/db Vanaja paloauto, kiire on!

Kirjoittaja Aihe: Vanaja paloauto, kiire on!  (Luettu 25796 kertaa)

Jallu

  • Vieras
Vanaja paloauto, kiire on!
« : 29.07.08 - klo:16:17 »
Jouko Peri Kymen automobiilikerhosta välitti minulle oheisen viestin. Ottakaa kiinnostuneet pikaisesti yhteyttä Antero Väisäseen.

t. Jari Ala-Ilomäki
----------------------------------------------------------------------------------
V-8 bensiinimoottorinen Vanaja paloauto

Auto on rakennettu linja-auton alustalle (mutka rungossa taka-akselin kohdalla) ja varustettu pitkällä ohjaamolla. Siinä taitaa olla katon reunoissa vanhoista turistiautoista tutut kaarevat kattoikkunat. Mieleeni on jäänyt tyyppimerkintä VAL 5500, mutta en tiedä onko se edes lähellekään oikein. Koneena siinä pitäisi olla Cadillac. Joitakin osia siitä puuttuu, ilmeisesti mm. kaasutin. Lavan katerakenteena on turkkilevy ja nosturin rakenteet on poltettu pois. Koriltaan ja yleisilmeeltään auto oli kerholta lähtiessään alkuperäisessä kunnossaan ja ikäisekseen tosi hyvän näköinen. Keulaltaan se muistuttaa oheisen linkin autoa (http://gallery.kuukuna.net/gallery/album40/VAK_4300_1958).

Väisäsen Antero on luvannut auton romumiehelle ja haun pitäisi tapahtua jo tämän viikon torstaina. Tammisen Samuli (0400-254067) oli käynyt tapaamassa Anteroa ja tämä taisi kertoa hinnaksi 1000,- euroa. Antero asuu Kouvolassa ja häntä voi tavoitella numeroista 05-3212005 ja 0400-251005. Auto on ilmeisesti Kausalassa.











Sisu AH-45

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #1 : 26.09.08 - klo:19:50 »
Menikö tämä auto jo romuksi? Harmi että tuli huomattua ilmoitus vasta nyt, 3kk myöhemmin...

anglia67

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #2 : 26.09.08 - klo:21:02 »
   
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:18:11 kirjoittanut anglia67 »

Sisu AH-45

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #3 : 26.09.08 - klo:23:05 »
No pääasia että on säilynyt eikä romutettu - tuo näyttää niin hyvältä että ihmettelen että sitä olisi romuksi viety?! Näyttää vain tuo korkotaso olevan sen verran kova että menee oman budjetin yli ;D - hyvä että on kuitenkin nyt säilössä.

Kiitos kuvista! Komeat ovat myös kattoikkunat!

Lefa
« Viimeksi muokattu: 26.09.08 - klo:23:09 kirjoittanut Sisu AH-45 »

anglia67

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #4 : 27.09.08 - klo:10:16 »
.........
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:18:12 kirjoittanut anglia67 »

kilpan

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 94
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #5 : 27.09.08 - klo:11:24 »
Milläköhän päällirakenteella tuon saa museorekisteriin, kun muuttunut alkuperäisestä niin paljon... :-\ On kyllä todella komea peli ja ehdottomasti säilyttämisen arvoinen!

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #6 : 27.09.08 - klo:22:08 »
Jotenniin näyttäs, että auto on ollut tikasauto ennen. Onneksi hytti on erillinen rakennelma vaikka onkin jatko sellainen. Jos olen oikein ymmärtänyt nykyiset määräykset niin tähän voi tehdä minkälaiset  tahansa päällirakenteet vain mielikuvitus on rajana. Tietenkin nämä rakennelmat on oltava auton aikakaudelle sopivat tai vähintään 30v. sitten olleiden tapaiset.

Sisu AH-45

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #7 : 27.09.08 - klo:22:34 »
Miten tuo konepuoli, onko joku selvittänyt mikä moottori on ollut alunperin, tuskin kuitenkaan Cadillac sentään  :o Minkä kokoinen Cadillac on tällä hetkellä, arvaan että kulutusystävällinen 500cid (8.2L V8).

Kyllä tuo auto vielä kiinnostaisi mutta hinta on kieltämättä vähän korkea, hommia on varmasti edessä että saa museokilpiin - toisaalta on erikoinen korimallikin. Tuo tekniikkapuoli ei varmastikaan ole kovin alkuperäinen (esim. laatikko)?


anglia67

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #8 : 27.09.08 - klo:23:14 »
Tikas-autona tosiaan toiminut
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:18:18 kirjoittanut anglia67 »

Eki

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #9 : 28.09.08 - klo:02:45 »
Tota on tullut useammin kuin kerran pohdittua miten WHITEN telavehkeen välitykset on sattuneet kohdilleen kun ne on muutettu kumipyörä vehkeiksi. Jos taka-akseli on ollut tosiaan TIMKKE:nin normaali kurma-auton akseli niin homma ei todellakaan ole ollut vaikea :).

anglia67

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Vanaja (3300 euroa)
« Vastaus #10 : 12.10.08 - klo:12:44 »
.............
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:18:13 kirjoittanut anglia67 »

anglia67

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #11 : 20.10.08 - klo:18:41 »
Vanajan moottori merkiltään international
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:18:13 kirjoittanut anglia67 »

anglia67

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #12 : 04.11.08 - klo:20:36 »
...........
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:18:14 kirjoittanut anglia67 »

anglia67

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #13 : 09.11.08 - klo:10:59 »
............
« Viimeksi muokattu: 14.05.09 - klo:18:14 kirjoittanut anglia67 »

joesmith

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Vanaja paloauto, kiire on!
« Vastaus #14 : 09.11.08 - klo:18:46 »
Niin nuo Cadillacin v-8 koneet oli sivuventtiilikoneita joita oli liittoutuneiden pikkupanssareissa,sekä uudemmat sitten 331cu/in kansiventtileillä.Tuola on nyt sitten varmaan amc:n /internationalin noin 5l tai alle oleva-v8.