäisi olla yhä valmistajan omaisuutta - eli yrityskauppojen mukana tietysti siirtynyt eteenpäin Sisulle jne. Minusta paras paikka on ehdottomasti valmistajan arkistot josta niitä voisi sitten korvausta vastaan kysellä. Nykypäivänä kun kopiointi on nopeaa, niin kannattaisi varmasti lainailla vain niitä kopioita eteenpäin...

Olen kyllä kuullut että roskiksista on löydetty sellaista materiaalia mikä olisi erittäin arvokasta historian taltioinnin kannalta. Itselleni rahan ansaitseminen ja harrastus eivät kohtaa, samoin mielelläni jaan tietoa siitä kirjamäärästä mitä itse omistan. Jos tuollainen mappi olisi sattunut käsiini en olisi epäröinyt palauttaa oikeaan paikkaansa, kyseessä on todellista kulttuuriomaisuutta.

Tuollainen arkisto olisi helposti muutettavissa harrastevoimin digitaaliseen muotoon, kaikkien saataville internetiin - teknisesti sen tekeminen olisi nopeaa (järjestelmien tekeminen on oma ammattini). Näin ollen tiedot pysyisivät tietokannassa ja alkuperäiset kortit valmistajan kassakaapissa.
« Viimeksi muokattu: 05.10.08 - klo:20:52 kirjoittanut Sisu AH-45 »

koojii

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 99
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #5 : 05.10.08 - klo:20:52 »
Tää on kyllä sellanen juttu että se pitää selvittää tavalla tai toisella...
Saas nähdä millon niitä tehdaspiirustuksia alkaa häviämään, no tokkopa enää tehtaalta lainaavat
vaikka minkälainen kirja olisi tulossa että joku näemmä pasko omaan pesään >:(
Ei muuten muttakun tälläsillä tapahtumilla tuppaa meneen maine syyttömiltäkin...
Jos nyt sattuu niin että joku on ne pölliny niin ei muutakun nimi esille ja hirteen...
Jotenkin tulee tästä mieleen se tarina eräästä Vanajaosa mekasta jossa joku luuli ettei tarvii maksaa...

Jallu

  • Vieras
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #6 : 06.10.08 - klo:18:02 »
Tervehdys!

Hillitkäähän nyt itsenne. Tällainen julkinen palsta ei välttämättä ole oikea paikka kuulemiensa huhujen ja niiden pohjalta tehtyjen syytösten esittelyyn. Eiköhän Patria ryhtyne tarvittaviin toimiin, jos katsovat jotain viedyn.

t. Jallu

Pyhäjärvi ESL

  • Vieras
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #7 : 07.10.08 - klo:09:15 »
Niin tässä luettuani tämän varsin värikkäänkin viestiketjun, olen kyllä sitä mieltä, että eihän mikään sana tai sanonta viittaa suoraan kehenkään, ja siksi ihmettelenkin, miksi joku voi ottaa asian henkilökohtaisesti! Paitsi jos..  ::)

Mutta kuten Jallu asian ilmoitti käyttäydytään siivosti, ja toivotaan korttien löytyvän pikaisesti. Piston sielussaan tunteva voi miettiä sellaistakin, että palvelevatko kortit enemmän mobilismia pölyttymällä omassa kirjahyllyssä vai olemalla kaikkien niitä tarvitsevien saatavilla!

Tuleepa mieleen myöskin jo aikaisemmin tapahtunut Vanaja esitten katoaminenkin Vehoniemenautomuseosta....

Sisu AH-45

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #8 : 07.10.08 - klo:22:02 »
Kyllä mun mielestäni tämä on ihan asiallinen aihe, aika pelottavaa ajatella että mitä jos oikeasti tietoa on kadonnut - vaikka niin ei olisikaan käynyt niin se saa kuitenkin ajattelemaan voisiko tässä asiassa tehdä jotain parannuksia. Liittymättä siihen onko oikeat kortit hävinneet tai mitä on käynyt - mutta olen joka tapauksessa sitä mieltä että jokaisella Vanajan/Sisun omistajalla pitää olla mahdollisuus saada oman autonsa kantakortista kopio tai tiedot. Sen takia katson aika karsaasti 20,-/kortti rahastuksia, koska tiedon pitäisi olla esim. harrastekerhoilta tai valmistajalta saatavissa. Jos ollaan vielä tarkempia tuon ilmoituksen suhteen niin siinä pitäisi mainita jos kyseessä on kopio, muussa tapauksessa kuluttaja saa käsityksen että puhutaan alkuperäisestä kortista.

Itse kannatan ilmaisen informaation jakamista, kaikki mikä liittyy näin pieniin valmistajiin kuin Vanaja ja Sisu, tulee olla kaikkien saatavissa. Se helpottaa kirjailijoiden hommaa, tutkimuksia ja autojen entisöintejä. Tiedän että valmistajilta puuttuu muutoissa hävinnyttä tavaraa jonkun verran - mutta se mitä on kannattaa ehdottomasti säilöä varmaan paikkaan ja laittaa saataville digitaaliseen muotoon internetiin. Tiedot voidaan syöttää vapaaehtoistyöllä, olen itse valmis tekemään korvauksetta rekisteriä varten työtä joiden avulla tietoja voidaan syöttää ja lukea, jos vain tiedän että että arkistosta saadaan laaja ja se tavoittaa mahdollisimman monta ihmistä.

Sisu AH-45

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #9 : 08.10.08 - klo:03:00 »
No ainakaan itse en ole ymmärtänyt että ketään kirjan kirjoittajaa syytetään mistään, päin vastoin juuri heille tälläistä materiaalia pitääkin olla tarjolla. Minusta ihmetyksen aihe on se, miten niitä kortteja mahdollisesti alkuperäisiä myydään yksittäiskappaleina. Ajattelen asiaa samoin kuin varmasti moni muukin, eli siinä menee Suomalaista kulttuuriperintöä hukkaan arkiston hajaantuessa pitkin Suomea (jos kyse on uniikki-kappaleista) - vahinko on korvaamaton. Kirjojen kirjoittajat ovat tehneet hienoa työtä nimenomaan julkaistessaan kantakortteihin liittyvää informaatiota, enkä usko että kellään heitä kohtaan on mitään negatiivisia ajatuksia - päinvastoin!

Minusta tärkeää olisi nyt tietää että ovathan Vanaja-arkistot kuitenkin jossain tallessa eikä yhtään kansiota ole hukassa tms.

Jallu

  • Vieras
Vs: vanajan kantakortit
« Vastaus #10 : 08.10.08 - klo:10:52 »
Nyt, kun turhat epäilyt on saatu hälvenemään ja väärinkäsitykset oikaistua, lienee parempi jatkaa keskustelua puhtaalta pöydältä.

t. Jallu